{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.951 visninger | Oprettet:

Autolakering.. spørgsmål dertil. {{forumTopicSubject}}

Hey folkens,
går og hygger mig lidt med lakering, men har lidt forskellige spørgsmål, som nogen måske kunne være behjælpelige med.

1. Mellemslibning.. her tænker jeg efter grunder, base samt klarlak.
Grunder sliber jeg let med korn 800 våd, men hvad med base lakken, hvor fint korn skal det slibes med, for at det ikke ses når klarlakken kommer på? klarlakken bliver slebet med 1500-2000 alt afhængig af appelsinhuden, derefter 2500 - 3000 inden polering.

2. Har noget guldmaling, som skulle bruges til lidt pyntelister og små detaljer hist og her, ikke noget specifikt.
Men med henblik på fortynding, står der terpentinersatz eller KH verdünnung, går ud fra at det er terpentin baseret? så ville mene mineralsk terpentin kunne bruges, efter forholdene selvfølgelig?

Og hvordan med rens af pistolen bagefter? bare med terpentin? Eller kan jeg bruge cellulose fortynder dertil?

3. Minimal appelsinhud.
Ja ved jo det kan tages med vandslibning, men jo mindre der skal slibes af, jo mere har man jo at polere med tiden, plus mindre arbejde. men hvordan får i jeres bedste resultat? har ladet mig fortælle at tricket ligger i at bruge tykkere lag fremfor tynde lag? hvad mener i om det?

Hvis nogen ellers skulle have gode links til sider med info, guides, videoer samt indkøbssider, ville det være super.

På Forhånd tak.
Mvh Michael.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Autolakering.. spørgsmål dertil.
  • #1   23. jul 2010 Du må slet ikke slibe i basefarven, klarlakken skal sprøjtes ovenpå, så snart basefarven er helt mat smiley Og jeg sprøjter sgu bare klarlakken op med to fede gange, er godt klar over det hedder 1½ gang, men det andet fungere bedre for mig, men det er forskelligt hvor meget de forskellige klarlakker efterflyder ovs smiley


  • #2   23. jul 2010 okay, så det eneste jeg kan gøre, det er faktisk bare at køre en "tack cloth" henover basen lige inden den for klarlak?
    Jeg plejer bare at give den mange lag klarlak, men mest fordi det er "garage" lakering, så er det rart at have lidt at udbedre smiley

    Men tak for svar Troels.


  • #3   23. jul 2010 giver sku os bare 2 gode lag... men har nu os slebet base´en nogen gange kommer lidt an på hvor godt det ser ud osv.. men ligger base´en bare 100% sliber man den ikk..

  • #4   23. jul 2010 1.du sliber ikke direkte ovenpå grunderen. du giver fylder for at rette de sidste små ujævnheder ud og så sliber du med ja lige fra P400-P800 tør. på klods. ikk maskine(hvis du kan bruge ecentersliber kan du godt, ellers ikk ) eller i hånden, så giver du jo som du nok ved base farve. derefter klarlak. mellem slibning skal slet ikk gøres der. for det ødelægger mere end det gavner, klarlakken sliber du med mellem 1500 og 3000 helst 2000-2500 men det faktisk mest kun for at som du selv nævner fjerne appelsinhud og små skidt knolde og så polere du.

    2. vil nu hellere bruge en sprøjtefortynder. da det er bedre til det.

    3. rensningen af pistol foregår med vand ved vandbaseret produkter det vil sige basefarven grunder, fylder og klarlak skal renses med cellulose fortynder.

    tricket for at undgå appelsinhud er at du har en god sprøjteteknik og kan finde ud af at sprøjte det pænt op. Du starter jo med at ligge et tyndt lag på,( vil sige et ikke helt fyldigt lag altså den skal ikk stå 100% blank efter første gang. 2. gang du giver giver du et fyldigt lag. den må gern stå blank men ikk helt, kommer an på om du vil give 3 gange. for ellers skal den stå blank efter anden gang. 3 sprøjtegang giver du et halv fyldigt lag altså sådan at den står rigtig blank men os uden at løbe.

    Spørg hvis der er mere.


  • #5   23. jul 2010 du skal ikke gøre noget mellem base farve og klarlak...

