{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.870 visninger | Oprettet:

Regler ang. salg af byttebil til forh. {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål som nogle måske kan svare på. Jeg har købt ny bil, og givet min gamle bil i bytte. Vi er blevet enige om de fejl jeg kendte til var ok da vi skriver under på slutsedlerne. Forhandleren har ikke åbnet motorhjelmen, prøvekørt den eller lign.

Problemet opstår nu 10 dage efter. Forhandleren ringer til mig og siger at der skal laves for 100.000 kr på min gamle bil, og at jeg ikke har leveret det vi aftalte. For det første kørte den upåklageligt til den dag jeg afl. den. Desuden er jeg jo ikke ligefrem den professionelle mekaniker til at vide om der er fejl der ikke kan mærkes. Han siger derefter at havde jeg været hr. og fru danmark havde han aldrig ringet og klaget, men han siger at fordi jeg har kørt BMW før, burde jeg vide disse ting.

Han kræver nu jeg betaler mellem 25-30.000 kr.

Nogle der har prøvet noget lign. eller har 100% styr på disse regler, for hvad jeg kan læse mig frem til og ved, så har han bevisbyrden og kan ikke komme efter 10 dage og kræve at jeg skal betale.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Regler ang. salg af byttebil til forh.
  • #1   11. jun 2010 Vent til han tager den i retten.... så får du vished...

  • #2   11. jun 2010 Han skal lukke røven

  • #3   11. jun 2010 han skal ikke have en skid.. længere er den ikke !

  • #4   11. jun 2010 jeg ved intet om det, men hvorfor skulle han bruge 10 dage på at finde ud af det - hvad er det han har fundet ud af der er så galt?

  • #5   11. jun 2010 Manden påstår at gearkassen kan skiftes, forbremser, og åbenbart ret meget andet han ikke kunne nævne. Ting som fungerede fint da jeg afl. den. Jeg bakkede den endda ind. Han siger den ikke kan bakke længere. Der må ha været en mekaniker der har fyret den af eller lign. Det skal lige siges at det er en temmelig dyr bil.

  • #6   11. jun 2010 hvad er der skrevet på slutsedlen, det er vel forhandlerens egen skyld, det jo det samme hvis du smutter ud og køber en bil og den går i stykker ugen efter, kan den gamle ejer jo umuligt gøre for

  • #7   11. jun 2010 Der er bare skrevet at bilen ikke må leveres i forringet stand i forhold til den dag aftalen blev indgået. Dvs jeg self. ikke skal komme med en trafikskadet bil eller lign. En helt normal slutseddel med normale leveringsbetingelser. Jeg har jo afl. det vi aftalte. At hans mekaniker efterfølgende har skilt den ad og konstateret til DE mener jeg skulle ha oplyst er jo en anden sag. Han kunne jo sige at han gerne lige ville ha en mekaniker til at se på den første. Man kan som privet forbruger ikke vide alt om biler i modsætning til ham, der har en en butik og værksted i ryggen.

  • #8   11. jun 2010 Hvad han finder ud af fremligger han nu i retten.. og nej bilen er ikke købt / byttet som beset ud fra det jeg læser...

    Hvis det er en alvorlig fejl og den er lige til sidebenet, kan du komme i klemme, for du har jo oplyst hvad du ved, og hvis det er en meger grel fejl eller lign. og du unde tvivl ville have vidst det, og ikke oplyst det, ja så har han da bevisbyrden, og denne kan han nemt komme med fra en anden forhandler eller en af hans mekaniker..
    En forhandler kan da sagtens have en bil stående i en salgsrække eller lign, og efter 10 dage finde en køber og derefter gennemgå bilen...

    Men din tekst skriger at uskyldighed i sådan en karakter som du fremligger den, men skal ikke spille klog, men du skriver selv at den kørte "upåklageligt" den dag du afleverede den...
    Og hvis bilen skal laves for 100.000 så lyder det da som noget vildt, du absolut burde have kendt til, for til 100.000 bananer så skal der fandme være noget helt vildt galt...

