{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.766 visninger | Oprettet:

Til alle jer her inde på bilgalleri :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg håper i kan bruge 5-10 minutter af jeres tid til at læse (og måske svare?) denne post smiley Beklager på forhånd for mit sprog, jeg er norsk der lærer dansk smiley

Jeg har, som jer, også en hobby jeg kan lide rigtig godt.. En jeg brænder for og deler med mange andre jeg kun vil det bedste for. Det er dog et levende dyr, der hedder hest...

En del af os der rider, er nødt til at bruge vejen for at komme os dit vi skal ride, om det nu er en bane, ridehal, skov etc, og det er med en stor risiko. Jeg har nu haft rimelig mange trælse opplevelser i trafikken, desværre... (måske fordi mange ikk ved hvordan en hest kan reagere?)

En hest er et stort dyr, de fleste ligger på en vægt mellem 450 og 650 kg. Dvs, normalt 8-10 ganger tyngre enn sin rytter/lejer. (Heste findes dog i alle størrelser, fra 50 kg til over 1 ton..) Derfor er vi afhengige af, at dem der kører forbi os ikke laver farlige situasjoner. Nogle af os har også hester der er meget unge, der er i træning til at blive trafiksikre. En hest er ung til den er 7 år.. (Jeg har en t-shirt hvor jeg har skrevet "unghest i træning" på, som bruges i trafikken..)

Grunden til at jeg skriver dette til jer, er at jeg gerne vil oplyse lidt, og sammarbeide med jer smiley Jeg vil gerne at vi alle kan være trygt ude i trafikken. Det jeg gerne vil i skal tenke over er at hesten et levende dyr, og man kan aldri kontrollere den 100%. Den har et stærkt flugtinstinkt. Når vi så vejer kun 10% af hvad den vejer, så siger det sig selv hvem der taber den kampen? Jo, det er den der sidder på/trækker, og ofte også den der kører bilen/cykelen/mc'en...
Og det å få en hest igennom frontruden, det skal jeg love jer i ikke har lyst til. Det går aldrig godt, for hverken mennesker eller dyr..

Så nu afslutter jeg med nogle ønsker til jer, der faktisk har læst dette smiley

- Bræms lidt op, og kør med et lavt turtall forbi. Ikke accelerer før et stykke efter i har passert..

- Gerne passer os med 1 1/2 - 2 meters afstand, da en hestefod gerne kan sparke ud langt! smiley

- Hvis i ser hesten blive bange (hopper fræm/ op/ til siden, går op på to ben, løber løs etc), bræms! Ikk kør forbi før situasjonen er under kontrol igen. Så slipper i å måske få jeres bil ødelagt af en hest. smiley En hest under kontroll er en der står helt stille, eller går i en rolig tempo forover.

- Er det ikke god sigt så i kan køre forbi, så bræms ned, vent på at vi skal stoppe ind til siden, og så kør. Ikke skab unødvendige farlige situasjoner. Jeg stopper BESTANDIG ind til siden hvor jeg kan, om jeg har biler bak mig smiley

Tusind, tusind tak for at i brugte lidt til på at læse, og i må meget gerne også vinke/smile til os når i kører forbi (men ikk dyt) smiley Vi er normalt nogle rigtig søde mennesker. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Til alle jer her inde på bilgalleri :)
  • #1   14. jul 2011 Noteret herfra..

btw vidste du at de fleste heste er vanskabte??

• #2   14. jul 2011 Hestekød smager total godt smiley

• #4   14. jul 2011 Godt indlæg, vi alle passe på hinanden i traffikken. Er ikke heste peraon men mener stadig at vi alle skal vise hensyn til hinnande om det så er heste, grise, gamle damer eller "brianer" Vi skal jo alle være her, men derfor kan man jo sagtens finde steder hvor det er muligt og køre som man vil uden og genere andre...

men rigtig, der er mange der ik viser hensyn, så godt opråb til folk..

