24.591 visninger
|
Oprettet:
sovekabine i gulpladevarevogn {{forumTopicSubject}}
nogen der kender til reglerne for ombygning af gulplade varevogn til gulplade varevogn med sovekabine?
mar 2007
Følger: 145 Følgere: 120 Biler: 12 Emner: 257 Svar: 7.230
Du må ikke sove i en bil, omme bag i uden at bilen er en camper
nov 2005
Følger: 80 Følgere: 81 Biler: 8 Emner: 181 Svar: 2.140
Og det tror jeg ikke er noget problem i lovgivnings mæssig. Men vil nok spørge synsmanden,
feb 2003
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 76 Svar: 2.282
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Svar: 138
mar 2007
Følger: 145 Følgere: 120 Biler: 12 Emner: 257 Svar: 7.230
Du må ikke sove i hverken en gul eller hvid plade bil - KUN hvis det er en camper !
Har du så en kasse bil og du kører cross, så må du gerne sove i den - Så længe du er på banen, da det er privat grund..og der må du også godt sove bag i din gulplade bil eller hvideplade bil
mar 2007
Følger: 145 Følgere: 120 Biler: 12 Emner: 257 Svar: 7.230
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Svar: 138
jeg ringede og snakkede med politiet og der sagde han at en løs madres var helt lovligt at anvende,men du må ikke fastmontere den.
mar 2007
Følger: 145 Følgere: 120 Biler: 12 Emner: 257 Svar: 7.230
nov 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 149 Svar: 1.021
Man er beruset, bilen holder udenfor.
Man låser sig ind og lægger sig til at sove på bagsædet.
Nøglen rører på intet tidspunkt tændingslåsen og man sætter sig IKKE på forsædet.
Næste morgen tager man en bus hjem og henter bilen, når spritten er fordampet.
Har man nu gjort noget ulovligt?
Svar:
Efter færdselslovens § 53 straffes den, som fører eller forsøger at føre et motordrevent køretøj, efter at have indtaget spiritus……
Spørgsmålet er om de handlinger du beskriver kan anses for forsøg.
Normalt straffes for forsøg blot man har fysisk kontakt med bilen – politiet skal ikke vente med at gribe ind så den pågældende kan nå at køre væk. D.v.s., at nøglen i låsen er nok.
Jeg kan derfor absolut ikke tilråde at handle som du beskriver – du ved ikke på hvilket tidspunkt i forløbet politiet måtte komme til stede.
Der er mange domme om hvornår man anses for at forsøge at køre bil.
I en dom fra 1994 fremgå, at spirituskørsel foregik ved at skubbe en bil på en parkeringsplads. Han havde ingen startnøgle.
Modsat blev der i en dom frifundet for spirituskørsel ved blot at starte motoren – det kunne bevises, at det var en anden der skulle køre.
Selv med en autocamper skal man være forsigtig – jeg tro at der er en risiko for at blive dømt blot man stiger inde af fordøren i førersiden.
Med venlig hilsen
Henrik Feldt-Rasmussen, advokat (H)
feb 2003
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 76 Svar: 2.282
feb 2010
Følger: 4 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 202
jan 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 61 Svar: 97
mar 2007
Følger: 145 Følgere: 120 Biler: 12 Emner: 257 Svar: 7.230
Og det med lastbiler, så det fordi bilen er født med det.."Der er betalt afgift" hvis man kan sige det sådan
En gulplade bil er ikke godkendt til at du må sove i den, ligesom en camper er.
dec 2006
Følger: 94 Følgere: 91 Biler: 15 Emner: 65 Svar: 432
nov 2005
Følger: 80 Følgere: 81 Biler: 8 Emner: 181 Svar: 2.140
mar 2007
Følger: 145 Følgere: 120 Biler: 12 Emner: 257 Svar: 7.230
jan 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 61 Svar: 97
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 331 Svar: 891
nov 2005
Følger: 80 Følgere: 81 Biler: 8 Emner: 181 Svar: 2.140
mar 2007
Følger: 145 Følgere: 120 Biler: 12 Emner: 257 Svar: 7.230
har selv en Transport T4 der tidligere har været en manskabs vogn..kostede 18.000 i afgift, for at kunne pille bagsæderne ud og sætte et gitter op bag føresædet
feb 2003
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 76 Svar: 2.282
feb 2005
Følger: 2 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 459
Fredag 29. februar 2008 kl: 11:15
Af: Redaktionen
Følgebilsvognmændene kan se frem til at måtte indrette en soveplads i deres biler - typisk store kassevogne - uden at skulle betale fuld registreringsafgift
• Skatteministeriet er ved at forberede et lovforslag, som skal give følgebilsvognmændene mulighed for at indrette faste sovepladser i deres biler, uden at de dermed skal betale fuld registreringsafgift.
Det oplyser DTL på organisationens web-side med henvisning til et møde i Skatteministeriets Eksterne Kontaktudvalg.
DTL har arbejdet for at ændre vilkårene for følgebilerne på mange fronter gennem flere år. Ud over en løbende dialog med Skatteministeriet, har DTL samarbejdet med formanden for Folketingets Trafikudvalg Flemming Damgaard Larsen. I efteråret kunne DTL bringe emnet op over for skatteministeren, da han besøgte DTL.
