{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.081 visninger | Oprettet:

sammenfletning på motorvej.. {{forumTopicSubject}}

Halløj, igår oplevede jeg noget spøjst, og kom så til at tænke på, om det var mig som var galt på den..

Hvis man siger, at der er 2 spor på en motorvej, og det ene er lukket, og der bliver skiltet med det, er det så ikke normalt, at man udnytter begge spor, og først fletter sammen når det ene spor ophører/er lukket, for at undgå en 5 km lang kø.. Igår var der nemlig en gut, som brændte fuldstændigt af på mig på motorvej e45 ved aalborg igår, da der var sket et uheld i tunellen, da jeg så som en af de eneste fortsætter af det åbne spor, og vil flette ind, når vejen ophører, går han helt amok, og siger at det er pga idioter som mig, at man holder i kø..

Jeg kommer så til at tænke på, er det ham eller mig som er galt på den?
Jeg kan personligt ikke se, hvorfor man skal lave en kø så tidligt, i stedet for at udnytte begge spor så vidt muligt.

Vil gerne have jeres mening på/om episoden..


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sammenfletning på motorvej..
  • #2   9. apr 2011 hvorfor? på den måde bliver køen bare længere og længere, og trafikken kommer langsommere frem af..

  • #4   9. apr 2011 Nu snakker du om at flette ind. Men du har sådan set vigepligt når du skal lave vognbaneskift. så du har slet ikke ret til at flette ind før alle bilerne er væk.

    Personligt selv syntes jeg også det er træls at folk skal overhale alle andre som godt kan finde ud af at vente. Det er derfor man mange gange ser lastbiler køre ud og spære begge veje smiley


  • #5   9. apr 2011 Lækkert, så var det ikke mig som var idioten.. Men man kan sgu hurtigt komme i tvivl, når man som en af de eneste kører så langt frem som muligt, indtil der kommer en idiot af en lastbilchauffør, som kører ud foran en, når man vil forbi..

  • #6   9. apr 2011 Altså jeg fletter nu selv ind når jeg ser en åbning ellers fortsætter jeg til enden.

  • #7   9. apr 2011 GID - hvorfor vente når det hele kunne glide 10.000 gange nemmere, hvis man venter til sidst og udnytter begge spor, og giver den "lukkede" vejbane mulighed for at komme ind i det åbne spor til sidst, altså.. I mit hoved er det langt mere fornuftigt, end at have en 5 km kø på motorvejen, som er fuldstændigt unødvendig.

  • #8   9. apr 2011 GID
    Bare fordi de andre er dumme nok til at stille sig i en kø (og derved skabe længere kø), betyder jo ikke at man selv skal gøre det.


  • #9   9. apr 2011 min kørelærer kom med en god huskeregel dengang...

    "Hvor striberne slettes, skal der flettes" Det vil sige at hvis du har stiplede hvide streger mellem vognbanerne.. så har du vieplingt og skal holde tilbage til der er plads...

    Er der IKKE stiplede linier (som når du kører på motorvejen) så er der fletteregel...

    Man kan hidse MANGE op med denne regel på Vesterbro i Aalborg... der hvor den går over og bliver 1 sporet for en kort bemærkning i nordgående retning...
    90% tror de har forkørselsret i ydersporet.... men der er rent faktisk fletteregel smiley Og endnu værre... De burde faktisk holde til højre i stedet for at tåge rundt i spor 2 smiley


  • #10   9. apr 2011 Mads P, grunden til vi mange gange kører ud og spærer er fordi at dem der som regel ikke har tålmodighed til at vente og trækker ud for at overhale er de samme som ikke fatter at de ikke har RET til at komme ind i banen igen. Det er ikke sammenfletning, det er reglen for vognbaneskift som er i spil der.

    Det er skyld i mange hårde opbremsninger, fordi ingen vil lukke ham der "snyder" forbi og så holder vi alle sammen lige pludselig stille. Og så sker der flere uheld.

    Næste gang der er kø på motorvejen, så læg mærke til indersporet hvor lastbilerne holder til og ydersporet.

    Det er som regel indersporet der kører mest flydende fordi lastbiler godt kan finde ud af at lade trafikken trille roligt. Hvorimod det mere er reglen end undtagelsen at når der er et lille hul i køen så bliver der satme accelereret op til 150 km/t for så at komme op og stå på bremsen igen.

    Tag en tur til Sverige og oplev deres trafikkultur. Det er nok de mest tålmodige og forstående bilister du kommer i nærheden af.


  • #11   9. apr 2011 Og køen bliver ikke afviklet hurtigere af at alle tænker "JEG SKAL FØRST", tværtimod.

