{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
20.429 visninger | Oprettet:

D
D
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 63 Svar: 1.332

Fiat 500 hvor langt kører din på liter {{forumTopicSubject}}

Ja, har jo fået investeret i sådan en lille fin 500 1,2 med start og stop til konen...

Den er jo opgivet til skyhøje tal med hensyn til brændstoføkonomien... Fakta er bare noget helt andet... Jeg har lige været ude i den her til aften, og en gennemsnitsmåling over de første 2000 kilometer kører den kun 13,9 kilometer på literen. Det kan sku ikke være rigtigt. Og det er ikke hendes kørestil der er skyld i det, den er god nok..

Hvor langt kører jeres?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fiat 500 hvor langt kører din på liter
  • #1   2. apr 2011 Tror lige du skal lære bilen at kende før du "bare" lige sætter dig ud og får den op på maks ydelse.. Det kræver noget koncentration at nå de opgivet tal.. Det er jo ikke gennemsnits tal for normal kørsel.. Det er gennemsnits tal for det du kan opnå.
    Er 100% på at du skal køre meget mere end de 2000km i bilen (ny bil) før du kender den.. Tror også årstiden er en brædstof sluger. Det er det jeg har erfaret med øko kørsel.
    Jeg har fulgt en Lupo 3L igennem 8 år og det er absolut kun om sommeren at den køre det den er opgivet til og tilmed mere end det.. Og det er ved konstant at koncentrere sog om at køre maks økokørsel..

Du kan finde mange tip på nettet til økokørsel og mener også der er et program med til din 500 der giver tips til det..
    Køre man en 500 som den skal køre, så køre den satmer langt på literen.. Det er jo en kanon motor der ligger i.

• #2   2. apr 2011 Jeg lånte min mors et par uger da min egen var i udu... Den gik ca 16,5-17 på litteren, men den skulle gå næsten 20 når min mor kører den

• #3   2. apr 2011 Nu kan en ny bil også godt bruge lidt mere brændstof. Den skal lige slides til.

Mange koldstarter øger også forbruget. Feks en Dieselbil bruger ca ½ L diesel på de første par km. Jo kolder vejret er jo mere bruger den.

Jeg kan ca få min til at gå 25-27 km/l når vi er ved de 0 grader. Men nu her i aften hvor der var 10 grader fik jeg den til at gå 31,25 km/l efter kørecomputeren smiley

Nu er der mange der siger de køre økonomisk. Men det er faktisk når man skal stoppe de fleste gør den store fejl at koble ud og bruger bremsen. Udnyt den fart du har opnået og hold den i gear så langt som muligt. Så spare du også bremser smiley

• #4   2. apr 2011 http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/16-Fiat/761-500.html?exactmodel=1,2&powerunit=2

15,65 km/l er gennemsnittet for Fiat 500 1,2 smiley

• #5   2. apr 2011 Jeg er skam helt klar over at bilen skal køres til, man skal kende bilen, tilpasse ens kørestil osv. osv. Fakta er bare at der er meget langt fra 13,9 til de over 20 km/l som den er opgivet til. Snakkede med en kammerat der har en der har kørt ca. lige langt som vores (+- 200 kilometer) hans lå med et snit på 17,1 literen. Og min erfaring med hans kørestil er at han bestemt ikke har en let højre fod. Derfor var jeg interesseret i at høre om der var andre der stod i min situation, eller om der er noget galt med vores.

GID . Det ser ikke særligt lovende ud det der...

• #6   2. apr 2011 Hvor langt køre i i den om dagen?

• #7   2. apr 2011 ca 50 kilometer om dagen...

• #8   2. apr 2011 Det betyder altså meget det er en ny motor, de første 10000km gør meget for benzin økonomien

• #9   2. apr 2011 Husk at de 20,8 km/l er brugen af S&S medregnet. (Før den fik S&S var den opgivet til 19,2). Hvis du kører sindsygt morfaragtigt og slukker for alt hvad der bruger strøm kan du nok have et snit på 18. (Prøvede det selv over en uges tid, men det blir jo så kedeligt). Da vi solgte vores var snittet på 13,5, dog kører vi storset kun små byture samt det kolde vejr har også en del at sige på sådan en lille motor.

• #10   2. apr 2011 Så er jeg godt tilfreds med min. BMW E39 2,2 170 HK med Steptronic = 11 km/l :o) Og ikke mindst 1500 kg...

• #11   2. apr 2011 Lidt skuffende at man skal køre særligt pænt og morfars agtigt for at klemme en lille bil med en lille motor op på fabrikstal.. skuffende synes jeg. Det har selvfølgelig rigtig meget med vind og vejr, kørestil og ikke mindst vægt i bilen, at gøre. Ud over at hastigheder på mere end 110 km/t rykker godt i vindmodstanden. Havde engang en fiat 127 som jeg ik' ku presse under 20 km/l og selvom det selvfølgelig var en blikdåse, er det ikke imponerende hvad moderne biler opnår. Min gamle 2,3 liters volvo med karburator kunne jeg presse over 12 km/l med læs på endda, så jeg forstår ikke rigtig hvor bilbranchen er kørt skævt. Så et Fifth Gear afsnit hvor de testede en VW polo Bluemotion, som sku ku køre optil 24 literen.. men ak, blandet kørsel skiftevis med unger, to voksne og hvad oppakning man ku' klemme i, så kom den aldrig over 15 km/l.. Eneste VW havde at sige til deres forsvar "tag mindre vægt med, så kan 24 km/l opnås" ?!? typisk..

