{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tilkøring efter fuld renovering af motor?
  • #1   24. jul 2011 Du kører bare en stille tur, hvor du får varmet olie helt op.
    Tilbage og skifte filter og olie, så er den klar..

• #2   24. jul 2011 K-FINN . ha ha.. den skal køres til di næste 10000 .km før den må få tæsk

• #3   24. jul 2011 Rasmus c, er det noget du ved noget om ?

• #4   24. jul 2011 Finn, nu må du lige lade være med at spille så klog - det er jo tydeligt at Rasmus ved hvad han taler om. Du har jo ingen viden på det område!

Haha haha!

HUSK ORIG OLIEFILTER FFS!

• #5   24. jul 2011 den skal køres til ellers kan du risikere at den brander stempel ringe osv når alt er nyt det skal jo lige slides sammen stempel og blok

• #6   24. jul 2011 Rasmus C, det kan du slet ikke udtale dig om, så længe du ikke ved hvordan(hvis den er) den er blevet honet.

• #7   24. jul 2011 rasmus C - Hvad er det dog for noget sludder?

Kører man 2-300km hvor den får lov at blive varm før man kører frisk, så er det hjem og skifte olie / filter - så er den tilkørt.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

• #8   24. jul 2011 jeg har gjort som k-finn siger .... dog skifter jeg olie 3 gange.. inden for 500-1000km.. incl filter.. der efter kan den få "kniven", går motoren i stykker, er det fordi det er lavet forkert.! alle de 4ageér maskiner jeg har lavet, er kørt sån, og køre stadig den dag i dag.. bare husk peter a.... kvalitets olie... samt rigtig temp. inden du tæsker den, overholder du det, så køre den altid...!! de maskiner der går i stykker, når vi snakker 4a maskiner, har inten fået billig olie/ dårlig vedligholdelse, eller ikke opnået drift temp.. med rolig kørsel...

• #9   24. jul 2011 Det er bare fuld roulade når alt er varmt nok - er lortet lavet ordentligt holder det, er det ikke, så dør den igen.

• #10   24. jul 2011 og køre du frisk... (som en 4agze skal) så kør max 5000km på et service.... 10000km vil jeg ik anbefale, hvis du er hård ved den...

• #11   24. jul 2011 og rasmus c.... 10000km... dvs. ca 8mdr. kørsel... hi.. det er der ingen der gør..!!

• #12   24. jul 2011 Mit gæt er at Rasmus aldrig har tilkørt en motor. smiley

Måske en scooter, men så er det noget han selv har skruet sammen.... :o)

• #13   24. jul 2011 Lad motoren sejtrække en del de første 1000km, på den måde får du hurtigst og bedst slidt stempelringene til. Du skal gøre det med driftsvarm motor, fra 1200omdr og oo til maks 3000omdr. Grunden til dette er at forbrændingstrykket er forholdsvis højt i forhold til stemplernes hastighed, og derved har du mere tryk på stempelringene og ud imod cylindervæggen.

Kører du derimod med for mange omdr. kan du i værste fald få ringene til at gløde ud, tvivler , men det er muligt.

• #14   24. jul 2011 jeg har altid lært det tager 100 timer at køre en motor ordenligt til motor må godt arbejde meget men ikke fuld belastning og hold den den nederste halvdel af de omdreninger den kan tage. og de 5 min det tager at køre ned til købmanden tæller ikke det er ud og køre nogle længer ture

• #15   24. jul 2011 Henrik, der er delte meninger om hvordan man køre sin motor ind, og hvad der er rigtigt er en evig diskution, da der er mange ting man skal vide om pågældende motor.

Har du prøvet og læse link længere oppe ?

Lige netop med en 4agze, er der MANGE af dem der er blevet kørt HÅRDT til, også dem med over 500hk.
    Og når de skilles ad for chekes, ligner de nye maskiner, INTET tegn på slid, hverken lejer eller cyl.

• #16   24. jul 2011 OK.. Jeg laver lige et indspark:

Olien SKAL være meneralsk, en del/fuld syntetisk smører for godt på væggene og man laver en glasering af cylindrene = ny honing af blok.

Hvis hele motoren har været renoveret, altså honinng, ringe, lejer osv burde du gøre følgende.
    Fyld en tilkøringsolie eller en mineralsk 5/40 eller 10/40 på motoren.

1. Start motoren 2 x 20min i forhøjet tomgang.

2. Skift olie og filter til alm olie (hvis du brugte tilkøringsolie)

3. Tilkøring i ca 500km med max 4000 o/min, ind imellem på helt varm motor skydes bilen af fra 1500-4000 o/min. dette er for at "slibe" stempelringe ind i cylindevæggene.

4. Skift olie og filter, kør som før de næste ca 1000 km.

5 Skift olie + filter - kør lidt hårdere til omkring 3000km.

6. Nu burde dine ringe og cylindervægge være "slebet sammen" og du kan skifte til fuldsyntetisk (jeg kører på Castrol 10/60 på mine BMWér)

Carsten

Ps. Til jer der anbefaler fuld gas på ny motor, i burde skamme jer.. Fuldsyntetisk olie i en u-tilkørt motor er heller ikke et godt råd, tjek evt google.!!

PPS. Tilkøringsolie er MINERALSK og typisk SAE 30

• #17   24. jul 2011 Enig, det skal selvfølgelig være mineralsk olie til tilkøring..

Og til dig O2, har du læst link længere oppe

• #18   24. jul 2011 K-Finn
    Har læst den artikkel før, spændende læsning.

Jeg tro bare de færreste tør hamre til en ny motor der er lavet af "ikke racing" stumper.

Min opskrift har jeg fået fra www.racetep.com, samt en gammel rallykører fra Viborg området.

Det aller vigtigste (som mange misforstår) er det med mineralsk olie, mange køber den aller dyreste olie og det er et no-go smiley

• #19   24. jul 2011 http://www.racetep.com/

• #20   24. jul 2011 nu siger du mineralsk oile.. Jeg blev fortalt af én at en god castrol oile ville være god så jeg købte en 10w60 fuldsynt. sport oile. fra crastrol.
    ER DET NOGET RIGTIG LORT?

• #21   24. jul 2011 Ja, meget dårlig olie at tilkøre en motor på det - det er for "godt"
    Stempelringe får ikke lov til at slibe sig "til" i cyl-væggen.

Carsten

• #22   24. jul 2011 Peter a : Nej vi snakker jo ikke en 1000hk motor, og det med minerals olie, er nok mest for rense motor godt, da som jeg har forstået det, er der ikke nikkel( som skulle være god til og slide til med) i de nye mineralske olier.

Du kan roligt sove trygt smiley

• #23   24. jul 2011 Peter. Jeg syntes du skal gøre hvad du tror mest på, jeg har personlæigt haft god erfaring med den model jeg beskriver ovenfor.

En fuldsyntetisk olie bør ikke bruges til tilkøring, basta!

Kommentér på:
tilkøring efter fuld renovering af motor?

Annonce