{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.355 visninger | Oprettet:

Penge tilbage for defekt vare..? {{forumTopicSubject}}

Hej drenge.

Købte en vandpumpe fra schmiedmann som var defekt for noget tid siden, fik derfor tilsendt en ny, som jeg også bestilte derfra, før jeg fik pengene tilbage..

Nu har jeg så fået overført pengene fra den første vandpumpe tilbage til min konto, men jeg har ikke fået det fulde beløb tilbage, da jeg har betalt 100 kr i fragt..

Kan Schmiedmann tillade sig ikke at give mig alle mine penge tilbage, da deres varer var defekt da jeg fik den?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Penge tilbage for defekt vare..?
  • #1   13. dec 2010 Du skal have alle dinne penge tilbage også deres udgifter til fragten, men hvis du sender den retur skal du selv betale fragten . men da den var defekt burde de også betale omkostninger...

• #2   13. dec 2010 har de betalt for fragten for den nye? for så går det jo lige op?

• #3   13. dec 2010 det står garanteret i deres handelsbetingelser...

det er ikke unormalt at et firma ikke vil refundere fragtomkostninger for varer der er sendt retur..

• #4   13. dec 2010 Mener jeg nu også du skal have ... Du skal heller ikke betale fragt omkostninger hvis en vare skal sendes til reperation, kun hvis du selv er for doven til at køre ned med den, men hvis det er den eneste udvej, skal du ikke betale ... Men giv forbrugerklagenævnet et kald, de kan helt sikkert svare dig på det smiley

70 13 13 30 - kl. 9-12, torsdag tillige 15-19

• #5   13. dec 2010 Nej, de skal lave en ombytning uden omkostninger for forbrugeren.

Jævnfør med Købeloven.

• #6   13. dec 2010 Jeg fik en fragtseddel med den nye vandpumpe, så jeg kunne sende den defekte vare tilbage.. Men skal jeg virkelig betale 100 kr i fragt for en vare der er defekt.. Og hvad værre er, den nye vandpumpe er også defekt.. det er 200 kr lige ud af vinduet.. Og måske mere hvis jeg modtager flere defekte vandpumper!

• #7   13. dec 2010
    Lykkegaard .

Okay tak det mente jeg også.. så får de et opkald i morgen.. igen igen igen smiley

• #8   13. dec 2010 lyder godt nok meget mystisk at de begge er defekt :S

• #9   13. dec 2010 det tog ikke mere end et minut at finde det her på www.schmiedmann.dk

12.Reklamationsret
    Du har som udgangspunkt 2 års reklamationsret efter købelovens regler regnet fra varens modtagelse. For enkelte produkter er reklamationsperioden længere. Hærværk, misbrug eller lignende er ikke omfattet af reklamationsretten.
    På brugte dele udgør reklamationsretten 3 mdr.

Tilbagelevering i forbindelse med reklamation
    Varen skal tilbageleveres i original ubeskadiget emballage og der der skal være en faktura-kopi vedlagt, desuden skal pakken tydeligt markeres med et RMA nr. som du får gennem vores Returguide. Varer der sendes retur pr. efterkrav modtages ikke! der ydes ej heller erstatning for fragt ved ombytning eller reklamation. Kunden bærer ansvaret for at varen pakkes forsvarligt ved returnering til os.

Behandlingstid på reklamationer
    Der gøres opmærksom på, at der ved reklamationer, hvor varen er gået i stykker, kan forekomme ventetid da varen sendes til reklamations-godkendelse hos producenten før godtgørelsen udbetales eller varen ombyttes.

Hvis du skal bruge varen hurtigt kan vi tilbyde at du køber den samme vare, og når reklamationen er blevet godkendt hos leverandøren, refundere vi pengene for depositum / den defekte vare.

• #10   13. dec 2010 Ja, men der oplyser de jo ikke om jeg også får pengene tilbage for fragten.. smiley

• #11   13. dec 2010 det gør der da.... læs lige igen
    linie 9 og 10

der ydes ej heller erstatning for fragt ved ombytning eller reklamation.

• #12   13. dec 2010 "der ydes ej heller erstatning for fragt ved ombytning eller reklamation. "

Tror nu, desværre at det skal tolkes som om at de ikke betaler fragten - Mener nu bare ikke den er helt efter bogen smiley

• #13   13. dec 2010 Ah ja okay..

Spørgsmålet er så om de må det ifølge købeloven..

