4.430 visninger
|
Oprettet:
Regler omkring Tågelys. {{forumTopicSubject}}
Sad lige og kom til at snakke med min onkel og vi var ikke lige helt enig hehe.
Jeg mener at man om dagen godt må køre med tågelys, hvis de alm lygter er blændet ned på parkeringslys.
Så længe man ikke køre med alle 4 lygter tændt på samme tid.. ??
Min onkel derimod mener at man KUN må tænde tågelygterne når der er tåge.. ??
Hvordan er reglerne ?
Og ikke hvordan i helst ser det hehe.
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
Dog siger "Detailforskrifter for køretøjer" fra færdselsstyrrelsen:
6.12.001
(2)
Som kørelys kan anvendes
a) nærlyslygter,
b) tågeforlygter,
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding.
(3)
Anvendes
a) nærlyslygter eller
b) tågeforlygter
som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
mar 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 1.067
det står i sted på Fstyr, men gider sq egentlig ikke rigtig lede efter det.
jun 2004
okt 2005
Følger: 43 Følgere: 37 Biler: 1 Emner: 342 Svar: 2.442
Mente også nok at det var sådan da
jun 2004
Om dagen handler det blot om at blive set, og her er tågelys lige så godt til det formål, fordi de ikke blænder om dagen da kontrasten er så lille fra det øvrige sollys.
Derimod om aftenen ved mørkets frembrud, der får du ikke bare brug for at kunne blive set men også selv at kunne se frem, men modkørende vil også blive blændet af dine tågelygter når disse er tændt samtidig med dine nærlygter så derfor må de kun tændes ved tåge hvor nærlyset ikke længere er nædvendigt og det er der godt nok mange der ikke fatter.
Det er eks. ikke tilladt at tænde tågelygter når du stadig kan se foran kørene biler på 100 meters afstand selvom der er tåget så man ikek kan se noget efter de 120 Meter.
Men folk tænder jo tåge lyset bare der er lidt disset ude på marken.
jul 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 24 Svar: 976
jan 2003
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 2.215
jun 2004
Så køre du kun rundt om dagen eller hva? prøv at kør en tur om aftenen derover i det øde øst jylland på en regnvejrs nat, så er det pisse nederen at møde sådan en klaphat med 4 lygter plus genskør fra vejen.
Og hvad er hele pointen med at køre med tågelys når dine nærlyslygter lyser længere frem der hvor du har brug for lyset end dine tågelygter???
Sluk det pis tak og brug det når forholdene tillader det, det er jo ikke for sjov der er regler for at det kun må bruges i tæt tåge eller andet nedbør.
jun 2004
Samme her, de popsmarte egoister blvier ligestillet med de klovne der køre rundt med ulovligt eftermonteret Xenonlys for at se pop smarte ud på andres bekostning.
Jeg tænder også mit det lange så snart jeg ser en med tågelys, men jeg gør faktisk en undtagelse når jeg kan se den ene nærlyslygte er sprunget, såsynes jeg det er ok man kompensere med sine tågelygter.
Dem som ikke kan se det blænder køre enten i en høj bil eller stiller sig selv tilfreds med brugen af det, hvis man har denne holdning.
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 1.319
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.838
Derudover skulle bøden for at køre med pærer der ikke virker 10 dobles, der er fandme næsten hver anden bil, hvor der er en sprungen forlygtepære, eller bagpære, og uhyggeligt nok er positionspæren også tit gået.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Vil væde med at over 80% tænder dem kun fordi de syntes det ser smart ud.
Det er ligesom de spader der tænder deres fjernlys på motorvejen. Blinker man til dem blænder de stadig ikke ned.
jun 2004
NETOP, du bruger det når det åbenlyst ikke gavner andet end at du kan holde øje bedre øje med kantstenen, der hvor du har behovet er der hvor dit nærlys lyser op for dig.
