10.242 visninger
|
Oprettet:
Er det ulovligt at køre med H-sele {{forumTopicSubject}}
Er det ulovligt at køre med 3 punkt H-sele
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 14 Biler: 7 Emner: 36 Svar: 736
mener også den kan synes med dem i,så skulle ikke mene det var et problem
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
H-seler må gerne være i bilen men 3 punktsselen skal altid benyttes.
aug 2008
Følger: 78 Følgere: 77 Biler: 5 Emner: 131 Svar: 3.305
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 272
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 272
jan 2007
Følger: 258 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.024
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
(1) Sikkerhedssele skal være godkendt og mærket i henhold til
a) ECE-regulativ 16-04,
b) EF-direktiv 77/541/EØF, som ændret ved direktiv 96/36/EØF, eller
c) EF-direktiv 97/24/EF.
Originalmonteret sikkerhedssele kan dog være udført i overensstemmelse med
amerikansk standard FMVSS 209.
Dokumentation for overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS 209
består i erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant og afleveres ved syn
med henblik på første registrering, såfremt der ikke foreligger typeattest.
Reparation af sikkerhedsseler kan ikke godkendes. Undtaget herfra er dog seler,
hvis retractor eller øvrige beslag er repareret eller ændret af selefabrikanten.
Funktionskontrol ved syn:
Personbil M1 samt varebil N1 med en tilladt totalvægt på højst 2.500 kg, forsynet
med tre-punkts-rullesele på førersædet, skal kontrolleres på begge følgende
måder ved syn:
1) Ved under kørsel at bremse med en deceleration på ca. 5 m/s² og kontrollere,
at selen derved låser (gælder ikke de ganske få varebiler på højst
2.500 kg, der er forsynet med sikkerhedssele med forhøjet reaktionstærskel,
hvilket kan ses ved at der indgår et »N« i mærkningen).
2) Ved at rykke i selen for at kontrollere, at den låser (gælder ikke de ganske få
biler forsynet med sikkerhedssele med enkeltvirkende inertiretractor (hvor
»r«, men ikke »m« indgår i mærkningen).
Forsædesele i køretøj af kategori M1 og N1, registreret første gang før
01.04.98, kan være forsynet med Ar4- eller Aer4-mærket sele, der enten virker
under bremsning eller ved ryk i selen. En sådan sele skal således kun kunne
bestå 1) eller 2).
Såfremt der findes fejl under 1) eller 2), skal der også udføres funktionskontrol
af sikkerhedsselen i passagersiden.
Til orientering kan oplyses, at fra en hastighed på 40 km/h svarer 5 m/s² til en
bremselængde på 12,3 m.
Sikkerhedssele i varebil N1 med tilladt totalvægt over 2.500 kg samt sikkerhedssele
i køretøj af kategori M2, M3, N2 og N3 skal som hidtil alene kontrolleres ved
ryk i selen. Det skyldes, at køretøj af kategori M2, M3, N1, N2 og N3 kan være
forsynet med inertiretractor med forhøjet reaktionstærskel, der først skal låse
ved en deceleration på 8,5 m/s².
Før 01.10.01: Personbil M2 med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg kan
opfylde bestemmelserne i EF-direktiv 77/541/EØF, som ændret
ved direktiv 90/628/EØF.
Før 01.10.99: Sikkerhedssele kan være godkendt og mærket i henhold til EFdirektiv
77/541/EØF, som ændret ved direktiv 90/628/EØF.
Før 01.04.98: Sikkerhedssele kan være godkendt og mærket i henhold til
ECE-regulativ 16 eller EF-direktiv 77/541/EØF.
April 2010
AFSNIT 10 Vejledning om syn af køretøjer
10.02 Indre indretning, udsyn, særligt udstyr
Side 14 Sikkerhedsseler
Før 01.04.85: Sikkerhedssele kan være godkendt og mærket i henhold til
dansk standard DS 768.1 og 768.2.
Før 01.04.83: Gælder kun for påbudt sikkerhedssele.
(2) Sikkerhedssele på forsæder skal være trepunktssele. Hvor en sådan sele ikke
eller kun vanskeligt kan anbringes, kan hoftesele dog anvendes. Sikkerhedssele
på bagsæder kan være hoftesele eller trepunktssele.
De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i det følgende.
'E'- eller 'e'-godkendt trepunktssele er mærket 'A' og hoftesele 'B'.
En bil kan på forsæderne supplerende være forsynet med E- eller FIA-godkendte
H-seler, der kan være monteret i ikke-godkendte forankringer.
Før 01.04.89: Ikke-påbudt sikkerhedssele på forsæder kan være hoftesele.
Før 01.04.83: Gælder kun for påbudt sikkerhedssele.
(3) På førerpladsen skal sikkerhedssele være
a) fast sele,
b) sele med inertiretractor, eller
Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket 'r4'.
c) sele med dobbeltvirkende inertiretractor.
Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket ’r4m’.
De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i det følgende.
(4) På passagerpladser skal sikkerhedssele være
a) fast sele,
b) sele med inertiretractor,
c) sele med dobbeltvirkende inertiretractor, eller
d) sele med automatisk retractor.
Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket 'r3'.
De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i det følgende.
(5) Korrekt anvendt sikkerhedssele skal tillade, at føreren kan betjene køretøjets almindelige
betjeningsorganer (gearskifte, bremser, pedaler og kontakter for lys
m.v.).
(6) Sikkerhedssele skal være solidt fastgjort til køretøjets faste dele. På køretøj,
som fra fabrikken er udstyret med selefastgørelsespunkter, skal disse anvendes
til fastgørelse af sikkerhedsselen.
Fastgørelsen af sikkerhedssele skal være i overensstemmelse med køretøjsfabrikantens
forskrifter.
(7) En sikkerhedsseles forløb kan ændres ved anvendelse af ekstra beslag, såfremt
der ikke herved foretages indgreb i den godkendte seles gjord eller beslag.
For ekstra beslag, der er kraftoverførende, gælder, at såvel beslagene
som deres fastgørelse til køretøjet i styrkemæssig henseende skal svare til sikkerhedsselens
oprindelige forankringspunkter.
April 2010
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 10
Indre indretning, udsyn, særligt udstyr 10.02
Sikkerhedsseler Side 15
(8) Sikkerhedssele kan være forsynet med særlig energiabsorberende anordning,
selestrammer, selelås eller tilsvarende.
Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket 'e'.
jan 2007
Følger: 258 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.024
H-seler, der kan være monteret i ikke-godkendte forankringer.
feb 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 149 Svar: 1.409
Er det ulovligt at køre med H-sele