Men synes det er for dårligt, at jeg så sikkert også skal betale fragten for den defekte jeg nu har fået igen så.. smiley

• #14   13. dec 2010 er helt enig med dig...

det er jo derfor man skal krydse af at man har læst handelsbetingelserne inden man køber en vare...

• #15   13. dec 2010 Ja det har du sgu nok ret i.. Men hvis der nu står i købeloven at firmaet skal refunderer beløbet og fragten, bliver det vel ikke lovligt for dem at gøre det, selvom de skriver det i deres købsbetingelser..? Fordi så tror jeg lige jeg vil undersøge sagen nærmere i morgen

• #16   13. dec 2010 Selvfølgelig er den da helt efter bogen at de ikke refunderer fragt ved ombytning eller reklamation.

• #17   14. dec 2010 Kong Gulerod

Det er fint de skriver det, men det bliver det ikke lovligt af.

Som sagt, Købeloven - Forbrugerkøb

Ved køb af genusvare har forbrugeren (blandt andet) mulighed for omlevering.

For at skære det 100% ud i pap for de trætte:

Købelov § 78 stk. 3
    Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79

• #18   14. dec 2010 Fra købeloven:
    § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
    Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
    Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgere

Se stk. 4.. det må sgu da betyde at jeg ikke skal betale fragten

• #19   14. dec 2010 Lykkegaard .
    Ah man, lige lidt for sent herfra smiley

• #20   14. dec 2010 Kim M

Nej vel er det ej.

• #21   14. dec 2010
    Kuhlmann hvor har du det der fra?

Min undervisningsbog i erhvervsret kalder dit stykke 4 for stykke 3 omend der står det samme.

• #23   14. dec 2010 Hvorfor ik gi dem et kald, de er de eneste der kan gi dig klart svar

• #24   14. dec 2010 Nej, de er da netop de sidste, man skal ringe til. De kender jo tydeligvis ikke selv reglerne.

Du SKAL have refunderet det fulde beløb, uanset hvad de skriver på deres hjemmeside. Det fremgår, som I selv skriver, af Købelovens paragraf 78.

Loven er præceptiv. Man kan derfor ikke bare skrive sig ud af det. Loven vil altid "overrule" handelsbetingelserne.

• #25   14. dec 2010 ... med mindre handelsbetingelserne stiller forbrugeren bedre end købeloven. Dette er fuldt lovligt. F.eks. har forbrugeren ikke ret til 14 dages retunering hvis der sker fysisk aftaleindgåelse og overdragelse af varen, men mange virksomheder vælger at gøre det som en kundeservice.
    Det er kun ved postordre, E-handel ect. man har 14 dages returret med loven i ryggen.

• #26   14. dec 2010 Nej, der er faktisk ikke noget "med mindre", hvis man skal gå i helt små sko. For i Købeloven står der jo direkte, at man <i>kan</i> fravige til forbrugerens fordel - og så er det jo i sig selv ikke en fravigelse fra Købeloven smiley

• #27   14. dec 2010 Det er lige det jeg siger. Man må altid gerne stille forbrugeren bedre end købeloven foreskriver, men aldrig ringere.

• #28   14. dec 2010 Jeg er klar over, vi er enige i resultatet smiley

Jeg skriver også bare, at en fravigelse af en paragraf til forbrugernes fordel ikke er en fravigelse af selve Købeloven, da der står i loven, at man gerne må. Man afviger derfor <b>i henhold til</b> Købeloven smiley

• #29   14. dec 2010 Godt så.

OP: Du skal have dine udgifter dækket.

• #30   14. dec 2010 Ja, det kan man roligt kræve. Du kan evt. henvise til Købelovens § 78 samt reglen om ufravigelighed. Kan ikke lige huske paragraf-nummeret og har ingen lovsamling ved hånden p.t.

De vil jo sandsynligvis sige, det fremgår af deres betingelser, at du skal betale - men den går ikke!

• #31   14. dec 2010 De har givet pengene tilbage.. Skulle bare nævne ordet købelov, så blev alting meeeget nemmere smiley

• #32   14. dec 2010 Hehe, sådan går det engang imellem smiley

Jeg synes bare, det er usmageligt, at de kører efter princippet "går den, så går den". De ved jo udmærket godt, de ikke må tage pengene - men alligevel forsøger de. Det skal de nok tjene en del penge på.

Kommentér på:
Penge tilbage for defekt vare..?

Annonce