    Men hvis han er påståelig så tager han den sikkert også 100% i retten for ellers er det bare en fis i et glas vand og han prøver af afskrække dig til at betale... ;-))


  • stine j
    stine j Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 17
    #9   11. jun 2010 Der gælder ingen reklamationsret fra private til virksomheder.

    hvis ikke der har tjekket bilen den samme dato som de får den ind og ikke har skrevet specifik på slutsedlen at du skal betale for evt defekter på bilen har de intet at gøre.

    du skal dog nok ikke regne med at du får lavet så meget under reklamation på den bil du nu har købt hos dem smiley


  • Tommy B
    Tommy B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.550
    #10   11. jun 2010 Du har intet at bekymre dig om, da du har handlet i god tro. Den er faktisk ikke meget længere. Hils hans søgsmål velkommen, så kan han spilde nogle flere penge.

  • #11   11. jun 2010 Som jeg skrev, så siger han at bakgearet ikke virker længere. Og det er den jeg tror han vil ha dækket. Meget af det andet han påstår der er galt er ikke fejl jeg kan ha set eller mærket og dem vi blev enige om et nok inklusive og ret dyre. Nok også derfor han kræver et "mindre" gebyr. En gearkasse til en sådan en bil er jo fra ny ca. 50.000 kr så det er nok der han har det vilde beløb fra. Jeg siger blot at jeg ALDRIG har oplevet nogen fejl i gearkassen og fordi den så står af i hans ejerskab, så skal jeg bonges for det. Urimeligt i mine øjne.

  • #12   11. jun 2010 Tja, han siger det virker, men ikke når man gir den gas. Heller ikke noget jeg har oplevet. Det vil jo være påstand mod påstand, men han truede da med advokat osv. Dog sagde han at havde jeg være t en der IKKE havde kørt BMW før, en såkaldt hr. og fru danmark, ville han ikke ha ringet. Er det det man kalder forskelsbehandling? Ja jeg forstod ikke lige hvad han mente, men tager den da glædeligt med i retten. Det er jo lidt som at sige: Du burde vide mere end dem". øøøh nej, jeg er ikke mekaniker.

  • #13   11. jun 2010 Jesper S

    Det er jo påstand mod påstand..

    Kender en der i en privat handel solgte en bil, han sagde at den kunne køre, og han leverede den til køber, bilen var billig og uden reg. afgift, men dette er egentlig ligegyldigt,

    Men faktum er at ham der solgte bilen GODT vidste at gearkassen var færdig, for jeg havde gennemgået den for ham, den kørte fint fremad i alle 5 gear, men når den kom i bak, kunne den ikke komme i de andre gear igen med mindre man enten satte den i 5 gear lige efter bak, og så kunne den køre fremad, hvis man ikke lavede dette trick skulle man slukke bilen helt og sætte den i frigear og starte igen, og så kunne man køre noemalt igen..

    Jeg var selv ovre sammen med gutten og aflevere bilen, og de have aftalt pris for bil men levering, og da han kom over til køber "BAKKEDE" han bilen ind i indkørslen, satte den i 5. gera og derefter i frigear, og slukkede bilen...
    Manden tog en prøvetur hen til nærmeste rundkørsel og kom tilbage og smed bilen i indkørslen med snuden indad, de snakkede lidt og han fik pengene og kørte derfra, og der gik ikke en time før køber ringede til ham og var glasblå i hovedet af raseri, fordi gearkassen var smadret, fordi køber havde bakket bilen ud for at køre bilen et andet sted hen, og kunne ikke få den ud af bakgear men tvang den med det resultat at det lød meget grumt,og at gearkassen intet ville mere...

    Sælger kunne have fortalt det men han sagde at bilen var købt som beset og knalede røret på og skreg af grin,,

    Skal siges at jeg IKKE kan lide den form for svindlere,, men alle kan jo sige at de ikke vidste det og bilen kørte fint, så det er påstand mod påstand, og hvis du har skrevet under på at du intet vidste så er sagen jo klar, men mekanikere er jo fagfolk,, og hvis forhandleren ikke har mange sager der er afgjort i retten, så skal retten jo afgøre sagen hvis den kommer så langt, så vent og se om han tager den i retten, men før han gør det har du jo ikke noget problem....


  • #14   11. jun 2010 Bare tag det roligt det ikke dit ansvar..

