{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.349 visninger | Oprettet:

Bilnyt: EU forbyder automatisk baglys {{forumTopicSubject}}

"Nye EU-regler, vil gøre det lovpligtigt at billister manuelt skal slukke og tænde deres baglygter. Ideen er at det vil spare CO2, men det har sin pris, mener nationen!

Arne F. skriver:
- Fra 2011 er kørelys lovpligtig i hele EU. Desværre er der sket en ændring i EU bestemmelsen i forhold til de gældende danske regler.

I flg. de nye EU regler om kørelys må baglygterne ikke være tændte om dagen i klart vejr."

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1490515.ece

- Det er da helt hen i vejret! Må da være det dummeste forslag længe.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bilnyt: EU forbyder automatisk baglys
  • #1   19. jan 2011 Ja det er lidt åndssvagt når man er vant til at alle biler der kører har lys på

• #2   19. jan 2011 Hvad fanden sker der lige for det?

• TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator

Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.768
    #3   19. jan 2011 Ja jeg sender hvert fald ikke min bil på værksted for at det kan blive sådan, enten er der lys på foran og bagpå eller også er der ikke

• #4   19. jan 2011 Ja, det er alt for nemt at glemme at få tændt baglygterne, men forslaget kan vel kun gælde biler solgt efter den dato, jeg kan jo af gode grunde ikke slukke mit baglys på min transporter. Men uanset bruger jeg al den Co2 i andre sparer, med sidemarkeringer, 6 positionslys i for, og 510W fjernlys:)

• #5   19. jan 2011 Tåbeligt..

• #6   19. jan 2011 Jeg ved nu ikke lige hvor stort problemet er, min Polo fra 2010 har kun kørelys foran, og når det bliver nødvendigt med lys bagpå, så er man slet ikke i tvivl om at man skal have det tændt.
    Dog ville det være rart at have automatisk nærlys ( det havde jeg i min tidligere bil kombination med comming-home/leaving-home lys, det fås desværre ikke til Polo ).

Grundlaget er måske forkert, men det giver ingen som helst forskel i dagslys, for du har ikke nemmere ved at se bilerne med lys, når det er almindeligt klart vejr.
    Instrumentlys osv tænder heller ikke før du tænder nærlyset, og derfor vil det ikke blive et problem i tusmørke, regn, tåge mv.

Men ja, der er flere andre tiltag der muligvis vil spare mere, men de skal jo begynde et sted.
    Iøvrigt er det ikke påbudt i Danmark med kørelys bagpå, det har muligvis været det, men det er det ikke ifølge fstyr.dk, og jeg kan ikke lige umiddelbart finde hvornår det skulle være ændret.

Problemet er slet ikke så stort som det lyder. Det er faktisk næsten værre som vi har det i dag med automatisk kørelys, hvor der er nedsat styrke foran, og dermed får folk ikke skiftet over, og der opstår farlige situationer pga. synlighed.

• #7   19. jan 2011 har kørt uden baglys om dagen i snart et år. og glemmer ikke at tænde det. har kørelys i tågelygterne som er dæmpet til 50% så de giver intet lys på vejen.

• #8   19. jan 2011 Jeg har et meget bedre forslag, der sparer meget mere co2.
    Lad os slukke helt for det lys.

Det er det mest åndsvage tiltag der er gjort for at nedbringe uheld.

• #11   19. jan 2011 Det skal nok blive sjovt.

• #12   19. jan 2011 Nu er reflekser i baglygterne jo lovplitigt, så folk lige frem banker op bag i andre det er nok lige vildt nok...

• #13   19. jan 2011 de kun bare tage afgiften på alle de nye eco biler på .F.eks. polo golf fiat aygo og mange andre som kører mega langt på literen på den måde er der nok osse flere unge der får en sikker bil der ikke forurener jeg ville selv købe en polo eco motion men syntes bare den er lidt for dyr endu...
    men det bare min mening..
    mvh

• #14   19. jan 2011 Vi skulle meget hellere melde os ud af EU,, de vil sku snart bestemme alt herhjemme.

• #15   19. jan 2011 Bøvet.

• #16   19. jan 2011 hmm... hvad var det nu lige saab sagde da de eksperimenterede med at sætte LED lys på ders biler for at spare på strømmen og derved og mindske CO2 udslippet...
    var vidst noget i retningen af at "Forskellen er så lille at det er umuligt at måle"

den mængde energi der bruges i en lygte er da småting i forhold til så meget andet... det er som at pisse i havet og måle om vandstanden stiger...

