{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  køre med andre
  • #1   10. nov 2011 hvis det er over en længer periode , skiftes i da til at tage en uge hver ,hvis i alle har bil . ellers er det jo bare 10/3 x km

  • #2   10. nov 2011 Jeg ville tage et sted mellem 1,50 kr. og 2,00 kr. pr. km (delt med 3, så man også selv "betaler" en tredjedel). Det kommer an på bilen, det drejer sig om. Var bilen helt ny, ville beløbet være større, mens det evt. kunne være mindre, hvis der er tale om en gammel/billig bil.

  • #3   10. nov 2011 jaja men vil jo mene der skal medregnet slitage olie og sådan.. så vil høre hvordan i regner? smiley

  • #5   10. nov 2011 Ved ikke hvor langt det er eller noget, men jeg havde en med op at køre 10km hver vej og han gav 50kr i ugen for det.

  • #6   10. nov 2011 Det er godt nok en dårlig forretning for ejeren af bilen, hvis der kun betales brændstof af de andre.

    Værditab og vedligehold/service udgør på en bil i stil med min ca. 30.000 kr. pr. år => 1 kr. pr. km, da jeg kører ca. 30.000 km årligt. Dertil kommer brændstof.

    Hvis det er eneste grund til, at du har en bil, skal de også principielt betale en del af vægtafgiften og forsikringen. Det forholder sig dog nok ikke sådan, kunne jeg forestille mig.


  • #7   10. nov 2011 altså det er 1 tur. frem fredag og hjem lørdag. der er 250 km.

  • #8   10. nov 2011 Hvilken bil, Mark? Det er jo som sagt altafgørende.

  • #9   10. nov 2011 Som minimum 50% af brændstoffet..tank bilen helt op inden du tager afsted, tank den når du kommer hjem..så må man betale halvdelen og lidt for ulejligheden:)

  • #10   10. nov 2011 Mark K
    Hvis du alligevel skal turen, så ville jeg bare regne brændstofforbruget ud og dele det i 3..
    Noget andet, hvis du skal køre med folk.. Men hvis du alligevel skal vejen, så ville jeg gøre det sådan.. smiley


  • #12   10. nov 2011 I er godt nok nogle flinke mennesker herinde - mere end mig, kan jeg da i hvert fald konstatere.

    Jeg kunne dog principielt aldrig finde på at tage mindre end vedkommendes andel af mine reelle udgifter for det. Det er helt sikkert. Og dermed mener jeg ikke forsikring og vægtafgift, da de ikke afhænger af antal kørte km.


  • #13   10. nov 2011 Bay
    Hvis du alligevel skal vejen, så tager det sku ikke mere slid på din bil end hvis du sidder alene..

    Hvorfor være et større røvhul, end højst nødvendigt? smiley


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 18 Svar: 171
    #14   10. nov 2011 Jeg ville kun dele brændstof.. ergo har du brugt 1000kr på en måned, ville jeg be om 333kr fra de 2 andre.. og selv betale min andel.
    andet slid og det, kommer jo alligevel, hvis du kørte alene..


  • #15   10. nov 2011 Hvis jeg alligevel skal vejen, hvorfor skulle jeg så i det hele taget kræve penge for benzin? Det er jo samme argument ...

    Jeg mener, du vender den helt forkert. Alternativet kunne jo lige så godt være, at en anden kørte - og så skal jeg ikke straffes, bare fordi vi beslutter at køre i min bil frem for en andens. Hvis den anden ikke har en bil, skal jeg ikke straffes, fordi jeg er den eneste, der har en bil. Det vil jeg principielt ikke finde mig i.

    Jeg tager hatten af for jeres godhed. Det overgår desværre bare ikke mig selv smiley


  • #16   10. nov 2011 Carsten S
    Benzinudgiften kom jo også, hvis du kørte alene. Jeg kan ikke finde argumentet smiley


  • #17   10. nov 2011 Bay
    Fordi ellers kunne du bare sige nej, også skulle de selv køre..
    Så passagerne vil nok hellere betale lidt i benzin/diesel, end selv at køre og betale hele gildet selv.. smiley


  • #18   10. nov 2011 når gutterne og jeg er på tur til div ting deler vi kun brændstofudgiften, det er noget andet hvis det er kolleger man har med synes jeg.

  • #19   10. nov 2011 Hvis det er en enkelt gang du skal køre, og det er 2x250 km, så vil du bruger cirka 50 liter brændstof, og hvis det koster 12 kr/l så vil det jo så være 600 kr, hvis de to andre betaler 300 kr, og du så selv tager dig af vedligeholdelse af bilen, så må det være nogenlunde fair.