Men vi kan godt blive enige om at jo mere lys jo bedre "for DIG" men hva med dine medtrafikanter, men nej det er jo ligegyldigt for det blænder jo ikke dig
Og du har fuldstendig ret, det er ikke værre men heller ikke bedre end de folk der køre rundt med ulovligt eftermonteret Xenon, men går det det så mere rigtig at man selv følger i deres fodspor?
Som sagt, så er dem som selv nyder den forkerte og ulovlige brug af deres tågelys, sjovt nok altid selv fortaler for at tågelys ikke blænder :o)
Men der er sådan et fint sæt regler, brug dem, de er ikek kun til for dig, men også for vores andres skyld
nov 2007
nov 2007
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 110
okt 2005
Følger: 24 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 670 Svar: 2.432
Og ja jeg kører med det selv om natten for at så bedst lyst som muligt og få det til at lyse mere i siderne så evt dyr kan se der kommer en bil og håbe om de bliver væk.
Men er sku da også smarte at blinde en med lang lys så man slet ikke kan se noget og både er til fare for ham selv og andre.
jan 2003
Dem som mener de får mere lys har åbenlyst ikke øjne i hovedet, og dem som rent faktisk får mere lys på vejen de skal have justeret deres lygter...
Det giver sig selv, 30 meter tågelys kontra 50 meter nærlys, og dem som skal bruge lyset ude i vejkanten, skal lige huske at kører man mere end 30 km/t så er tågelyset alligevel ikke nok, for med en hastighed der er højere vil man have passeret det man ville bremse for inden bilen holder stille alligevel...
okt 2005
Følger: 24 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 670 Svar: 2.432
nov 2007
Jeg passer mig selv, så længe folk ikke generer mig med deres ulovlige lys, det kan rage mig en papand at folk kører 120, bare de ikke generer min kørsel, ved eksempelvist at køre og blænde mig uden grund, eller køre helt oppe i røven osv.
jun 2004
Men nu blinker jeg jo sådan set også bare, og er man så stadig ligeglad, så blvier det lange tændt permanent, det er jo klart, så har man ligesom meldt ud at man køre som den egoist man er og så må det vel være de regler man øsnker der skal hærske og på den måde kan det neppe komme som den store overrakselse at man så blvier mødt med samme holdning.
okt 2006
jun 2004
Jeg har i øvrigt samme holdning til dem som ikke gider slukek deres bagerste tågelys, er jeg tvunget til at ligge bag dem, pga. 1 bane osv. så kipper jeg også lige med det lange for at gøre opmærksom på at jeg nu har set dem.
Sker der så intet, ok så prøver vi lige igen, man skal jo have en chance, men sker der så stadig ikke noget, eller kviteres der bare med en finger eller bremselys blinken, så kommer jeg altså til at slå mit langelys til så jeg ikke føler mig blændet mere.
Jeg er trods alt tvunget til at side og glo på det tåbebaglys mens han blot kan vippe sit bagspejl og i øvrigt kikker en den modsatte retning.
Så hvad kan det gøre af skade right?
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 110
okt 2008
Følger: 73 Følgere: 72 Biler: 18 Emner: 341 Svar: 1.337
Det blir godt den dag de intet kan se og kører direkte ind i dig. personligt er der tågelys på golfen dag og nat, jeg er aldrig nogensinde blevet blændet af tågelys før, og folk der tilsyneladende bliver blændet burde ikke have kørekort, de har åbenbart dårlige øjne..
nov 2007
Og det er da et faktum at tågelys blænder når vejen er våd, de er faktisk specielt slemme på en Golf 3, da tågelygterne på sådan en er noget kraftigere end gennemsnittet.
nov 2007
okt 2008
jan 2003
jun 2004
Burde ikek have kørekort, han kan nemlig ikke forstå at der rent faktisk er en grund til at det er vedtaget ved lov at tågelys kun må bruges i stærk nedsat sigtbarhed.
Og fordi han selv synes han kan se det han skal, tågelys eller ej, så vedtager han at det skal være gældene for hans adfærd på de danske veje som han deler med alle os andre.
