{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sovekabine i gulpladevarevogn
  • #2   14. mar 2011 Du må godt have en seng, men du må ikke sove i den..

Du må ikke sove i en bil, omme bag i uden at bilen er en camper

• #4   14. mar 2011 Som jeg forstår spørgsmålet er det ikke i varerummet der skal laves sovekabine men i forlængelse af førerkabinen.

Og det tror jeg ikke er noget problem i lovgivnings mæssig. Men vil nok spørge synsmanden,

• #5   14. mar 2011 Rune: må de ikke, samme problem som folk der kører i følgebil har, de må ikke. Du må heller ikke ændre på varerumsadskillelsen.

• #6   14. mar 2011 du må godt have en madres omme bag i bilen og du må gerne sove bag i din bil

• #7   14. mar 2011 Marc - Niks ! Så skal bilen være en camper før du må sove i den.

Du må ikke sove i hverken en gul eller hvid plade bil - KUN hvis det er en camper !

Har du så en kasse bil og du kører cross, så må du gerne sove i den - Så længe du er på banen, da det er privat grund..og der må du også godt sove bag i din gulplade bil eller hvideplade bil

• #8   14. mar 2011 På offenlig grund skal bilen være reg. som camper før du må

• #10   14. mar 2011 vi overnatter da i en touran på gule plader når vi er ude og fiske osv.
    jeg ringede og snakkede med politiet og der sagde han at en løs madres var helt lovligt at anvende,men du må ikke fastmontere den.

• #11   14. mar 2011 Anders L - Du må gerne rygge skillevæggen 10 eller 15 cm tilbage så længe bilen er ny. Synsmanden skal ind og måle og rykke i væggen bagefter..men den må ikke blive rygget tilbage

• #12   14. mar 2011 Er det strafbart at sove rusen ud på bilens bagsæde?
    Man er beruset, bilen holder udenfor.

Man låser sig ind og lægger sig til at sove på bagsædet.

Nøglen rører på intet tidspunkt tændingslåsen og man sætter sig IKKE på forsædet.

Næste morgen tager man en bus hjem og henter bilen, når spritten er fordampet.

Har man nu gjort noget ulovligt?

Svar:
    Efter færdselslovens § 53 straffes den, som fører eller forsøger at føre et motordrevent køretøj, efter at have indtaget spiritus……

Spørgsmålet er om de handlinger du beskriver kan anses for forsøg.

Normalt straffes for forsøg blot man har fysisk kontakt med bilen – politiet skal ikke vente med at gribe ind så den pågældende kan nå at køre væk. D.v.s., at nøglen i låsen er nok.

Jeg kan derfor absolut ikke tilråde at handle som du beskriver – du ved ikke på hvilket tidspunkt i forløbet politiet måtte komme til stede.

Der er mange domme om hvornår man anses for at forsøge at køre bil.

I en dom fra 1994 fremgå, at spirituskørsel foregik ved at skubbe en bil på en parkeringsplads. Han havde ingen startnøgle.

Modsat blev der i en dom frifundet for spirituskørsel ved blot at starte motoren – det kunne bevises, at det var en anden der skulle køre.

Selv med en autocamper skal man være forsigtig – jeg tro at der er en risiko for at blive dømt blot man stiger inde af fordøren i førersiden.

Med venlig hilsen

Henrik Feldt-Rasmussen, advokat (H)

• #13   14. mar 2011 Rune: Fordi en lastbil er indrettet med sovekabine ab fabrik, er vel ikke så svært at regne ud???

• #14   14. mar 2011 Du må ikke bruge dit varerum, da der ikke er betalt afgift af det.

• #15   14. mar 2011 jeg kan høre der er delte meninger om det smiley

• #16   14. mar 2011 Rasmus K - NEMLIG ! smiley

Og det med lastbiler, så det fordi bilen er født med det.."Der er betalt afgift" hvis man kan sige det sådan smiley

En gulplade bil er ikke godkendt til at du må sove i den, ligesom en camper er.

• #17   14. mar 2011 altsår du må ikke have folk til at ligge i din gul pladet bil og sove ibag. men loven siger at hvis du er træt skal du køre ind til siden og må ikke føre bilen vider hvis du ikke er frisk så der må du gerne ligge dig til at sove. og hvis en gul pladet bil holder stille må du gerne sove i den. også ibag og du må gerne have en seng der omme også den må bare ikke være spendt fast.

• #18   14. mar 2011 Der må laves faste senge i en dobbelt kabine hvis de ikke kan bruges som siddepladser.

• #19   14. mar 2011 Aksel - Mængden af biler med dobbel kabine er jo minimal..det jo kun biler som LT og Transport der kører med det, og der er pladsen ikke stor

• #20   14. mar 2011 Rasmus K jeg tænker også mest på at få forlænget førerkabinen, derved bruger man jo ikke varerummet, udover det jo så bliver mindre. men der skal den vel synes når et sådan inngreb bliver foretaget.