    Men har i ikke adgang til en bil der kører lidt længere pr liter?
    Ellers bliver det hurtigt en dyr tur smiley



  • #20   10. nov 2011 Jeg kan da stadigt bare sige nej, hvis de ikke vil betale deres andel af mine udgifter til slitage, dæk, service osv. Jeg kan som sagt overhovedet ikke finde argumentet.

    Der er en samlet udgift på X kr. for at køre fra A til B. Der er 3 personer med i bilen. Jeg kan ikke i mit lille hoved begribe, hvordan I får det til, at man <i>ikke</i> skal betale 1/3 X hver.


  • #21   10. nov 2011 Til hverdag er vi tre der kører sammen på arbejde, der skiftes vi til at køre, så er der ingen penge i mellem os. At min bil så er meget billigere i brændstofudgift er en helt anden sag.

  • #22   10. nov 2011 jeg havde også kun bedt om at dele brændstoffet, jeg kører jo turen under alle omstændigheder.

  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 18 Svar: 171
    #23   10. nov 2011 Bay: det er bare std. høflighed.. Kørte jeg med en ven en dag og benzin udgifter oversteg 200kr. ville jeg altid give min del..

    Men du kan jo se på det på denne måde.. Enten kan i tage hver jeres bil og betalte 500kr hver i benzin. eller i kan tage den enes bil og så betale 250kr hver..
    Det er skulle have for slid synes jeg er en tam ting.. for skal man så tage den lille I30 eller den store BMW 750.. slid prisen er jo kæmpe.. her ville folk jo nok bare tage den bil der enten køre længst på literen, eller den bil der er mest behagelig når det er længere ture..
    eller som std. den person der bor længst væk, samler den anden op på vejen forbi.

    undskyld mig.. men nøj jeg havde ikke kørt med en eneste af mine venner, hvis de skulle have slid eller sådan, for at give et lift..


  • #24   10. nov 2011 johnny .
    Det kan være, <i>du</i> så kan svare mig, når de andre ikke kan. Hvis du nu skal køre turen alligevel, hvorfor vil du så have dem til at betale brændstof?


  • #25   10. nov 2011 Carsten S
    Jeg tager som sagt hatten af for jeres venlighed over for jeres venner, kollegaer og hvem I ellers kører med. Men jeg mener nu fortsat, at perspektivet er ukorrekt.

    Om det er en I30 eller en BMW 750 er for så vidt irrelevant. Hvis passagererne er utilfredse med de udgifter, der måtte være i forbindelse med kørslen, kan de jo selv lægge bil til. Så skal jeg nok betale for deres andel af slitagen osv.


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 18 Svar: 171
    #26   10. nov 2011 Bay: faktisk er jeg typen der gerne lige køre mine venner hjem, hvis de er på besøg og klokken er blevet mange, eller det regner, så de slipper for bus.. der spørger jeg ikke om benzin penge.. kunne jeg aldrig finde på..

    Men skal jeg købte ind i tyskland, er min grundregl, er der nogen der skal have noget med hjem, så de med til at dele benzin udgiften for turen. Jeg tager ikke penge for at løfte deres sodavand.. og tager heller ikke en timepris for at køre der ned. smiley


  • #27   10. nov 2011 Synes det er win/win for alle parter når man deler brændstof, ville aldrig tilbyde at køre gratis når turen er på 500 km i alt

  • #28   10. nov 2011 Som sagt, Carsten, så synes jeg hverken mindre om dig eller synes, du er dum, fordi du kører gratis med dine venner. Det synes jeg da, er prisværdigt.

    Men rimeligt er det ikke - isoleret set.


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 18 Svar: 171
    #29   10. nov 2011 Bay: hehe forventede jeg heller ikke du gjord smiley
    men ville du tage timepris hvis du købte ind i tyskland og sådan? eller ville du bare ikke gøre det?
    Synes principet er det samme, om det en tur til tyskland og handle ind eller man er på en roadtrip med et par venner/kollegaer..


  • #30   10. nov 2011 Bay fordi jeg er grådig hehe.

  • #31   10. nov 2011 Rimeligt??? den eneste man snyder er sig selv men en vennetjeneste kommer altid en tilgode smiley

  • #32   10. nov 2011 Nej, jeg ville ikke have timepris, hvis jeg selv skulle derned. Jeg vil ikke <i>tjene penge</i> på mine venner. Jeg vil kun have dækket mine udgifter.

    Dog ville jeg tage en "timepris" (finde på et fast beløb), hvis jeg skulle køre derned for én, hvis jeg ikke selv havde interesse i det, men alene gjorde det for vedkommendes skyld.

    Igen snakker jeg ud fra en "alt-andet-lige-betragtning". Man kan føle, man skylder sine venner noget på så mange andre områder, som gør, at det opvejer hinanden.