Det er vel nok flot, det ros skal du sgu godt nok have da
nov 2007
okt 2008
okt 2006
jun 2004
Det er nok fordi mange montere kørelys relæer ind på deres tågelys, når det så bliver mørkt, så kommer de i tanker om at der ingen lys er på bilen og så tænder de nærlyset og køre så derfor plduselig med begge dele :o)
Jeg synes jo det er fatalt at man har vedtaget at tågelys må bruges som kørelys i dagtimerne, det eneste gode der er ved det er at man spare på nærlyslygtens pære, men tilgengæld så har vi alle disse bilister der køre rundt uvidende om at de køre med tågelys når de en sjælden gang bevæger sig ud af deres rytme som kun består af kørsel i dagtimerne når de skal frem og tilbage på arbejde.
Ja helt nye biler er da endog tilladt at undlade baglygterne at tænde som positionslys, hvad sker der mon så lige når vi når til aften timerne, så har vi dem der der køre uden lys på de bagerste lygter ude på motorvejen og som intet fatter af når man blinker af dem fordi de manuelt skal tænde lyset for at de bagerste også komemr med.
Grunden er at så kan man jo spare lidt CO2 jow jow, det må være helt vildt så meget det rykker på verdens plan ved at undlade bagerste lygter om dagen, specielt nu med alle de har diode lygter som i forvejen intet strøm bruger.
jun 2004
Fed holdning at have til tingene, stor ros herfra for din ligeyldighed over for dine medtraffikanter
Prøv at tænde dit lange lys om dagen, du vil blive overrakset over hvor mange som netop ikke blinker af dig, selv om natten ville man jo mene at folk burde blinke på rad og række ik, du ville blvie meget overrasket hvis du prøvede at gøre forsøget, det ville jo ikek røre dig kan jeg høre, så hvorfor ikke prøve right, jammen hvorfor ikke bare køre med det lange lys så, det er jo heldighvis dig der bestememr ik Peter?
jan 2008
Følger: 78 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 255
Problemet er vist at du kigger for meget over i deres lys.. For selv i sneen synes jeg ikke det generer ? Men så det måske mig den er gal med..
Det er mere galt du har kørt 290, taget et billede af det end at jeg kører med tågelys om natten..
Hvis det er så ulovligt og farligt, så undrer det mig jeg ikke fik en bøde første gang jeg blev stoppet........
okt 2006
Efter loven må man gerne give tegn til modparten hvis han blænder en. Så syntes det er meget dobbeltmoralsk du brokker dig over hvis nogle blinker af dig. Det er dig der bryder loven i første omgang.
Der er nok en grund til det er ulovligt ikke
okt 2006
Dine tågelys lyser nok heller ikke ned af som dine nærlys gør vel?
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
okt 2006
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Man må gerne lovligt bruge tågelygter om dagen som kørelys, men hvis man samtidigt tænder nærlyset, så blæder de pludselig?! WTF
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
jan 2006
Selvfølgelig forkert justering eller en xenon pære får dem til at blænde, men det gælder altså all andre lygter også.
okt 2006
okt 2006
Det hele handler jo om at det er unødvendigt lys. Det blænder modkørene mere end det gavner dig at ha dem tændt. Sådan vil det altid være jo mere lys du har på bilen selvom de lyser nedaf.
En bil der kommer om natten med og uden tågelys der vil dit nattesyn blive ringer ved forbikørsel med ham der har tågelysene tændt. lige meget hva du selv syntes, for det gør du.
jan 2003
2:Nærlys alene blænder ikke, hverken om dagen eller om aftenen.
Punkt 1 og 2 forudsætter naturligvis lovligmontering mht pærer og indstilling.
3: Kombinationen af tåge- og nærlys blænder fordi lyset fra de 4 lygter typisk "blender" sammen og dermed giver et langt større lysfelt, hvilket er grunden til at jeg bliver generet, nogle biler er værre end andre, men som udgangspunkt er de alle lige belastende.
