2.349 visninger
|
Oprettet:
Bilnyt: EU forbyder automatisk baglys {{forumTopicSubject}}
"Nye EU-regler, vil gøre det lovpligtigt at billister manuelt skal slukke og tænde deres baglygter. Ideen er at det vil spare CO2, men det har sin pris, mener nationen!
Arne F. skriver:
- Fra 2011 er kørelys lovpligtig i hele EU. Desværre er der sket en ændring i EU bestemmelsen i forhold til de gældende danske regler.
I flg. de nye EU regler om kørelys må baglygterne ikke være tændte om dagen i klart vejr."
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1490515.ece
- Det er da helt hen i vejret! Må da være det dummeste forslag længe.
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.261
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 51 Biler: 6 Emner: 575 Svar: 2.148
Tilmeldt:
feb 2004
Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.768
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.838
apr 2009
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 60 Svar: 1.135
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Dog ville det være rart at have automatisk nærlys ( det havde jeg i min tidligere bil kombination med comming-home/leaving-home lys, det fås desværre ikke til Polo ).
Grundlaget er måske forkert, men det giver ingen som helst forskel i dagslys, for du har ikke nemmere ved at se bilerne med lys, når det er almindeligt klart vejr.
Instrumentlys osv tænder heller ikke før du tænder nærlyset, og derfor vil det ikke blive et problem i tusmørke, regn, tåge mv.
Men ja, der er flere andre tiltag der muligvis vil spare mere, men de skal jo begynde et sted.
Iøvrigt er det ikke påbudt i Danmark med kørelys bagpå, det har muligvis været det, men det er det ikke ifølge fstyr.dk, og jeg kan ikke lige umiddelbart finde hvornår det skulle være ændret.
Problemet er slet ikke så stort som det lyder. Det er faktisk næsten værre som vi har det i dag med automatisk kørelys, hvor der er nedsat styrke foran, og dermed får folk ikke skiftet over, og der opstår farlige situationer pga. synlighed.
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Lad os slukke helt for det lys.
Det er det mest åndsvage tiltag der er gjort for at nedbringe uheld.
okt 2009
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 4 Emner: 35 Svar: 652
jan 2005
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 7 Emner: 250 Svar: 12.738
apr 2007
Følger: 22 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 52 Svar: 193
men det bare min mening..
mvh
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 166
sep 2006
Følger: 132 Følgere: 158 Biler: 18 Emner: 83 Svar: 2.510
jan 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 381
var vidst noget i retningen af at "Forskellen er så lille at det er umuligt at måle"
den mængde energi der bruges i en lygte er da småting i forhold til så meget andet... det er som at pisse i havet og måle om vandstanden stiger...
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
maj 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 30 Svar: 750
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.882
nov 2009
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 18 Emner: 76 Svar: 315
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Har du tænkt over hvordan det var muligt at køre bil uden uheld inden kørelys blev indført.
Jeg kender en der kørte op bag i en bil, pga han ikke kunne se stoplyset. Måske det aldrig var sket hvis kørelys ikke var indført.
nov 2009
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 18 Emner: 76 Svar: 315
- så man fandeme en idiot hvis man ikke har stoplys, det nok noget af det vigtigst.
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Jeg har aldrig kørt i en bil med kørelys hvor der var lys i instrumentbordet, medmindre man selv tænder nærlyset.
Så jeg kan ikke se problemet.
Jeg kan se problemet i at vi skal køre med lys på om dagen til gengæld.
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Den der holder stille bevæger sig ikke.
jun 2009
Følger: 99 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 96 Svar: 1.215
jan 2005
Følger: 24 Følgere: 55 Biler: 25 Emner: 299 Svar: 3.869
Det kræver i forvejen stor opmærksomhed at færdes sikkert i trafikken, og vi skal nok lære at holde ekstra øje med omgivelserne. De uheld der i forvejen sker, er pga uopmærksomme bilister. Da jeg var lille var der ikke kørelys og det fungerede fint.