• #5   14. jul 2011 jeg totalskade min mors bil, da jeg ramte en hestetrailer med 100+ som kørte ud foran mig.. bilen døde, æv.. smiley

• #6   14. jul 2011 Heste hører til Hobby. Og biler er kommet for at blive. Heste kan transporteres i trailer eller lastbil hvis de skal ud i trafikken. de hører ikke til på vejene længere. Så i må lære at transportere jeres dyr i dertil indrettede transport midler hvis de skal ud af vejen. Lige som jeg må transportere mit hobby legetøj ( En 4x4 bil) på trailer hvis jeg skal ud og lege med den.

• #7   14. jul 2011 situation

• #8   14. jul 2011 har ikke noget imod jeg på heste men hvis i ikke kan tåle vi køre det vi må i vores biler og accelerer som vi har lov til ... så kan i bare holde jeres hest inde på marken eller på jeg ridebaner....

• #9   14. jul 2011 Godt indlæg - det er noteret!

Men som kasper M siger bør respekten gå BEGGE veje - og det er desværre ikke altid jeg oplever det som bilist smiley

• Snoopy
    Snoopy Hjælpe-administrator

Følger: 41 Følgere: 40 Biler: 7 Emner: 480 Svar: 6.637
    #11   14. jul 2011 go stil smiley

• #12   14. jul 2011 Synes det er en rigtig god information at give rundt til alle bilister. Det skulle dog ikke være nødvendigt, da folk egentlig burde have sund fornuft og en smule intelligens smiley
    Der findes jo desværre en del individer der ikke er født med denne fornuft og situationsfornemmelse, men de lærer det jo nok den dag de får sådan et stort dyr igennem forruden.

• #14   14. jul 2011 Havde jeg haft en buzzer foran mig, havde jeg trykket på det røde X, allerede inden halvdelen var læst.

Simon Cowel

• #16   14. jul 2011 Giessing
    Ja, det er egentlig underligt.. Alle de ting som folk har lært under deres tid som køreskole-elever, de forsvinder lige så snart kortet er i hus.
    Men okay.. Der gælder jo ikke de samme regler efter man har fået kortet smiley

• #17   14. jul 2011 har en arbejds kollega som hader heste i trafikken.
    for nogle år siden kommer han kørende på en mark vej i hans gamle bil. og pludselig løber en hest ud fra marken og rammer hans bil. hesten dør og bilen blir total skadet, personen slipper uskadt. men han kom i retten og skulle betale for en ny hest til ejeren, selvom den var løbet ud af indhegningen. og han kunne ikke få hans bil dækket. så det skulle han også selv betale..
    så efter og have hørt det,
    hold jeres heste inde på jeres grund eller indhegningen.
    træls at vi bilister skal betale for jeres heste hvis den løber løbsk.

• #18   14. jul 2011 Hvis i skal ride på vejene skal i fandenme også ryde deres lort op. Der er ikke noget værre at vi andre skal ligge og køre i det.

• #20   14. jul 2011 Go stil herfra ;0)
    Vi skal alle passe på hinanden i trafikken, kører ca. 100.000km om året, og er alt for mange idioter der ude som kører med hovedet oppe i rø...!!!

Mensel

• #21   14. jul 2011 Kan vi så aftale i stopper og samler jeres stinkende hestelorte op fra vejen, ikke bare lader hesten skide vores vej til, ligesom man skal med hunde.

Det er åbenbart kun heste ejere, der er fritaget fra reglerne og kan sprede afføring hvor det behager dem, gør det for mig, så kan vi tale om det. smiley

• #22   14. jul 2011 Hold du bare dit indlæg på hestegalleri.

Jeg tager hensyn men vejen er til for biler, cykler og til nøds gående. Vis i heste freaks hellere det hensyn og hold jer væk fra vejene

• #23   14. jul 2011 CHIMP MIC M, problemet er vel ikke at de ikke kan styre hestene 100%, men at en hest er et levende dyr, som bliver påvirket af hvad der sker omkring den.

På samme måde har du ikke 100% styr på din bil. For hvad nu hvis dækket springer og du ryger over i anden vejbane? Det er lidt ala det samme.

-----

Lige mht. heste er jeg meget hellig og smutter gerne forbi i lav hastighed. Store dyr, og en stor del af min familie har heste, så skrækhistorier om "heste, der pludselig løber pga. de bliver bange" har jeg hørt mange af.

• TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator

Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.768
    #25   14. jul 2011 Fuldt forståligt, nu lige for at pudse glorien lidt så trækker jer gerne over i modsatte kørebane hvis det er muligt når jeg skal " overhale " en hest, eller andre forhindringer. Det samme gælder hvis der holder en bil i nødsporet så hedder det altså venstre vognbane hvis der er plads

• #26   14. jul 2011 come on topic starter. kom med noget feed back, eller er det for svært når der rent faktisk kommer kritik?

• #27   14. jul 2011 Heste er store farlige dyr som ikke høre til i trafikken, men på markveje, osv. jeg forstår ikke dem som ridder på deres hest ude ved en vej, det er sku for dumt. hold dom væk fra trafikken. og tit og ofte ser man små piger på 12-16år ride rundt på kæmpe store heste ude i trafikken uden ridehjelm, uden vest / reflekser eller lign. jeg tager altid hensyn når jeg køre forbi en en rytter, men syntes stadigvæk ikke heste høre til i trafikken på nogen måde.

• #28   14. jul 2011 Lad være med at ride i trafikken evt.

• #29   14. jul 2011 Kunne være vi skulle oprette et par indlæg med at de skal fjerne deres heste og lort fra vejene så vi ikke får svinet bilen med det..

Eller hvad til os der løbetræner i skovene, skal vi løbe rundt i jeres hestelort blot fordi i ikke samler op efter jer?

• #31   14. jul 2011 Nylander: nej, det vidste jeg ikk? Det er vel hellere så de er skabt til hver sin hobby... smiley

Stofan: Det kan godt være, men om i kører over en hest i trafikken så bliver den ikk til mad.. Da bliver den destruert. Ergo; bortkastet mad!

CHIMP MIC M: Det bliver lidt som med hunden. Du kan aldrig garantere at den ikk bider nogen, skal den så gå med munnkurv 24/7? Jeg træner mine heste inde på lukket gjerde, men for å komme dit, er jeg også nødt til å gå 100 meter på vejen, desverre!

kasper M og Arthur Spooner: Tusind tak smiley gjensidig respekt er mega vigtig!! Derfor tager jeg hensyn uanset hvor jeg går, jeg rider med refleks så i skal se mig, stopper op, vinker jer forbi, og smiler for å være hyggelig.

Beebop K: Det hørtes ikk særlig nice ud.. men godt du overlevde, og håper sjåføren af hestetransporten ser en gang til før han kører ud neste gang..

Asger J: For de fleste er heste en hobby. For mig er det proffesionel idrett på lik linje med fotball/håndball. Det er konkurrencer og mange penge involvert, og jeg vil jo gerne at min hest (med verdi på flere hundre tusen) skal være tryg i enhver situasjon. Derfor træner vi på det.
    De fleste har cykel også som en hobby, hvor de cykler rundt for at træne, ikke komme til eller fra et sted. Hører de heller ikk til på vejen så?

L N: hvad mener du med det?

* Den blå bisse TEAM BORCH *: Jeg har altså ikk noget i mod at i accelererer så længe min hest har forstået at den ikk skal hoppe op på din bil af skræk smiley Den skal lære det, og for å lære skal den nødvendigvis ud i trafikken? Den har lært det inde fra marken og på ridebanen, nu skal den kun lære det ude.. Men du må være enig i, at det skaber unødig fare å køre forbi i en sving, eller 120 km/t?(specielt i 60 sone...)

Rasmus H: skal tjekke hvad det er for en video senere, jeg sidder med for dårligt net til at komme ind på youtube..

Morten C: Tusind tak for at du tager hensyn, og det er godt å høre at du aldrig har kommet over en bange hest! smiley Jeg synes de her cykler og traktorer er idiotiske, og ikke hører til ude i trafikken, men de har faktisk like stor rett som mig med bil til at være der. Det samme med hest.. Vi er faktisk å regne som en kørende, og vi har de samme regler som jer..

Så tusind tak til alle der noterer sig, og måske afværger en ulykke. Jeg skrev det her indlæg, så kanskje dem der ikke kender til hester ved hvad en bange hest og en rolig hest er. Og hvad man bør gøre.
    Det er mange der ikke ved en ting om en hest, og tror de oppfører sig som maskiner.
    Gjensidig respekt er en fin ting smiley

• #32   14. jul 2011 Selvfølgelig skal man tage hensyn, men hestene hører ikke til på veje/cykelstier længere, det var før i tiden.

