{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vinter klar
  • #1   26. okt 2010 Smør silikone på alle lister smiley

• Faisal I
    Faisal I Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 18 Svar: 85
    #2   26. okt 2010 det tror jeg os jeg gør. men bare skriv alle tips i kender. der er altid plads til nyttig viden smiley

• #3   26. okt 2010 Silicone indsmøring af gummilister ved døre og klapper.
    Husk også benzin dækslet da det også kan fryse fast.

smør alle dørlåse med syrefri låse olie, lad endelig være med at bruge disse frostolie til dørene, de har en tendens til at fjerne fedt fra låsen da der er tilsat sprit for at undgå tilfrysning.
    Så længe låsen er smurt med syrefri olie, så fryser den heller ikke.

Sørg for at alle rudelister er tætte så vand ikke trænger ned til netop dørlås og håndtag samt rudeoptræk osv.

biler med karburator, hældes noget karburator væske i for at undgå tilfrysning.
    Det er ikke velegnet elelr brugbart på en bil med indsprøjtning, da det helelr ikke er nødvendigt på disse.

Skift olie og oliefilter samt luftfilter (alm service er godt inden vinteren)

Nye vinterdæk på med mindst 3mm møsnter for optimalt vejgreb.

Tjek alle lygter for tæthed samt sprunget pære, husk at skifte parvis så lygter har samme styrke og medbring reserver, til disse mørketider.

Hav en lommelygte liggende i bilen til de mørke tider hvis du går i stå eller andet.

Hav et tæppe og jakke evt. drikkevarer klar til sne tiderne hvis man køre fast og hjælpen ikke kan være fremme før timer senerer.
    Nogle køre afsted uden jakke hvis de blot skal kort, men går bilen ud og hjælpen er langtvæk, så sidder man i frostgrader inden kort tid.

Husk også lille skovl til fri gravning af bil. (kan købes til formålet)

Skift kølervæske og tjek at den er frost sikret.

Tjek også sprinkler væske og medbrug reservedunk, hvis man løber tør, så kan det tit betyde meget svært at få ruden tør og ren for salt fra vejen og opsprøjt fra forankørende bilister.

Tjek at du har ekstra sikringer med og evt. pære.

tjek at reservehjulet er klar til at kunen blive skiftet og luft er tjekket heri, det er noget møj først at finde ud af det i minus 10 grader og skal stå og bøvle med fastgroede hjul bolte eller mangel på samme.
    Hjul som sidder under bilen kan side uhjælpelig fastgroede, tjek at det kan tages ud frit. elelr at du har første hjælps abonement til bilen :o)

Tjek datoen på bilbatteriet, det er her de største og flest problememr opstår, når man nu skal til atbruge sædevarme elbagrude og varme blæser på fuld styrke at det virkelig komemr på prøve samt frostgradernes indflydelse på batteri styrken.

Hvis du er ryger, så få affedtet og renset ruderne indvendigt, så dukekr det mindre.

Tjek også at evt. A/C virker da dette også bruges til at afdukke ruder med.

Skift evt. visker blade på bilen.

smør også alle dørhængsler og klapper.

• Faisal I
    Faisal I Tilmeldt:
    aug 2010

#4   26. okt 2010 nice, der er mange gode ting smiley

• #5   26. okt 2010 BRABUS

Det var mange godt ting man ikke lige tænker over. jeg siger os tak:)

• #6   26. okt 2010 Nyttig info, tak for det;)

• #7   26. okt 2010 Ja og tastefejlene er gratis :o) det blev nemlig bare lige hurtigt klemt ud igennem fingerne :o)

• #8   26. okt 2010 Det bedste råd er, kør hjemmefra i god tid, så kommer is på ruderne og sne på vejene samt traffikale kø problemmer altid mindre i vejen og turen blvier mere afslappet uden stress. :o)

Medbring gerne isskraber, men brug hellere 10 min. på at få tøet bilen op inden du køre (miljø eller ej, sikkerhed kommer først) eller brug motorvarmer hvis man har en sådan :o)
    Så er bilen altid frost fri og klar til at køre i og udseenet er frit hele vejen rundt.