- Endelig ser vi resultatet af en vedvarende og seriøs indsats, så der er ingen tvivl om, at vi i DTL er utrolig glade for, at Skatteministeriet vil bede Folketinget om at foretage denne helt tiltrængte lovændring, siger fuldmægtig i DTL, Hans Skat. Han er også er sekretær for DTLs Kran-Blok Erfa, hvor følgebilerne er organiserede.
Anstændige forhold for chauffører
Tidligere har det været sådan, at følgebilsvognmændene på de lange transporter måtte overnatte i deres biler på medbragte, løse madrasser. Med de nye skatteregler kan de se frem til anstændige forhold.
- For DTL har der aldrig været tvivl om, at følgebilerne skal indrettes med ordentlige soveforhold til bilernes førere. Bilerne bruges til erhverv og ikke til familiens campingture. Tyske og svenske konkurrenter har længe haft ordentlige forhold, og vi er glade for nu at kunne følge trop, siger Hans Skat.
Forbedringen for følgebilsvognmændene kræver en lovændring, som skal vedtages af Folketinget. Skatteministeriet arbejder på, at lovforslaget kan nå at blive fremsat, så det kan vedtages inden sommerferien. Men da forslaget fremsættes sammen med en lang række andre lovændringer (om varebiler), kan lovforslaget risikere at blive udskudt til efter sommerferien.
jan 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 61 Svar: 97
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 104
jan 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 61 Svar: 97
feb 2003
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 76 Svar: 2.282
okt 2006
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 5 Emner: 73 Svar: 493
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget hvor der står direkte sort på hvidt at det er ulovligt.. For i den sidste del står der at der i PRINCIPPET ikke må indrettes med egentlige sovepladser, men det for
Last- og varebiler til
andet erhvervsmæssigt formål
end godstransport
§ 5, stk. 10
Her er et uddrag fra
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=110582&vId=203617#pos
Last- og varebiler med lukket varekasse Køretøjet skal utvivlsomt være konstrueret og indrettet til godstransport.
Ved afgørelsen af, om et køretøj kan anses for utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport, ses bl.a. på varerummets længde. Der er ikke i loven fastsat et mindstemål, men på baggrund af tidligere afgørelser er det fastsat, at varerummets længde skal være på mindst 120 cm.
Adskillelse mellem førerrum/varerum
Ifølge regler fastsat i medfør af Justitsministeriets bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr mv. skal der være en adskillelse mellem førerrum og varerum, der i fast forbindelse med karrosseriet mindst dækker førerpladsen, og skal nå fra gulv til loft. En adskillelse kan fx bestå af trådgitter i stålramme, plade af metal eller træ eller plade af splintsikkert plastmateriale i metalramme.
Varerummet
Varerummet skal udelukkende være konstrueret og indrettet til godstransport. Varerummets længde skal være på mindst 120 cm. Varerummet skal have en højde på mindst 60 cm. målt fra det plane gulvareal. Varerummets længde måles i 60 cm. højde, og der måles langs køretøjets længdeakse. Der måles fra adskillelsen bag førersædet.
Hvis adskillelsen begrænser førersædets oprindelige forskydningsmulighed bagud, skal målene regnes fra en fiktiv adskillelse, der er placeret så forskydningsmuligheden ikke er begrænset, og ryglænet er anbragt i normalstilling.
Det bemærkes, at kravet om en mindstehøjde på 60 cm. skal forstås således, at kravet alene skal være opfyldt overalt langs køretøjets længdeakse, hvor opmålingen af vareladets længde foretages - altså i en længde på 120 cm. bagud fra adskillelsen. Se SKM2003.151.TSS.
Der må ikke bag førersædet findes sædearrangement af nogen art eller indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder e.l. til personbefordring.
Varerummet må heller ikke være forsynet med håndstropper, rudemekanismer, askebægre, sikkerhedsseler og beslag hertil eller andet personvognsudstyr. Håndgreb skal være fjernet eller fastgjort. Den oprindelige sidebeklædning i varerummet, herunder højttalere og låsehåndtag, kan dog bevares.
Tag
Varekassen må ikke være forsynet med forskydeligt eller sammenfoldeligt tag. Loft af gennemskinneligt, men uigennemsigtigt materiale er tilladt. Et eventuelt soltag kan dog ud over i førerrummet tillades anbragt i varerummet.
Vinduer og døre
Eventuelle sidevinduer i varekassen skal være i fast forbindelse med karrosseriet i hele rudens omkreds, og vinduerne må ikke kunne åbnes. Det betyder, at åbningsmekanismer i sidevinduer og rudeoptræk skal fjernes eller blokeres. Låsemekanismer i døre kan bevares. Delte ruder er tilladt, når de er i indbyrdes fast forbindelse og i øvrigt konstrueret som anført.