  • #15   11. jun 2010 Dan, jeg forstår udemærket hvad du siger. Sagens kerne er her, at jeg kommer som meningmand og sælger en bil til en forhandler. Dvs, han SELVFØLGELIG kan finde fejl jeg ikke anede var tilstede. Jeg har ikke haft problemer med bilen, og han siger også selv at den kan bakke, men ikke op af en bakke feks. Den påstand har jeg aldrig været bekendt med uanset hvordan man vender og drejer den. Så at jeg fik afsluttet en handel til en DYB underpris (ca. 100.000kr lavere end udsalgspris) var jo bare et stort nok tab for mig, indtil han ringer og forventer jeg gider betale alle fejl og mangler, så han kan sælge den som fejlfri for min regning, det er jo absurd.

  • #17   11. jun 2010 Bilen må være købt som beset af forhandleren! Det er sku hans egen fejl at købe bilen uden at prøvekører eller lign. !! Tror ikke du har noget at være bange for!.. Med mindre det står i papiret at du har givet "garanti" på din bil, regnes handlen altid for at den er købt som beset!

  • #18   11. jun 2010 Hvis du kan så tag og optag dine samtaler med ham, er sku guld værd! smiley (ved jeg af erfaring)

  • #19   11. jun 2010 Peter L.

    Det er ikke helt det samme, det er en fejl på slutseddelen. Skal så lige sige at ham her har lavet 2 forskellige slutsedler til mig, fordi han skulle lave nogle "ting" der fik hans regnskab til at gå bedre op. Såsom at skrive han kun gav 94.000 kr min bil, da jeg faktisk fik 150.000 kr. Ja jeg fattede ikke rigtig hvordan han kunne gøre det, da den nye bil jeg købte blev sat tilsvarende ned.


  • #20   11. jun 2010 Jesper, du er en privat mand, og han er professionel. Om du har kørt 50 BMW´er før, så er du stadig hr og fru Danmark...

    Skulle han have undgået al den slags problemer, så skulle han jo have ladet en mekaniker gennemgå bilen inden han skrev under på det..Men det er jo nok det der er sket, at de har grundigt har kikket bilen igennem og måske fundet nogle fejl...Så regner de en pris frem, som de synes de skal have for at udbedre de fejl som de efterfølgende har fundet..

    Men kontakt FDM og en advokat med det samme, forlæg dem sagen..De er MEGET bedre end os til at rådgive dig i denne sag.


  • #21   11. jun 2010 Jesper S:
    det gjorde den forhandler også som jeg købte min peugeot af, han skrev han gav en anden byttepris for min bil - han var så bankmand og handlede med biler i "fritiden" i et firma - tror det noget med hvor meget moms han skal betale


  • #22   11. jun 2010 TRADERS: Skal man ikke være medlem for at bruge FDM?

  • #23   11. jun 2010 Tror ikke det er sorte penge. Men selve prisen på min bil er 94.000 på papiret og de er til udsalg for omkring 250.000 kr, så han har iregnet visse ting og forholdsregler. Men det var bare trist at man inden weekenden lige fik den gang fis i røret. Advokat eller 30.000 kr. Jo tak.

  • #24   11. jun 2010 Jesper, han prøver bare at "true" dig til at betale den regning, som han har fundet ud af skal laves...Fat i en advokat på mandag, meld dig ind i FDM...Hvis han så for fremtiden kontakter dig, så siger du til ham, at du ingen yderlige kommentarer har til sagen, men henviser konsekvent til din advokat...Jeg har en som jeg gerne anbefaler, hvis det er..

    Folk tror med det samme, at fordi de nævner en advokat, så bliver man bange og betaler, lad være med det, men henvis ham med det samme til din advokat...Får ham garanteret til at klappe i...Begynde endelig ikke at diskutere med ham, men bare sig stille og roligt, at du ikke har noget at tale med ham om...


  • #25   11. jun 2010 Hvad er det for en forhandler?.... Han må da gerne købe min bmw e30 (uden motor) hvis han hverken skal prøvekøre eller åbne hjelmen..... smiley

  • #26   11. jun 2010 din kærestes ven ! : Dejligt med en der har lidt erfaring, jeg synes bare måske at betale FDM og hyre en advokat som self. skal ha salær for alt han laver er lidt vildt, hvis han intet har at komme efter. På den anden side, er han stædig og vil tvinge mig i retten, er det jo rart at være lidt på forkant.

