Firmabil m. komfort og aut. {{forumTopicSubject}}
Hej
Vi står og skal se på firmabil.
Den skal have aut. gear og være rimelig kvik og den skal have personbils komfort og den skal ikke være for stor.
Det skal være en brugt i prisklassen 100-140.000kr INKL. moms og den må max have kørt 100.000km
Derfor er valget
Ford C-max
VW Golf 5 Plus
Seat Altea
VW Touran (næsten for klodset)
Jeg har prøvet dem alle og umiddelbart synes jeg at Seat´en er mest frisk i design og den er også billigst, samtidig med at det er samme teknik som VW.
Det eneste jeg ikke kan blive klog på, er om man skal være 2.0 TDI DSG eller 2.0 TSFI DSG.
Jeg har ikke prøvet en TSFI DSG endnu...
Vi kører mest korte ture ugen igennem, men min. en gang om ugen kører vi lange (+200km) ture.
Jeg har hørt så mange der har haft bøvl med deres TDI motor og det er grunden til at jeg overvejer benzin udgaven.
Hvor langt kører den på literen? (reelt)
Jeg har selv haft en Seat Altea 2.0 TDI DSG fra ny, jeg kørte 50.000km og havde aldrig problemer med den.
Men måske jeg bare var heldig?
Den kørte iøvrigt aldrig over 14-15km/l
Hvad er jeres kommentarer og input?
mar 2006
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 4 Emner: 91 Svar: 1.454
mar 2004
Følger: 268 Følgere: 257 Biler: 9 Emner: 127 Svar: 1.012
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
En Golf + koster bare 15-20k mere end Altea´en og det er samme teknik.. gensalgsværdien er ligemeget, vi beholder den til den ikke er mere værd.
Så måske mit spørgsmål i virkeligheden er om jeg skal vælge en TDI eller TSFI?
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
dec 2006
Følger: 67 Følgere: 68 Biler: 4 Emner: 236 Svar: 4.318
maj 2004
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 205
Min TDi har aldrig haft problemer, den har kørt et gennemsnit på 16,4 over 39000km. Jeg kører korte ture og rigtig lange ture.
Hvad består dit job i..??
jan 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 25 Svar: 1.148
jun 2004
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 87
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Jeg havde generelt dårlige oplevelser med service og værksteder hos Seat, men det er nok mindre betydende med en brugt bil.
Derimod har jeg aldrig haft problemer med Skoda/VW, men det kommer også an på værkstederne.
Min Altea XL havde problemer med knækkede ledninger i døren til sidespejle, bluetooth-modulet holdte ikke mere end 2 år, og så kom der galvanisk rust i bagklappen (hvilket IKKE blev opdaget ved karosseri-tjekket i forbindelse med 60.000 km service, jeg opdagede det selv ca. 500 km/en uge efter).
Touran syntes jeg ikke er klodset, men den er nok mere klodset end en Golf+, man får tilgengæld en større bil. Og den er mere anvendelig mht. varerum.
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
I de nye biler skulle de nye 2.0 TDI CR motorer være kommet, dem er jeg mindre urolig for, de skulle være mere stabile end de gamle 2.0 TDI PD, men du får ikke en af de nye til de priser
Men generelt kan jeg så også anbefale Altea XL over Altea, pga plads og udsyn bagud.
feb 2009
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 29 Svar: 212
Touran´en er lídt mere klodset i designet, men jeg synes nu den kører bedre end Alteaerne.
MVH Frank
jan 2004
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 6 Emner: 44 Svar: 366
Vw turan alt for dyr. Mange af dem er elendigt udstyret iforhold til seat, skoda, ford. plus jeg kendte en med 140 hk tdi med dsg som chippede hans. motoren gik efter 100.000 km
Seat altea virker efter min mening alt for plastic agtigt plus ´jeg har hørt om problemer med deres tdi motorer.
Vw golf 5 plus. Jeg er ikke vw mand da jeg synes man får mindre bil for pengene end tilsvarende modeller.
Havde selv en 2,0 tdci c max van. Den kørte godt. Trak væsentlig bedre end den 140 hk altea jeg prøvede inden. intriøret virket langt bedre skruet sammen. Den er økonomisk. Jeg fulgte varerummet op til taget. kørte til tyskland med 140 kmt i snit hjem ad. gik stadig 18,xx på literen. Dog bliver det svært at finde sammen motor som min med dsg og under 100.000 km.
Har du kigget på noget skoda?? Det ved man sku hvad er
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
Allan N, jeg har en IT virksomhed hvor vi levere mindre løsninger (et par servere og 10-25 klienter ad gangen)
Flemming O, den bliver for svag emd 105hk
christian R, ja det var hvad jeg frygtede, at den ikke gik mere på literen.
Brian D, ja ok, træls med dine værkstedsoplevelser
Jacob I, jeg kan bare ikke finde en Ford TDCI C Max med Powershift til den pris.
Og skoda har jo ikke lavet andet en roomster og den kører jeg bare ikke
Måske en ALtea XL er et bedre valg.
Nogen der ved hvornår PD motoren blev erstattet af CR?
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
På hvilket punkt bliver en 1.9 TDI 105 HK for svag ? du må alligevel ikke køre mere end 130 km/t på motorvejen, og min egen erfaring er at den er rigeligt kvik til de fleste formål. Selvom det ikke er en racervogn.
Til at fragte it-udstyr, så vil Touran være mere oplagt, med det mere brugbare varerum.
Hvis man skal kigge Skoda, så ville det nok være en Octavia Combi som varebil. Der er også god plads, den er godt nok ikke så høj. Men rimelig rummelig.
Det er lidt forkert at sige at en af VAG bilerne har problemer med en motor, og en anden ikke har, da de som bekendt bruger de samme motorer (Skoda, VW, Seat og Audi).
Firmabil m. komfort og aut.