{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.635 visninger | Oprettet:

Blæser defekt! {{forumTopicSubject}}

Hej,

Har en ToyoToyota Carina E fra 93 som har et voldsomt irriterende problem. Om vinteren, altså når vejret er koldt, så tager blæseren en evighed om at omdanne det kolde luft til varm luft. Og når det endelig sker, så bliver det ikke engang specielt varmt, og kommer kun ud af blæserne i hhv. førersiden og passagersiden. Blæseren i midten blæser stadig koldt.

Om sommeren, når vejret er varmt, da blæser sideblæserne varm luft og midterblæseren kan ikke omdanne luften, så den bliver ret kølig.

Med andre ord.. mine blæsere i bilen lader ikke til at samarbejde, og den i midten er på en eller anden måde mere eller mindre stået af hvad angår temperaturstyring. Det lader til, at mine blæsere bare kører som de gør og den drejeknap til at styre varm eller kold luft... den har INGEN effekt.

Er der nogen der kan guide mig lidt her? Hvad er den gal med?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blæser defekt!
  • #1   14. jun 2010 Jeg gætter på der ikke er a/c eller klima i den, og da der ikke er det skal du ikke regne med at luften bliver mega kold.. Det er jo først når motoren bliver varm at du får varm luft ind i bilen..

  • #2   14. jun 2010 Ville jeg såmænd også gerne... men er ikke den store haj til at skille instrumentpaneler ad. Grunden til jeg spørger her, er, at jeg håber der måske var nogen der havde været ude for noget lignende eller nogen som vidste hvor problemet med størst sandsynlighed ligger.

  • #3   14. jun 2010 Michael P: Selv når motoren bliver varm (om vinteren).. kommer der kun kold luft ud af blæseren i midten. Og sideblæserne meget lidt lun luft.

  • #4   14. jun 2010 ja okay så må du få det skilt ad og se..

  • #5   14. jun 2010 Det er da thermostaten der er defekt.

  • #6   14. jun 2010 Volkswagen> Hvis det er termostaten der er defekt, ville det så ikke også betyde, at motoren ville brænde varm ved tomgang? Det gør den nemlig ikke. Så havde mere eller mindre udelukket muligheden for at det kunne være termostaten eller termokontakten.??

  • #7   14. jun 2010 Carsten J

    Ikke nødvendigvis, det kommer helt an på hvor defekt den er.

    Altså hvis fjederen der åbner og lukker for vandt fungerer lidt, kan motor temperaturen godt være normal. Det tyder det lidt på i dit tilfælde, nu når der kommer lidt varmt luft.

    Men jo, hvis fjedren er helt defekt vil motoren hurtigt koge over.

    Det er ihvertfald mit bedste bud, at det er thermostaten der er defekt.


  • #8   14. jun 2010 Hmmm, Nu kender jeg ikke en fis til carina modellerne, indrømmet!
    MEN! Hvis det er bare LIDT ligesom sådan en Mazda som jeg har. Så sidder der sådan en fin ting, man kan justere om man vil have frisk luft direkte ind. Den sidder uafhængigt af resten af "kontrollerne"

    Den kom jeg selv til at pille ved, og troede også STRAKS at alt var fucked, for der lavede den nemlig også samme stunt smiley


  • #9   14. jun 2010 Mht. frisk luft udefra eller gencirkulation af luften i kabinen, så har jeg også en drejeknap til det. Troede også selv i starten at det kunne være den der drillede lidt, da jeg har prøvet det før i en ford. Men desværre er den ikke problemet. smiley

  • #10   14. jun 2010 Ellers kør bilen til Toyota, det kan være de kender til problemet??

  • #11   15. jun 2010 hvordan er temp. på motoren ifølge måleren bliver den drift varm især om vinteren hvis ikke så er det din termostat ,der ikke lukker.... og det er i=def termostat. det er friskluft kanaler der sider i midten i de fleste biler uden ac så der kommer der ingen varme ud kun hvis det er varm uden for smiley

  • #12   15. jun 2010 På langt de fleste ældre toyota'er reguleres varmen til kabinen via en ventil i motorrummet.
    Denne kan godt være deffekt.