• #21   14. mar 2011 må jeg ikke tage mig en morfar på bagsædet af min bil på hvide plader?

• #22   14. mar 2011 alle kasse, ladvogne kan fåes som mandskabsvogne, men ved godt at der er langt mellem dem,

• #23   14. mar 2011 Det er jo fordi du kun kan få en manskabs vogns som erhverv..

har selv en Transport T4 der tidligere har været en manskabs vogn..kostede 18.000 i afgift, for at kunne pille bagsæderne ud og sætte et gitter op bag føresædet

• #24   14. mar 2011 Aksel: mandskabsvogne kan kun købes og benyttes af virksomheder.

• #25   14. mar 2011 Transportnyhederne.dk
    Fredag 29. februar 2008 kl: 11:15

Af: Redaktionen

Følgebilsvognmændene kan se frem til at måtte indrette en soveplads i deres biler - typisk store kassevogne - uden at skulle betale fuld registreringsafgift

• Skatteministeriet er ved at forberede et lovforslag, som skal give følgebilsvognmændene mulighed for at indrette faste sovepladser i deres biler, uden at de dermed skal betale fuld registreringsafgift.
    Det oplyser DTL på organisationens web-side med henvisning til et møde i Skatteministeriets Eksterne Kontaktudvalg.
    DTL har arbejdet for at ændre vilkårene for følgebilerne på mange fronter gennem flere år. Ud over en løbende dialog med Skatteministeriet, har DTL samarbejdet med formanden for Folketingets Trafikudvalg Flemming Damgaard Larsen. I efteråret kunne DTL bringe emnet op over for skatteministeren, da han besøgte DTL.
    - Endelig ser vi resultatet af en vedvarende og seriøs indsats, så der er ingen tvivl om, at vi i DTL er utrolig glade for, at Skatteministeriet vil bede Folketinget om at foretage denne helt tiltrængte lovændring, siger fuldmægtig i DTL, Hans Skat. Han er også er sekretær for DTLs Kran-Blok Erfa, hvor følgebilerne er organiserede.

Anstændige forhold for chauffører
    Tidligere har det været sådan, at følgebilsvognmændene på de lange transporter måtte overnatte i deres biler på medbragte, løse madrasser. Med de nye skatteregler kan de se frem til anstændige forhold.
    - For DTL har der aldrig været tvivl om, at følgebilerne skal indrettes med ordentlige soveforhold til bilernes førere. Bilerne bruges til erhverv og ikke til familiens campingture. Tyske og svenske konkurrenter har længe haft ordentlige forhold, og vi er glade for nu at kunne følge trop, siger Hans Skat.

Forbedringen for følgebilsvognmændene kræver en lovændring, som skal vedtages af Folketinget. Skatteministeriet arbejder på, at lovforslaget kan nå at blive fremsat, så det kan vedtages inden sommerferien. Men da forslaget fremsættes sammen med en lang række andre lovændringer (om varebiler), kan lovforslaget risikere at blive udskudt til efter sommerferien.

• #26   14. mar 2011 Rune K det bør der også være hvis nu jeg køber en sprinter i lang udgave, så bør der være mere end de 120 fra bagende til skillevæggen.

• #27   14. mar 2011 fast monteret seng er camper og der med skal der afgift ved SKAT. der har været afholdt raccia på en cross bane, alle med fast mont seng og lign. skulle betale afgift af det.

• #28   14. mar 2011 Jannic H nu kan jeg se at indlæget er fra 2008, men omhandler jo kun reglerne for følgebiler. det er dog ikke det jeg skal bruge men bare en ganske almindelig varevogn hvor jeg vil have en sovekabine indbygget, da den kun skal bruges til kurerkørsel ind/-udland.

• #29   14. mar 2011 Det Jannic linker til er jo også kun et lovforslag...

• #31   14. mar 2011 Hey gutter.. Søg nu lidt på nettet og kom med noget stof som i kan begrunde og bygge jeres postande på!!

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget hvor der står direkte sort på hvidt at det er ulovligt.. For i den sidste del står der at der i PRINCIPPET ikke må indrettes med egentlige sovepladser, men det for
    Last- og varebiler til
    andet erhvervsmæssigt formål
    end godstransport
    § 5, stk. 10

Her er et uddrag fra

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=110582&vId=203617#pos

Last- og varebiler med lukket varekasse Køretøjet skal utvivlsomt være konstrueret og indrettet til godstransport.

Ved afgørelsen af, om et køretøj kan anses for utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport, ses bl.a. på varerummets længde. Der er ikke i loven fastsat et mindstemål, men på baggrund af tidligere afgørelser er det fastsat, at varerummets længde skal være på mindst 120 cm.

