{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.614 visninger | Oprettet:

Martin H
Martin H
Følger: 1 Emner: 30 Svar: 86

Lovligt dæktryk ? {{forumTopicSubject}}

Hej BG.
Jeg kom til at snakke om dæktryk med den gamle i weekenden. Så tog vi hans trykmåler og målte vores dæk.
Han sagde jeg havde alt for meget tryk i dækkene. Ser man på det der står i bilen (bag benzin dækslet) så har manden ret, men ser man på dækkenes max tryk, så har han ikke.

Men hvad er rigtigt ? Kører man en gammel dame ned og hun stiller træskoene så gør de jo alt for at finde en årsag. Hastighed, bilens stand og deriblandt også dæktryk.

Hvad ville man så få atvide hvis man kører med 40+PSI i dækkene trods der står 30-32 PSI i bilens brugermanual ?

Skal siges at det er en mekaniker som på regning skiftede dæk og pumpede dem op..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lovligt dæktryk ?
  • #1   16. sep 2010 Du skal gå efter det der står på bilen.

• #2   16. sep 2010 Det i bilen er blot en god retnings linie for hvad der skal være af tryk på standart hjul og fælge.

Har du monteret andre fælge og dæk i anden størelse, kan du ikke bruge bilens manual til noget.

Det maks tryk der står på dækkene er kun et udtryk for det´s maks formåen og ikke det som de skal køre med.

Det er dog helt op til dig hvad du vil køre med af dæktryk og kun hvis et hjul eksplodere pga. for højt tryk kan man sige du har været selvforskyldt eller det værksted som har kommet kuft i hjulet.

Men jo mere vægt du tilføjer bilen, jo højere tryk skal du køre med, skal du på safari og køre i muder og svært fremkommeligt terren, så skal du køre med mindre dæktryk for at få en større træde flade osv.

Så der er ikke noget som hedder et fast korrekt dæktryk til en given bil og et given dæk og fælg, det kommer an ligeså meget an på kørestil og underlag.

• #3   16. sep 2010 Men klart skal man heller ikke køre på et for lavt elelr for højt dæktryk, sådan at dækkene bliver slidt forkert, dækket skal helst ikke rejse sig på midten ved for højt dæktryk og ligeledes ikke synke på midten pga. for lavt dæktryk, når man snakker om alm. asfalt vej kørsel.
    Men for bedre komfort køre man med et lidt lavere tryk og for mere sporte kørsel kan du høve trykket lidt.
    Typisk siger man +- 0,2 bar alt efter kørestil, og tilføjer du en stor familie samt fuld bagerums oppakning siger man typisk også´+0,2 bar ekstra og ligeledes med hastigheder over 160 Km/t. siger man plus 0.2 bar.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    sep 2007

Følger: 1 Emner: 30 Svar: 86
    #4   16. sep 2010 Brabus.
    Okay, nu skal skodaen dog ikke på safari smiley men forstår hvad du siger.

Så en go regel, aldrig under det der står i bilen, medmindre dæk fabrikant henviser til andet. Hvilket de jo sjældent gør.

Bare min bror som hamrede en senil ældre dame ned som gik over for rødt, heldigvis skete der ingen skade på hende andet ens knubs, men skulle lige passe man blev dømt for uagtsomt manddrab pga. for højt dæktryk

• #5   16. sep 2010 Hvis du har standardhjul, så tag det der står i døren/tankdækslet og læg lidt til, det er FDM's anbefaling.
    Jo lavere profil dæk, jo højere dæktryk.
    Jeg kører med 3,1 bar/45 psi i mine 245/35-20

• #6   16. sep 2010 Du vil aldrig blive dømt for at have forkert dæktryk

• #7   16. sep 2010 Ja jeg køre dog også på nogle lidt større bamser 255/35-18 og de er "reinforced" hvilket gør at man også skal køre med højere dæktryk.
    Så jeg køre med 3.0 foran og 3.2 bagtil. deres maks tryk ligger på 4.0 da jeg engang var i tyskland og fyldte den helt op med "you know what" smiley
    Så gav jeg den 3.5 bar og det kørte den suverent med, som om at den faktisk ikke var læsset med noget.
    Mens Onklen kørte i sin BMW 528i fra 96 som slingerede en del pga. vægten og han kørte da på 17" et elelr andet, men mente ikke at der behøvede ekstra dæktryk til :o)

Man skal bare huske at lukke det ud igen, når bilen er tømt for vægt, ellers rejser dækket sig og man for slidt det for meget på midten.

• #8   16. sep 2010 man kan som regel altid sige at man skal tilføje 0,2 bar for hver tomme man går op. ca.

• #9   10. okt 2010 Normalt er det mindre tryk jo større dæk da trykfladen er større.

I så store dæk der er 2,3 bar mere std hvis man skal stå rigtig godt fast.

Men det er bedre at køre med for meget end for lidt. Men man skal ikke fylde så meget i som der står på dækket. Der står feks også dækket kan holde til 500 kg. Derfor fylder du jo ikke din bil op til at veje 2 ton vel smiley

Kommentér på:
Lovligt dæktryk ?

Annonce