{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.213 visninger | Oprettet:

Flyverust og brug af Clay bar ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle
jeg har i dag været i City Car Wash med bilen, og da kæreten og jeg skulle tørre efter fandt vi en masse rust pletter, som jeg går ud fra er flyverust. Jeg har google' og gjort ved, og er kommet frem til det må være det. Bilen er godt 6 måneder gammel, så det er mit bedste bud.

Jeg læser over alt, at Clay bar er vejen frem. Dog har jeg overhovedet ikke forstand på polering og den slags selv.

Jeg læser det er lige til at gå til, og det fjernet det nemt og flot. Samtidig fjerner det også alt muligt andet? Det lyder jo fantastisk!

Spørgsmål: Skal bilen poleres og lakforsegles bagefter? Eller er det noget man kan gøre uden at lave arbejde bagefter? Jeg vil meget gerne være sikker på det, før jeg springer ud i sådan et projekt.

Samtidig har jeg heller ikke et sted hvor jeg kan polerer og gøre ved.

Øv hvor er jeg ærgelig over at have fundet så meget på den hvide lak.

Tak for svar på forhånd.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Flyverust og brug af Clay bar ?
  • #1   30. apr 2011 Clay er godt men det koster nu lidt arbejde. Arbejdsgangen er vask, spray med det medfølgende væske, kør claybaren rundt til den glider let og ubesværet over lakken. Det er tegn på at den er renset. Vask igen. Slut evt med at polere med Sonax Extreme el.lign

  • #2   30. apr 2011 Man kan godt nøjes med at polere det område på bilen man har brugt Clay bar på? Det vil ikke kunne ses på resten af bilen?

    Må vel hellere finde ud af hvordan man polerer på bedste vis. Virkelig skidt man ikke selv har en indkørsel eller ligende til sådan noget vedligeholdelse.


  • #3   30. apr 2011 Bruger selv claybar på min efter hver vinter... det er et stort arbejde, især hvis bilen ikke har fået en god gang voks før vinteren.
    Den skal vaskes rigtig grundigt inden så der ikke er sand der kan blive kørt med rundt på lakken... Så skal der godt med glidemiddel på mens du bearbejder lakken med fladtrygt ler i i en størrelse der er lidt større end en 5 kr.
    Hver gang leret ser beskidt ud folder du det og trykker det fladt igen så du har en ren flade... eventuelt har du en spand varmt vand med så du holder leret varmt og smidigt.

    Til sidst skal den have voks da lakken står helt rå bagefter (lerer fungerer som vandslipepapir, bare meget finere),


  • #5   30. apr 2011 http://autofix.nu/produkter/120-udvendig-pleje/422-autoglym-clay-bar-/

    Jeg bruger denne her fra Autoglym og jeg er bestemt ikke enig med jer i at det er tidskrævende og hårdt arbejde. Tvært imod tager det ikke mere end ca 15-45 minutter på en hel bil - that´s it!

    Jeg har før brugt andre amerikanske svar på claybar hvor det var væsentlig sværere at bruge og resultatet blev ikke så godt. Med Autoglyms skal man ikke køre mere end få gange over samme felt før lakken er helt glat og fri for urenheder og flyverust.

    Min hvide BMW var hårdt ramt efter sidste vinter, men blev nemt "redet" med Autoglyms. I påsken tog jeg også lige kærestens Seat og min egen passat... KANON resultat smiley


  • #6   30. apr 2011 Glemte lige at sige at bilen heller ikke skal vaskes efterfølgende hvis du bruger den medfølgende Rapid Detailer...

  • #7   30. apr 2011 Tak for svarene. Det lyder bestemt som Claye man skal bruge.

    Kim A - Men du skal vel stadigvæk lakforsegle og polerer?

    - jeg overvejer helt at finde et sted i København eller omegn der kan gøre det for mig. Har samtidig fået et ordenlig stenslag i fronten på bilen. Det har skrabet lakken af, så jeg kan kigge ind under det! Sgu uheldigt... Så det skal også fixes på en eller anden måde.

    Man opdager meget når man vasker bil..


  • #8   30. apr 2011 Sidder lige og bliver godt og grundigt træt af at man ikke har en indkørsel selv til projektet. Så ville jeg bestemt gøre som I skrev.

  • #9   30. apr 2011 Når man bruger claybar aquaplaner "ler" massen egentlig bare over lakken, så man fjerner ikke voks fra lakken. Men det er nødvendigt at polere bagefter for at fjerne rust farven fra lakken, så en clayar kun hiver partiklen ud af lakken...

    Men drop en proff. det er et arbejde en hver kan lave - og det kan ikke gøres forkert (med mindre du taber claybaren på jorden og bliver ved at bruge den :-))
    Se evt et par videoer på youtube for at se det in action!