  • #27   11. jun 2010 ¤ Pede ¤ : Jeg forbeholder mig retten til at anonymisere forhandleren, da jeg egentlig ikke har noget imod selve forretningen, men mere måden deres sælger fører den sag her på. Det er en ret stor forhandler med ret dyre biler osv, og er aut. det ene og andet, ikke en eller anden lille krejlerbiks. Når det er sagt, synes jeg måske netop at man skulle ha handlet mere proffessionelt.

  • #28   11. jun 2010 din kærestes ven !:
    det jeg skrev kan ikke ha været til andet end forhandlerens pris, for vi aftalte han skulle give 10000 for min gamle 306'er , og så kunne jeg få peugeoten for 100000 og så sagde min papa til ham at han kunne skrive på papiret hvad han vil, og så kom han igang med lommeregneren og var tydeligt han fik noget ud af det .. jeg er også ligeglad, jeg fik bilen billigere fordi jeg skrev under på hvad han havde givet for min og sårn smiley


  • #29   11. jun 2010 Jesper, det er langt bedst at være på forkant med sådan en gut. FDM koster måske 1000kr om året...De er til en STOR hjælp..

    Advokaten skal måske sende et eller 2 breve til ham, for seriøst at lukke munden på ham..Min egen lile sag imod en revisor kostede små 3000kr, så det var ikke slemt..

    Tag det i opløbet, brug de par tusind kr på at køre ham i jorden...HVIS det endelig kommer så langt..


  • #30   11. jun 2010 Det er ikke chefen. Jeg ved godt hvem chefen er. Det lyder nu helt rigtig at han sikkert er blevet skældt ud, men man bliver bare paf, når en millionforretning ringer til en alm forbruger og truer fordi man skulle ha snydt ham på hans eget felt.

  • #31   11. jun 2010 Nå, nu har jeg lige talt med en anden bilforhandler. Der skulle ikke være noget at være nervøs for. Han kunne bare ha undersøgt bilen blev der sagt. Men det kommer vel i bund og grund an på hvor ihærdig forhandleren er. Kan dog være ejeren ikke vil i medierne eller lign, og vælger at lukke sagen, og skælde sælger ud, det håber jeg dog på.

  • #32   12. jun 2010 Jesper S

    Du får lige en længere roman...

    Du kan da også vælge at ringe til selve ejeren af biksen, og forklare ham at du er meget rystet, over det opkald du har modtaget, og spørge om det virkeligt kan være rigtigt.

    Så får du da vished, og evt. ryger sælgeren helt ud, eller du får at vide hvad de har tænkt sig, og staerter du en sag, behøver du jo ikke bruge penge på en advokat, for du kan sagtens forklare hvad du ved, og når du skriver at en godt kan bakke, men ikke op af en bakke, tror jeg nu ikke du har noget at frygte, for hvem "bakker" dagligt op ad en bakke, og hvis du ikke har bemærket det så er der jo slet ikke noget hold i det.

    Nej ring du til ejeren..

    Har selv prøvet en handel engang hvor jeg var kunden men det var B&O anlæg jeg handlede, og da jeg købte størstedelen lagde jeg 120.000 i butikken kontant, selv om jeg havde bestilt nogle andre ting som ikke var på lager.
    Han gav mig en kontantrabat som han kaldte det.
    Jeg tog stumperne med hjem, men da jeg kom hjem ville jeg have en længere scart ledning og kørte i forretningen dagen efter, fik ledningen uden beregning, og faldt over nogle højtalere som jeg fik med, men der skulle bruges en forstærker ved siden af og den skulle jeg vente på.
    Havde også bestilt en pladespiller.
    Tingene jeg fik med hjem, i udvalg fik jeg ikke en entydig pris på, men sælger ville finde en god pris for resten samlet...
    Han ringede et par dage efter og fortalte at forstærkeren var kommet, og jeg tog derned og han havde stadig ikke fundet en pris. jeg lagde derfor 20.000 kr til dækning af det meste og han var gled, jeg fik samtidig kvittering på det første køb, og en acontokvittering på de 20.000 kr.

    Så fik jeg travlt på job, og bad konen køre ned og høre om han havde fået pladespilleren hjem, nej, hun måtte køre hjem igen...

    Så 14 dage efter tog hun derned igen, og opdagede at der "lige" pludselig stod en pladespiller på hylden, og spurgte ham om det ikke var den jeg havde bestilt, han sagde jo og tog den ned og kom den i kassen...

    MEN MEN så sagde han at han skulle have penge for resten og hun havde ingen med, men han ville sende et brev.