Hestens afføring er farlig for andre trafikanter, og det er virkelig noget "svineri".

Jeg kunne aldrig finde på at dytte, eller køre tæt på en hest/rytter, men hvis man mener de skal være i trafikken, så bør de være lært op til at kunne håndtere situationer med biler. Også deres støj.

Hestetrailere er fremstillet af en årsag. Men også de kan give problemer i trafikken, fordi førerne kører langsommere, ikke tjekker lyset, og bruger lang tid rundt i sving (og måske endda ikke blinker).

Som du selv nævner, når man er en langsommere trafikkant, så har man pligt til at trække ind, og ikke sænke trafikken unødigt, dette gælder både når man er til hest, og når man kører med hestetrailer.

Men vil give mange af de andre ret i at, man skal have 100% kontrol over dyret, hvis man vil have den med på offentlig tilgængelige områder. Ellers må man holde den på privat, indhegnet grund.

• #33   14. jul 2011 Come on, guys.. Er det ikke lidt for små sko I går i når I snakker om hestelort?
    Det er sgu da fint nok at der skal tages hensyn til hestene og dem der rider på dem. Seriøst.. Det dræber jo ikke ligefrem nogen at tage lidt af farten og køre stille forbi UDEN brøl i potten og vilde accelerationer..
    Ja, de smider lidt lort her og der.. Men de æder jo sjovt nok IKKE det samme som de hunde der skider på gader og stræder.. Og de hundelorte er sgu da helt klart mere klamme at have liggende på vores børns legepladser og udenfor vores boliger. Eller hvad?

• #34   14. jul 2011 Det tager altså lidt til at svare jer, når i skriver så meget smiley

• #35   14. jul 2011 - © -

Synes ikke det er i orden de render og skider i skoven. Jeg løber en hel del og synes ikke det er specielt spændende og komme rendende og så træde i deres lort.

Det er vel en selvfølge at tage hensyn i trafikken, noget helt andet er at de slet ikke bør være der!

• #36   14. jul 2011 Om min hest skider efter vejen og det er landevej, så skubber jeg det ud i grøften der ingen tager skade af det... om det er bolig i nærheden, så plukker jeg faktisk op! Jeg beder også andre gøre det, men jeg kan faktisk ikk styre alle.. Men hvis i kan skrive en pæn og godt begrundet besked til ryttere, så kan jeg meget godt bringe den over til hestegalleri!

• #37   14. jul 2011 Lav en tråd og bed dem om at ryde deres heste lort op.

• #38   14. jul 2011 Jesper C
    Det er et dyr! Hvis den kunne skide på en potte som vi kan, havde den jo nok valgt at gøre det smiley
    Og regner du helt ærligt med at du vil kunne undgå en lille bæ her og der i skoven?
    Hvad med alle de andre dyr i skoven?
    Og hvad med de fugle der skider på din bil? De skal vel også forsvinde fordi du synes deres lort er klam?
    JA!! Dyr skider som de gør.. Men før der blev opfundet lokummer, sked mennesket sgu da også i skoven og andre steder for den sags skyld.

Der vil jo altid være delte meninger om hvad der hører til i trafikken, og jeg må desværre skuffe dig.. De bliver nok ikke fjernet fra trafikken.

• #39   14. jul 2011 - © - : Tusind tak! Det er godt nogen forstår hvad jeg vil fram til smiley
    Der hvor jeg lærte at køre var det ingen der sagte noget om heste efter vejen.. Læreren vidste ikk engang hvad han skulle sige da jeg spurgte ham hvad reglerne var. Det er for dårlig...

Brian D: Hestetraiere er fremstillet af en årsag ja, men så er de så pisse dyre, at ikk alle har råd til at købe en med en gang. Og det at køre 100 meter er jo lidt miljøsvineri vel? Og jeg troede alle kørte til siden med hestetrailere? Det lærte jeg på min oppkøring, at om man sinker andre, så stopper man så hurtigt det er plats til det.