4:Tåbebaglys blænder som udgangspunkt ikke, men de er dybt generende at køre bagved for mit eget vedkommende, specielt hvis der kun er en monteret, desuden er det jo slet ikke nødvendigt at have tændt hvis man har en anden bil liggende bag sig...
5: Loven siger at der ikke må være 4 nærlys på en bil, tågelysene går ind under den lovgivning når nærlys og tågelys er tændt samtidig.
6: Ved brug af tågelys for man kun mere lys i sin egen opfattelse, det er rigtigt at lyset bliver kastet mere ud til siden, men med en lovlig fart på 80 km/t vil Du som bilist IKKE få noget udbytte af lyset da din hastighed er for høj til at du vil kunne nå at reagerer alligevel.
7: Ved kørsel i tåge og tændt tågelys OG nærlys vil man kun få det udbytte at der kommer en "hvid mur" lidt som når man tænder fjernlyset, sluk derfor nærlyset, og sænk farten, for at have den rigtige reaktionstid og nødvendige bremselængde bør man IKKE køre mere end ca. 30 km/t ved kørsel kun med tågelys tændt (gælder naturligvis ikke ved brug som kørelys).
8: Tågelyset er designet til at "kaste" lyset under tågebankerne, det er bla. derfor der skal være minimum 25 cm fra forlygtekant til tågelygtekant, men det vidste i jo selvfølgelig.
9: Tågbaglyd skal sidde MINIMUM 10 cm frastoplyset da det elelrs kan forveksles, og dermed overses (bremselyset forstås)
10: Nu kan jeg ikke tælle til mere, medmindre jeg smider fodtøjet, det er der sgu for fodkoldt til her....
dec 2006
Følger: 39 Følgere: 41 Biler: 5 Emner: 20 Svar: 467
eller nu det hedder..
jan 2003
dec 2006
Følger: 39 Følgere: 41 Biler: 5 Emner: 20 Svar: 467
jan 2006
3. Dvs. hvis der kommer to modkørende biler, begge med nærlyset tændt (4 lygter i alt), så blænder de, fordi lyset fra de 4 lygter typisk "blender" sammen og dermed giver et langt større lysfelt?! Og hvis der så kommer en hel flok modkørende (100 nærlys), så kan man slet ikke magte det længere og bliver helt blind?
4. Tågebaglys er en helt anden snak, men det er generende, da det ligner bremselys...
5. Sikker noget vrøvl... Man må gerne have BÅDE NÆR- OG TÅGELYGTER tændt samtidigt i usigtbart vejr. Man må til gengæld stadig ikke have 4 nærlyslygter monteret i usitbart vejr. Så de to lovregler har intet med hinanden at gøre.
6 og 7. Giver ingen mening, da tågelygter ER opfundet og ER en del af sikkeredsudstyr på de fleste biler. Var det så skidt, så eksisterede de slet ikke.
Men punkt 1 og 2 lyder sgu meget fornuftigt
jan 2003
3: Du mistolker mit indlæg fordi du VIL mistolke, det selvfølgelig blænder 100, eller lad os være endnu vilder 1.000.000 modkørende ikke, men det giver sig selv at hvis du har 2 lamper som sidder tæt på hinanden så vil de virke mere generende end hvis der kun sidder en....
4: Som sådan enig..
5: NEJ du må ej, det har jeg politiets ord for i mere end en ombæring (ingen bøder selvfølgelig, jeg er jo ikke idiot)
6: Igen læser du KUN det du vil læse, for jeg skriver rent faktisk at man får mere lys i siderne, men at det ikke kan bruges til noget brugbart ved højere hastighed end ca. 30 km/t dit nærlys f.eks. er som sådan ikke meget bevendt over 50 - 60 km/t hvis vi forudsætter at det kun lyser de lovgivne 50 meter, mange bilers nærlys er dog, gudskelov, langt bedre og oplyser vejen mellem 80 og 100 meter.