• #12   2. apr 2011 Sven K : Jeg havde en kunde der ikke kunne få sin KIA cee'd op på mere end 14kml. Så fik vi opgaven at se om bilen fejlede noget. Det gjorde den ikke. Med målt udregning og meget nøje opfyldning af tanken fik jeg den over en strækning på 50km til at gå 27kml og det var med alle triks. Min gamle Scirocco kunne jeg få til at køre 17.8kml på et tur til vw træf i østrig og retur. ca 3000km. Så det er helt bestemt noget med måden at køre på.. Og ja ellers er der ikke sket det store for de nye biler ;o)

• #13   2. apr 2011 Det er klart at det er med start og stop. Det bliver også flittigt brugt.. Men jeg er enig med sven k, det er meget skuffende at den ikke som udgangspunkt (ny bil osv) ikke ligger på f.eks. 16-17 km/l..

I Bmw'en kørte hun ca 12 km/l og det set i forhold til denne at jeg er specielt skuffet..

• #14   2. apr 2011 Synes bestemt også det må være skuffende, at købe en lille bil med en lille motor, og så ikke per automatik opnå mere literen end min golf2 kører !! MEn bestemt MB.. det har ALT med chaufføren at gøre, særligt hans/hendes højre fod, gearskifte og overblik i trafikken. Opnåede 12,8 km/l i min gamle volvo med fuldt læs over ca. 3200 km og kun sjældent over 100km/t.. Den store motors overskud kommer til sin ret der, mens en lille motor hurtigt bliver u-økonomisk med læs på. Vægt er vel hvad nye biler kæmper mest med, vist kun mazda som faktisk gør deres biler lettere.. men sådan en Fiat 500 vejer vel under et ton.. den må være gal med kørestilen * Alt i autorep og autotransport * (få lige et navn smiley

• #15   2. apr 2011 Kæresten og jeg var et smut rundt omkring de jyske byer sidste sommer (lidt over 1000km kørt, og der havde vi et snit på 17,5) med masser af motorvejs kørsel (110/130) og lidt landevej og en del bykørsel. Men vejret var perfekt, 25 grader og storset ingen vind. Og det var faktisk med bagagerummet fyldt. Kørecomputeren sagde 17,2, men lommeregneren sagde 17,5.

• #16   3. apr 2011 Sven, mit navn er skjult reklame, men in real life er det Daniel.

Nu har jeg selv nulstillet kørecomputeren og kørt i den over 2 dage med über økokørsel, og der kan den lige klemmes over 16 km/l. Til sammenligning kører min tungere, større og generelt mere benzin slugende bmw 14 km/l med økokørsel.. Så ja, jeg er faktisk temmelig skuffet over den lille fiat..

• #17   3. apr 2011 I skal sku ud og købe jer en Mitsubishi Carisma 1.6 :D. Min kører med tung fod næsten altid 16 km pr l på lange ture og cirka 12-13 i byen.

• #18   3. apr 2011 En motorstyring er adaptiv, dvs. den tilegner sig det køremønster den normalvis bliver udsat for. 2000 km. er SLET ikke nok for at adaptiviteten er korrigeret. Har efterhånden haft 4 fabriksnye biler inden for 2 år, og alle har skulle gå mere end 15.000 km. før brændstofniveauet er faldet til noget nær det fabriksopgivne. Ligeledes er det i 95% af tilfældene føreren af bilen selv der er årsag til det forhøjede brændstofforbrug.

Sven -> Jeg forstår slet ikke hvordan du kan udtale dig om, hvad der er for dårligt og hvad der ikke er. Har du nogen teknisk baggrund, eller indsigt i elektronisk motorstyring mv? Det kan være, du syntes det er for dårligt, det er en ting, men hvis det er fysisk umuligt at gøre det anderledes, er det så også for dårligt? Fabrikken KAN ikke forprogrammere motorstyringen efter slutkundens køremønster. Det ER fysisk umuligt, og hvis du så stadig syntes det er for dårligt, så finder du næppe nogle nye biler du vil være tilnærmelsesvis tilfreds med.

