206 indsugning {{forumTopicSubject}}
Hey eksperter..
Har et problem som jeg ikke helt kan gennemskue.
Har opdaget at min bil har tabt en del motorkraft specielt i de lave omdrejninger op til 3000.
Det jeg har fundet ud af er, at mit spjældhus ved indsugningen ikke åbner op hver gang der trykkes i bund på sømmet. Det er som om at det er meget tilfældigt om den åbner eller ej.
Mit spørgsmål er så:
Er det mit spjældhus der er ved at blive defekt?
Eller er det måske den sensor som sidder i indsugnings manifolden (luft mængde måleren tror jeg den hedder), som måske er ved at blive defekt, og derfor regulerer spjældhuset forkert?
Kan ikke helt gennemskue det.
Ved ikke om dette har noget med problemet at gøre men har på et tidspunkt oplevet at motoren begyndte at ryste helt vildt hvis jeg trykkede speederen helt i bund og der overhovedet slet ikke var nogen trækkraft, tværtimod var det som om bilen bremsede helt vildt, og samtidigt begyndte motorlampen at blinke, men det gik i sig selv igen efter jeg slap speederen og accelererede stille og roligt.
Så slukkede og tændte bilen var problemet væk igen.. Men stadig den manglende trækkraft.
mar 2004
Følger: 36 Følgere: 35 Biler: 5 Emner: 92 Svar: 988
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 48 Svar: 214
Måske du bare skulle komme med en brugbar hjælp, i stedet for at skrive sådan noget sludder.
Har kørt over 220.000km, har aldrig haft problemer med Peugeot før nu.
mar 2004
Har du evt en bosch tester du kan smide på den? så kan den evt fortælle hvis der er en defekt komponent eller noget..
Men ved så ikke når du her spjældhuse på... men det burde være det samme alle følere osv er jo stadig på...
mar 2007
Mit spjældhus er godtnok af mærket Bosch kan jeg se, men har godt nok ikke sådan en tester. Men går ud fra at Peugeot har det så.
Men har du nogen idé til om man kan måle om MAP sensoren er ved at være defekt ? Har et alm. multimeter, ved ikke om det kan måle noget.
mar 2004
er det evt tændings overslag?
Ja peugeot kan saktens læse den ud med tester, men er nok dyre end et uautoiseret værksted...
mar 2007
Der er intet at bemærke i tomgang, har skiftet alle 4 tændrør blot på mistanke om at det kunne være sådan noget der var galt, men det har ikke ændret på at den virker til ikke at tage luft nok ind.
mar 2004
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 309
mar 2004
mar 2007
Symptomerne er, at når jeg har bilen i tomgang, så er der egentlig ikke noget at høre på motoren som er forkert.
Jeg har testet det ved at jeg har afmonteret slagen til indsugningen så jeg kan høre lyden fra spjældhuset når det åbner.
Når jeg pumper på speederen for at gasse op i tomgang for at teste det, så er det som om at der ikke kommer den brølen der normalt gør fra indsugningen, og det lyder ikke som om at spjældhuset åbner, før den kommer op i omdrejninger, og dermed lyder det som om at den ikke får luft nok i de lave omdrejninger.
Hvis jeg kører i bilen, har jeg også oplevet at når jeg trykker ned på speederen, så er det som om der nogen gange er forsinkelse på at bilen accellererer. Men det sker ikke hver gang. Dog er den utrolig sløv i optræk, og lyden er meget dæmpet fra motoren, selv om det skal siges at jeg hører med sportsfilter, som normalt nok kan høres uden problemer. Det lyder nærmest som om at jeg har den originale luftfilterkasse på, som jo intet siger.
mar 2007
mar 2004
Og er det bare kommet lige pludselig?
mar 2007
Det spjæld jeg taler om, er det som sidder på selve indsugnings manifolden som hele tiden har siddet der. Det er det spjæld som regulerer hvor meget luft der skal ind i selve indsugnings manifolden som ikke åbner.
Jeg ved ikke om den ikke får benz nok. Det er en indsprøjtnings motor.
Har haft kørt med Vpower for at rense systemet, har renset med additiver man hælder i tanken for at rense alt igennem. Har renset olie systemet igennem med oil cleaner fra abcon flere gange, dog INGEN mærkbare ændringer.
Har som sagt skiftet alle 4 tændrør blot på mistanke, dog uden ændring.
Når jeg holder hånden foran indsugningen kan jeg mærke at den suger fint med luft ind i manifolden. Jeg har renset manifolden i dag med BellAdd for at se om dette hjalp, dog ingen ændring andet end at det blev renere at se på.
mar 2004
Suger den falsk luft så?
mar 2007
Det spjæld jeg omtaler ser i øvrigt nogenlunde sådan her ud:
http://www.zeion.dk/filer/carisma/throttlebody.png
Hvis jeg skal finde ud af om den suger falsk luft, skal jeg så lede efter nogen vacum slanger eller lign der går hen til manifolden eller?
mar 2007
http://www.eurocarparts.com/images/products/600x600/420540060.jpg
mar 2004
Hvis du finder ud af noget vil jeg meget gerne have en update...
mar 2007
mar 2007
Ud over at der havde været fejl på tændings udsættere (dvs. tændings problem) havde der ikke været andre fejl, og alle målinger så fine ud når de kørte en tur med deres udstyr koblet på.
Fejlen med tændingsudsættere var pga. slidte tændrør, som jeg dog har skiftet. Og den har heller ikke lavet motorfejl siden. Jeg må gå ud fra, at bilen kører normalt, selvom jeg ikke selv er helt tilfreds og stadig mener at den mangler noget power.
mar 2004
Men fint du fik klarlagt problemet...
206 indsugning