Adskillelse mellem førerrum/varerum
    Ifølge regler fastsat i medfør af Justitsministeriets bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr mv. skal der være en adskillelse mellem førerrum og varerum, der i fast forbindelse med karrosseriet mindst dækker førerpladsen, og skal nå fra gulv til loft. En adskillelse kan fx bestå af trådgitter i stålramme, plade af metal eller træ eller plade af splintsikkert plastmateriale i metalramme.

Varerummet
    Varerummet skal udelukkende være konstrueret og indrettet til godstransport. Varerummets længde skal være på mindst 120 cm. Varerummet skal have en højde på mindst 60 cm. målt fra det plane gulvareal. Varerummets længde måles i 60 cm. højde, og der måles langs køretøjets længdeakse. Der måles fra adskillelsen bag førersædet.

Hvis adskillelsen begrænser førersædets oprindelige forskydningsmulighed bagud, skal målene regnes fra en fiktiv adskillelse, der er placeret så forskydningsmuligheden ikke er begrænset, og ryglænet er anbragt i normalstilling.

Det bemærkes, at kravet om en mindstehøjde på 60 cm. skal forstås således, at kravet alene skal være opfyldt overalt langs køretøjets længdeakse, hvor opmålingen af vareladets længde foretages - altså i en længde på 120 cm. bagud fra adskillelsen. Se SKM2003.151.TSS.
    Der må ikke bag førersædet findes sædearrangement af nogen art eller indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder e.l. til personbefordring.

Varerummet må heller ikke være forsynet med håndstropper, rudemekanismer, askebægre, sikkerhedsseler og beslag hertil eller andet personvognsudstyr. Håndgreb skal være fjernet eller fastgjort. Den oprindelige sidebeklædning i varerummet, herunder højttalere og låsehåndtag, kan dog bevares.

Tag
    Varekassen må ikke være forsynet med forskydeligt eller sammenfoldeligt tag. Loft af gennemskinneligt, men uigennemsigtigt materiale er tilladt. Et eventuelt soltag kan dog ud over i førerrummet tillades anbragt i varerummet.

Vinduer og døre
    Eventuelle sidevinduer i varekassen skal være i fast forbindelse med karrosseriet i hele rudens omkreds, og vinduerne må ikke kunne åbnes. Det betyder, at åbningsmekanismer i sidevinduer og rudeoptræk skal fjernes eller blokeres. Låsemekanismer i døre kan bevares. Delte ruder er tilladt, når de er i indbyrdes fast forbindelse og i øvrigt konstrueret som anført.

Varekassen skal være forsynet med bagdør eller bagklap, medmindre væsentlige konstruktive hensyn forhindrer dette. Køretøjer, som f.eks. på grund af en hækmotorkonstruktion ikke kan have bagdør, skal være forsynet med sidedør i varekassen. Sidedøre i varekassen kan også tillades for andre køretøjer.

Gulv
    Gulvet i varerummet skal principielt være i samme plan i hele rummets udstrækning og skal udgøre en ubrudt flade, medmindre væsentlige konstruktive hensyn forhindrer dette. En eventuel opbygning af gulvet, som er nødvendig for montering af gastankanlæg, og evt. lemme, som giver adgang til rum under gulvet til opbevaring af køretøjets reservehjul, værktøj m.m. er tilladt.

Det er ikke afgørende, at der installeres en plan bund over vognbunden. Det primære er, at diverse personvognsudstyr er fjernet, dvs beslag til sæder skal være fjernet eller gjort ubrugelige, og huller skal være tildækket med svejseklatter eller fastlimede plader. Evt. beskyttelsesskinner i gulv kan bevares.

Last- og varebiler til
    andet erhvervsmæssigt formål
    end godstransport
    § 5, stk. 10

Køretøjerne skal være fremstillet på basis af en last- eller varevogn med en tilladt totalvægt over 2 tons, der i forvejen er godkendt.

Køretøjernes varerum kan indrettes med udstyr til den specielle anvendelse, som f.eks.biblioteker, tandklinikker, udstillingsvogne, salgsvogne, mobile kontorer, værkstedsvogne o.l.

Køretøjerne må i princippet ikke indrettes med egentlige beboelsesfaciliteter, som fx sovepladser, toilet, bad, køkken mv.

• #32   14. mar 2011 Og her er det med ledsagerbiler:

Ledsagebiler § 5, stk. 10

De almindelige regler for afgiftsberigtigelse af varebiler med 30 pct. afgift finder tilsvarende anvendelse for biler med en tilladt totalvægt på indtil 3,5 ton, der er indrettet med fast soveplads, såfremt bilerne er specielt indrettet til erhvervsmæssig anvendelse som ledsagebil for særtransporter, jf. bekendtgørelse om særtransport. Bilerne må ikke anvendes privat.