• #40   14. jul 2011 En hest er som en crosser og alt muligt andet. Hold det på banen eller marken.

• #41   14. jul 2011 Umiddelbart kan man ikke sammenligne cykler og traktorer med heste, da det er "døde" ting, som man har muligheden for at kontrollere 100%.

Jeg selv cykler også på landevejen, og undgår så vidt muligt stærkt trafikkerede hovedveje. Jeg ved hvor irriterende det er med biler og andre fartøjer på vejen der ikke tager hensyn. Men jeg kører også mange kilometer i bil, så jeg ved at cyklisten, traktorføreren, og rytteren har et meget stort ansvar for ikke at være i vejen.

Men jeg har endnu ikke mødt en rytter der tog hensyn til de øvrige trafikkanter, jeg har mødt nogle traktorer, men ikke mange der tog hensyn.

Hvis man sviner på vejen pga. arbejdskørsel, så skal man skilte med det, og efter endt arbejdsdag skal man også rydde op. Men der er ikke mange der respekterer dette.
    Dette kan man tildels sidestille med heste-afføring, og hunde-efterladenskaber, det bør ryddes op (straks).

• #42   14. jul 2011 ALPINE ALPINE ALPINE. : Jeg innbiller mig det nu kommer en ny forsikring for heste?? Ansvarsforsikring. Dvs, om min hest løber løs, så er det min forsikring der skal betale.. Så bliver også biler dækket smiley Fordi mange har klaget på den regel (også hesteejere!).

• #43   14. jul 2011 - © -

Nej slet ikke men man skal ikke kaste med sten hvis man bor i et glashus. Det er deres lorte dyr så må de ogsamle op efter dem. Magter de ikke det så kan de holde dem på lukket grund!

• #44   14. jul 2011 - © - Derfor kan man sku stadig mindske svineriet ved at rydde op.

• #45   14. jul 2011 det er da utroligt at der er nogle der er så arogante og mener at heste ikke har noget at gøre på vejene nu kom de jo før bilen
    og alle dem der ikke kan finde ud af at køre bil bør jo også køre på en bane
    og det er jo lidt som med børn alle skal lære at færdes i trafikken også heste man kan jo starte med at ride dem på de små veje til de vender sig til trafikken så tag jer sammen og tag hensyn til dyr og mennesker de skal også være her

• #46   14. jul 2011 Hege S >> Jeg har endnu ikke mødt en billist med hestetrailer som har taget hensyn, trods man har passeret flere holdepladser.
    Ja, det er sikkert miljøsvineri, men ved en strækning på 100 meter, så burde det heller ikke være et problem, som du beskriver det i dit oplæg?

- © - >> Det er de færreste dyr der skider på veje, fortove og stier, bortset fra hunde og heste. Hundeejerne bliver jagtet hvis ikke de rydder op efter sig, rytterne gør sjældent noget ved det. I hvert tilfælde her hvor vi bor.
    De andre dyr holder sig som regel væk fra disse områder, netop fordi der kommer mennesker.

• #47   14. jul 2011 Jeg skal nok køre ordenli når jeg køre forbi dig Hege, hvis du lover at smile sødt og vinke til mig;-)

• #48   14. jul 2011 nu er en heste lort mindre farligt end udstødningen fra en bil ?

• #49   14. jul 2011 N B G L: For å komme til banen eller marken, må jeg ud på vejen et kort stykke...

Brian D: Nej, man kan ikk sammenligne på den måde, men det er jo ting JEG irriterer mig over i trafikken. smiley Men jeg accepterer at de også skal være der, så jeg kører pænt forbi når jeg kan.

Alle har et stort ansvar, og alle skal tage hensyn. Ryttere, cyklister, traktorførere og bilførere har faktisk de samme regler, og de skal overholdes.

Du har tydeligvis ikk mødt mig efter vejen. Jeg overholder såklart alle regler, det er jo bare at forvente? Det forventer jeg også alle ryttere gør, så dem der gør det burde ta et nyt ryttermerke. Der får man nemmelig undervisning i hvordan og hvorledes man opfører sig efter vejen smiley

Skidt, efter heste, hunde, katte, arbejde, skal ryddes op. Kan man ikke det umiddelbart, så går man tilbage til stedet og rydder op.

