{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fra sommerdæk til vinterdæk
  • #1   28. dec 2010 det skal nok gå, bare de kan være i hjulkasserne, og ikke rager på nogen steder, du kan finde tabeller til udregning på nettet mener de skal være inden for 5% for at være lovlig i forhold til hvad den er født med.

• #2   28. dec 2010 Det har ikke en skid at sige. Du kan roligt smække dem på.

• #3   28. dec 2010 hvorfor så bredde vinterdæk.

Vinterdæk skal være smalle for at være optimale.

• #5   28. dec 2010 205 er efterhånden en meget normal profil til en nyere bil.

• #7   28. dec 2010 Cookie Monster - kører selv med 205/55-16 på vinterdæk, hvilket er originalstørrelsen, og kender flere der kører med 225/45/17 vinterdæk og de har ingen problemer i at stå fast.
    Bare det er et dæk af ordentlig kvalitet, så er der ingen problemer i det.

• #8   28. dec 2010 kan kun fortælle hvad jeg får at vide hvert år på udrykningskursus, jo smallere vinterdæk desmere greb når der ligger sne eller is. Da trykket er hårdere jo smallere dæk.

• #10   28. dec 2010 Det er godt nok nogle store dæk iforhold til dine sommer dæk. De er 6,8 % større, så hvis de kan være der er det ikke lovligt. Hvis jeg forstår det rigtigt, så hedder sommer dæk 205/55x15 og vinterdæk 205/65x15.

• #11   28. dec 2010 Prøv at se hvor smalle dæk rally biler der kører på sne og is har. Det er bevis nok til mig ;0)

Jeg vil selv ha så høj profil som muligt da det gir mere frihøjde under bilen.

• #12   28. dec 2010 Morten:

Det er så en forskel på ca 6,5%.. men okay....

• #14   28. dec 2010 Tynde dæk har et mindre træde areal.
    Et mindre træde areal med samme vægt trykker/derfor hårdere.
    Et hårdere tryk på et mindre område, træder bedre igennem sneen og får dermed bedre kontakt til vejen herunder.

Hjul som er brede og store træder oven på sneen, dette kan være godt hvis der er meget sne, så meget at det ikke er optimalt at skære sig igennem men blot køre på sneen.

Har vi sjap og alm. sne som vi har set den sidste måneds tid, så er små dæk langt bedre end store balon gynger.

Det handler nemlig ikke om at have et stort friktions areal, men mere om netop at danne friktionen mellem 2 flader der ikke kræver at blive trykket sammen for at frikserer med hinadnen :o)

Jeg æder igen og igen og igen de store 4WDere som Nissan Patrol, Mercedes ML320 BMW X5 og alle de andre store klodsede balong gynger på vejene med min dejlige lille 4WDer som har de smalleste mariekiks hjul i størelsen 155/80-13" se DÉT er noget der kan bruges til fremdrift da de skære sig igennem sneen hvor de store balong gynger fedter rundt oven på sneen. smiley

Men det er lige omvendt når man snakker om eks stranden eller i mudret hvor det netop er en fordel ikke at synke i, men at træde oven på det man skal køre på/i.

Så fysikke nsiger jo netop at vil man igennem et materiale, så er en så tynd og skarp kniv som muligt et bedre valg,

Det er nok helelr ikke for sjovt at rally biler køre på så smalle pig dæk som muligt når der er vinter rally :o)

It´s all about the ability to cut trough the is and snow, to move and steer forward.

• #15   28. dec 2010 BRABUS takker for den perfekte forklaring

• #16   28. dec 2010 dit speedometer kommer til at vise mere præcist end det plejer, og dit omdrejningstal ved trafikfølgelse vil være lavere..

Alt det med procenter og abs-påvirkning har jeg aldrig hørt om, reelt skulle være et problem..

• #17   28. dec 2010 Det er ikke lovligt.

• #19   28. dec 2010 Altåser.. brede dæk. køre oven på sneen. og kommer ikke ned til isen. som de smale gør. og hvad skal vi ned i isen efter, når vi ikke køre med pig dæk? og med det vejr vi har, tror jeg det er lige meget om man køre på 145 eller 225..

Kommentér på:
Fra sommerdæk til vinterdæk

Annonce