  • #33   10. nov 2011 rune kirk C
    Jeg tror ikke, du har læst mine indlæg. Jeg argumenterer jo netop for, at man <i>både</i> skal have benzinudgifter <i>og</i> slitage dækket. Jeg mener derfor ikke, det er rimeligt - igen isoleret set - kun at få dækket sine benzinudgifter, når der også er mange andre udgifter forbundet med turen.


  • #34   10. nov 2011 johnny .
    Det er nu fortsat ikke et svar på, hvorfor du
    1. <b>Ikke</b> vil tage penge for udgifter til øget slitage, dæk, service osv., fordi du skulle køre turen alligevel.
    2. <b>Gerne</b> vil tage penge for benzinudgifter, selv om du skulle køre turen alligevel.

    Kan du ikke få øje på modsigelsen? smiley


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 18 Svar: 171
    #35   10. nov 2011 Bay: altså skulle jeg som du siger, køre en længere tur for en, som f.eks. køre en til lufthavnen, ville jeg nok os sige en timepris.. alt efter hvem det var..
    Hvis det familie eller en meget god ven, gør jeg det gerne... men er det bare en bekendt og skal jeg bruge 2timer på at køre ham, ville jeg nok os have lidt ekstra for at spilde min tid hehe..


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 18 Svar: 171
    #36   10. nov 2011 Bay: tror grunden til folk faktisk ikke tager for slid, er lidt at det er så lidt.. iforhold til benzin.. plus, hvor er grænsen.. skal du os ha for sprinkler væske hvis du bruger ekstra af det eller laver du hjulspind, koster det lige 10kr ekstra?
    Kan godt se hvad du mener, men for mig er det små ting.. benzin er det synlige og det "dyre" og det jeg dele, hvis vi er to der skal afsted..


  • #37   10. nov 2011 Som sagt snakker jeg alene ud fra en isoleret betragtning. Føler jeg, at jeg skylder vennen noget, eller er jeg i humør til at give en gratis tjeneste, så kunne jeg sagtens finde på dét.

    Det ændrer dog ikke på, at det pr. definition vil være en gave, man giver til passagererne, hvis man ikke tager "fuld pris".


  • #38   10. nov 2011 Er det lidt? Slitage, dæk og service (jeg regner ud fra gennemsnitligt forbrug heraf) er da det dobbelte af brændstofudgiften eller sådan noget smiley

  • #39   10. nov 2011 Bay lad mig gætte. Du har aldrig folk med oppe at køre de tager hellere bussen eller toget det er jo billigere smiley


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 18 Svar: 171
    #40   10. nov 2011 Det jo ikke noget der forsvinder fra din penge pung.. hvorimod benzin skal du fylde på 1-2 gange på den tur evt.. det noget du mærker.. det andet er bare så svært. hva hvis du 4 dage efter total skader din bil og forsikring giver dig en helt ny.. vil du så betale alle folk, penge tilbage? for så har du jo faktisk intet slid.

  • #41   10. nov 2011 Morten Bernstorff H
    Jeg har til dato endnu ikke hørt om nogen, der hellere ville tage en bus end at give mig en tredjedel af mine udgifter til kørsel. Men hvis de vil, skal de da bare gøre dét. Jeg er ligeglad.

    Carsten S
    Man mærker det løbende, ja - men det andet ryger da også op af pengepungen hvert halve år til service, når der skiftes dæk, når der skiftes BIL (værditab) osv. Det er da dét, der for alvor kan mærkes smiley


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 18 Svar: 171
    #42   10. nov 2011 Du har jo værditag lige meget hva.. laver du så nye takster, hvis du kommer til at købe dyre dæk end normalt? eller en dyre motor olie? eller har du bare en fast takst ud fra hvad du tror passer med det formodet slid?

  • #43   10. nov 2011 Man har ikke værditab lige meget hvad, nej. Det er jo afhængigt af antal kørte km. Og udgifter til dæk, olie osv. ligger på et relativt stabilt niveau.

    Det kan ikke betale sig at diskutere yderligere. I må bare sige nej tak, hvis jeg tilbyder jer at køre med smiley


  • #44   10. nov 2011 håber de beder dig om at motorbremse så du ikke slider på bremserne så.
    Hvad hvis du fik en bøde skulle de også betale noget af den hvis det var fordi du kørte for stærkt??
    Jeg mener bare at skal du fra A til B og det koster 500 i brændstof, og der så er nogle der gerne vil med, er det da med til at holde udgifterne på slidtage nede ved at sige så deler vi bare de 500 i 3 og de så betaler hver deres tredjedel som du selv betaler alle pengene selv


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 18 Svar: 171
    #45   10. nov 2011 hehe smiley ja forskellige vil folk jo altid være hehe

  • #46   10. nov 2011 Bay skal vi ikke blive enige om at i bund og grund bestemmer jeg selv hvad jeg tager og hvorfor? bilen er 13 år gammel og har kørt 330.000 km. tror ikke den kan blive mere slidt, benzin opkræver jeg yderst sjældent, men tager da gerne imod når folk vil betale.
    det er vel op til den enkelte hvor meget han vil bonge sine kammerater for.