Varekassen skal være forsynet med bagdør eller bagklap, medmindre væsentlige konstruktive hensyn forhindrer dette. Køretøjer, som f.eks. på grund af en hækmotorkonstruktion ikke kan have bagdør, skal være forsynet med sidedør i varekassen. Sidedøre i varekassen kan også tillades for andre køretøjer.
Gulv
Gulvet i varerummet skal principielt være i samme plan i hele rummets udstrækning og skal udgøre en ubrudt flade, medmindre væsentlige konstruktive hensyn forhindrer dette. En eventuel opbygning af gulvet, som er nødvendig for montering af gastankanlæg, og evt. lemme, som giver adgang til rum under gulvet til opbevaring af køretøjets reservehjul, værktøj m.m. er tilladt.
Det er ikke afgørende, at der installeres en plan bund over vognbunden. Det primære er, at diverse personvognsudstyr er fjernet, dvs beslag til sæder skal være fjernet eller gjort ubrugelige, og huller skal være tildækket med svejseklatter eller fastlimede plader. Evt. beskyttelsesskinner i gulv kan bevares.
Last- og varebiler til
andet erhvervsmæssigt formål
end godstransport
§ 5, stk. 10
Køretøjerne skal være fremstillet på basis af en last- eller varevogn med en tilladt totalvægt over 2 tons, der i forvejen er godkendt.
Køretøjernes varerum kan indrettes med udstyr til den specielle anvendelse, som f.eks.biblioteker, tandklinikker, udstillingsvogne, salgsvogne, mobile kontorer, værkstedsvogne o.l.
Køretøjerne må i princippet ikke indrettes med egentlige beboelsesfaciliteter, som fx sovepladser, toilet, bad, køkken mv.
okt 2006
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 5 Emner: 73 Svar: 493
Ledsagebiler § 5, stk. 10
De almindelige regler for afgiftsberigtigelse af varebiler med 30 pct. afgift finder tilsvarende anvendelse for biler med en tilladt totalvægt på indtil 3,5 ton, der er indrettet med fast soveplads, såfremt bilerne er specielt indrettet til erhvervsmæssig anvendelse som ledsagebil for særtransporter, jf. bekendtgørelse om særtransport. Bilerne må ikke anvendes privat.
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 9
Minus er man skal ha stort kort og skiver i.. Dog kun hvis du køre mere end 50km fra hjemmeadr skal man bruge skiver..
mar 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 680
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 9
mar 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 680
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 9
Grunden til at jeg nævner det med de 12.000 kg er grundt skellet til vejbenyttelsesafgiften, og jeg tænkte der kunne være en sammenhæng, hvilket der åbenbart ikke er.
Men lige for at få det helt på det rene, så er køretøjer som har en max totalvægt på 7.500 kg fritaget for køre- og hviletidsbestemmelserne så fremt køretøjet IKKE benyttes til erhvervsmæssig kørsel, er det korrekt forstået?
JA!
Og et køretøj med en samlet totalvægt på max 12.000 kg. er uanset om brugen foregår privat eller i erhvervs-øjemed underlagt bestemmelserne for køre- og hviletider, og dette korrekt forstået?
JA!
Så nu skulle der være styr på det...
Mht fartbegrænser er det kun på køretøjer over 12 tons totalvægt der er krav om det...
mar 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 680
De 7500kg er tilladt totalvægt på vogntoget - altså forvogn + evt. hænger. Det er undtaget så længe vi snakker ren privat kørsel.
Du nævnte selv en 50km grænse, og den er meget kompleks, da den ikke gælder private, som du selv henviser til at vi snakker om, men kun erhvervskørsel.
Men ja hvis vogntoget er over 7500kg, så er det underlagt k/h-bestemmelserne.
Pas på med fartbegrænseren, for den er der også krav om i køretøjer N2 3500-12000kg) som er reg. første gang efter 2001
Faktisk er reglerne så syge at der også er krav om fartbegrænser i en privat bus M2 på max 3500kg. fra 2005 og frem. Den skal stilles på 100km/h. selvom den faktisk må køre 130 som alle andre på motorstien... tsk tsk.
Og jeg skal nok holde mig fra at skrive at der skulle være styr på det nu, for det er der først når man kan både regler, sanktioner og undtagelserne. De er i øvrigt på disse to link - og jeg kan dem - kald mig nørd, men jeg arbejder med skidtet til hverdag
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/5D63D05F-0175-4152-97BF-A6DD15C7D41F/0/Vejledningkontrol_koereoghviletid.pdf
http://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/tunge_koeretoejer/koere_hviletid_reglerne/undt_koere_hviletid.htm
mar 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 680
Det er kun følgebilen du må udstyre med en seng, som Paw også henviser til sine indlæg. Men så skal den synes og godkendes som følgebil, og må efterfølgende IKKE anvendes privat.
Den som Aksel nævner med mandskabskabinen er IKKE lovlig, da der står i detailforeskrifter at varebil N1 ikke må indrettes med beboelseslignende faciliteter... Så ved jeg godt at de skriver "i princippet" Meeeeeeeen hvad tror i selv når i står foran told og skat som rejser etkrav
jun 2014
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 18
feb 2019
Følger: 9 Svar: 1
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
sovekabine i gulpladevarevogn