Jeg bruger eks. min fjern start og har sat bilens blæser på trin 2 samt varmen på maks inden jeg forlader den om aftenen og om morgenen starter jeg gryden fra køkkenviduet og så står den og varmer op ca. 5 min. inden jeg skal afsted, så er ruder som regel frost frie.

De hyppigste årsager til døre som ikke vil åbnel åsen eller dørhåndtaget er fakltisk på grund af at vand kan trænge ned igennem dørlisterne ved enderne og dermed fylde låsetøj med vand.
    mange bruger varmt vand om morgnen til at fjerne is på ruderne, men det er netop dette vand som bliver det næste problem når det så fryser til is nede i dørlåse og åbnings mekanismer og det er svært at komme helt af med.

Så brug aldrig varmt vand til at afisne sideruder med eller bagruder hvor låsen sidder lige under eller i nærheden af.

• #9   26. okt 2010 varmt vand på en kold rude er heller ikke så smart, det kan fx resultere i revner hvis der er et stenslag.

• Faisal I
    Faisal I Tilmeldt:
    aug 2010

#10   26. okt 2010 Hva med brug af de-icer ? Både til låse og ruder ?
    Og ja mange tak smiley

• #11   27. okt 2010 De-icer fraråder jeg på det kraftigste.

Fordi:
    Det indeholder sprit som er det kemikalie der skal få icen til at smeæte/tø op. og sprit har en meget uheldig indflydelse på en lås mekanisme i og med at sprit også virker affedtende, og det ønsker man neppe i sin lås.

På ruder er det heller ikke så godt, fordi omkring de fleste ruder sidder vores gummilister som gerne skulle forblive bløde og det er hårdt nok for dem at komme igennem frosten, så hvis man også tilføjer sprit på disse, så bliver de hurtigere lyse og grimme og ikke mindst hårde og midster deres tætnings effekt.

De-Icer er i mine øjne salg gemik til de dovne, lidt som et kompromi produkt af ikke at ville tage sine forbehold.
    Det er da smart nok til det formål det er skabt, men det skaber bare et nyt problem med tiden og fordi det blot kommer med tiden gør det at folk ikke lægger mærke til det eller ikke indser at det er De-Icerens skyld at låse og gummilister ældes og ødelægges med tiden.

Der er kun 1 middel som skal findes i en lås og det er syrefri smørelse og så skal låsen holdes fri for vand og fugt ved at sørge for at gummilisterne er tætte omkring den og at der er rigeligt med smørelse, både inde og uden på låsen, så fugt og vand ikke kan trænge ind.
    Olie bliver faktisk frossen ved langt lavere temperature end vi har i DK.

Ruderne er ikke noget problem hvis man regelmessigt polere dem med helt alm. bil lak poler middel.

• #12   27. okt 2010 Brabus - Mener du at man kan holde isen væk fra ruderne ved at der er en tynd hinde af voks?

• #13   27. okt 2010 Den med et tyndt lag vvoks på ruden tror jeg ikke på, når bilen har fået voks på ruden er den meget svær at holde ren med viskerne, og det skal fjernes igen før den er nogenlunde at holde ren, det er næsten som trafikfilm. Men om det holder isen væk, det ved jeg ikke, men jeg tvivler.

• Faisal I
    Faisal I Tilmeldt:
    aug 2010

#14   27. okt 2010 Mange tak for de gode nyttige tips smiley

• #15   27. okt 2010 Troels K. & Brian D.

Nej ikke voks eller lak forsegler og alle de adnre 2 i 1 produkter.
    Det skal være lak rense/poler middel "uden" forsegler og hvad de andre 2 i 1 produkter typisk har.

Profesionelt bilpleje renser/polerer altid lakken ned inden man bruger pleje midler så som lakforsegler, voks og andre produkter som skaber disse hinder og "shiney" overflader.

Det er netop for at få fjernet dette man polerer/renser lakken først og det virker også glimrende på ruderne, da skidt og snavs er et bedre fæste for fugt og vand og dermed rim og frost.

Kommentér på:
Vinter klar

Annonce