{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Regler for sæder? :)
  • #1   2. okt 2011 tror næsten at det er noget der skal kunne godkendes fra fabrikanten... overvejede det selv på et tidspunkt... men gav op da det var umuligt at finde en gyldig metode til fæstning af dem... så tror ikk du skal regne for meget med det...

• #2   2. okt 2011 Damn smiley

• #3   2. okt 2011 se hele teksten her med link
    http://trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ.aspx

Må man eftermontere sikkerhedsseler og ekstra sæder?
    Som udgangspunkt må du gerne eftermontere sikkerhedsseler på bagsædet. Biler, der er nyere end 1. april 1988 er født med sikkerhedsseler på bagsædet, så eftermontering handler altså kun om ældre biler.

Siden 1. april 1980 har der været krav om, at personbil skulle have styrkemæssigt godkendte seleforankringer ved bagsædepladserne. Det vil derfor være nemt at eftermontere e/E-godkendte sikkerhedsseler i biler nyere end 1. april 1980. Forankringerne er der allerede.

For store personbiler (busser) med tilladt totalvægt under 3500 kg har der været krav om seleforankringer på bagsædepladserne siden 1. april 1993, så også i disse biler fra efter denne dato er det nemt at eftermontere sikkerhedsseler.

Har du en bil, som er registreret første gang før 1. april 1980, kan det være, at bilen alligevel har originale forankringer til bagsædeselerne. Så er det nemt at eftermontere sikkerhedsseler.

Hvis der derimod ikke er nogle forankringer, skal der isvejses nogle forankringer. Der er kun krav om, at selerne skal være ”solidt” fastgjort til bilen, men det betyder også, at det er en god idé at skæve til konstruktionen af originale forankringer, når man laver de nye.

For store personbiler (busser) er den tilsvarende dato 1. april 1993.

Regler om sikkerhedsseler findes i Vejledning om syn af køretøjer afsnit 10.02.

Kan jeg montere et sæde bag bagsædet i min bil?

Ja, du skal blot du sikre dig, at bagsiden af ryglænet på de oprindelige bagsæder ikke medfører unødig fare for passagererne. Vær desuden opmærksom på eventuelle krav til seler og seleforankringer.

Kan jeg montere en autostol bag bagsædet i min bil?

En autostol (barnestol) skal monteres efter autostolfabrikantens anvisninger, hvilket typisk er på et fremadvendt eller bagudvendt sæde med en trepunktssele. En autostol kan altså ikke monteres direkte i bunden af bilen.

Den bageste del af bilen er i øvrigt sikkerhedsmæssigt kun velegnet til placering til børn eller andre passagerer, hvis bilen er konstrueret til det.

Kan jeg montere et midtersæde i min varebil? (og hvad med seler hertil?)
    Hvis du monterer et midtersæde i en varebil, skal sædet opfylde det generelle krav om at være solidt fastgjort til køretøjet, hvilket kontrolleres ved syn. Du skal desuden fremlægge dokumentation for, at seleforankringerne er afprøvet (trækprøvet) jf. Detailforskrifter for køretøjer afsnit 10.02.021 (2). Sikkerhedsseler skal være godkendte trepunktsseler.

Midterplads i varebil skal være forsynet med trepunktssele; dog kan man ”nøjes” med hoftesele, hvis passagerens hoved ikke kan komme i kontakt med forruden jf. Detailforskrifter for køretøjer afsnit 10.02.024.

Vær opmærksom på, at passagereren skal kunne indtage en normal siddestilling. Bilen skal være således indrettet, at føreren kan betjene køretøjets apparater, uden at hans opmærksomhed bortledes fra den øvrige trafik. Dette betyder bl.a. at fører skal uhindret kunne betjene gearvælger og håndbremse.

Kan jeg montere sæder i rummet bag de forreste sæder i varebil?

Nej, der må ikke monteres sæder i rummet bag de forreste sæder, med mindre du vil ændre bilen til mandskabsbil, som kun er tilladt at bruge i firmasammenhæng (efter omregistrering).

Skal bilen til syn efter montering af sæder?

Hvis bilen er registreret med et bestemt antal siddepladser (det står på registreringsattesten), skal bilen efter ændringen synes og godkendes med de nye sæder.

Sidevendte sæder kan ikke anbefales

Det er ikke muligt at opnå samme grad af sikkerhed med sidevendte sæder som med fremadvendte sæder. Trafikstyrelsen kan derfor ikke anbefale at anvende sidevendte sæder. Sidevendte sæder er ikke tilladt i biler nyere end 20. oktober 2007 med undtagelse af enkelte særlige busser.

Brug af sele

Læs om regler for brug af sele på

Politiets hjemmeside og Rådet for Sikker Trafik.

• #4   3. okt 2011 Så konklusionen er, at jeg godt kan, men skal syne den efterfølgende? smiley

• #5   4. okt 2011 det vil jeg mene, men ellers skriv til trafikstyrelsen - de er hurtige til at svare tilbage

• #6   4. okt 2011 Okay, tak for hjælpen smiley

• #8   7. okt 2011 gælder det også hvis der ik er airbag i bagsæder og det er dem man vil skifte?

• #9   8. okt 2011 Jeg har snakket med dem, og hvis der er airbag i sæderne originalt, så skal man også sætte sæder i der er det i.. Hvis der ikke er airbag originalt, må man godt bare sætte nogle i uden..

Kommentér på:
Regler for sæder? :)

Annonce