  • #47   10. nov 2011 Morten Bernstorff H
    Næ, for det ville jo være min egen skyld, hvis jeg ikke overholdt loven. Det burde da sige sig selv.
    Hvorfor mener du så ikke, det er med at holde udgifterne nede ved at sige, det koster 500 kr. i brændstof og samlet set 500 kr. i slitage, dæk, værditab, service osv., og dele de 1.000 kr. i 3?

    Det er fortsat det billigste for alle parter - forskellen er sådan set bare, at her bliver ingen snydt. Det gør ejeren af bilen jo ved din løsning.

    Jeg er som sagt ikke ude på at diskutere det yderligere. I må gerne køre gratis for min skyld. Jeg prøver bare på at argumentere for - over for Mark, som startede tråden - at det er 100 % fair at tage penge for samtlige udgifter. Det har jeg ikke set nogle af I andre argumentere for smiley


  • #48   10. nov 2011 johnny .
    Skal jeg betragte det som et implicit udtryk for, at du ikke har et svar på mit spørgsmål? (kan i øvrigt godt forstå dig - der er jo ingen argumenter for det)


  • #49   10. nov 2011 På mange nyere biler er serviceudgiften ret lille set i forhold til brændstofudgiften.
    Min egen har kostet 2.200 kr i serviceomkostninger for 30.000 km.
    Dertil kommer dæk som jeg normalt kører 50-60.000 kr for et sæt, til 4.000 kr.
    Det giver en udgift på omkring 4.000 kr for et år.
    Fordelt på 30.000 km, så er det mindre end 0,15 kr/km. Så kommer værditabet dertil, det kommer så meget an på bilen, men jeg tvivler på at jeg har tabt 1-2 kr/km i forhold til hvis bilen "bare" havde stået stille.

    Service og dæk følger antal kørte kilometer, ejerafgift og forsikring koster det samme, lige meget hvor meget jeg kører.

    Et eller andet sted, så er service, vedligehold en forsvindende lille del i forhold til brændstoffet, specielt når bilen ikke er mere økonomisk at køre i end 10 km/l.
    Men hvis de to passagerer betaler brændstoffet, så må ejeren tage resten, så burde han ikke have tabt på det...


  • #50   10. nov 2011 Bay
    Det har jeg da argumenteret for???
    Hvis en tilbyder at køre med og i deler brændstofs udgiften, så slipper du af med mindre penge.. Du får selvskab under turen, PLUS du spare miljøet for at to biler skal køre istedet for en..
    Hvorfor tage det samme, som hvis personen selv kørte? Så er der SLET ingen ide i at køre sammen????


  • #51   10. nov 2011 Istedet for bare at køre i en*

  • #52   10. nov 2011 Theis P
    Det er jo ikke et svar på, hvorfor man kan tillade sig at tage penge til dækning af benzinudgifter (når man jo alligevel kører), når man ikke kan tillade sig at tage penge for de andre ting (når man jo alligevel kører).
    Der er jo et mismatch i argumentet.
    Desuden har du jo heller ikke argumenteret for, hvorvidt det er fair. Du har alene argumenteret for, at det er bedre end ikke at tage noget og køre hver for sig - det er jo også tilfældet med "min" løsning.


  • #53   10. nov 2011 Bay
    Det er heller ikke mere fair end det du gør, man må selvfølgelig gøre det man selv vil. Jeg vil bare hellere gøre en "tjeneste" hvis man kan sige det sådan, måske det kommer en til gode en skønne dag..
    Det handler om hvor humant man er som menneske.. :o)


  • #54   10. nov 2011 Nej, min løsning er pr. definition mest fair, alt andet lige, da udgiften er den samme for alle. Det er der endnu ingen, der har modargumenteret. Alt det med vennetjenester er irrelevant i sådan en diskussion.

  • #55   10. nov 2011 Bay
    Kan du argumentere for hvorfor det er mest fair?
    Fordi alle udgifter er lige for alle, er ikke godt nok for mig.. Så hippie agtig er jeg heller ikke.. ;o)
    Jeg syntes jo det er mest fair at de bare er med til at betale brændstoffet..


  • #56   11. nov 2011 Set er det simpelthen fordi udgifterne deles lige. Det er jo definitionen af fair. Det er der ikke behov for mere dokumentation for smiley

Kommentér på:
køre med andre

Annonce