    3 måneder senere kom han en dag forbi vores hjem og fortalte at videoen var blev kalldt tilbage pga. en fejl, og han tog den med... alt OK

    2 uger senere kom der en mand tilbage med videoen og bad min kone skrive under på modtagelsen, og hun skrev under.....

    DET var en købekontrakt hun skrev under på....

    Derfra gik der krig i den, jeg betalte ikke en krone, for jeg havde bestilt en pladespiller han brugte som DEMO model i vinduet, og det var i reglen nok for mig...

    Da hans CHEF så begyndte at sende mig rykker på betaling af resten udstyret, bestemte jeg at den skulle en tur igennem retten, for det var i min kones navn han sendt rykkere...

    Da hun hentede pladespilleren var vi ikke gift, det blev vi efter købet...

    Da jeg igennem en kollega som var svigerfar til denne sælger, også var tilbudt ekstra rabat ud over kontant rabatten. blev jeg sgu sur over denne opførsel.

    Jeg havde på fornemmelsen af at jeg "muligvis" skyldte ca. 9000,-kr for resten når jeg regnede de øvrige rabatter ud på udstyret...
    Men havde jo ikke kunne få en restpris da jeg talte med ham i butikken...

    Sagen blev sendt i retten og jeg skulle kommentere sagens akter til retten i første omgang..
    Og i dette havde ejeren taget al rabat tilbage, og beløbet til betaling var på ca. 35.000 kr. i alt...

    Jeg blev tosset og nægtede at betale på min kones vegne for hun havde jo skrevet under...

    Det kom i rette, og jeg mødte op sammen med min kone 3 gange, hvor jeg selv førte ordet....

    Vi vandt og skylder nu slet INGEN TING.....

    Retten fandt at de IKKE kunne overøfre mine køb til min kone, så hun gik fri, og forretningen lagde sagen ligge for de havde jo aldrig fået en underskrift ved mig.

    Jeg kan kun smile men handler aldrig i den kædebutik mere,, det er godt nok ikke samme sag som din, men man kan sagtens selv klare en sag uden advokat, for som alle faktisk skriver så er du den "dumme" kunde og forhandleren er specialisten og han burde vide bedre...

    Derfor mener jeg du skal give ejeren et kald og fortælle at du er rystet over episoden, for gør du det ikke har du jo intet foretaget dig og den sælger du har handlet med går fri og bliver i firmaet, men tror ikke den kommer i retten, den er for tynd...

    Jeg kunne dengang også bare have betalt den første rykker på ca. 20.000 kr. men efter behandlingen af sælger stod jeg på bagbenene.. og vandt....

    Sælgeren er ikke i butikken længere, og det er jeg da egentlig glad for, men chefen var i ledtog med han en del af vejen, så derfor skal jeg aldrig handle på den måde længere og slet ikke i forretningen....

    Men der findes mange svindlere....


  • #33   12. jun 2010 Dan : Ja der findes mange svindlere. Men synes bare han dummer sig med sine udtalelser. Bla. den med at han faktisk laver forskelsbehandling, siger at den ikke kan bakke opad osv. Desuden har bilen sikkerhedsruder på ca. 1 cm tykke. På dem er lamineringen begyndt at gå, og de koster 10.000 stk. En aut. BMW forhandler har fortalt jeg kan skifte dem ud med Thermoruder. Det fortalte jeg ham var en mulighed, han fik derudover mine 20" fælge med til 20.000 kr pga det med ruderne. Det sagde han så at ikke kunne lade sig gøre 10 dage efter, for de Thermo ikke havde samme tykkelse som sikkerhedsruder. Så står jeg der og skal pludselig beskyldes for at gi ET AUTORISERET BMW VÆRKSTED en fejlinformation som privatperson. Det var noget jeg havde fået at vide og ikke en 100% kendsgerning at det kunne lade sig gøre. Dem ville han dog selv dække. Men han er bare ude på et skråplan. Burde egentlig skrive hele hændelsesforløbet ned, og sende til ejeren, og sige at får jeg flere at disse opkald ryger der en kopi afsted til ekstra bladet.

  • #34   12. jun 2010 Nemlig og det er de jo næppe intereseret i hvis de fortsat vil sælge biler... :-))

Kommentér på:
Regler ang. salg af byttebil til forh.

Annonce