• #19   3. apr 2011 smiley Rene Ø du har helt ret.. kan ik set pointen med nye biler, ihvertfald ikke økoræsere som ik leverer det de skal. 15000 km før man opnår fabrikstal ?!?! det lyder helt tosset i mine ører.. Inden man begynder at spare på brændstoffet har bilen vel mistet betragteligt mere i værdi, eller? Har absolut ingen teknisk baggrund Rene, forholder mig kun til realiteterne, at hele øko-ræset IKKE holder en meter som jeg ser det. Hvad man sparer i brændstof sættes i overflod til på værditab. En anden diskussion ku være hele co2 snakken !! Har prøvet at undersøge hvor meget co2 det koster at producere en bil, men det er ikke tal der er sådan til at finde umiddelbart. Men det ku da være rart at se et samlet regnskab over co2 prisen for produktion og skrotning af et køretøj.

• #20   3. apr 2011 Svend. Lidt sjovt du sammenligner det med værditabet på en ny bil. Nu er vi nok nogle der godt kan li at køre i ny bil og eje den fra ny af så man ved hvordan den er behandlet. Det skal du da bare være glad for ellers er der ingen brugte biler til dig i fremtiden smiley

• #21   3. apr 2011 GID . : Jeg er sikker på at Sven K og sikkert mange andre er glade for at der er nogen der betaler til statskassen ved at købe nye biler..
    Jeg ville ønske jeg var en af dem.. Men jeg har indset at jeg heller/har brug for pengene til noget andet, end at tabe enorme summer på værditabet de første par år..
    Nu har jeg også kørt sindsygt mange helt nye biler i årenes løb, så det er jeg kureret for.

Men jeg vil give svend lidt ret i at det er fordårligt/utroligt at man ikke har fået bilerne til at køre længere på literen de sidste 30år. Men omvendt så er der jo også sket forbedringer på mange andre områder så som sikkerhed og udslip at udstødnings gasser. Og det koster selfølgelig på økonomien.

René Ø : I min karriere som Autoteknisk Rådgiver har jeg aldrig oplevet at det er nødvendig at skulle køre 15000km før styreenheden har lagret ens kørselsmønster.. Det plejer at ske løbende inden for nogel få kilometer.
    Det du tænker på, gætter jeg på er tilkørsel af motor, gearkasse og div lejer i bilen. Det er først nå de er tilkørt at du begynder at kunne opnå de "høje" tal.

Emne holder : Jeg er sikker på at i bare lige skal vende jer til bilen og koncentrere jeg mere om kørsels mønsteret, så skal den nok køre mere økonomisk. Det er også lidt svært at komme fra en anden bil og så lige hoppe over i en ny og så køre den maksimalt med det samme.. Det er næsten umuligt..

• #22   3. apr 2011 Hvis man har tænkt sig at holde den længe så er det ikke meget dyre at købe ny bil. Hvis jeg holder min seat i 10 år så vil det svare til 16500 kr om året. Så har jeg sparet på ejerafgift, veligeholdelse. Syn. + jeg er mere sikker på at bilen starter hver dag. Så syntes jeg ikke det er meget at gi for at få en ny bil. Selvfølig kan man købe en 2 årig gammel bil og tá det værste tab. Problemet er bare man så ikke ved hvordan den er behandlet. Det kan få efterfølger på længere sigt.

Du siger det er for dårligt de ikke kan gå længere end for 30 år siden. Hvor langt vil du da forventet at de skulle gå i dag i forhold til 30 år siden?

Nu skal man lige huske på at vægt er en stor dræber i forhold til Benzin økonomi. Så nu skal man jo ikke sammenligne en gammel spand på 900 kg med en ny bil på 1300 kg. De sidste 25 år af de 30 har man jo ikke interesseret sig særlig meget for at nedbring økonomien.

• #23   3. apr 2011 GID . Enig. Men jeg skriver jo også at omvendt så har de forbedret meget andet.. og det koster jo i vægt og teknologi.
    Det er jo rimelig vigtigt at den ikke udleder for mange skadelig stoffer selv om den køre kortere på literen modsat en ældre bil der fx køre langt på literen. Den gamle bil udleder jo for flere nye biler på en gang. Så der har vi selve udvilkingen. Ny bil forurener meget mindre når den køre.
    Men som Sven K skriver så kommer pludselig udviklingen af bilen ind i regnstykket også.

Ang køb af ny bil kontra 2 år brugt, der syntes jeg ikke det er så farligt. Det jo dejligt at sætte sig ind i en ny "urørt" bil frem for en brugt. Men biler i dag er så solide i motoren af man i 99% af tilfældene ikke kan mærke forskel på hvordan den er kørt. Så det anser jeg ikke så farligt mere. Det er mere hvordan selve bilen er behandlet intriøre osv.. Men der har man jo bare mulighed for at gå videre :o)

• #24   3. apr 2011 Der er da stor forskel på om bilen er blevet tæsket fra ny eller den er tilkørt rigtigt.

• #25   3. apr 2011 GID - Er skam lykkelig for alle jer ny-bil ejere, gid jeg var en af jer smiley og gid en seat ku holdes kørende i 10 år.. joke

• #26   3. apr 2011 Tja du har vel en kørene VW der er 21 år gammel. Så mon ikke en Seat burde kunne holde det halve når det faktisk er det samme smiley

Kommentér på:
Fiat 500 hvor langt kører din på liter

Annonce