• #18   19. jan 2011 synes at reglerne skulle have været som i tyskland for mange år siden.

• #20   19. jan 2011 Det må være foreslået af en uden kørekort......

• #21   19. jan 2011 Det lyder godt nok som aprilsnar...

• #22   19. jan 2011 endten skal vi have lys, ellers bliver det som i tyskland. Intet lys om dagen. Hvad er det for noget pis at det kun er baglygterne der kun skal slukkes ?:s

• #23   19. jan 2011 Morten D

Har du tænkt over hvordan det var muligt at køre bil uden uheld inden kørelys blev indført.

Jeg kender en der kørte op bag i en bil, pga han ikke kunne se stoplyset. Måske det aldrig var sket hvis kørelys ikke var indført.

• #24   19. jan 2011 ja det klart at man køre op i en hvis bilen ikke har stoplys.
    - så man fandeme en idiot hvis man ikke har stoplys, det nok noget af det vigtigst.

• #27   19. jan 2011 Morten D

Jeg har aldrig kørt i en bil med kørelys hvor der var lys i instrumentbordet, medmindre man selv tænder nærlyset.

Så jeg kan ikke se problemet.

Jeg kan se problemet i at vi skal køre med lys på om dagen til gengæld.

• #28   19. jan 2011 hvis folk ikke kan se en bil i fuldt daglys burde de nok slet ikke kører bil. og kan folk ikke finde ud af at drejelys kontakten når der bliver mørkt burde de hvis hellere ikke kører bil.

• #29   19. jan 2011 det en politiker der har forslået det så selvfølelig er det en latter lig ide...

• #30   19. jan 2011 Forskel ?

Den der holder stille bevæger sig ikke.

• #31   19. jan 2011 Hold da kæft en skod forslag... de må fandme da ha røget hash

• #33   19. jan 2011 Ingen problem.

Det kræver i forvejen stor opmærksomhed at færdes sikkert i trafikken, og vi skal nok lære at holde ekstra øje med omgivelserne. De uheld der i forvejen sker, er pga uopmærksomme bilister. Da jeg var lille var der ikke kørelys og det fungerede fint.

Det er værre med spritbilister, søvnige bilister og folk der SMS'er under kørslen.

• #34   19. jan 2011 [ Slettet burger ]

Så sandt som det er sagt.

Kørelys har kun medført at fodgængere, cykellister og motorcykellister overses i trafikken.
    Der foreligger ingen ordentlig bevis for at ulykker generelt er gået ned, hvis man husker at kigge på alle ulykker, og ikke kun på dem hvor det er 2 biler der er impliceret.

• #35   19. jan 2011 Hvorfor så ikke lave en lov ligesom i tyskland at man skal tænde lyset ved mørkets frembrud.

• #36   19. jan 2011 Jeg har selv bemærket at folk er MEGET bedre til at holde afstand om dagen nu end de var før. og jeg ser ikke så tit folk der kommer helt tæt på når de bremser ned fordi de ikke er i tivil om man bremser om dagen. i mørke er det ingen problem at se forskel.

• #37   19. jan 2011 4x4>

Præcis. Folk går helt amok uden at tænke tingene igennem. Jeg ved bare én ting om os mennesker, og det er at vi har en ufattelig evne til at tilpasse os nye omgivelser. Mon ikke vi overlever det her også.

• #38   19. jan 2011 Min nye Giulietta har automatisk kørelys med lyssensor. Så i dagstimerne er det kun dioderne foran der er tændte og dioderne bagpå er slukket. Hvis det så bliver det mindste mørkt/diset/regnvejr tænder xenonlygterne og dioderne bagpå. Mon ikke det er det de ønsker at alle biler skal have som standard??

• #39   19. jan 2011 Rasmus P
    Det gir jo ikke mening 4x4 turbo.. så siger du jo rent faktisk at hver gang man holder stille er man parkeret, om det er et kryds, vigepligt eller whatnot :s

I princippet ja.
    Ved igangsætning har du ubetinget vigepligt, ligemeget om du har lys på eller ej. Jeg går ud fra at den med et kryds var lidt en joke, for der er det jo lyssignalet der styrer om du skal køre eller ej, og hvis du kommer til et kryds, kan du da ikke bruge til noget om den tværgående trafik har lys på eller ej, da du ikke kan se dette.