Det er værre med spritbilister, søvnige bilister og folk der SMS'er under kørslen.
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Så sandt som det er sagt.
Kørelys har kun medført at fodgængere, cykellister og motorcykellister overses i trafikken.
Der foreligger ingen ordentlig bevis for at ulykker generelt er gået ned, hvis man husker at kigge på alle ulykker, og ikke kun på dem hvor det er 2 biler der er impliceret.
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
jan 2005
Følger: 24 Følgere: 55 Biler: 25 Emner: 299 Svar: 3.869
Præcis. Folk går helt amok uden at tænke tingene igennem. Jeg ved bare én ting om os mennesker, og det er at vi har en ufattelig evne til at tilpasse os nye omgivelser. Mon ikke vi overlever det her også.
jun 2004
Følger: 23 Følgere: 39 Biler: 6 Emner: 54 Svar: 840
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Det gir jo ikke mening 4x4 turbo.. så siger du jo rent faktisk at hver gang man holder stille er man parkeret, om det er et kryds, vigepligt eller whatnot :s
I princippet ja.
Ved igangsætning har du ubetinget vigepligt, ligemeget om du har lys på eller ej. Jeg går ud fra at den med et kryds var lidt en joke, for der er det jo lyssignalet der styrer om du skal køre eller ej, og hvis du kommer til et kryds, kan du da ikke bruge til noget om den tværgående trafik har lys på eller ej, da du ikke kan se dette.
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Ja vi må jo tilpasse os :o)
Jeg har kørt en del i udlandet, og jeg synes at trafikken glider bedre, i de lande der ikke har tvunget kørelys.
Specielt bykørsel er en fordel, hvor man klart og tydeligt kan se foran kørende bremse.
Kigger man på antallet af mc uheld er de stærkt stigende, ikke kun pga kørelyset, men også fordi billisterne tror at de sagtens kan nå ud foran den lille knallert 45 der kommer der.
feb 2007
Følger: 106 Følgere: 109 Biler: 3 Emner: 71 Svar: 2.168
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 710
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Hvad mener du lige med parabollys.
Hvad ændrer det om der er højrevigepligt eller ubetinget vigepligt.
Du må ikke parkere i et kryds, så find på noget bedre at skrive.
jeg skrev i princippet ja.
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 146 Emner: 286 Svar: 4.892
Folk skal kunne se mig både bag- og forfra !
I tyskland er det ikke lovpligtigt at kører med lys om dagen, men synes godt nok man ikke lægger så meget mærke til biler uden lys, iforhold til hvis de havde... Selvom dagen .
Mvh.
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
Husk nu på at dit forlys skal være tændt
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Jeg blev ikke klogere af at slå det op. Men det har heller intet med sagen at gøre.
Du kan ikke se lyset på bilen, hvis den holder på en tværgående vej alligevel, så hvor du vil hen med dette kan jeg ikke se.
Hvis vi skal drage alle ulovligheder ind i debatten, så bliver vi aldrig færdige, så er det ikke bedre at droppe din parkering i et kryds.
Hvis du vurdere om biler holder parkeret ud fra om de har lys på eller ej, så er du ringe stillet.
Kommer du kørende mod en sidevej, hvor du har højrevigepligt og du kan se en bil uden lys på, så fortsætter du da han helt afgjort må være parkeret. Hvem tror du får skylden når I brager sammen ?
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Så kunne det være at folk kunne huske at tænde for lyset når det blev mørkt og de ikke kunne aflæse instrumenterne mere.
I stedet som nu hvor man ser mange der bare har kørelyslygter/tågelygter tændt. Eller nyere biler kun med nærlys tændt og ingen baglys.
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Findes der biler hvor instrumentbord belysningen tænder med kørelyset.
jeg har aldrig set nogen.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Jo, jeg har set det i flere (nyere) biler.