  • #10   30. apr 2011 Jeg bruger også autoglyms og holder på at det er et stort arbejde, men det er fordi jeg bruger claybaren til at fjerne hele pletten i stedet for poleremiddel der sliber... bruger kun voks uden slibemidler og det gør det jo selvfølgeligt mere besværligt med claybar, men også mere skånsomt for lakken.

  • #11   30. apr 2011 Jeg er sgu misundelig på I har forstand på jeres lak og vedligeholdelse på den måde. Det må jeg lærer! smiley



  • #12   30. apr 2011 Den medfølgende super resin polish er uden slibemiddel, men kun med kemisk rens, så den "sliber" altså ikke i lakken. Det eneste der minder om slibemiddel er det kridt der er i, som sørger for at vaskeridserne kan fjernes... Så du kan roligt bruge den resin polish der medfølger

  • #13   30. apr 2011 Vi afholder et bilpleje kursus sidst på sommeren hos Autofix... Der skulle du tager med så! Det er godt nok et smut til Horsens, men kurset er gratis og meget lærerigt - også for nybegyndere. Min erfaring er at mange bliver små entusiaster når de først finder ud af at bruge produkterne rigtig smiley

  • #14   30. apr 2011 Aha... Du sælger autoglym.. Syntes nok du talte meget varmt for mærket smiley

  • #15   30. apr 2011 Kim A. Det ville jeg meget gerne. Dog bor jeg i lejlighed, og parkere på gaden. Har ingen anelse om hvor jeg skulle udfører sådan et projekt henne. Desværre! Man er noget handicappet på det område når man ingen steder har.

    Ellers ville jeg skam også meget gerne springe ud i det. Tvivler ikke på jeg ville elske at gå og pusle om bilen på den måde smiley

    Men det kunne da være interessant at være med tli.


  • #16   30. apr 2011 Ja, jeg er blevet Autoglym nørd siden vi begyndte at forhandle produkterne. De laver altså super produkter - så kan stort set alt andet godt gå hjem.

    Lidt mere salgssnak - )men det passer) :-):
    ALLE autoglyms produkter testet i 6 måneder inden de sendes på markedet. De testet af Aston Martin, Bentley og RR... Hvis ikke de 3 bilproducenter er tilfredse med produktet efter de 6 måneder - starter autoglym forfra. Autoglym er nok den bilplejeproducent der bruger flest penge på udvikling!

    Vi har ALDRIG før vi fik Autoglym i butikken, oplevet så mange super tilfredse kunder - uanset hvilket produkt de købte fra Autoglym! For mange går der helt sport i det, fordi det virker smiley

    Bla. bla bla... smiley Fortsat god aften smiley


  • #18   30. apr 2011 Er skam også godt tilfreds med mine autoglym produkter... Tror jeg har 60% af alle de varianter der findes..
    Dog vil jeg sige at leret ikke holder sig så godt i længden... Det første år var det super, men i år smulderer det lidt frahinanden selv om det var et helt nyt stykke ler der ikke havde været brugt, så det holder sig åbenbart ikke friskt så længe.. Det er dog den eneste skuffelse jeg har haft indtil videre.


  • #20   30. apr 2011 Jeg har det liggende i den originale metalboks... det burde vel være det korrekte at gøre?

  • #21   30. apr 2011 øh, undskyld jeg spørger, men hvis bilen er 6 måneder gammel hvorfor snakker du så ikke med forhandleren om han vil gøre noget ved det?
    Hvis du kunne hive en prof polering gratis hjem ville det da være nemmere smiley


  • #22   30. apr 2011 Martin M. Det korrekt, men tvivler på de vil gøre noget når det er så almindeligt og "rust" udefra som kommer fra luften. Det er jo som sådan ikke deres problem.

    Dog skal de alligevel fikse en lakfejl på kølerhjelmen, så kan da være de vil fikse det med det samme. Må hellere høre.


  • #23   1. maj 2011 Martin M: Flyverust er udefra kommende og er specilet et problem efter en hård vinter. Faktisk har 80-90% af alle biler flyverust i DK lige nu i et eller andet omfang. Og problemet er stort hvis man ikke gør noget ved det, da garantien ikke dækker fordi man ikke har vedligeholdt sin bil som man skal... At tage til forhandleren og brokke sig over flyverust vil være det samme som at brokke sig over et stenslag.

    Martin P: Opbevaring i metalboksen er det rigtige at gøre (eller selvf. bare et andet lufttæt sted) Hvis den er blevet tør skal du tage ned og få den byttet til en ny.


  • #24   1. maj 2011 Har bare ikke kvitteringen mere... ellers havde jeg nok også forsøgt at klage.. Det er trods alt et temmelig dyrt produkt.

  • #25   22. jun 2011 Kim A

    Hvornår afholdes det kursus?


Kommentér på:
Flyverust og brug af Clay bar ?

Annonce