• #40   19. jan 2011 [ Slettet burger ]

Ja vi må jo tilpasse os :o)

Jeg har kørt en del i udlandet, og jeg synes at trafikken glider bedre, i de lande der ikke har tvunget kørelys.
    Specielt bykørsel er en fordel, hvor man klart og tydeligt kan se foran kørende bremse.
    Kigger man på antallet af mc uheld er de stærkt stigende, ikke kun pga kørelyset, men også fordi billisterne tror at de sagtens kan nå ud foran den lille knallert 45 der kommer der.

• #41   19. jan 2011 Det er da en underlig ide smiley jeg kører med led baglygter.. sq minimalt hvad de dioder kan bruge af Co2 haha smiley

• #42   19. jan 2011 så skal du jo huske parkerings reglerne. hvor mange meter må du holde fra et kryds?

• #43   19. jan 2011 lad os pille alle bag lygterne af og spartle hullerne til så kan vi montere en tyk gummikant lige som radiobilerne det blir et skideskægt hit..eller hvad??

• #44   19. jan 2011 Rasmus P

Hvad mener du lige med parabollys.
    Hvad ændrer det om der er højrevigepligt eller ubetinget vigepligt.
    Du må ikke parkere i et kryds, så find på noget bedre at skrive.

jeg skrev i princippet ja.

• #45   19. jan 2011 Kører med lys på 24/7 og der bliver jeg ved med!
    Folk skal kunne se mig både bag- og forfra !

I tyskland er det ikke lovpligtigt at kører med lys om dagen, men synes godt nok man ikke lægger så meget mærke til biler uden lys, iforhold til hvis de havde... Selvom dagen .

Mvh.

• #46   19. jan 2011 man skal jo også komme så langsomt hen til et kryds at man kan se om der kommer andre. men har du ikke andet at få tiden til at gå med så sæt du dig ud i et kryds og vent.

Husk nu på at dit forlys skal være tændt smiley

• #47   19. jan 2011 Rasmus P

Jeg blev ikke klogere af at slå det op. Men det har heller intet med sagen at gøre.
    Du kan ikke se lyset på bilen, hvis den holder på en tværgående vej alligevel, så hvor du vil hen med dette kan jeg ikke se.

Hvis vi skal drage alle ulovligheder ind i debatten, så bliver vi aldrig færdige, så er det ikke bedre at droppe din parkering i et kryds.
    Hvis du vurdere om biler holder parkeret ud fra om de har lys på eller ej, så er du ringe stillet.
    Kommer du kørende mod en sidevej, hvor du har højrevigepligt og du kan se en bil uden lys på, så fortsætter du da han helt afgjort må være parkeret. Hvem tror du får skylden når I brager sammen ?

• #48   19. jan 2011 Jeg synes s.. det var bedre at man forbød at instrumentbelysningen blev tændt sammen med dagskørelyset.

Så kunne det være at folk kunne huske at tænde for lyset når det blev mørkt og de ikke kunne aflæse instrumenterne mere.
    I stedet som nu hvor man ser mange der bare har kørelyslygter/tågelygter tændt. Eller nyere biler kun med nærlys tændt og ingen baglys.

• #49   19. jan 2011 Onkel Per

Findes der biler hvor instrumentbord belysningen tænder med kørelyset.
    jeg har aldrig set nogen.

• #50   19. jan 2011 Har du nogensinde været ude og køre i en bil? smiley

Jo, jeg har set det i flere (nyere) biler.

• #51   19. jan 2011 Inden loven om kørelys blev vedtaget, havde man ingen problemer med at vurdere om en bil holdte stille, eller var igang med at færdes i trafikken.

Og jeg kan stadig ikke få ind i hovedet hvordan du skulle kunne se om der er lys på en bil, ved at se den fra siden af.

• #52   19. jan 2011 Som <b>4X4 Turbo</b> og også antyder, så er det ikke på alle biler med dagkørelys (heller ikke min Vectra A med org. kørelys).

Og hvorfår skulle Færdselsstyrelsen ellers skrive sådan i <i>Vedledning om syn af køretøjer:

"Før 01.04.96: Såfremt instrumentlyset ikke tændes samtidig med nærlys- eller tågeforlygter, der anvendes som kørelys, er det tilladt, at positionslygterne heller ikke tændes samtidig."

