{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.345 visninger | Oprettet:

redusering af vægt, flere hk:) {{forumTopicSubject}}

jeg er rendt ind i et klogt hoved, der påstår, t ved at reducere dine fælges vægt med 1 kg vil føre til samme effekt som at få 10 hk mere på motoren dette lyder i mit hovede helt hen i vejret. og er det formenlig ogsÅ:)
men er nu gået hen og blevet lidt nusgerrig om man kan regne det ud om det vil give nogen effekt at få lettere fælge på, er self med på at ved at redusere bilens vægt vil bilen skulle flytte mindre kilo pr hk,?

nogen der har en forklaring:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  redusering af vægt, flere hk:)
  • #1   27. jan 2011 ahh ikke helt. men at fjerne 1 kg i drivelinen svare til at fjerne 10kg i karossen... CIRKA smiley

• #2   27. jan 2011 altså jeg kan ikke mærke forskel på om jeg har mine 17 tommer fælge på eller 15 tommer stål .. og stål fælgene vejer MEGET mindre :p.. men self det er jo noget mindre den skal hive op i fart så lidt kan det vel godt give, men tror ikke på 10 hk..

• #3   27. jan 2011 Jeg blev engang fortalt dette:

Hvis du har et fælg som vejer 1kg mere/ mindre skal du gange det med 10

DVS. 1 kg tungere/ lettere fælg er lige med 10kg pr fælg x 4 stk, altså 40kg tungere / lettere

• #4   27. jan 2011 en fælg ikke et fælg....

• #5   27. jan 2011 hmm, dvs hvis jeg smider mine sommer sutter på, de vejer vel en 2-3 kg mere PR fælg så svarer det til den vejer over 100 kg mere ? smiley

• #6   27. jan 2011 Har ogs' hørt noget om det der fra en af min venners far, han siger at da han var ung og de kørte ræs, der kørte de i biler der IKKE måtte tunes, derfor brugte de den slags ting, som at smide vægt på fælge og karrossen, og han sagde at lettere fælge faktisk gav utroligt meget..

• #7   27. jan 2011 mindre vægt giver samme effekt som flere hk der var en test i vmax engang

• #8   27. jan 2011 Arh... Det skal nu ikke ganges med 10, men det er rigtigt, uaffjedret vægt ER værre en affjedret vægt!

• #9   27. jan 2011 Tror i det gir noget hvis jeg rykker kapslerne af polo smiley haha...

• #10   27. jan 2011 min opfatelse er at vis man fjerne vægt. har motoren mindre at sku slæbe på. det gir ikke flere hk. men de hk der er. skal blot flytte på mindre kilo..
    Min gamle gamle bil. kørte med 15" 195/40 15. sommer. og vinter 13" 185/85.ca. stål.
    der kunne jeg tydeligt mærke at den trak meget bedre på vinter. end på sommer.

• Jesper R
    Jesper R Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 73
    #11   27. jan 2011 10hk er nok overdrevent, men det har helt sikkert en betydning for accelerationen. Roterende masse er på sin vis mere "træg" end den affjedrede, ikke roterende masse - det er blandt andet derfor at dragsters har enormt små forhjul, uden bremser - vægten er jo stadig på bilen, bare i form af en større bremseskærm, osv.

Man vil nok mere mærke en forskel i komforten af affjedringen - jo større forholdet er mellem den uaffjedrede vægt (hjul, aksler, bremsesystem, ophæng osv..) og den affjedrede, jo mindre impuls sendes der op i karossen.

men altså er 1kg =10hk stadig et skud i tågen, for hvor meget vejer bremser, ophæng og aksler ikke i forhold til hjulene? - forskelligt fra bil til bil.

• #12   27. jan 2011 Det er vist lige omvendt. fjern 10kg, og det vil ca svare til 1 HK

• #13   27. jan 2011 Altså der er jo en grund til at mange til DHB køre på stålfælge og letter bilen for alt den vægt der nu er muligt bla 10L benz i tanken ingen anlæg + bagsæder osv. hvad de nu kan slippe med

Kommentér på:
redusering af vægt, flere hk:)

Annonce