{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.255 visninger | Oprettet:

Trække 12V ind i kabinen til bl.a. lys {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt i tvivl om denne bør ligge under Generel Diskussion eller om den skal ligge i Styling.. Men nu ligger den her, så håber ikke det er et problem smiley

Først og fremmest skal det lige siges at jeg absolut ikke er en haj hvad det her angår, så håber virkelig der er nogen der kan hjælpe.

Jeg ønsker at lave nogle forskellige ting i kabinen mht. lys, og dette via 12V. Men hvordan får man dette ind i kabinen på den sikreste måde?

Er det bare at trække en ledning med plus fra batteriets pluspol, og ditto med minus? Eller skal det køre gennem nogle sikringer, eller hvordan?

Selve indføringen i kabinen burde jeg nok kunne finde nogle huller til, ellers må jeg lave nogle smiley

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trække 12V ind i kabinen til bl.a. lys
  • #1   16. dec 2010 Smid en sikring så tæt på batteriet som muligt, på +'en, skan du fucke rimelig godt op uden der sker noget videre skade smiley Størrelsen kommer selvfølgelig an på hvor meget der skal tilsluttes. Husk og tage ledningerne igennem eksisterende hul for at beskytte dem imod metallets skarpe kanter..

• #2   16. dec 2010 Hvis det drejer sig om mange ting du skal ha sat til, så ja træk en plus fra motorrum, men den skal ALTID sikres på en eller anden måde.
    Vil nok andbefale at gøre dette, du kan jo altid sætte en fordeler boks.

Hvis det ikke drejer sig om så meget kan du bare finde en fast plus inde i kabinen og tage den derfra med en samlemuffe eller noget, medmindre du ikke ønsker at klippe i bilens net.

Hvad angår stel tager du bare den nærmeste stel der er (karossen)

• #3   16. dec 2010 hvis du vælger at trække en ledning ude fra batteriet, så skal der side en sikring max 20 cm fra batteriet, ellers kan du få problemer når bilen skal til syn.

• #4   16. dec 2010 Tusind tak for jeres svar!! smiley

Det er umiddelbart "kun" lys i begge fodbrønde foran, og det burde kunne klares med en LED strip eller lignende i hver side.

Mht. hullerne ind til kabinen, så mener jeg allerede der er nogen. Ellers kan jeg jo altid "sikre" ledningerne i de nye huller der laves ved at sætte en gummiliste rundt i det nye hul.

Når I siger der skal indsættes en sikring, spørger jeg så dumt hvis jeg spørger hvordan/hvor man gør det henne?

Jeg har kigget på fordelerboks(e), og i bund og grund er det vel bare en boks der laver 1 udgang om til x antal udgange med strøm - afhængigt af hvor stor en boks man køber. Korrekt?

Sidste ting - når jeg skal give det stel, er det så bare at plante stel'en på karossen hvor jeg nu lige kan komme til?

Det er godt nok længe siden jeg har haft fingrene i noget med el, så håber i kan bære over med mig smiley

• #5   16. dec 2010 til den sikring der skal monteres ude ved batteriet kan du bruge sådan en her
    http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Sikring/Sikringsholder2/
    og stel kan du bare tage et tilfældig sted på karoseriet

• #6   16. dec 2010 Mange tak Bo smiley

Størrelsen på sikringen, skal den beregnes eller kan jeg "nøjes" med at sætte en stor i for at være helt sikker?

Jeg har forsøgt at være lidt kreativ og tegne setup'et her:

http://peecee.dk/uploads/122010/bil_el.jpg

Har jeg forståeligt det hele korrekt? Jeg vil hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt, for at undgå at komme til at ødelægge noget i bilen når jeg først går igang med at rode med det smiley

• #7   16. dec 2010 Stel og minus er det samme og de fleste fordelere har kun til plus smiley

Du ka med fordel benytte 2 fordelere, en til plus og en til minus.

• #8   16. dec 2010 du behøver ikke både den brune ledning og den grønne. men vælg en af dem .vilken en af dem du vælger er ligemeget. størelsen på sikringen er ikke så viktig. det er mere viktikg at du vælger en ledning der har den rigtige tykkelse

• #9   16. dec 2010 Jamen der kan man bare se, det var vist kun godt jeg spurgte en ekstra gang smiley

Vil almindelig autokabel med diameter på 2.5mm som fra f.eks. T Hansen ikke fint kunne bruges til den slags?

• #10   16. dec 2010 Jo det er udemærket smiley

Jo tykkere kabel, jo større sikring, jo mere lys/udstyr kan du sætte på. 2,5mm2 er rigeligt til langt det meste.

• #11   16. dec 2010 Tak Emil, det lyder godt smiley

Det sidste jeg egentlig bare "mangler" nu, er så bare hvordan man lettest fører noget ud fra polerne. Gøres det lettest ved at sætte en kabelsko som f.eks. denne: http://www.thansen.dk/product.asp?c=4620129736&n=1199147566&pn=1215950834 ... på polskoene på batteriet, eller er der en lettere måde?

• #12   17. dec 2010 Jep smiley
    Du kan samtidig købe denne:
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=4623114382&n=-1939739045&pn=-1939736599

Og en 10 AMP sikring.
    Hva med tænd og sluk af det, skal det tænde samtidigt med at du sætter tænding på bilen? Så skal du bruge et arbejdsrelæ.

Ellers en kontakt så smiley

• #13   17. dec 2010 Perfekt smiley

Jeg har luret lidt på T Hansens hjemmeside, og de har de gængse dele jeg skal bruge af sikring, sikringsholder osv. som du lige linkede.

Jeg har i tankerne at styre det via en kontakt så det ikke er tændt konstant når der er tænding på bilen, så jeg finder en afbryder og sætter den et sted i kabinen. Kontakten kan jeg vel bare nøjes med at sætte et sted på + ledningen? smiley

• #14   17. dec 2010 Jeps - lige præcis.
    De har gerne 3 ben. Den midterste er til stel hvis du ønsker at den lille indikatordiode ska lyse når den er tændt.

Kommentér på:
Trække 12V ind i kabinen til bl.a. lys

Annonce