{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.295 visninger | Oprettet:

Generel lovkrav om dæk typer {{forumTopicSubject}}

Hej har et spørgsmål, nu når jeg skal købe vinterdæk. Er der krav om de parallelle dæk skal have samme mønster dvs samme mærke? for min mekaniker siger jeg bare kan sætte 4 forskellige dæk på uden problemer. det lyder bare lidt mystisk smiley

Nogen der har ide om det her?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Generel lovkrav om dæk typer
  • #1   23. nov 2011 du må gerne sætte 4 forskellige på bare det alle er rigige vinter dæk

    dog vil jeg anbefale at de er aksel vis ens


  • #2   23. nov 2011 tak skal du have frek F smiley


  • #3   23. nov 2011 frek F>> NEEEEJ!!!!!! MØNSTRENE SKAL VÆRE HELT ENS PARVIS!!!!

  • Kenneth s
    Kenneth s Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 22 Svar: 223
    #4   23. nov 2011 øhm skal dæk ikke være parvis ens?

    Nej. Man må gerne anvende forskellige dæk. Dog skal dækkene parvis være ens. Dvs. at man gerne må køre med 205/55R16 fra Michelin på foran på bilen og 205/55R16 fra Goodyear bagpå. Blot skal størrelsen være den samme. - med mindre bilproducentens foreskrifter tillader forskellig størrelse for - og bagtil.

    copy paste


  • #5   23. nov 2011 Frek har ret. Der må sidde 4 forskellige dæk på med 4 forskellige mønstre. Det, der skal være parvis ens, er STØRRELSEN.

  • #6   23. nov 2011 Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
    fra dæk til midlertidig brug.

    Taget direkte ud af vejledningen


  • #7   23. nov 2011 8.02.002 Dæk
    (1) Dæk
    a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk og
    være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.
    b) Skal være af dimension og udformning svarende til fælgen.
    c) Skal tydeligt og holdbart være mærket med dimensionsbetegnelse og fabrikantens
    og/eller regummieringsfirmaets navn eller varemærke.
    d) Skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h tydeligt og holdbart
    være mærket med bæreevne- og hastighedsangivelse.
    (2) Mønsterdybden skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h
    være mindst
    a) 1,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg
    og
    b) 1,0 mm for køretøj med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
    120 Detailforskrifter for Køretøjer 2011
    Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, hvorved forstås de brede riller i slidbanens
    midterste del, der dækker ca. 3/4 af slidbanens bredde.
    (3) Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være forsynet
    med slidindikatorer (TWI).
    Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i hovedmønsteret
    er reduceret til 1,6 mm.
    Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens hovedmønster.
    (4) Oppumpningstrykket skal være i overensstemmelse med det af køretøjsfabrikanten
    foreskrevne, dog højst 9 bar.
    (5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
    fra dæk til midlertidig brug.
    (6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
    a) opbygning:
    - radialdæk
    - diagonaldæk
    b) anvendelseskategori:
    - almindeligt dæk (uden M+S-mærkning)
    - terræn- og vinterdæk (med M+S-mærkning)
    - dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).
    (7) Enkeltmonterede dæk på aksel med tilladt akseltryk på mere end 8.000 kg skal
    være radialdæk.


  • #8   23. nov 2011 8.02.021 Personbil M1
    (1) Personbil M1 skal - uanset den tilladte totalvægt - være forsynet med dæk med
    en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.
    (2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.
    Før 01.05.77: Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på
    samme aksel.


  • #9   23. nov 2011 Polo... Det med typen skal være parvis ens er ikke korrekt for personbiler. De skal have samme type på ALLE fire.

  • #10   23. nov 2011 ...ok, du fandt den selv:)

  • #11   23. nov 2011 det med type er sommer/vinter dæk
    og radial/diagonal dæk der snakkes om

    mønsteret er der ingen lov om igen anbefales det at de er akselvis ens


  • #12   23. nov 2011 nemlig Tommy P

  • #13   23. nov 2011 det første var bare gennerelt dæk
    det andet er direkte på en personbil m1
    Men hvor der på en Varebil N1 over 3000 kg gerne må side dæk af forskellig type bare det er akselvis


  • Ritter
    Ritter Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #14   12. aug 2014
    Dæk og fælge mv. skal være ubeskadigede. Mønsterdybden skal på køretøjer med størst tilladt totalvægt på højst 3500 kg være mindst 1,6 mm. Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, som er de brede riller i slidbanens midterste del.
    Personbiler skal være forsynet med samme dæk på alle hjul. Dvs. at dækkene skal være af samme dimension og type og være oppumpet til korrekt dæktryk. En undtagelse er dog biler fra før 01.05.1977, hvis dæk blot skal være af samme type på samme aksel.


  • #15   12. aug 2014 Samme type dæk på alle 4. Dvs. Enten 4 stk. Vinter. 4 stk sommer eller 4 stk pigdæk.

    Udover det så må du kører med 4 forskellige dæk mærker med forskelligt mønster, og mønsterdybde.



  • #16   12. aug 2014 Har lige genoplivet endnu et gammelt emne.

Kommentér på:
Generel lovkrav om dæk typer

Annonce