{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.272 visninger | Oprettet:

mimo k
mimo k
Tilmeldt:
14. mar 2010
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 14

Ny toppakning eller ny motor?? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens
Min fiat punto er gået i stå, motoren gider ikke starte, min ven som er selvlært mekaniker mener at jeg kan nøjes med at skifte toppakningen, men hvordan kan jeg egentligt tjekke om det "bare" er toppakningen eller om det er hele motoren der skal skiftes?
Nogen der kan hjælpe med et godt forslag??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny toppakning eller ny motor??
  • Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.607
    #1   11. jun 2010 det kan jo være hvad som helst der er galt med de oplysninger.

  • Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.607
    #2   11. jun 2010 ellers kan du sætte en kompressionstester på

  • #3   11. jun 2010 Start dog med at se om den får benzin og om der er gnist samt kompression. Hvis en af de ting mangler kan den ikke køre nej...

    Hvordan ved han det er toppakningen?


  • #4   11. jun 2010

    hvis den pludselig ik gider og starte er det ik din toppakning, kan skam være mange ting, som tandrem er knækket, tændspole er defekt, benzin pumpe istykker, start med og tjekke om der er knist på dine tændrør ?...


  • mimo k
    mimo k Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 14
    #5   11. jun 2010 Den startede med at bruge masser af vand og der kom en masse hvid røg ud af udstødningen, og der jeg holdte stille i tomgang gik bilen ud og kunne ikke starte igen. Da jeg åbnet motor hjelmen havde den smidt olie ud over det hele på motoren

  • #6   11. jun 2010 man skal aldrig begynde selv eller andre og begynde og rode med biler hvis man ik har forstand på det, der for der er en udannelse på 4 år til netop så noget...

  • #7   11. jun 2010 prøv lige og tage et tændrør op og så se ned i kammert om det er fyldt med vand...

  • #8   11. jun 2010 ja men lyder da meget rigtig med den toppakning?

  • #9   11. jun 2010 tag tpstykke af og tjek inden du køber ny motor

  • mimo k
    mimo k Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 14
    #10   11. jun 2010 Det er en gammel bil fra 96 og er faktisk købt lidt til det formål at jeg ville pille lidt og lære lidt om biler og mekanik, men syntes at det var noget af en mundfuld og skulle starte med at skifte motor...
    Og Kenneth skal snart starte på automekaniker uddannelsen:-)


  • mimo k
    mimo k Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 14
    #11   11. jun 2010 Ok det er måske den nemmeste måde at tjekke det på ved at pille topstykket af og kigge??

  • #12   11. jun 2010 mimo K: Prøv nu lige at lytte, start med at fjerne hætten på et par af tændrørene og fortæl os så hvordan det ser ud dernede.

    Det med at skifte en motor er ikke så svært som det lyder, men det er klart, at hvis man ikke kender noget som helst til motorer og biler, ja så er det lidt svært - omvendt, så lærer man som regel at svømme, hvis det er nødvendigt.. ;0)

    Men det kunne godt lyde som om den har brækket sig godt og grundigt og spørgsmålet er så hvor stor skade der er sket indeni, inden...!?!
    Men de midt halfemser punto`er er næsten notorisk berygtede for at gå i Toppakningen fra tid til anden, dog når det jo ikke altid til at motoren knækker sig!



  • #13   11. jun 2010 lyder meget som toppakning da den ryger hvidt og bruger vand, pil topstykket af husk og mærke punkterne op til tandremmen, og ellers bare af med det så kan du se på toppakningen hvor der er galt, typisk fejl ved punto

  • #14   11. jun 2010 Glemte lige at skrive, at du naturligvis også skal skrue et par tænrør op! Og lad nu være at tabe noget derned :0)

  • mimo k
    mimo k Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 14
    #15   11. jun 2010 Hvad betyder det hvis der er vand i kammert?

  • mimo k
    mimo k Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 14
    #16   11. jun 2010 Tak for hjælpen... jeg kigger på det og vender lige tilbage...

  • #17   11. jun 2010 hvis den ryger vidt betyder det at der kommer vand ind til et af de 4 cylindre

  • #18   11. jun 2010 Den ryger hvidt/oser fordi vandet bliver blandet med olien - Næste gang du, hvis du er i tvivl om toppakningen er røget, så få en til at sætte sig bag rattet, stil dig ud og tag hætten af kløren og få din ven til at give lidt gas, hvis det bobler KAN det være et tegn på at et problem der kun vil blive værre - Som du nok kan regne ud, så er det jo et lukekt system og der må jo ikke kunne trækkes falsk luft ind andre steder fra.

    Igen, dette behøver ikke betyder at toppakningen er gået, men det er en nem måde at tjekke på, uden at skulle kompressions teste osv.

    Men få da slebet topstykket ordentligt og smid så en ståltoppakning på(bruges normalt til biler med tryk osv) - Mange vil sige det er overkill osv, men kunne jo være et holdt bedre! Ved godt jeg sikkert for at høre for det jeg har sagt nu, men so be it, kunne være intereessant at se om det gjorde en forskel holdbarhedsmæssigt.


Kommentér på:
Ny toppakning eller ny motor??

Annonce