  • #12   9. apr 2011 Det, der sænker trafikken ret meget i sådan nogle situationer, er de "dumme" i køen, som for alt i verden ikke vil give de andre plads ved sammenfletningsstedet pga. enorm ondt i røven over at køen bliver sprunget over... Ligesom de omtalte lastbiler
    Håber sgu at de indfører høje bøder for den slags selvtægt i DK, som de gør i Tyskland


  • #13   9. apr 2011 Mads. Det er en stor fejl at tro at der kommer flere biler igennem ved at fylde venstre bane op. Alle dem i venstre side kommer jo også til at holde stille. Når de skal flette ind i højre side så stopper de jo bilerne i venstre side.

    Hvis alle bare kørte med et rent flow og holdte deres afstand i stedet for at køre frem og bremse så vil køen også blive afviklet bedre.

    Nu er 5 km også lidt overdrevet. Så mener jeg godt du må overhale. Det jeg tænker på er de når de begynder at skilte med det så skal man trække ind og ikke begynde at overhale.

    Bare så sent som i nat der var der en bil der lige vil overhale mig. Han var tæt på at smække ind i den lysvogn. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal bremse og gi ham plads når han ikke er foran mig. Men nu var der så heller ikke kø. Men stadig mange der ikke fatter at flette sammen. Det sker næsten hver dag en personbil lige vil overhale inden banen fletter sammen til 1.

    Generelt er folk store ego'er. Der satser med deres eget liv ude i trafikken for at kunne nå 2 min før hjem.


  • #14   9. apr 2011 altså, når jeg vælger at køre frem til sporet ophører, så er jeg da godt klar over, at mange ikke vil lukke mig ind, da jeg "snyder", hvilket jeg på ingen måde selv vil mene jeg gør, og jeg vil da heller ikke hidse mig op over det, forstår bare ikke hvorfor folk er så egoistiske når de kører bil? - Jeg har personligt intet imod, selv at lave et hul til en person, som kommer kørende i det andet spor, hvis man holder i kø.. Nærmere tværtimod.. Kan ikke se hvad folk får ud af, ikke at lukke ham ind i den åbne vejbane. Køen ville jo blive halveret, hvis man brugte begge spor til sidst, og folk var mindre egoistiske..

  • #15   9. apr 2011 Kenneth... Selvfølgelig har folk sgu da RET til at komme ind i banen igen. Det må bare ske uden at være til fare eller unødig ulempe for de andre. Ved sammenfletning er der bare gensidig hensyntagen...
    Så i praksis virker vognabeskift ligesom en sammenfletning


  • #16   9. apr 2011 Mads P: Uanset om du mener du snyder eller ej, så er det et vognbaneskift... og hermed dig der skal holde tilbage indtil du ikke generer nogen som helst smiley

    Det er derfor folk fletter så tidligt mens der er plads til det.. Det sgu fordi de ikke gider ende i en pinlig situation i sporet der er lukket fordi de andre godt kunne finde deres plads mens tid og fornuft var der smiley

    Hvorfor skulle de dog bremse en hel kø bare fordi du har holdt din bane (om det så er fordi du vil afvikle køen rigtigt, eller fordi du vil forrest ved de jo intet om)


  • #17   9. apr 2011 Rust... Du skal lige læse på vognbaneskiftreglen igen. Man behøver altså IKKE vente indtil du ikke generer nogen som helst

  • #18   9. apr 2011 440hk>>

    Sammenfletning og Vognbaneskift er overhovedet ikke det samme... Ved sammenfletning finder man ud af det sammen... Typisk med den foreste bil forrest...

    Vognbaneskift er det den bil der skal ændre placering der har til opgave at indrette sig uden at genere nogen


  • #19   9. apr 2011 "forstår bare ikke hvorfor folk er så egoistiske når de kører bil?"

    Hvorfor vil du så gerne lige overhale alle dem der venter på at komme igennem?

    prøv du at sæt dig op i en lastbil og se hvor frustrerende det er når 100 biler kommer og overhaler dig for at snyde ind foran i kø'en og du hele tiden bliver nød til at træde på bremsen. Trækker en lastbil der ud så bliver du aldrig lukket ind igen.

    Men man skulle mere være efter dem der laver køen. Jeg holder konstant fart igennem ved vejarbejde og ulykke. Typisk der hvor vejarbejdet er eller ulykken der skal folk lige bremse ned for at kigge.

    Bare her i Torsdags kom der også en Volvo og overhalte mig lige i sidste øjeblik ved et vejarbejde hvor der var 70 km/t. Da vi kom optil hvor de var ved at lægge asfalt (i modsatte side) Satte han farten ned til 35 km/t. Det er jo mere slemt ved ulykker. Sidste sommer holdte jeg helt stille bagved en i nok 10 sek fordi de bremset og gloet ind.

