Autolakering.. spørgsmål dertil. {{forumTopicSubject}}
Hey folkens,
går og hygger mig lidt med lakering, men har lidt forskellige spørgsmål, som nogen måske kunne være behjælpelige med.
1. Mellemslibning.. her tænker jeg efter grunder, base samt klarlak.
Grunder sliber jeg let med korn 800 våd, men hvad med base lakken, hvor fint korn skal det slibes med, for at det ikke ses når klarlakken kommer på? klarlakken bliver slebet med 1500-2000 alt afhængig af appelsinhuden, derefter 2500 - 3000 inden polering.
2. Har noget guldmaling, som skulle bruges til lidt pyntelister og små detaljer hist og her, ikke noget specifikt.
Men med henblik på fortynding, står der terpentinersatz eller KH verdünnung, går ud fra at det er terpentin baseret? så ville mene mineralsk terpentin kunne bruges, efter forholdene selvfølgelig?
Og hvordan med rens af pistolen bagefter? bare med terpentin? Eller kan jeg bruge cellulose fortynder dertil?
3. Minimal appelsinhud.
Ja ved jo det kan tages med vandslibning, men jo mindre der skal slibes af, jo mere har man jo at polere med tiden, plus mindre arbejde. men hvordan får i jeres bedste resultat? har ladet mig fortælle at tricket ligger i at bruge tykkere lag fremfor tynde lag? hvad mener i om det?
Hvis nogen ellers skulle have gode links til sider med info, guides, videoer samt indkøbssider, ville det være super.
På Forhånd tak.
Mvh Michael.
apr 2007
Følger: 39 Følgere: 39 Emner: 44 Svar: 349
jun 2005
Følger: 18 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 201
Jeg plejer bare at give den mange lag klarlak, men mest fordi det er "garage" lakering, så er det rart at have lidt at udbedre
Men tak for svar Troels.
apr 2008
Følger: 42 Følgere: 41 Emner: 25 Svar: 103
mar 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 94
2. vil nu hellere bruge en sprøjtefortynder. da det er bedre til det.
3. rensningen af pistol foregår med vand ved vandbaseret produkter det vil sige basefarven grunder, fylder og klarlak skal renses med cellulose fortynder.
tricket for at undgå appelsinhud er at du har en god sprøjteteknik og kan finde ud af at sprøjte det pænt op. Du starter jo med at ligge et tyndt lag på,( vil sige et ikke helt fyldigt lag altså den skal ikk stå 100% blank efter første gang. 2. gang du giver giver du et fyldigt lag. den må gern stå blank men ikk helt, kommer an på om du vil give 3 gange. for ellers skal den stå blank efter anden gang. 3 sprøjtegang giver du et halv fyldigt lag altså sådan at den står rigtig blank men os uden at løbe.
Spørg hvis der er mere.
mar 2009
jun 2005
Ja nu kommer min uvidenhed lige frem, sprøjtefortynder, hvad er det helt præcist? bare ganske alm fortynder, som bruges til Ikke vandbaserede basefarver?
Så hvis man ved ved man vil give den 3 lag, så er det 1. "forstøvende lag, altså et klistrende hvis man kan kalde den det. det 2. er et tykt lag, og det 3. er som sådan bare for give god dække, samt tage de småting man ikke lige fik med i 1. og 2.?
Skader det at give mere end de 3 lag, ved godt der vil være risiko for løbere, men det er der jo råd for.
Tak for svarene indtil videre.
apr 2007
jun 2005
mar 2009
jamen ja det er bare almindelig fortynder. Bare aldrig brug cellulose fortynder når det er til sprøjtning.
og ja du kan godt give mere end 3 gange men vil absolut ikk anbefale det. vil nærmere fraråde det. da der kan komme for meget på.
og skidt som kommer ovenpå basefarven kan fjernes når klarlakken er sprøjtet og tør.
når du har sprøjtet skal der helst gå et par dage inden du begynder at slibe i det. da det kan varme klarlakken op igen og smadre mere end det gavner. medmindre du har en varmekabine for så kan du godt slibe i det samme dag.
jun 2005
Jamen så holder vi fast i de 3 lag klarlak
Nogen som ved om der er forskel på 2 komp klarlak og den ridsefaste? mener den kaldes keramisk?
apr 2007
Bang Bang.. det' Lucky Luke ! - Den ridsefaste er noget værre lort at polere i (i hvert fald de fabrikanter jeg har brugt), og der er ikke så meget mening at bruge en ridsefast klarlak, i danmark
mar 2009
derfor jeg anbefaler 3 lag frem for 2.
okt 2008
Følger: 28 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 101 Svar: 1.154
Vil du uddube det med ridsefast klar lak ?? Har ikke hørt om den ..og hvorfor er ikke mening at bruge den i Denmark ?? Har det ikke noget med RUKO at gåre?:)
mar 2009
Ridsefast klarlak er en klarlak hvor ridserne ikk bliver nær så tydelige som i en almindelig.
Grunden til det ikk bruges så meget er at det faktisk er svært at sprøjte pænt op og endnu svære at polere sammen .
okt 2008
Følger: 28 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 101 Svar: 1.154
jun 2005
Hvis det er basefarve, og klarlak ovenpå, ville jeg slibe det hele ned, og starte forfra. Kun derved mener jeg, du får det bedste resultat.
Mvh Michael Møller.
Autolakering.. spørgsmål dertil.