{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.118 visninger | Oprettet:

Tågelygter, Stel smelter?! {{forumTopicSubject}}

Har efter jeg har haft xenon i mit tågelys, nu skiftet over til ganske alm. H3 pærer, og måtte jo desværre lave lidt om i lednings nettet.
Og stellen er et "rund han stik" .. problemet er bare når jeg sætter en ganske alm rund (hun) kabelsko på, går der 2 dage, så er forbindelsen løs, :s plastikken udenom kabelskoen er der stadig, men man kan se den har været varm selvfølgelig, men det er som om at metallet i skoen bare "brænder væk" :s
Er efterhånden ved at være godt træt af at skifte kabelsko en gang om ugen efterhånden, nogen der har nogen guldkorn?
Det skal siges jeg har haft boret hul i dækslet dertil, men det er lukket til igen, så vand osv ikke kommer ind, men syntes det virker underligt at der bliver for varmt derinde, eftersom det har virket før, dog med andre kabelsko, men findes der nogen.. varmebestandige kabel sko? - kom gerne med gode ideer!
På forhånd tak
/ Olli

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tågelygter, Stel smelter?!
  • #1   21. sep 2011 kan det ikke være fordi at de ikke kan holde til den mængde strøm der passere.. det mest optimale ville være og få det loddet og sat krympe flex om

• #2   21. sep 2011 træk nogle tykkere kabler og nogle større kabelsko med en bedre gennemgang
    der køre sikkert for mange amp igennem

• #3   21. sep 2011 Kan ikke se hvorfor det pludselig ikke skulle kunne det? det en ganske alm kabelsko, og dem bruger vi da til 24V på arbejde, og det er en ganske alm H3 12V 55W, som endda har siddet i før, ja overvejede også bare at lodde det, men der er ikke meget plads deri, og det kan ikke passe man skal lodde sådan noget fast, når det har siddet på før?

• #4   21. sep 2011 eller som ham der siger lod det sammen og med krympe flex

du kan jo prøve at tænde lamperne og prøve og holde rundt om samlingen

• #5   21. sep 2011 Dan R: Ja, du siger måske nok noget, for har da godt nok brugt noget lidt tyndere kabel, end std. var nød til at forlænge dem lidt, kan det virkelig være for tynd kabel?

• #6   21. sep 2011 så havde du svaret lige der.. det er den tyndere ledning der gør at ledningen blive for varm.. tykkere ledning i og ldo det.. så spiller det 100

• - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.252
    #7   21. sep 2011 Nu har det heller ikke så meget med spændingen at gøre, men som der bliver pointeret så skal ledningerne også kunne klare til strømmen og dernæst effekten der er afsat i lednignerne smiley

• #8   21. sep 2011 Tykkere ledninger må der i smiley
    Men er det nødvendigt at lodde dem? når nu man bruger tykkere ledning?

• #9   21. sep 2011 der kan løbe 500000 volt i gennem dem det er amperene der tæller hvor store er dine pære ?

• #10   21. sep 2011 12V 55W i guess smiley
    Troede først det var fordi pærene blev for varme, så ledte efter nogen med mindre effekt, men det mindste jeg kunne finde var 55W..

• #11   21. sep 2011 det afhænger af hvad du bruger af kabelsko
    køre de hen over et klap relæ

• #12   21. sep 2011 Ganske alm dumme kabelsko fra Berner? ..
    de kører vel over en slags relæ, har intet ændret ud over at klippet den orginale kabelsko af, da der skulle xenon i, og sat lidt tyndere ledning i nu, og anden kabelsko.

• #13   22. sep 2011 så er det bare i med nogle tykkere i,5 som et minimum

• #14   22. sep 2011 jo flere volt jo tyndere ledning kan du også bruge

• #15   22. sep 2011 Olli : Arbejder du med 24volt på jobbet??

• #16   22. sep 2011 Det siger måske ikke sig selv, men ohms lov siger at ved samme effekt forbrug 55Watt ved den dobbelte spænding 24V så trækkes der kun den halve strøm (A)
    DERFOR virker det på dit arbejde og ikke på din bil fordi strømmen fordobles når spændingen halveres.

Ved 55Watt over 12 Volt der trækker du 4,6 Ampere (A)

Det er lige i overkanten af hvad alm. kabelsko kan lede fordi de simpelthen ikke klemmer godt nok over ledningen og over nok metal til at det ikke bliver for varmt.
    De bliver derfor en slags modstand i kredsløbet og effekt afsat i en modstand = varme.

Så dit problem er ikke dine ledninger, det ville ikke give dig varme kabelsko, men varme kabler.
    Så du skal helt sikkert lode dem sammen, det er det eneste der virker for at få nok metal til at lede strømmen fra kablet til kabelskoen.

• #17   22. sep 2011 Brabus : Det er perfekt omtalt...

Det var lige det jeg ville ind på...

• #18   22. sep 2011 varme opstår kun i kabler og samlinger, hvis de er dimensioneret forkert.
    Så varme kabler = for tynde kabler og varme kabelsko/samlinger = for små, svage samlinger.

• #19   22. sep 2011 Man skulle vist have hørt lidt bedre efter i det Ohms lov der :), fatter brik af sådan noget el fis smiley

Men det eneste jeg mere eller mindre har udskiftet, er jo ledningerne s:
    Men ja, varmekabelsko = små/svagesamlinger, men hvis man nu fører en tykkere ledning, så har skoen jo også noget mere at "have fat i" ?
    Men vil nu prøve med tykkere ledninger først, for der har da siddet kabelsko på fra standart, så det burde da virke, inden jeg begiver mig ud i at lodde alt mulig fast smiley

• #20   22. sep 2011 Olli -

Det er jo ikke "alt mulig" du skal lode, det er kun selve ledningen på kabelskoen.

Det er ikke fordi dine kabler er for små at dine kabelsko blvier varme.
    I så fald skulle dine kabler lbive lige ås varme og hvis de er så varme at det kan smelte dine kabelsko, så vilel du også ahve problemmer med at isoleringen på dione kalber smelter, så den tror jeg ikke på.

Men det er klart at hvis dit kabel er så lille at det næsten svømmer rundt i kabelskoen, så passer de ting jo ikke sammen.
    Men skal bruge kabelsko der passer til det kabel man skal fæstne dem til.

Men det med at have en samling der blot er klemt sammen i et kredsløb der trækker en god sjat strøm som lygter nu engang gør i en bil grunden den lave spænding på 12 Volt, det er som regel altid en god start på dårlig forbindelse og det er som regel også en selvforstærkende effekt.

Så med mindre du roder med små signaler og strømme til små udstyr i bilen, så skal man helst holde sig fra de der klemme samlinger som en kabelsko den består af.
    Lodning af en sådan samling kan faktisk gøre den op til 10 gange mere strøm bæredygtig og det tager så ufatteligt lidt tid at lave, men som du selv erfarre så tager det masser af tid og en god portion irritation når tingene ikke er lavet lige i skabet. smiley

• #21   22. sep 2011 Mange org. ledninger på stik i en bil er faktisk også lodet på klemme terminalerne, kabelskoene og soklerne smiley

• #22   22. sep 2011 BRABUS: Jeg takker smiley det vil jeg prøve, prøver og udskifte ledninger, og lodde kabelsko og ledning smiley

Kommentér på:
Tågelygter, Stel smelter?!

Annonce