2.355 visninger
|
Oprettet:
Penge tilbage for defekt vare..? {{forumTopicSubject}}
Hej drenge.
Købte en vandpumpe fra schmiedmann som var defekt for noget tid siden, fik derfor tilsendt en ny, som jeg også bestilte derfra, før jeg fik pengene tilbage..
Nu har jeg så fået overført pengene fra den første vandpumpe tilbage til min konto, men jeg har ikke fået det fulde beløb tilbage, da jeg har betalt 100 kr i fragt..
Kan Schmiedmann tillade sig ikke at give mig alle mine penge tilbage, da deres varer var defekt da jeg fik den?
nov 2005
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 45 Svar: 110
mar 2005
Følger: 39 Følgere: 56 Emner: 48 Svar: 1.650
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 307 Svar: 7.748
det er ikke unormalt at et firma ikke vil refundere fragtomkostninger for varer der er sendt retur..
aug 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 396
70 13 13 30 - kl. 9-12, torsdag tillige 15-19
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 431
Jævnfør med Købeloven.
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 261 Svar: 1.919
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 261 Svar: 1.919
Lykkegaard .
Okay tak det mente jeg også.. så får de et opkald i morgen.. igen igen igen
mar 2005
Følger: 39 Følgere: 56 Emner: 48 Svar: 1.650
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 307 Svar: 7.748
12.Reklamationsret
Du har som udgangspunkt 2 års reklamationsret efter købelovens regler regnet fra varens modtagelse. For enkelte produkter er reklamationsperioden længere. Hærværk, misbrug eller lignende er ikke omfattet af reklamationsretten.
På brugte dele udgør reklamationsretten 3 mdr.
Tilbagelevering i forbindelse med reklamation
Varen skal tilbageleveres i original ubeskadiget emballage og der der skal være en faktura-kopi vedlagt, desuden skal pakken tydeligt markeres med et RMA nr. som du får gennem vores Returguide. Varer der sendes retur pr. efterkrav modtages ikke! der ydes ej heller erstatning for fragt ved ombytning eller reklamation. Kunden bærer ansvaret for at varen pakkes forsvarligt ved returnering til os.
Behandlingstid på reklamationer
Der gøres opmærksom på, at der ved reklamationer, hvor varen er gået i stykker, kan forekomme ventetid da varen sendes til reklamations-godkendelse hos producenten før godtgørelsen udbetales eller varen ombyttes.
Hvis du skal bruge varen hurtigt kan vi tilbyde at du køber den samme vare, og når reklamationen er blevet godkendt hos leverandøren, refundere vi pengene for depositum / den defekte vare.
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 261 Svar: 1.919
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 307 Svar: 7.748
linie 9 og 10
der ydes ej heller erstatning for fragt ved ombytning eller reklamation.
aug 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 396
Tror nu, desværre at det skal tolkes som om at de ikke betaler fragten - Mener nu bare ikke den er helt efter bogen
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 261 Svar: 1.919
Spørgsmålet er så om de må det ifølge købeloven..
Men synes det er for dårligt, at jeg så sikkert også skal betale fragten for den defekte jeg nu har fået igen så..
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 307 Svar: 7.748
det er jo derfor man skal krydse af at man har læst handelsbetingelserne inden man køber en vare...
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 261 Svar: 1.919
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 72 Svar: 5.728
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 431
Det er fint de skriver det, men det bliver det ikke lovligt af.
Som sagt, Købeloven - Forbrugerkøb
Ved køb af genusvare har forbrugeren (blandt andet) mulighed for omlevering.
For at skære det 100% ud i pap for de trætte:
Købelov § 78 stk. 3
Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 261 Svar: 1.919
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgere
Se stk. 4.. det må sgu da betyde at jeg ikke skal betale fragten
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 261 Svar: 1.919
Ah man, lige lidt for sent herfra
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 431
Nej vel er det ej.
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 431
Kuhlmann hvor har du det der fra?
Min undervisningsbog i erhvervsret kalder dit stykke 4 for stykke 3 omend der står det samme.
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 261 Svar: 1.919
Derfra
jul 2006
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 1.885
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Du SKAL have refunderet det fulde beløb, uanset hvad de skriver på deres hjemmeside. Det fremgår, som I selv skriver, af Købelovens paragraf 78.
Loven er præceptiv. Man kan derfor ikke bare skrive sig ud af det. Loven vil altid "overrule" handelsbetingelserne.
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 431
Det er kun ved postordre, E-handel ect. man har 14 dages returret med loven i ryggen.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 431
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Jeg skriver også bare, at en fravigelse af en paragraf til forbrugernes fordel ikke er en fravigelse af selve Købeloven, da der står i loven, at man gerne må. Man afviger derfor <b>i henhold til</b> Købeloven
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 431
OP: Du skal have dine udgifter dækket.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
De vil jo sandsynligvis sige, det fremgår af deres betingelser, at du skal betale - men den går ikke!
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 261 Svar: 1.919
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Jeg synes bare, det er usmageligt, at de kører efter princippet "går den, så går den". De ved jo udmærket godt, de ikke må tage pengene - men alligevel forsøger de. Det skal de nok tjene en del penge på.
Penge tilbage for defekt vare..?