Indregistrering som delvist erhverv {{forumTopicSubject}}
Hej alle BG'ere.
Jeg arbejder indimellem som førstehjælpsinstruktør, hvilket medfører at jeg skal bruge en forholdsvis stor bil til at fragte udstyr rundt til diverse kurser.
Jeg er ikke selv momsregistreret, men bliver aflønnet igennem en kollega som har firmaet.
Jeg har ikke en decideret ansættelseskontrakt, jeg modtager bare lønnen, og opgiver selv min indkomst til SKAT.
Mine spørgsmål lyder på:
Kan jeg indregistrere en gulpladet bil som delvist erhverv, og hvilken dokumentation skal jeg fremvise til SKAT.
Skal jeg have en ansættelseskontrakt?
Har det økonomiske eller regnskabsmæssige konsekvenser for min "chef"?
*Jeg har sendt samme spørgsmål til SKAT, men de er ikke ligefrem hurtige til at svare tilbage.
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 2.090 Svar: 19.785
jul 2005
Følger: 28 Følgere: 27 Biler: 10 Emner: 58 Svar: 541
Der er ikke noget hokus pokus med i det. Det kan åbenbart godt lade sig gøre i nogle tilfælde.
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
jul 2005
jul 2005
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
jul 2003
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 2.278
du behøver ik at være kontraktansat, bare du opgiver din indkomst på selvangivelsen!
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Biler: 4 Emner: 8 Svar: 207
Der er en vejledning på blanketten: http://www.skat.dk/blanketter/21050.pdf
Varebiler købt af lønmodtagere
Modtager du skattefri kørselsgodtgørelse fra din
arbejdsgiver, berettiger det IKKE til nedslag i privatbenyttelsesafgiften. Derimod skal følgende tre
kriterier være opfyldt, hvis du skal have nedslag i
privatbenyttelsesafgiften:
1. Din arbejdsgiver forlanger, at du stiller din egen
bil til rådighed i ansættelsesforholdet. Der skal
være lavet en skriftlig aftale om, hvordan varebilen skal bruges - enten som en del af ansættelsesaftalen eller i en særlig aftale.
2. Det er nødvendigt at bruge en varebil for at du
kan udføre dit arbejde. Er du fx ansat på et kontor har du normalt ikke behov for en varebil for
at kunne udføre dit arbejde.
3. Kørslen for din arbejdsgiver skal være af et ikke
uvæsentligt omfang. Det betyder, at du skal
have et reelt behov for at køre for din arbejdsgiver
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
jul 2005
mar 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 68 Svar: 1.069
godt nok ikke lige de samme regler der gælder for dig som os andre så
jeg er selv delvist erhverh med min seat altea og dette foregår sådan at MAN skal ha en ansættelses kontrakt hvori arbejdsgiver forlanger at man stiller egen bil til rådighed samt det ik må være 90 % privat og 10 ervherh men nogen lunde halvt af hver
og man skal ik føre kørebog for det , de spørg dog hvor meget man bruger det til ervherh og kan så godt selv regne ud om man snyder dem eller om det passer nogenlunde når de kommer på besøg
og dette er ikke noget gætteri har selv ringet til skat og fik alt på plads inden jeg gjorde det, samt er blevet stoppet og tjekket
man skal ikke engang oplyse noget om hvilket firma i starten eller andet kun når de kommer og tjekker du skal redde gøre for du ik snyder (vise kontrakt ,smat du bruger den erhverhs mæsigt)
Indregistrering som delvist erhverv