976 visninger
|
Oprettet:
Fra sommerdæk til vinterdæk {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har lige fået 4 nye vinterdæk hjem. Problemet er at jeg kører på 205/55/r15 sommerdæk, vinterdækkene har samme data dog med 65 i profil ! Kommer det til at påvirke min kørsel negativt??, altså udover at speedometeret kommer til at vise lidt skævt
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 165 Svar: 3.410
nov 2005
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 33 Svar: 991
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
Vinterdæk skal være smalle for at være optimale.
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 165 Svar: 3.410
aug 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 5 Emner: 22 Svar: 2.866
Bare det er et dæk af ordentlig kvalitet, så er der ingen problemer i det.
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
apr 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 654
apr 2008
Følger: 64 Følgere: 63 Biler: 2 Emner: 73 Svar: 443
Jeg vil selv ha så høj profil som muligt da det gir mere frihøjde under bilen.
jan 2008
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 2 Emner: 118 Svar: 3.169
Det er så en forskel på ca 6,5%.. men okay....
apr 2008
Følger: 64 Følgere: 63 Biler: 2 Emner: 73 Svar: 443
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Et mindre træde areal med samme vægt trykker/derfor hårdere.
Et hårdere tryk på et mindre område, træder bedre igennem sneen og får dermed bedre kontakt til vejen herunder.
Hjul som er brede og store træder oven på sneen, dette kan være godt hvis der er meget sne, så meget at det ikke er optimalt at skære sig igennem men blot køre på sneen.
Har vi sjap og alm. sne som vi har set den sidste måneds tid, så er små dæk langt bedre end store balon gynger.
Det handler nemlig ikke om at have et stort friktions areal, men mere om netop at danne friktionen mellem 2 flader der ikke kræver at blive trykket sammen for at frikserer med hinadnen :o)
Jeg æder igen og igen og igen de store 4WDere som Nissan Patrol, Mercedes ML320 BMW X5 og alle de andre store klodsede balong gynger på vejene med min dejlige lille 4WDer som har de smalleste mariekiks hjul i størelsen 155/80-13" se DÉT er noget der kan bruges til fremdrift da de skære sig igennem sneen hvor de store balong gynger fedter rundt oven på sneen.
Men det er lige omvendt når man snakker om eks stranden eller i mudret hvor det netop er en fordel ikke at synke i, men at træde oven på det man skal køre på/i.
Så fysikke nsiger jo netop at vil man igennem et materiale, så er en så tynd og skarp kniv som muligt et bedre valg,
Det er nok helelr ikke for sjovt at rally biler køre på så smalle pig dæk som muligt når der er vinter rally :o)
It´s all about the ability to cut trough the is and snow, to move and steer forward.
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
jan 2007
Følger: 258 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.024
Alt det med procenter og abs-påvirkning har jeg aldrig hørt om, reelt skulle være et problem..
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
jan 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 111 Svar: 1.272
Fra sommerdæk til vinterdæk