    Den er nem at finde, da den sidder på en kølerslangerne som går ind i kabinen.
    Der sidder et kabel på, og den minder mest af alt om en "ballofix" ventil. "


  • #13   15. jun 2010 havde sammen problem, med en vectra fra 94' thermostaten skulle bare skiftes... men ved ikke om det er det samme på din smiley

  • #14   15. jun 2010 Mathias A

    Du er da den eneste der har fattet problemet...... ;-))

    Termostat.... Godav, og undskyld mig i andre....., Hvis motoren bliver normal varm så kan man da mærke på slangerne inden man opfordrer til at skilde motor ad...

    Den ventil Mathias nævner sidder på det fleste biler, og på nogle bilmodeler er det klapper der styrer hvor varmen skal hen eller hvor meget varme,,, det bliver ofte styret at kabler der sidder i varmereguleringen og i selve "varmeapperatet".....

    Disse ting kan sidde fast eller kablen eller andet er knækket da det tit er noget skrøbeligt skrammel på de fleste biler.....

    Ikke mindst kan et pollenfilter være så meget stoppet at man slet ike kan få luft ind i bilen overhovedet...
    Skal ikke kune sige om der er et pollenfilter i nævnte bil, men kører man til service på et godt og fornuftig værksted så ville det bla. været skiftet...

    Der kan også være luft i varmelegmet, men dette kun hvis vandet har været af bilen, eller noget i den retning og der så opstår en luftlomme der gør at varmen ikke kan komme ind i kabinen.....

    Men termostat og motor,,, Hmmmm,,, det næste bud i kommer med er vel toppakning eller venstre nummerpladelys .... ;-))

    Ja sorry men ofte kar foreslag i den karakter få folk til at ødeligge mere end det gavner...


  • #15   15. jun 2010 Dan .

    dog kan thermostaten stadig skyldes det? hvad så hvis han skilder hele udluftningen ad for at finde ud af det bare er thermostaten, btw, så skal der hvad? 3 skruer eller sådan noget til så er thermostaten ude?


  • #16   15. jun 2010 Termostat... = Varm / Kold motor,,, det kan klares ved at sætte sine små fingre på slangerne i motorummet,, enten brænder man sig hvis du påstand holder, men bilen kører nok heller ikke så langt,, hvis den er kold,,, ja hvad så.... Kold motor... = ?

    Nej, gad ikke skille noget ad, før jeg havde fundet problemet,,, og nej han skal da ikke skille hele instrumenteringen af, han skal ned og ligge og tjekke om diverse kabler kører som de skal.... Og tit kan man spotte dem uden at splitte bilen ad...

    Og der går 2 slanger ind i bilen, og man kan mærke på dem, og dette er også ganske nemt,,,

    Og jeg har nu heller ikke skrevet at det skal skilles ad, det er "vist" noget du gætter, jeg kom med foreslag, og kan komme med flere, men der er da også en enkelt der har skrevet at varmelægmet inde i bilen kan være defekt, eller tilstoppet, men hvis det er stoppet, ja så er bege slanger ind i kabinen som reglen heller ikke varme begge to....Altså hvis det er stoppet....

    Men hvis man afmonterer termostaten uden at tjekke om motortemp er ok, og om slangerne er varme, så skal man jo også være sikker på at man får udluftet og fyldt nyt kølevæske på,,, og der er der ingen der har fortalt manden om disse ting,,,? eller er der... jeg syntes bare at det er at tage fejlfinding i baglæns rækkefølge ved at skrive DEFEKT TERMOSTAT.... den er da lige lovlig langt ude, eller hvad...., fejlen er ikke engang fundet endnu,, og har man ikke fundet fejlen så skifter man intet før den er lokaliseret...

    Men igen, bare min mening.... smiley


  • #17   15. jun 2010 Yir! Mange tak for svarene... nu har jeg lidt at gå efter, så vil tjekke nogle af de ting der er nævnt her i weekenden når jeg får tid til det. smiley Tak for hjælpen indtil videre. smiley

  • #18   12. dec 2012 er fejlen fundet

Kommentér på:
Blæser defekt!

Annonce