• #33   2. nov 2012 Yes i skal bare købe en lille lastbil smiley - så må i bruge max 50% af varerummet til beboelse og den koster kun 2100kr om/år i vægtafgift.
    Minus er man skal ha stort kort og skiver i.. Dog kun hvis du køre mere end 50km fra hjemmeadr skal man bruge skiver..

• #34   2. nov 2012 Bjørn B - Det kommer jo så lige an på om det er privat eller erhvervskørsel, og om det er en samlet vogntogsvægt over eller under 7500kg. Den der 50km. regel er ikke "bare lige"

• #35   2. nov 2012 Tog det bare for givet at det var privat vi snakkede herinde.. smiley

• #36   2. nov 2012 Der gælder stadig en 7500 kg grænse for private, og der er ingen 50 km grænse for private - det er enten eller... smiley

• #37   2. nov 2012 Tusinde tak for dit svar, det hjalp mig meget.

Grunden til at jeg nævner det med de 12.000 kg er grundt skellet til vejbenyttelsesafgiften, og jeg tænkte der kunne være en sammenhæng, hvilket der åbenbart ikke er.

Men lige for at få det helt på det rene, så er køretøjer som har en max totalvægt på 7.500 kg fritaget for køre- og hviletidsbestemmelserne så fremt køretøjet IKKE benyttes til erhvervsmæssig kørsel, er det korrekt forstået?

JA!

Og et køretøj med en samlet totalvægt på max 12.000 kg. er uanset om brugen foregår privat eller i erhvervs-øjemed underlagt bestemmelserne for køre- og hviletider, og dette korrekt forstået?

JA!

Så nu skulle der være styr på det...

Mht fartbegrænser er det kun på køretøjer over 12 tons totalvægt der er krav om det...

• #39   3. nov 2012 Åh, det var nu ikke for at træde dig over tæerne... Og det her svar kommer nok heller ikke til at hjælpe folk eller dig mere - vi snakker utroligt mange kryptiske undtagelser og regler her.

De 7500kg er tilladt totalvægt på vogntoget - altså forvogn + evt. hænger. Det er undtaget så længe vi snakker ren privat kørsel.

Du nævnte selv en 50km grænse, og den er meget kompleks, da den ikke gælder private, som du selv henviser til at vi snakker om, men kun erhvervskørsel.

Men ja hvis vogntoget er over 7500kg, så er det underlagt k/h-bestemmelserne.

Pas på med fartbegrænseren, for den er der også krav om i køretøjer N2 3500-12000kg) som er reg. første gang efter 2001

Faktisk er reglerne så syge at der også er krav om fartbegrænser i en privat bus M2 på max 3500kg. fra 2005 og frem. Den skal stilles på 100km/h. selvom den faktisk må køre 130 som alle andre på motorstien... tsk tsk.

Og jeg skal nok holde mig fra at skrive at der skulle være styr på det nu, for det er der først når man kan både regler, sanktioner og undtagelserne. De er i øvrigt på disse to link - og jeg kan dem - kald mig nørd, men jeg arbejder med skidtet til hverdag smiley

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/5D63D05F-0175-4152-97BF-A6DD15C7D41F/0/Vejledningkontrol_koereoghviletid.pdf

http://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/tunge_koeretoejer/koere_hviletid_reglerne/undt_koere_hviletid.htm

• #40   3. nov 2012 Men som svar på det oprindelige spørgsmål i tråden.

Det er kun følgebilen du må udstyre med en seng, som Paw også henviser til sine indlæg. Men så skal den synes og godkendes som følgebil, og må efterfølgende IKKE anvendes privat.

Den som Aksel nævner med mandskabskabinen er IKKE lovlig, da der står i detailforeskrifter at varebil N1 ikke må indrettes med beboelseslignende faciliteter... Så ved jeg godt at de skriver "i princippet" Meeeeeeeen hvad tror i selv når i står foran told og skat som rejser etkrav smiley

• mio D
    mio D Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 18
    #41   11. maj 2015 skal du til udlandet kan du roligt sove sidde og ligge bag i en gulpladebil, det gælder kun herhjemme i vores afgift plagede land at man ikke må, eller rettere sagt shancen for at møde en fra dansk told og skat er meget lille...........

• hans N
    hans N Tilmeldt:
    feb 2019

Følger: 9 Svar: 1
    #43   3. feb 2019 grineren i ikke bare går ind på skat og læser reglerne i steder for at tro i ved alt smiley

• #44   3. feb 2019 Total griner at du skriver et svar i en tråd hvor seneste svar er 4 år gammelt smiley smiley smiley

Kommentér på:
sovekabine i gulpladevarevogn

Annonce