{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det ulovligt at køre med H-sele
  • #1   28. apr 2010 skulle jeg mene det ikke var,idet den er mere sikker end en normal.
    mener også den kan synes med dem i,så skulle ikke mene det var et problem


  • #3   28. apr 2010 Det er ulovligt hvis du ikke benytter den alm 3 punktssele.

    H-seler må gerne være i bilen men 3 punktsselen skal altid benyttes.


  • #4   28. apr 2010 Du må gerne køre med H-seler, men du SKAL også have den almindelige skråsele på samtidig..... dansk lovgiving yihaa!

  • #5   28. apr 2010 det fuldt lovligt at køre med h-sele, i en normal bil. men den originale sele skal forblive i bilen, medmindre fx rulebur umuligør at den originale sele kan bruges.

  • #6   28. apr 2010 ups var for langsom

  • #7   28. apr 2010 Det er ikke ulovligt at køre med H-sele, den std. 3-punktssele skal bare stadig være monteret

  • #8   28. apr 2010 10.02.001 Generelle bestemmelser
    (1) Sikkerhedssele skal være godkendt og mærket i henhold til
    a) ECE-regulativ 16-04,
    b) EF-direktiv 77/541/EØF, som ændret ved direktiv 96/36/EØF, eller
    c) EF-direktiv 97/24/EF.
    Originalmonteret sikkerhedssele kan dog være udført i overensstemmelse med
    amerikansk standard FMVSS 209.
    Dokumentation for overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS 209
    består i erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant og afleveres ved syn
    med henblik på første registrering, såfremt der ikke foreligger typeattest.
    Reparation af sikkerhedsseler kan ikke godkendes. Undtaget herfra er dog seler,
    hvis retractor eller øvrige beslag er repareret eller ændret af selefabrikanten.
    Funktionskontrol ved syn:
    Personbil M1 samt varebil N1 med en tilladt totalvægt på højst 2.500 kg, forsynet
    med tre-punkts-rullesele på førersædet, skal kontrolleres på begge følgende
    måder ved syn:
    1) Ved under kørsel at bremse med en deceleration på ca. 5 m/s² og kontrollere,
    at selen derved låser (gælder ikke de ganske få varebiler på højst
    2.500 kg, der er forsynet med sikkerhedssele med forhøjet reaktionstærskel,
    hvilket kan ses ved at der indgår et »N« i mærkningen).
    2) Ved at rykke i selen for at kontrollere, at den låser (gælder ikke de ganske få
    biler forsynet med sikkerhedssele med enkeltvirkende inertiretractor (hvor
    »r«, men ikke »m« indgår i mærkningen).
    Forsædesele i køretøj af kategori M1 og N1, registreret første gang før
    01.04.98, kan være forsynet med Ar4- eller Aer4-mærket sele, der enten virker
    under bremsning eller ved ryk i selen. En sådan sele skal således kun kunne
    bestå 1) eller 2).
    Såfremt der findes fejl under 1) eller 2), skal der også udføres funktionskontrol
    af sikkerhedsselen i passagersiden.
    Til orientering kan oplyses, at fra en hastighed på 40 km/h svarer 5 m/s² til en
    bremselængde på 12,3 m.
    Sikkerhedssele i varebil N1 med tilladt totalvægt over 2.500 kg samt sikkerhedssele
    i køretøj af kategori M2, M3, N2 og N3 skal som hidtil alene kontrolleres ved
    ryk i selen. Det skyldes, at køretøj af kategori M2, M3, N1, N2 og N3 kan være
    forsynet med inertiretractor med forhøjet reaktionstærskel, der først skal låse
    ved en deceleration på 8,5 m/s².
    Før 01.10.01: Personbil M2 med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg kan
    opfylde bestemmelserne i EF-direktiv 77/541/EØF, som ændret
    ved direktiv 90/628/EØF.
    Før 01.10.99: Sikkerhedssele kan være godkendt og mærket i henhold til EFdirektiv
    77/541/EØF, som ændret ved direktiv 90/628/EØF.
    Før 01.04.98: Sikkerhedssele kan være godkendt og mærket i henhold til
    ECE-regulativ 16 eller EF-direktiv 77/541/EØF.
    April 2010
    AFSNIT 10 Vejledning om syn af køretøjer
    10.02 Indre indretning, udsyn, særligt udstyr
    Side 14 Sikkerhedsseler
    Før 01.04.85: Sikkerhedssele kan være godkendt og mærket i henhold til
    dansk standard DS 768.1 og 768.2.
    Før 01.04.83: Gælder kun for påbudt sikkerhedssele.
    (2) Sikkerhedssele på forsæder skal være trepunktssele. Hvor en sådan sele ikke
    eller kun vanskeligt kan anbringes, kan hoftesele dog anvendes. Sikkerhedssele
    på bagsæder kan være hoftesele eller trepunktssele.
    De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i det følgende.
    'E'- eller 'e'-godkendt trepunktssele er mærket 'A' og hoftesele 'B'.
    En bil kan på forsæderne supplerende være forsynet med E- eller FIA-godkendte
    H-seler, der kan være monteret i ikke-godkendte forankringer.
    Før 01.04.89: Ikke-påbudt sikkerhedssele på forsæder kan være hoftesele.
    Før 01.04.83: Gælder kun for påbudt sikkerhedssele.
    (3) På førerpladsen skal sikkerhedssele være
    a) fast sele,
    b) sele med inertiretractor, eller
    Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket 'r4'.
    c) sele med dobbeltvirkende inertiretractor.
    Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket ’r4m’.
    De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i det følgende.
    (4) På passagerpladser skal sikkerhedssele være
    a) fast sele,
    b) sele med inertiretractor,
    c) sele med dobbeltvirkende inertiretractor, eller
    d) sele med automatisk retractor.
    Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket 'r3'.
    De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i det følgende.
    (5) Korrekt anvendt sikkerhedssele skal tillade, at føreren kan betjene køretøjets almindelige
    betjeningsorganer (gearskifte, bremser, pedaler og kontakter for lys
    m.v.).
    (6) Sikkerhedssele skal være solidt fastgjort til køretøjets faste dele. På køretøj,
    som fra fabrikken er udstyret med selefastgørelsespunkter, skal disse anvendes
    til fastgørelse af sikkerhedsselen.
    Fastgørelsen af sikkerhedssele skal være i overensstemmelse med køretøjsfabrikantens
    forskrifter.
    (7) En sikkerhedsseles forløb kan ændres ved anvendelse af ekstra beslag, såfremt
    der ikke herved foretages indgreb i den godkendte seles gjord eller beslag.
    For ekstra beslag, der er kraftoverførende, gælder, at såvel beslagene
    som deres fastgørelse til køretøjet i styrkemæssig henseende skal svare til sikkerhedsselens
    oprindelige forankringspunkter.
    April 2010
    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 10
    Indre indretning, udsyn, særligt udstyr 10.02
    Sikkerhedsseler Side 15
    (8) Sikkerhedssele kan være forsynet med særlig energiabsorberende anordning,
    selestrammer, selelås eller tilsvarende.
    Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket 'e'.


  • #9   28. apr 2010 En bil kan på forsæderne supplerende være forsynet med E- eller FIA-godkendte
    H-seler, der kan være monteret i ikke-godkendte forankringer.


  • #10   28. apr 2010 Ok, takker for de mange svar, vil også beholde de org. seler. men ville mest bruge dem til race og track-day, så der for har jeg bestilt nogle som kan hurtig af monteres så man også kan have nogle på bagsædet.

Kommentér på:
Er det ulovligt at køre med H-sele

Annonce