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Og jeg kan stadig ikke få ind i hovedet hvordan du skulle kunne se om der er lys på en bil, ved at se den fra siden af.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Og hvorfår skulle Færdselsstyrelsen ellers skrive sådan i <i>Vedledning om syn af køretøjer:
"Før 01.04.96: Såfremt instrumentlyset ikke tændes samtidig med nærlys- eller tågeforlygter, der anvendes som kørelys, er det tilladt, at positionslygterne heller ikke tændes samtidig."
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Jeg har ikke kørt i alle biler, men dem jeg har kørt i tænder instrument belysningen ikke.
Har da kørt i en del biler gennem de sidste 21 år siden denne tåbelige lov blev indført
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 73
"Jeg har selv bemærket at folk er MEGET bedre til at holde afstand om dagen nu end de var før."
Jeg tror langt hen af vejen at det er fordi folk opfatter det som afvigende/farlig adfærd i trafikken at køre uden lys. Og farer kører man ikke tæt på.
Jeg kørte på et tidspunkt med kun den forreste nummerplade (den bagerste skulle åbenbart bruges til at stjæle benzin med) og på de ture holdte folk også MEGET god afstand - fordi de opfatter det som unormalt.
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Ok, jamen jeg kan da nævne mange biler hvor du ikke kan se bilens lygter fra siden af.
Faktisk kan jeg ikke lige komme på nogen hvor du kan se forlygterne fra siden af.
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
6.02.003 Nærlyslygter
(1) Nærlyslygte
a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
b) skal være anbragt foran på køretøjet,
c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 30 meter foran køretøjet,
d) skal være indrettet til højrerettet, asymmetrisk nærlys,
e) skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste punkt,
f) skal være anbragt mindst 0,50 m og højst 1,20 m over vejbanen, og
g) skal være synlig mindst 15° opad og 10° nedad samt mindst 45° udad og 10° indad.
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Vi bliver nok aldrig enige, så det der er vel ingen grund til at fortsætte.
Lovens krav til lys siger:
mindst 45° udad
Så at du mener at lyset kan ses i en 90 graders vinkel forstår jeg ikke, og jeg kan finde en masse biler der kun overholder lovens krav.
nov 2005
Følger: 124 Følgere: 117 Biler: 18 Emner: 1 Svar: 36
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 867
Kan du forstå hvordan lyset kan ses 90 grader til siderne i fuld dagslys ?
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
1. det er nemmere at se når nogen bremser i dagslys, hvis baglygterne ikke er tændt. 3. stoplygte eller ej.
2. Sammen med dette bliver kørelys FORAN lovpligtigt i EU, altså får du en bedre effekt der. Min egen bil har kun en almindelig glødepære som kørelys, og intet instrumentlys, når kontakten står på 0, der er så positionslys, og nærlys på de to andre stillinger, og kørelyset er som bekendt på 0, og det er det eneste sted baglygterne ikke er tændt.
3. Man kan ikke undgå at tænde det, når det er nødvendigt, idet man ikke kan se instrumenterne, da de bliver for mørke, det sker ret hurtigt, bare det regner, så tænder man helt af sig selv. Dog ville det være nemmere med automatik, som jeg nævnte tidligere.
4. Parkerede biler kan også have lys på, om de holder eller er parkeret kan man ikke vurdere udfra dette.
Hvis man kommer forfra, så vil det være synligt, hvis man kommer bagfra, så er baglyset slukket, men hvis man holder stille, så vil det jo ikke give en forskel?
Parkering tæt ved at kryds er ulovligt, så det giver overhovedet ingen mening at argumentere for at det sænker trafiksikkerheden i disse tilfælde.
5. Som det pointeres tidligere i tråden, så er positionslys stadig lovpligtigt, HVIS instrumentbelysningen tænder sammen med kørelyset. Positionslys omfatter som regel to lamper foran, samt baglygter og nummerpladelys.
Så man er som sådan dækket ind...
Dem der er bange for værkstedsregninger, så husk det gælder kun nye biler.
Bilnyt: EU forbyder automatisk baglys