{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alfa Romeo 159
  • #1   21. aug 2010 Det er en Alfa.. godtnok en af de bedste, men diesel motoren har der været en del bøvl med, jeg skal lige se om jeg kan finde FDM testen

• #2   21. aug 2010 Lyder fornemt hvis du kan det.

• #3   21. aug 2010 Alfa Romeo 159 (3 af 6 stjerner) brugtbiltest: Alfa Romea er ikke kendt for god driftssikkerhed, og selvom 159 er bedre end forgængeren, så skal den vælges med hjertet, for den står ikke stærkt på brugtmarkedet '

Alfa Romeo-ejerne elsker deres biler, når de kører ... og hader dem, når de holder på værksted. Så enkelt kan fordommen om det italienske mærke stilles op. Og der er ingen tvivl om det første, men det med værkstederne er mere fordom end faktum. For selvom nogle 159-ejere har haft problemer med deres biler, så gælder det samme for ejerne af VW Passat. 

Der er ikke mange 159’ere i Danmark, og af samme årsag har FDMs testcentre kun undersøgt 36 biler. Det er ikke nok til at udtale sig om bilens kvaliteter, så i denne brugtbiltest har vi lagt mere vægt på udenlandske fejlstatistikker som TÜV og Dekra og gennemtrawlet diverse danske og udenlandske Alfa Romeo-fora for at finde de oftest forekommende fejl på bilen. 

Der er enkelte fejl, som går igen, og de står her i artiklen. Men mere karakteristisk har det været, at der er en del fejl, som optræder sporadisk, og som har været kostbare at reparere. Ja selv en standard-udskiftning af bremseskiver og klodser for og bag koster små 10.000 kr. Så selvom driftssikkerheden virker bedre på 159 end den tidligere 156, får den ikke prædikatet „klassens mest fejlfrie bil”.

Pas på priserne

Prisen er det, man skal være mest opmærksom på, når man er på jagt efter en 159’er. For det første er udvalget ikke specielt stort, da 159 ikke har solgt lige så godt som forgængeren. For det andet er der en stor spredning på priserne, hvor nogle forhandlere har meget dyre biler. Her kan der være en sammenhæng mellem pris og kvalitet, men husk at få gennemgået bilen grundigt før køb, og få især set hulrum efter for begyndende rust. Og gå efter en bil, der har fået supplerende rustbeskyttelse fra ny af, eller alternativt en bil, som er importeret fra et mindre rustplaget land. 

Sikkerheden er til gengæld i orden med fem stjerner i Euro NCAP-testen, hele syv airbags og ESC som standard på alle modeller. 

Smuk bil med sparsom plads 

Med 159 skabte Alfa Romeo endnu en velskruet figur på et automobil. Fronten med de separate forlygter er fræk og giver bilen et sportsligt udseende. Bagenden er mere helstøbt end på 156. 159 er også en del større end forgængeren: 23 cm længere og 8,5 cm bredere. 

Alligevel er der ikke meget plads på bagsædet, og bagagerummets 405 liter er en joke. Det bliver lidt mere familievenligt i stationcarudgaven, som har bedre hovedhøjde og et bagagerum på 445 liter. Alfa Romeo har ikke vægtet de praktiske egenskaber højt. 

Væksten udvendig gør også Alfa Romeo 159 ret tung, og man skal være særlig forsigtig med, hvor meget vægt man må have med i bilen. De fleste modeller er kun godkendt til at laste i underkanten af 400 kg, så det skal være lette passagerer, hvis der også skal noget i bagagerummet. 

Men det store spørgsmål er gensalgsværdien. For Alfa Romeo står ikke stærkt på brugtmarkedet – dertil er mærket for nichepræget. Dermed risikerer man en lav gensalgspris, og kombineret med den lavere brugsværdi end ved andre biler i samme klasse giver det kun tre stjerner. Men skulle hjertet bestemme, kunne 159 godt få fem af slagsen.

Alfa Romeo 159 antal stjerner
    Samlet vurdering xxx
    Elfejl xxx
    Kabine og karrosseri xxxx
    Motor og transmission xxx
    Rustbeskyttelse xx
    Undervogn xxx

• #4   21. aug 2010 der var den

• #6   21. aug 2010 Martin G, jeps, det var den

• #7   21. aug 2010 Synes ikke rigtig jeg får noget af vide om motoren.
    Men diesel motorene fra fiat er vel ganske fine?

• #8   21. aug 2010 Motorerne er fine, de eneste problemer med diesel'erne er at der kommer fejl på EGR ventilen, hvor de skal skal skiftes.Resultatet af denne fejl er "engine failure" hvor den kan gå i nødprogram osv. Fejlen er uden betydning i sig selv, bare pisse irriterende.

• #9   21. aug 2010 Er det noget der koster mange knapper at få skiftet?

• #10   21. aug 2010 1.9 jtd er der ikke mange problemer med, men hold dig fra 2,4 jtd den kokser til i indsugningen og egr ventilen

• #11   21. aug 2010 Nej, mener bestemt det er en mindre udgift.

• #12   21. aug 2010 Okay, Tak for hjælpen!

• #13   21. aug 2010 Men det må du ikke hænge mig op på, har ikke selv erfaring med det, har kun læst med på www.cuoresportivo.dk - hvor du iøvrigt kan få svar på 99% af alle spørgsmål med Alfa Romeo.

• #14   21. aug 2010 Lige Fiat/Alfa´s Jtdm motor er blandt de absolutte bedste dieselmotorer på markedet.. De kloge hoveder siger at motoren er på højde med Mercedes.. Jeg har nu aldrig hørt eller læst om noget i stil med det som det: Jesper -> Lexus tilsalg, siger.. Det er vist en selvopfunden fejl han skriver der..
    Generelt er der ikke noget galt med motorne i 159´eren.. Benzin motorne kører OGSÅ fejlfrit, men er desværre rødkedelige (pånær den nye 1,8 turbo motor bygget af Alfa/Fiat selv) 1,9 benzin og 2,2 benzin motorne stammer fra Opel..

Skulle jeg selv have en 159´er, blev det den nye 1,8 turbo, eller en af diesel udgaverne da det klart er de bedste motorer til bilen..

Selv Bilmagasinet har rost den som et godt brugtkøb..

Nu kører jeg selv VW Passat på arbejde hver dag, og må nok sige at kabine kvaliteten og generelle samlekvalitet, er noget højere i 159 end i vw passat.. Samlekvalitet er direkte pinlig i passat i forhold til en 159..
    Og NEJ det er ikke noget jeg finde på.. Mine forældre har en 2007 159 2,2 benzin som jeg har kørt en del i.. De er meget glade for deres..

Glem fordommene, og køb du bare..
    MEN husk stadig at se dig for og købe en bil der er passet med service..

• #15   21. aug 2010 Michael M - Mange tak.

http://www.lindholmbiler.dk/?type=kategori&id=1&bil_ID=257712383
    Det er denne bil og der er fuld servicebog med.

• #16   21. aug 2010 Den ser fornuftig ud, men jeg synes du skal presse dem lidt på prisen, Lindholm plejer at være til at presse en smule, men deres biler er også i orden.

KØB!

• #17   22. aug 2010 Vil jeg prøve! Tak for rådene!

Kommentér på:
Alfa Romeo 159

Annonce