    10 sek er meget hvis hver bil skulle holde sådan :S


  • #20   9. apr 2011 ved sammenfeltning giver jeg mig ALDRIG er jeg bare 20cm længer fremme så holder jeg på...
    er der vognbane skift jaa så rykker jeg den und hvor der er plads. er det ved sådan et sted som trådstarter beskriver køre jeg så langt frem jeg kan og trækker ind... hvis folk ikke vil give plads ja så må man jo mase sig ind... er jævnt lige glad hvad folk mener om det nå jeg gør det for så snart der er 2 spor igen så jeg huritgt oppe på de 130 igen... så det meget meget sjældent mig der sænker traffiken...

    dog giver jeg også selv plads i sådanne situationer.. og ved sammenfletninger skifter jeg helt ud i yderbanen hvis der kommer nogle stykker og skal flette ind


  • #21   9. apr 2011 galant, det sker aldrig uden at være til fare eller ulempe for andre. For tosserne som kører i det frie spor ligger som regel så tæt at ikke engang en flue ville kunne komme igennem og dem der skal flette ind ligger og presser på for at komme bare lige en enkelt bil mere foran.

    Hvis vi nu bare holdte samme hastighed i stedet for at presse, så kunne folk stille og roligt skifte vognbane og komme med så ville problemet være løst.
    Men der er for store egoer på vejene til at det kan lade sig gøre.

    Derudover vil jeg lige sige at jeg aldrig lukker af for nogen (i lastbil), ikke medmindre det er en idiot som har prøvet at klemme sig foran ved at skifte fra vognbane til vognbane 200 gange og til sidst prøver lykken og tager nødsporet.
    I de tilfælde kan jeg ikke dy mig for lige at ødelægge det hele for ham smiley


  • #22   9. apr 2011 440hk:
    Vognbaneskift:
    Ved vognbaneskift, eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden, skal man sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre.

    http://www.dk-u.dk/dku/teori2/alment.htm#Vognbaneskift

    Hvis ikke det er til unødig ulempe at bremse en hel vognbane fyldt med biler fordi man vil ind, ved jeg da ikke hvad der er unødigt?


  • #23   9. apr 2011 Og jeg er selv blandt dem der ikke bremser køen, fordi der holder et eller andet fjols i en lukket bane smiley

    Gider da ikke at alle dem bag mig tænker Spasser! fordi det er mig der bremser dem smiley


  • #24   9. apr 2011 Jeg vil da heller ikke sige jeg er egoistisk, er bare 100% sikker på det var sådan jeg lærte det, da jeg tog kørekort, at man holdte sporet indtil det ophørte, og derefter fandt ud af at komme ind i det andet spor.. Og de bare links Galant-gutten smed tidligere i emnet, vidner jo egentligt bare om, at det er sådan det forholder sig. Det går jeg da hvertfald stærkt udfra, siden vejdirektoratet også beskriver det sådan.

  • #25   9. apr 2011 Vognabeskift må gerne ske til ulempe for de andre, så LÆNGE DET ER NØDVENDIGT. Dvs. hvis der kun er nogle få biler i vognabeb man skal skifte til, så skal man vente til de er passeret og så skifte vognbane uden ulempe. Hvis der til gengæld er mange biler, så aktiverer man blinklyset, tilpasser hastigheden og "beder" om at få lov til at foretage vognabeskift. De andre må så leve med denne ulempe og lette på speederen og give vedkommende plads.

  • #26   9. apr 2011 DU har ret Mads P smiley Men man kan som sagt ikke forvente at nogen gider lukke en ind igen når man vælger den vej. Så må man tage det møgfald der så evt. må komme fra andre bilister som har valgt den anden vej.

    Vi får næppe gjort noget ved folk morale i trafikken.


  • #27   9. apr 2011 Det er NETOP ved kø-situationer, man anvender nødvendig ulempe reglen

  • #28   9. apr 2011 Mads.

    Hvis du skulle tælle biler med 1 række der holder samme konstant fart. også 2 baner hvor de skal bremse ned hele tiden. Så vil der komme flere biler igennem det første.

    Men ja køen vil ikke blive så lang.

    Men nu skal i også huske på at vejarbejde skilte kan ophæve de streger der er på banen. Feks et gult skilt med sammenfletning. Ja så skal dem i højre side jo gi plads. Men så gør dem i venstre side også en fejl hvis de overhaler da de ikke er foran.