• #50   14. jul 2011 Så har jeg et spørgsmål, sådan en hest på to ben, snakker vi 2 i en side, måske de to forben, i så fald stopper jeg helt op..........Kan den iøvrigt nogen tricks, tænker på om den kan give pote, eller hov..?

Nej, det giver fint fornuft det du siger, men hvorom alting er, så er det i sidste ende beridderens ansvar, om man mener en given hest er egnet til at blive blive brugt ude i trafikken!

• #51   14. jul 2011 Dan R >> Jeg vil gerne vide hvordan du kan sammenligne det?
    Det er ikke forureningen der tales om, men miljøet generelt, og sikkerheden.
    Hvis man cykler eller løber, så udgør det en fare for at vælte/falde i efterladenskaber.
    Mængderne er næppe så store at de udgør en fare for udskridning i en bil.

• #52   14. jul 2011 Hege: Tror du virkelig selv på det du skriver så er du satme naiv. Ja der skal vises hensyn men ikke en eneste rytter hopper af kødscooteren og samler sit lort op eller kommer igen senere...

• #53   14. jul 2011 Christian, selvfølgelig smiler jeg sødt og vinker smiley Du er jo en rigtig dyktig sjåfør!

Brian D: Det skulle ikke vært noget problem nej, men af og til møder man den rette sjåfør kun på de få meter man skal gå smiley

• #54   14. jul 2011 Nu rider jeg selv, og jeg ville aldrig turde at ha en hest med ude på den store vej hvis den begyndte at lave alt muligt hvis en bil kørte forbi........ Heste er faktisk forbudt rigtig mange steder, og vi skal helst ikke blande os i de store indfaldsveje osv... Vi hører til i skoven og på baner der er lavet til os.. ikke alle mulige andre veje hvor vi ved der køre biler på 70 km i timen osv.... Er du sindsyg en ballade det vil give hvis min hest løb ud foran en bil........ NEj tak der skal den slet ikke ud... jeg fatter heller ikke i tør jeg bliver total nervøs hvis jeg lige tager turen ned af vores marksti hvis der kommer en bil fordi jeg ved ikke hvordan hun reagere i øjeblikket .....men der har vi lov til at være fordi det er vores vej, men biler må kun køre 20 km i timen ned af den vej...... Men hesteejere skal tænke mere over hvad de gør end bilerne gør .

• #55   14. jul 2011 Hvad angår heste afføring, så er det da bestemt ikke uden fare, for Mc`ere at køre igennem sådan en omgang, hvis det har regnet elelr lign. det fylder sgu hurtigt sporene ud på et Mc dæk - Omtanken må sgu dække begge veje! smiley

• #56   14. jul 2011 Når en crosser o.lign. skal på banen eller marken og skal krydse vejen, så blir den fragtet i trailer. Du ku gøre det samme med din hest.

• #57   14. jul 2011 Jesper C: Naiv kan jeg så være, men JEG overholder alle regler, og jeg forventer at alle jeg kender også gør det samme. Det er som å forvente at man overholder reglene når man kører bil.

*Hamsteren* - Et pelsdyr med attitude! : Hmm, jeg mente den rejser sig op på bagbenene, men den kan sagtens også komme på kun de to forben, eller med ingen ben i bakken. Heste kan lave de merkeligste tricks!

Det er rytteren sit ansvar at hesten er egnet til brug i trafikken, men for å bli trafikksikker skal den jo få lært det også smiley Vi bruger lang tid på det, og meste af tiden så er hesten inde i et hegn smiley

• #58   14. jul 2011 Tager ikke hensyn til det lorte dyr på vejen..

en hest skal være på marken eller i fryseren.....