7: Læg mærke til det næste gang du kører i tyk tåge, tænd alle 4 lamper, og sluk så for dit nærlys kør lidt og tænd det så igen, kan du ikke se en "hvid mur" så skal du have dine egne kontrolleret ;o) Tågeforlys ER designet til at kaste lyset UNDER tågebankerne, og den virknings det giver vil være nytteløst for dig som fører hvis du fejlagtigt fortsætter din kørsel med nærlyset tændt, dog vil modkørende se dig tidligere netop pga dine tågeforlygter, men det var ikke det debatten gik på.
Og JA tåge for og bag lys ER sikkerhedsudstyr, men er i bund og grund nytteløst sikkerhedsudstyr da folk tilsyneladende ikke kan finde ud af at bruge det korrekt. Desuden står der faktisk også i loven at tågelys IKKE må anvendes indenfor bymæssigbebyggelse, medmindre det bruges som kørelys naturligvis...
jan 2006
Man må gerne bruge BÅDE NÆR OG TÅGELYS når det er tåget! Det er der absolut ingen tvivl om. Færdselslovens §33, stk.5 siger faktisk, at man må fuldstændig selv om hvad man bruger af tåge- og nærlys i usigtbart vejr. Man må bruge tågelys alene, nærlys alene, eller kombinationen af disse, afhængigt hvad man synes er bedst.
MEN... ikke hvis man bruger tågelys som kørelys (udenfor lygtetændningstiden), for så er det enten eller. Ellers er det dobbelt lygteføring.
Og inden du prøver igen at modargumentere sandheden, læs lige dette her:
http://www.fdm.dk/sites/default/files/mediafiles//42-44.pdf
Der er afsnit om tågelygter på side 3...
Og det er noget overdrevet vrøvl med at tågelys ikke må benyttes indenfor bymæssig bebyggelse. Lygteføring har INTET med bebyggelse at gøre!!!
apr 2003
jan 2006
apr 2003
Mente jeg engang havde fundet noget på fstyr.. Men det har nok været på en ukorrent side.
Så jeg trækker lige min udtagelse..:-)
Tågelygter bagpå køretøjet - dag og nat
Må kun anvendes når der er behov for det.
Tågebaglygter er ikke generende for føreren, måske lige med undtagelse af de lange blink der kommer fra de bagved kørende.
En del bilfabrikanter har, velsagtens i misforstået godhed, installeret 2 tågebaglygter.
Det er en dårlig idé. Det forringer stoplysets signal til bagvedkørende om bremsning.
Det er ret let at udbedre, tag glødelampen ud af højre tågebaglygte.
Den gode bilist, der har tid til at passe sit arbejde med at føre bil, bør slukke tågebaglygten, når de bagvedkørende kommer tæt på.
I by- og anden køtrafik er der ikke nogen mening i tændte tågebaglygter.
jan 2003
Men kan så altid diskuterer hvor nødvendigt tågelys (for og bag) er i bymæssigbebyggelse....
Men du har din holdning som i mine øjne er forskruet, og jeg har min holdning som dine øjne er forskruet, skal vi ikke bare blive enige om at være uenige?
jan 2006
Denne lov om at brug både tåge- og nærlys i usigtbart vejr har eksisteret mindst siden 1998 - der blev jeg nemlig kørelærer og har undervist i det lige siden...;)
Tågebaglygte giver kun ingen mening ved tæt kø-kørsel eller i meget svagt tåge. Alle andre situationer giver det meget mening.
Forestil dig en vej i tættere bebygget område med lokal hastighedsbegrænsning på, lad os sige 70-80km/t (dem er der en del af). Det er nat og det er sindssyg tåget, derfor kører du med 40-50km/t. Af naturlige årsager er man bange for at få en idiot i røven, som ikke kører efter forholdene, derfor har man en tågebaglygte. Så vil det sgu da være underligt at forbyde at bruge den, bare fordi man er bebyggelsesområde...
