{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvor mange hk/nm har en 2.7 eta motor?
  • #1   30. mar 2011 det er forskelligt efter årgang.
    men tjek dette link her får du svar:
    http://bmwe30.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=68:27&catid=47:e30&Itemid=93


  • #2   30. mar 2011 r d sådan en vi snakker om
    http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=204741


  • #3   30. mar 2011 BegrænserJohn! .
    linket virker ikke.

    mads N - ja lige nøjagtig, mente nok den kun havde 125hk, men hvorfor vælger folk så at bruge den istedet for en 325'er den har jo flere heste?


  • #4   30. mar 2011 så kopierer jeg lige teksten.., du skal være bruger derinde for at kunne se det

  • #5   30. mar 2011 Som de fleste nok ved, så hører en standard 2,7(eta) ik til de mest hidsige motorer. Men den har dog det moment som man savner i 2,0 og 2,3 motorerne. Det er muligt at ombygge sin 2,0-2,3 og 2,5 til en 2,7 og så opnå en højere ydelse. Det er muligt at gøre det med bmw´s egne dele. Eta motoren findes i E28 og E30 modellerne. Der findes forskellige typer eta motorer som jeg vil lave en gennemgang af her.
    525e uden kat.(til 8/85)
    Kompression:11:1 125hk og 240nm Ventiler: 40/34, 4 knastaksellejer, flad stempeltop med flad forhøjning i midten, der er tilpasset forbrændingskammeret, Ventillommer til små ventiler (kun på indsugningssiden)
    525e uden kat.(fra9/85)
    Kompression 10,2:1, 129 Hk, 240 Nm.Ventiler 40/34, 4 knastaksellejer, flade stempeltoppe med flade jævn forhøjning i midten, der er tilpasset forbrændingskammerets form. Stempler med ventillommer til små ventiler (kun på indsugningssiden)
    525e kat. (til12/86)
    Kompression 9:1, 122 Hk, 230 Nm, Ventier 40/34, 4 knastaksellejer, Flade stempeltoppe med lavere flad forhøjning i midten, som forbrændingskammeret er afpasset til. Stempler med ventillommer til små ventiler (kun på indsugningssiden)
    525e kat. (12/86-9/87)
    Kompression 8,8:1, 129 Hk, 230 Nm, Ventiler 42/36, Knastaksellejer: 4, stempler minder om 325i, store ventillommer til store ventiler - ses tydeligt. Denne motor har et topstykke, der er mekanisk er identisk med 325i, men oliekredsløbet er anderledes.


    Højre: etastempel venstre: 325i stempel


    Stempel fra 325e kat. kompression 9:1

    325e/525e motorblok til 12/86 og 320i topstykke.
    Du skal bruge topstykke, indsugningsmanifold, udstødningsmanifold, motorledningsnet og styreboks fra 320i.Det gode ved denne kombination er at forbrændingskamrene er ens, derved forbliver kompressionen den samme ca. 9,7:1.
    En god ting inden man starter motoren er at tjekke afstanden mellem stempler og ventiler. da 320i/323i knastakslen har en større åbning. En 325i udstødning kan med fordel bruges og vil give lidt flere hk. En god ting vil også være at få lavet en speciel chip, så den kører og yder optimalt.
    Ydelsen vil ligge på ca. 150-170hk. Men med et bedre drejningsmoment end 325i.

    129hk 325e/525e motorblok 12/86 og frem og 325i topstykke
    De nyere eta motorer har et topstykke magen til 325i, dog med neddroslet indre og kun 4 lejeskåle. Du skal bruge topstykke, indsugningsmanifold, udstødningsmanifold, motorledningsnet og styreboks fra 325i.
    Kompressionen vil ligge på 8,8:1, Det er dog i underkanten for optimale ydelse. Ved at fræse noget af topstykket, sku det være muligt at opnå en kompression på 10:1. Husk at tjekke afstanden mellem stempler og ventiler.
    Ydelsen vil ligge på omkring 180-190hk, men med en skrappere knast og speciel chip vil den være i omegnen af 200hk.
    Hvis det er en sugemotor du ønsker at bygge er eta krumtappen god nok, men har du planer om at kører med turbo er det en god ide at bruge en krumtap fra en turbo diesel istedet. De har samme slaglængde, men turbo diesel krumtappen er smedet.
    525e kat. (fra9/87)
    Kompression 8,8:1, 129 Hk, 230 Nm, Ventiler 42/36, Knastaksellejer:7, stempler minder om 325i, store ventillommer til store ventiler - ses tydeligt, denne motor har et topstykke fuldstændig magen til 325i, for at mindske forbruget blev der indbygget en anden knastaksel med 7 lejer for også at få et oliekredsløb identisk med 325i.
    325e kat. (til12/86)
    Kompression 9:1, 122 Hk, 230 Nm, Ventiler: 40/34, Knastaksellejer: 4, flade stempelbunde med jævn fordybning på midten, der er tilpasset forbrændingskammerets form. Ventillommer, kun på indsugningssiden.


  • #6   30. mar 2011 man bygger dem sammen og får derved lige godt 200 hypper. svare lidt til et stroker kit. smiley

  • #7   30. mar 2011 Fordi en eta er begrænset ved lave omdr. 5500 eller noget i den stil. Så styrring fra eks. en 320 frigiver flere omdr og derfor også hk. Tar man så eks. 25 top komplet med styrring så laver den ca. 180 hk og hæderligt moment...

  • #8   30. mar 2011 min brors eta havde 220 hk, og en z3 gearkasse, den gik godt*(:

  • #9   30. mar 2011 jeg har endnu ikke set en der har lavet de 200 som alle ævler om, 180 er nok mere sandsynligt. Med mindre der trimmes med anden knast, udstødning osv

  • #10   30. mar 2011 Eta'en blev bygget under oliekrisen med lavere rpm, med fint moment, for at bruge mindre brændstof.

  • #11   30. mar 2011 okay mange tak for hjælpen smiley

  • #12   5. apr 2011 Kan en e30 320i gå igennem syn med en 2,7 motor med 325 top?

  • #13   6. apr 2011 Nej, den yder for meget..

  • #14   6. apr 2011 Ja, men er det noget en synsmand ligger mærke til?

  • #15   6. apr 2011 Ikke hvis han ikke prøvekører den, så er spørgsmålet bare om den forurener for meget (:

Kommentér på:
hvor mange hk/nm har en 2.7 eta motor?

Annonce