9.693 visninger
|
Oprettet:
Tilmeldt:
9. okt 2005 Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Håndbremsen/nødbremsen. {{forumTopicSubject}}
Hvem var det, der bestemte at den kun skulle bremse på enten forhjulene eller baghjulene?.
Og hvorfor er lige at langt de fleste biler har håndbremsen på baghjulene, når det er det sæt hjul der mister grebet først ved ved en opbremsning?
apr 2008
Følger: 113 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 76 Svar: 1.428
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
jan 2009
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 172 Svar: 3.264
Nogle biler har faktisk håndbremsen på for hjulene mener Citroen C5 har bla.
apr 2008
Følger: 113 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 76 Svar: 1.428
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
ja det ved jeg, men så fortæl mig hvorfor håndbremsen ikke tager fat på alle 4 hjul. Den primære bremse har væske i systemet, og den sekundære bruger kabeltræk... det burde jo ikke være svært og trække kabel til det andet sæt hjul?.
Frek E.
Ja tak det ved jeg, men du besvare ikke spørgsmålet :).
apr 2008
Følger: 113 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 76 Svar: 1.428
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
jun 2004
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 11 Emner: 165 Svar: 1.833
men på et 2-kredssystem og nyere der er det den ene af de 2 eller 4 kredse der er nødbremsen, de kredse er hydrauliske, altså med bremsevæske.
på alle biler der er lavet efter at 2-kreds bremserne blev opfundet, for lang tid siden, der fungerer håndbremsen kun som parkeringsbremse.
desuden så har mange franske biler og gamle amerikanere håndbremsen på forhjulene.
dec 2008
Følger: 11 Følgere: 13 Biler: 7 Emner: 269 Svar: 2.153
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Nu er hovedcylinderen jo også lavet som to kred system. så de går vel næppe på samme tid.. og nødbremse er fra gammel til hvor bilerne kun havde et kreds system..
Det er faktisk noget at det synsfolk osv. ikke har fået opdateret... ;-)) For det er en parkeringsbremse på nyere biler idag... og ikke en nødbremse.....
Det er ikke så længe siden at jeg mødte en synsmand der trak i håndbremsen på en bil, og den ene kabel sprang. men bilen blev synet alligevel for den kunne sagtens holde bilen alligevel. ( defekten kom kun på som en anmærkning ) men jeg kiftede nu begge kabler alligevel bagefter...
Hvad angår selv pørgsmålen så har bla. Citröen lavet det geniale at håndbremsen virker på forhjulene og det er det bedste fordi bremsetrykket jo skal være størst på forhjulene på alle biler, og hvis man bare trak en ekstra kabel til baghjulene ville disse sikkert blokere før forhjulene og bilen vil skride ud...
Derfor kan den ikke fungere som nødbremse idag. og hvis der var en mulighed for at det skulle være nødvendigt ville det sikkert allerede være et krav til sikkerheden på alle nye biler idag, (HVIS håndbremsen skulle være en nødbremse ) så det er den tætteste forklaring jeg kan komme på...
At håndbremsen overhovedet kom på baghjulene i sin til, har sikkert været det nemmeste dengang. bla. med kabelføringen, og hvis ikke så er det jo bare en af de fejl 40 folk har accepteret i rigtig mange år....
Håndbremsen/nødbremsen.