• #59   14. jul 2011 brian d
    nu kommer jeg ude fra landet der er der ikke nogen der samler lorten op, hvis hunden eller hesten skider på vejen (det er jo noget andet inde i byen :O) man køre/går bare uden om lorten :O)
    hesten og dens udstødning /efterladenskaber er 100 % nedbrydelig man kan enda æde den (heste kød smager iøvrigt godt :O)
    en bil forurener for hver km den køre og når den skal aflives så er det en større sag at få den skaffet af vejen :O)

• #60   14. jul 2011 undercover mis R: jeg rider kun på veje der har max 60 km/t, noget andet tør jeg jo heller ikk! Ud på den store vej er jo sindsygt...
    Men du burde nok træne lidt på å gå ved siden af den og at der kommer biler.. Bliver du nervøs, så bliver jo også hun nervøs. Min hest lærte fra bakken først at en bil er ikke farlig uansett tempo/støj, og så med en gammel hest foran, og til slut nå helt alene..

N B G L: Jeg mener det er miljøsvineri å skal bruge diesel på å frakte en hest det lille stykket. Det mener jeg også om det kun er 1-2-3-400 meter en crosser også skal fraktes... så kan den trækkes med! Det burde være lovligt? Hvis ikke er jo reglene idiotiske.. Ingen hensyn til miljø..

• #61   14. jul 2011 Dan R: Thank you smiley
    Jeg har faktisk ikk smagt hestekød endu.. Og jeg kan heller ikk finde det til salgs? (ikke satan om jeg slagter min hest for at smage, det blir en sindsygt dyrt kødt :p)

• #62   14. jul 2011 Den der kører rundt på cykel for at lege små epo ramte tumper høere heller ikke til på vejene. Der er indrettet cykelstier til dem hvor de skal cykle. om din krikke koster flere 1000000 er jeg total lige glad med. Det er stadig ikke et dyr der har nogen som helst samfundsmæssig betydning i trafikken. så væk med dem. Er ked af at sige det. Men er desværre ansat i en branche hvor jeg har hestefolk omkring tit og ofte flere gange om ugen og nej de fatter ikke at der er brugt flere hundrede tusind på at lave ridestier i skovene hvor jeg arbejder og at de skal benyttes da dyret ødelægger de skovveje der er anlagt. Hvor svært kan det være.

• #63   14. jul 2011 hege s

en dag skal hesten jo skrottes :O)
    og hvis man selv får den slagtet så ved man jo at den ikke er kørt til syd italien i en overfyldt hestetransporter
    og hvis den har haft et godt liv så kan man jo sætte tænderne i den med god samvitighed

asger
    vi skal jo alle være her, selv folk der køre rundt i 4vd som sluger en masse diesel og spreder en masse farligt sod som er kræftfremkaldende så hvis VI, kan acceptere at du gør os syge
    så kan du vel godt lette lidt på højre foden de to gange om året du møder en hest :O)

• #64   14. jul 2011 Asger J: hvor i landet bor du så? Her findes det ikk ridestier, og jeg kan heller ikke si jeg har set nogen på flere mils omkrets.. Meget synd, for jeg skulle git meget for å kunde ride på en sti laget kun for os. Så hadde jeg også vært fri for udstødningen fra bilene, cykler der overhaler med kun cm afstand osv..
    Hesten har ingen samfundsmæssig betydning i trafikken, men den er da et dyr med meget stor betydning i menneskers liv... De bruges f.eks. i terapi, der mange har stor nytte af dem! Og min læge siger til mig at jeg skal ride, for så vil min ryg heles raskere.. Og det er dejlig at kunde tage en times tur ud i marken med sin hest, og kun slappe af og glemme hele denne verden med alle sine problemer udenfor smiley

• #65   14. jul 2011 Dan R:
    Min gamle hest fik jeg selv aflivet, men den var fuld af mediciner, så den blev desværre til lim el. brændt... Jeg tror også jeg ville haft lidt problemer mentalt med at æde min ven (samme med kat og hund), men om det f.eks. blev solgt en stor bøf af hest ude i Bilka, så skulle man jo kunne smage!

• #66   15. jul 2011 Shit det er til at brække sig over at folk klager over fucking heste... seriøst det er virkelig sjællendt jeg ser heste på vejen... er det så svært at sætte farten lidt ned og vise hensyn... folk viser sku da også hensyn hvis der løber børn rundt på vejen og leger.... og ja heste skider på vejen, og hvad så ? hvis du er billist kan du vel være ligeglad,?

