19.095 visninger
|
Oprettet:
hvordan tjekker man termostat virker ? {{forumTopicSubject}}
hey min varme er holdt op med og virke der kommer en meget svag varme ud af blæserne hvordan kan jeg tjekke om det er termostaten der er gået tak på forhånd
aug 2004
Følger: 81 Følgere: 78 Biler: 7 Emner: 120 Svar: 2.701
men er der nok væske på din bil ?
aug 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 114 Svar: 249
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 94 Svar: 2.032
aug 2006
aug 2004
Følger: 81 Følgere: 78 Biler: 7 Emner: 120 Svar: 2.701
Skift termostaten og du har varme på igen...
aug 2006
okt 2004
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 6 Emner: 86 Svar: 1.984
aug 2006
apr 2003
Følger: 55 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 50 Svar: 3.308
apr 2003
Følger: 55 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 50 Svar: 3.308
Kommer der ingen varme på nogen af dem har du enten et problem med termostaten eller cirkulationen. Cirkulationen kan skyldes mange ting f.eks. vandpumpe, luftlomme, tilstoppet kanal og mangel på væske, etc.
Du skriver at temperaturmåleren står som den plejer men hvor lang tid bruger den på at komme derop ? Hvis du vil være sikke sikker på termostaten (for bilen skal nok blive varm selvom den er åben) Så start bilen kold og mærk løbende på de 2 kølerslanger på køleren. Den ene skal blive hurtigt varm. Den anden skal først blive varm når kølervæsken er varm nok til at åbne termostaten. Hvis de begge bliver varme samtidig, så er termostaten åben enten lidt eller fuldt ud hele tiden og så er det der problemet ligger.
Var svaret til mig i Nissanklubben da jeg spurgte. den er ganske god
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.125
Fin forklaring.... og ganske korekt et godt stykke hen ad vejen.....
Men..!
Jeg har de seneste dage stået og bøvler med en passat og varme inde i bilen,,,, så jeg er ved at få grå hår over.....
Har tjekket at termostat virker.. (det gør den) begge slanger ind i bilen bliver varme,,, motoren bliver driftsvarm og man kan se og følre at termostaten virker.....
Men den bliver ikke varm inde i bilen, kun på en måde og det er at give bilen 2500 omdrejninger og så komme der lidt varme inde i bilen...
Det er skiftet følgende,,,: Vandpumpe, vandrør, sklanger, varemlegme, beholder, nyt åg... inde i bilen, og der er flow igennem alt, også varmelegmet...
Den bruger ikke vand eller olie....
Har luftet ud, da jeg kender til problemet med luft og dette er ikke tilfældet her, da der kommer vand ud af returrøret fra varmelegmet i det øjeblik jeg starter bilen, da dette ikke kører sammen med termostaten på VW....
Men intet har virket, har selv en ide om vandpumpen, og har igår købt en komplet ny inkl. hus, og å må den hænge det idag,,, for ellers kan jeg ikke se hvad det kan være, så man kan sagtens have et problem...
Så hvis der er en der skulle have en ide ud over det jeg har skrevet, så er de velkommen til at komme med idder.....til mig også... hehe
dec 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 40
nov 2008
maj 2005
Følger: 92 Følgere: 90 Biler: 2 Emner: 40 Svar: 1.129
hejs bilens snude ca 1 meter over jorden og kun snuden, og udluft den uden køleprop, de kan drllle lidt med og få luften ud, når elementet siddet lidt højt... prøv det, ellers er det vandpumpen/huset der er en fejl i...
nov 2008
Nye ting på bilen.....
Ny termostat, nu vandpumpe (komplet) ikke en billig, nyt varmelegme, nyt vandrør, nye slanger....
Bilen bliver driftsvarm, og der kommer varme inde i bilen var omdrejninger, ca. 2500, men når man slippe gassen og den går i tomgang bliver varmelegmet omgående koldt...
Har idag afmonteret blæserdelen og stukket hånden ind til varmelegmet, og man kan mærke når man starter bilen at det bliver varmt, oppefra og nedefter, så godt så fint, så sætte jer blæserdelen på og tænder blæseren og der kommer varme i 1-2 minutter, og tager blæserdelen ud og tikker hånden ind til varmelegmet igen, og det er iskoldt, men samtidig kan man mærke det bliver varmt igen på samme måde...
Problemet ligge åbenbare i at der ikke er flow nok i varmelegmet så der ikk ekommer nyt varmt vannd hurtigt nok....
Har ude fra motorrum tjekket slangerne og de bliver ligeså varme som varmelegmet (begge to) og når blæseren bliver aktiveret så forsvinder varmen hurtigt inde i bilen...
Men begge slanger er knald varme......
Har haft slanger skiftevis af, også på returen, og når man så starter motoren, så kommer der lifligt vand.....
Jeg mistænker at der ikke er NOK flow ud fra topstykket eller at vandet finder en lettere vej end igennem varmelegmet...
Bilen bruger IKKE vand, den oser hverken hvidt eller sort,,, så på det punkt ser jeg ikke en fejl....
Jeg er ved at blive vanvittig over problemet og skal aflevere bilen til kunden,,, og det skal lige oplyse at det er den 3. vandpumpe jeg har kiftet til idag, for at udelukker denne helt og holdent, denne her er købt ved mekonomen, de andre to ved refrako, og en ved t-hansen....
Men har nu skiftet vandpumpe, termostat, varmelegme, fra mekonomen...
Luft tror jeg ikke på længere da varmelegmet BLIVER varmt når bare blæseren ikke skal køre
Men prøver da imorgen for en god orden skyld at løfte bilen som du skriver, men er der nogen der han andre idder så er de velkomne...
Skal lige siges at jeg godt kender problemet med luft og diverse,,, men denne må jeg nok desværre snart opgive på, jeg er ikke den eneste der har forsøgt at få bilen til at varme....
Jeg kunne måske mistænke at slagediameteren er forkert, eller at vandstudsen hvor følerene sidder evt. er den forkerte,,, men igen alt andet fungerer perfekt på bilen....
Og igen,,, det handler om en passat fra 1991 og motor er en 1,8 og motror variant er RP....
Så kom gerne med flere gode råd....
hvordan tjekker man termostat virker ?