    Men fuck nu det hva vi gør. Bare man viser lidt respekt for hinanden smiley


  • #29   9. apr 2011 i torsdags var der en lastbil der var kørt galt i ydersporet på fyn. jeg ligger u ydersporet og køre frem da jeger f ser årsagen til der er kø (lå bag en stor vare trans) er jeg 200meter væk fra den spærede vognbane ... prøvede at få den ind foran en last bil osm bare gassede op og lukkede meg ude... skete 3 gange.. .10metør afspæringen har jeg så passeret yderliger 6 biler som heller ikke ville lukke mig ind så jeg presser mig ind. ham bagved var pisse sur over jeg lige sneg stationsvagongen ind foran ham da han jo troede han havde låst mig ude. ingen af de biler jeg havde nulret mig ind forbi overhællede så så travlt havde de ikke alligevel jo

  • #30   9. apr 2011 GID - MAN SKAL HOLDE AFSTAND! - så slipper man lige nøjagtig for at skulle bremse ned hele tiden.

  • #31   9. apr 2011 "mig først"-syndrom smiley

  • #32   9. apr 2011 Carbon. Ja man skal holde afstand. Når der så kommer en idiot og trækker ind imellel så er der jo ikke afstand mere. både for ham og dig. Hva resulter det i? Bremsen. Hvilket giver en kædereaktion ned igennem køen så til sidst vil de holde stille.

  • #33   9. apr 2011 http://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M

    Der skal ikke meget til før man holder der. Men i fremtiden bliver det nok så bilerne kan snakke med hinanden så de kan holde samme fart smiley


  • #34   9. apr 2011 der er også for det meste sat skilte op ved vejarbejde om der er fletteregl eller vognbaneskift ved fletteregl ophøre den stiplet linje på skiltet ved vognbaneskift forsætter den på skiltet at folk så trækker ind (i godtid) er vel ikke anders problem hvis jeg ligger i overhælningsbanen er det jo for a overhæle, og ved først helt fremme fletter jeg hvis jeg er lidt forand trækker jeg ind ( især) hvis folk ikke vil give plads og hvis det en dag giver en bule så er det det.. tar gerne en 50/50 på selvrisikoen..

  • #35   10. apr 2011 Virkelig fedt med folk der bare skal så langt frem som muligt, fordi i er for vigtige til at holde i kø længere end højst nødvendigt. Og i stedet for at flette i god tid når man ser skiltene, så skal man liige presse sig ind i sidste øjeblik og ødelægge andres bremselængde, plus at alle andre skal bremse eller holde tilbage. Jeg takker mange gange. Men jeg giver jer selvfølgelig plads - og derfter fingeren....

  • #36   3. jul 2011 R.I.P Peter Falk .: Flot!!! Endnu en, der overhovedet ikke har forstået noget som helst om trafikafvikling!!!


  • #37   3. jul 2011 hmm.. tja.. Nemlig dig, åbenbart. Hvor er det lige trafikafviklingen går bedre ved at presse sig ind så alle andre skal bremse ned? Det er da bedre med et jævt tempo i afvikling af køer i stedet for det der stop-kør-stop-kør.

  • #38   3. jul 2011 Hvis alle kører efter reglen for sammenfletning, glider trafikken jo netop, og køen er kortere end når kun én vejbane benyttes;-)

  • #39   4. jul 2011 Der kan jo kun komme x antal biler gennem 1 spor alligevel - uanset hvordan du vender og drejer det. Så når der f.eks. er vejarbejde og 2 spors trafik skal gennem 1 spor, kan man lige så godt flette mens der er plads til det. I stedet for at mase sig helt frem, til hvor der ikke er plads, cutte ind foran så alle andre skal bremse, og ødelægge det flow der er i det ene farbare spor. Men okay, ham der gør det kommer lidt hurtigere frem - dog til gene for alle andre. Men det blir vi vist ikke enige om tror jeg.. smiley

  • #40   4. jul 2011 Nej, det har du ret i - vi bliver ikke enige. I Tyskland kan man få bøde, hvis man fletter ind for tidligt på Autobahn ved vejarbejde. Hvorfor? Fordi trafikken afvikles mest gnidningsfrit, når man først fletter ind, når vognbanen ophører...

  • #41   4. jul 2011 Altså, det er jo mest når man holder i kø jeg snakker om. Ikke kørende trafik. Uanset hvornår man fletter ind, kan der jo ikke køre flere biler gennem det ene spor. Jeg har kun oplevet gener ved at folk skal presse sig ind så alle andre skal bremse eller holde tilbage. Men det er jo kun hvad jeg har oplevet.

    Jeg kan ikke se hvad det hjælper, når der holder 500 biler i kø, at man så skal køre op og presse sig ind hvor der ikke er plads.

    Der er faktisk en nyere tråd om det her..

    http://www.bilgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=821847


  • #42   4. jul 2011 Ja, og en tråd, der startede tidligere den dag, som jeg ivrigt deltog i:-)

Kommentér på:
sammenfletning på motorvej..

Annonce