• #67   15. jul 2011 Martin V: ´kunne ik sige det bedre, alle de folk herinde der mener heste hører til på marken og alle andre steder og brokker sig over en skide hestepære skulle fandme tage sig sammen.
    Vi skal alle være her og vi viser (eller burde) alle hensyn til hinanden.
    Jeg drøner jo heller ik forbi jer med 150km/t hvis i holder i vejgrøften eller rabatten med et punkteret dæk vel..?

det er sgu da ganske almindelig fornuft og vise hensyn til hinanden i trafikken alle sammen, både biler, heste og cykler..

COME ON FOLKENS....!

• #68   15. jul 2011 Asger J >> Det er godt nok ikke lige alle steder der er stier. Jeg kan ikke finde en sti der går fra mit hjem til mit arbejde. kun cirka 20% af vejen er der cykelsti, og det er bestemt ikke en genvej.

kasper M >> I lokalområdet kan det være et problem med efterladenskaber fra dyr. Cykler, MC'er folk på rulleskøjter og meget andet kan falde, fordi der pludselig ligger noget der ikke hører til. Derfor bør man rydde op efter sig selv (og sine dyr!). Hvis det ligger i vejkanten/grøften, så har jeg ingen problemer med det.

Og selvfølgelig tager man hensyn til andre trafikkanter, men så skulle man også forvente at det gælder begge veje, hvilket har vist sig ikke er tilfældet, fra alle parters side ...

• #69   15. jul 2011 Martn V

det kommer an på hvilken slags børn det er der leger smiley

• #70   15. jul 2011 Kører selv mc på 8 år nu, og da har aldrig været ude for og komme i problemer med en hestelort, og kører trods alt da 3500km om året.
    Men selvfølgelig skal folk rydde op efter sig selv og smide hestepærer / hundelorte væk fra vejen eller tage dem med sig hvis det er bebygget områder..

Syntes folk skal holde op med og hyle og så komme tilbage til sagen som emnet handlede om, at vi alle skal tage hensyn til hinanden..

• #71   15. jul 2011 bremser og passere altid med lavere fart og helst uden gas. med så meget side afstand som mulgt nå det er heste... er det der imod cykelrytter der tror de køre tour´en ja så det omvendt

• #72   15. jul 2011 Hege, først og fremmest ang. brugeren "L N", han skriver "situation", pga., at du skriver "situasjoner", og han har åbenbart ikke gidet at læse, at du er norsk.

Til din første post:
    Jeg indrømmer blankt, at jeg <b>IKKE</b> synes, at heste skal være på vejene. De skal være på marker - gerne store marker, skove, enge osv. i den dur.
    Markveje og mindre landsbyveje er i orden, for mig, da der alligevel kommer 80.000 tons gyllevogne forbi, men stadig. saml jeres lort op - som <b>du</b> så åbenbart også gør...

Ang. larm og acceleration ved heste, så har jeg fået det fortalt, og hører jeg musik f.eks., så skruer jeg ned ved heste og barnevogne.

Det var vist lige hvad jeg havde at fortælle denne gang smiley

• #73   15. jul 2011 ketil l S >> Rent faktisk har cykler lov til at køre to ved siden af hinanden, hvis det ikke er til ulempe, og der ikke er nogen der vil forbi:
    http://www.kildemoes.dk/viden-og-inspiration/cykelhaandbogen/faerdselsloven

Altså har cyklister lov til at køre på vejen, men IKKE på gangsti og fortov. Du bør holde ligeså meget afstand til cyklister som en hest, da slipvinden alene kan trække meget i cyklen, pga. den lave vægt. Det er virkelig provokerende med dem der kører for tæt på en cyklist, og det er meget farligt.
    Det er også virkelig provokerende når man kører på vejen, og folk laver for snævre overhalinger, og det resulterer i at der sprøjter sten og skidt op på bilen de overhaler. Det er virkelig ubetænksomt, så igen, her gælder også: HOLD AFSTAND...
    Så der gælder nøjagtig det samme som for en hest, og i det hele taget andre trafikkanter.

Man skal tage hensyn til hinanden, og det gælder ALLE der befordrer sig på vejen.

• #74   15. jul 2011 Picture of boobs and I will read... Not before!

Kommentér på:
Til alle jer her inde på bilgalleri :)

Annonce