Og ja, vi er enige om at være uenige for længst:)
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 51 Biler: 6 Emner: 575 Svar: 2.148
Og til dem der skriver at alle med eftermontere xenon blænder, det jo løgn, hvis det er monteret korrekt blænder det ikke en skid!
Ja jeg kører med tågelygter om aftenen, for når man kører uden for byernne giver det mere lys omkring bilen og ud til siderne, så man hurtigere spotter evt. sidefra kommende rådyr osv
jun 2004
Problemmet er ikke justering, man kan ikke justere sig ud af et problem som skaber utilsigtede flare (det lys der kastes rundt i parabolen/linsen) hvis brændpunktet for pæren er for stort eller har en anden form, som det netop er tilfældet i alle Gasudladnings/Xenon pære, der bliver monteret i en halogenpære godkendt/designet lygte.
Det er jo ikke automatisk lygte justering fordi den køre og justere det "mens" du køre, det er grundet lastning af bilen som gør at bilen hælder næbbet op i himlen som gør udslaget.
Så det største problem er faktisk ikke selve justeringen, fordi det egentlig problem gør at du netop ikke kan justere dig ud af blændings problematikken.
Problemmet består nemlig i at folk montere Xenon kit´s i deres Halogen designet lygter som har et helt andet brændepunkt og form.
Det er selve lysudkastet som bliver lidt tilfældigt og mangler den skarpe overgang fra der hvor lygten skal lyse til der hvor den ikke skal lyse.
Og fordi der netop opstår flare (lys der kastes utilsigtet rundt i parabilen/linsen grundet det forkerte brændepunkt, så lyser selve parabolen/linsen meget mere op og blænder dermed ikke kun fra det lys som stråles ud fra parabolen/linsen, men også det skær/flares der opstår inde i parabilen/linsen.
Så at folk synes det hjælper at justere lygterne ned i jorden hjælper ikke en dyt, fordi du kan jo stadig se selve lygtens parabol/linse som også lyser meget mere op.
Du kan sammenligne det med en bil som har en klar glas front uden skidt og snavs og så med en bil magen til med samme lygter som bare har et lag skidt på lygten, man er ikke i tvivl om at den med snavs på lygten blænder mere trods lyset jo er justeret ens.
Dette er også årsagen til at det er et lovkrav på lovlige Xenon lygter da de ellers ville blænde for meget når der dannes skidt på lygte fronten.
Så det største problem er ikke den manglende automatiske justering af lygterne, det er sgu at lygterne ikke er designet til Xenon og derfor blænder uanset hvordan man justere dem.
De færreste montere jo en hel ny lygte blot for at gøre deres Xenon lovligt.
jan 2006
jun 2004
Der skal ikke meget til at belaste dit liv var, Hr. Galant :o)
Den ros ská du sgu há
og Kørelære siger du, hold da op, det må jeg nok sige
er det nóe ve så
Jeg forventer et tilbagespil ellers bliver jeg altså fornærmet, at du ved det
jan 2003
Jeg ved godt at det ikke er på pensum, men jeg mener at kørelærerne burde undervise mere i det, da jeg tog kørekort første gang i 1999 og de næste 2 gange i 2000 fik vi ingen som helst læring om tågelys, andet end hvis det var på bilen, så skulle det virke. Det finder jeg i dag temmelig ringe, min svigerinde har ligeledes lige taget kørekort og hun har heller ikke lært noget om det....
PS: Det er godt vi kan blive enige om noget ;op
Brabus> Du har glemt en anden væsentlig ting også, og det er lygtevaskere, de skal jo være monteret fordi at xenon ikke udleder samme varme og dermed ikke kan "brænde" skidtet væk... Men ellers et meget flot indlæg som i den grad fortæller HVORFOR det er noget lort.
Thumps up, og det kan du gange med 10 (så mange har jeg nemlig)
Regler omkring Tågelys.