  • #6   23. jul 2010 Ok, så slibning af base er et No-Go kan jeg godt forstå nu. Mht til "Tack Cloth" er mere fordi jeg så den i en DVD med Ed Hubbs, at han lige tog sådan en når basen var tør, for lige at fjerne urenheder, som kunne have lagt sig under tørretiden.

    Ja nu kommer min uvidenhed lige frem, sprøjtefortynder, hvad er det helt præcist? bare ganske alm fortynder, som bruges til Ikke vandbaserede basefarver?

    Så hvis man ved ved man vil give den 3 lag, så er det 1. "forstøvende lag, altså et klistrende hvis man kan kalde den det. det 2. er et tykt lag, og det 3. er som sådan bare for give god dække, samt tage de småting man ikke lige fik med i 1. og 2.?

    Skader det at give mere end de 3 lag, ved godt der vil være risiko for løbere, men det er der jo råd for.

    Tak for svarene indtil videre.


  • #7   23. jul 2010 med mindre du har problemer med at der falder affald ned i det du maler, så kan langt det meste nakkes i klarlakken smiley

  • #8   23. jul 2010 næh, egentligt ikke, men mener, det er jo en garage det bliver gjort i, og ikke en sprøjtekabine. så chancen for støv osv er jo lidt større.. smiley

  • #9   23. jul 2010 Vil nu aldrig selv gøre noget mellem base og klarlak. og er i lære som autolakere.

    jamen ja det er bare almindelig fortynder. Bare aldrig brug cellulose fortynder når det er til sprøjtning.
    og ja du kan godt give mere end 3 gange men vil absolut ikk anbefale det. vil nærmere fraråde det. da der kan komme for meget på.
    og skidt som kommer ovenpå basefarven kan fjernes når klarlakken er sprøjtet og tør.

    når du har sprøjtet skal der helst gå et par dage inden du begynder at slibe i det. da det kan varme klarlakken op igen og smadre mere end det gavner. medmindre du har en varmekabine for så kan du godt slibe i det samme dag.


  • #10   23. jul 2010 Nej, har ingen varmekabine, men plejer gerne at lade delene ligge i solen en uges tid inden jeg begynder på noget som helst. eller inden døre, når solen ikke kigger frem (det er jo Danmark vi lever i smiley

    Jamen så holder vi fast i de 3 lag klarlak smiley

    Nogen som ved om der er forskel på 2 komp klarlak og den ridsefaste? mener den kaldes keramisk?


  • #11   24. jul 2010 # ~ DALLE ~ # - Hvorfor overhovedet give 3 gange klarlak?


    Bang Bang.. det' Lucky Luke ! - Den ridsefaste er noget værre lort at polere i (i hvert fald de fabrikanter jeg har brugt), og der er ikke så meget mening at bruge en ridsefast klarlak, i danmark smiley


  • #12   24. jul 2010 3 lag giver faktisk bedre beskyttelse en 2 men der er ikk særlig mange proffer der gør det. men vil personligt anbefale det når man selv gør det.. fordi for det første tager det næsten intet ekstra plus der er lidt mere at slibe i hvis det ikk går helt som det skal.
    derfor jeg anbefaler 3 lag frem for 2.


  • #13   26. sep 2010 Troels.
    Vil du uddube det med ridsefast klar lak ?? Har ikke hørt om den ..og hvorfor er ikke mening at bruge den i Denmark ?? Har det ikke noget med RUKO at gåre?:)


  • #14   5. okt 2010 Mido Z.
    Ridsefast klarlak er en klarlak hvor ridserne ikk bliver nær så tydelige som i en almindelig.
    Grunden til det ikk bruges så meget er at det faktisk er svært at sprøjte pænt op og endnu svære at polere sammen .


  • #15   5. okt 2010 Ok.Tak for info:

  • #17   15. maj 2016 Hej søren, nu er jeg kun på hobby basis, så ikke sikkert det er den korrekte fremgangsmåde, men - hvishvis det er en 'unilak' altså base med glans, hvor der ikke behøves klarlak, kan du vandslibe det, derefter polere.
    Hvis det er basefarve, og klarlak ovenpå, ville jeg slibe det hele ned, og starte forfra. Kun derved mener jeg, du får det bedste resultat.

    Mvh Michael Møller.


Kommentér på:
Autolakering.. spørgsmål dertil.

Annonce