• #53   19. jan 2011 Onkel Per

Jeg har ikke kørt i alle biler, men dem jeg har kørt i tænder instrument belysningen ikke.

Har da kørt i en del biler gennem de sidste 21 år siden denne tåbelige lov blev indført

• Jesper R
    Jesper R Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 73
    #54   19. jan 2011 Steen T
    "Jeg har selv bemærket at folk er MEGET bedre til at holde afstand om dagen nu end de var før."

Jeg tror langt hen af vejen at det er fordi folk opfatter det som afvigende/farlig adfærd i trafikken at køre uden lys. Og farer kører man ikke tæt på.
    Jeg kørte på et tidspunkt med kun den forreste nummerplade (den bagerste skulle åbenbart bruges til at stjæle benzin med) og på de ture holdte folk også MEGET god afstand - fordi de opfatter det som unormalt.

• #55   19. jan 2011 Rasmus P

Ok, jamen jeg kan da nævne mange biler hvor du ikke kan se bilens lygter fra siden af.

Faktisk kan jeg ikke lige komme på nogen hvor du kan se forlygterne fra siden af.

• #56   19. jan 2011 Kig på min Vectra A i min profil og fortæl mig så om du ville kunne se mit lys hvis jeg holdte som den tværgående trafik.

• #57   19. jan 2011 Fandt lige lidt du kan kigge på her.

6.02.003 Nærlyslygter

(1) Nærlyslygte

a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,

b) skal være anbragt foran på køretøjet,

c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 30 meter foran køretøjet,

d) skal være indrettet til højrerettet, asymmetrisk nærlys,

e) skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste punkt,

f) skal være anbragt mindst 0,50 m og højst 1,20 m over vejbanen, og

g) skal være synlig mindst 15° opad og 10° nedad samt mindst 45° udad og 10° indad.

• #58   19. jan 2011 Jeg har intet i mod at folk er bange for min og holder afstand. for synes sq folk kører for tæt i dag.

• #59   19. jan 2011 Rasmus P

Vi bliver nok aldrig enige, så det der er vel ingen grund til at fortsætte.
    Lovens krav til lys siger:
    mindst 45° udad

Så at du mener at lyset kan ses i en 90 graders vinkel forstår jeg ikke, og jeg kan finde en masse biler der kun overholder lovens krav.

• #60   19. jan 2011 Det er sku tosset

• #61   19. jan 2011 V8 BUSTER V8 .

Kan du forstå hvordan lyset kan ses 90 grader til siderne i fuld dagslys ?

• #62   19. jan 2011 Endnu engang, så er der intet tosset i det, det er sund fornuft.

1. det er nemmere at se når nogen bremser i dagslys, hvis baglygterne ikke er tændt. 3. stoplygte eller ej.

2. Sammen med dette bliver kørelys FORAN lovpligtigt i EU, altså får du en bedre effekt der. Min egen bil har kun en almindelig glødepære som kørelys, og intet instrumentlys, når kontakten står på 0, der er så positionslys, og nærlys på de to andre stillinger, og kørelyset er som bekendt på 0, og det er det eneste sted baglygterne ikke er tændt.

3. Man kan ikke undgå at tænde det, når det er nødvendigt, idet man ikke kan se instrumenterne, da de bliver for mørke, det sker ret hurtigt, bare det regner, så tænder man helt af sig selv. Dog ville det være nemmere med automatik, som jeg nævnte tidligere.

4. Parkerede biler kan også have lys på, om de holder eller er parkeret kan man ikke vurdere udfra dette.

Hvis man kommer forfra, så vil det være synligt, hvis man kommer bagfra, så er baglyset slukket, men hvis man holder stille, så vil det jo ikke give en forskel?
    Parkering tæt ved at kryds er ulovligt, så det giver overhovedet ingen mening at argumentere for at det sænker trafiksikkerheden i disse tilfælde.

5. Som det pointeres tidligere i tråden, så er positionslys stadig lovpligtigt, HVIS instrumentbelysningen tænder sammen med kørelyset. Positionslys omfatter som regel to lamper foran, samt baglygter og nummerpladelys.
    Så man er som sådan dækket ind...

Dem der er bange for værkstedsregninger, så husk det gælder kun nye biler.

Kommentér på:
Bilnyt: EU forbyder automatisk baglys

Annonce