Køb af bil, hvad sys i? {{forumTopicSubject}}
Hej BG..
Jeg er sku lidt i tvivl vedr. et køb af en bil og det hjælper altid at få andres mening med i overvejelserne.
Jeg har haft kigget på en Golf 3 1,9 TD VAN fra 1994.
Til trods for at den er fra '94 er der intet rust. Jeg har nede under bilen og gik den igennem med lommelygte og det hele. Intet rust i skærmkanter, men et par "Bilka" buler her og der...
Der er desværre nogle lakskader, hvor der er blevet malet med en anden lak(Ikke helt den samme farve)...
Men ellers er bilen fin. Kun kørt 178.000 km. fuld servicebog import fra Tyskland... Ny tandrem, remstrammer, vandpumpe, oliefilter+olie, luftfilter, brændstoffilter, bremser+bremsevæske. Relativ nye sommer+vinterdæk. Leveres Nysynet..
Umiddelbart lyder det ikke helt dumt... Det eneste der skal ofres er en god gammeldags Undervognsbehandling...
Hvad mener i derude..?
feb 2006
Følger: 30 Følgere: 26 Biler: 6 Emner: 283 Svar: 737
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 314
Alt i alt: 22.980,- kr.
jul 2007
Følger: 86 Følgere: 74 Biler: 14 Emner: 20 Svar: 149
apr 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 41 Svar: 1.038
Hvorfor en smide lidt mere og købe en lamborghini?
sådan kan man jo blive ved...
jul 2007
Følger: 86 Følgere: 74 Biler: 14 Emner: 20 Svar: 149
Men det er ikke ret meget så har man en golf 4
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 314
feb 2007
Følger: 25 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 137 Svar: 1.360
Ej jeg ville sku ærligt talt hellere finde en G4 istedet i den pris klasse
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 314
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 314
Golfen står uden rust.. Jeg var selv meget skeptisk, men overraskende nok var der ingenting...
En golf 4 kan ikke findes i den prisklasse.. (VAN+DIESEL)
jun 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 67 Svar: 624
Hvis den altså er rustfri. Er det muligt at få den op på en lift eller over en grav. Så go for it! Du kan jo ikke blive andet end skufftet.
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 314
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
svagheder:
* turboen skal efterses / serviceres for hver 250.000 km... koster ca 1600 hvis det gøres i tide.. koster 7000 for en ny turbo, hvis møllen flyver af ( been there, done that)
* Sørg for at køre den varm HVER GANG - topstykket er svagt - især mellem dysserne... mange AAZ'er dør før tid, fordi de ikke bliver kørt ordentlig varme og derved begynder at flække i toppen...
* vær obs på bundkarspakningen.. går tit og ofte på den model.. så.. vær meget obs på når den begynder at dryppe... (been there done that)
* Det beslag der holder pumpen fast har også på nogle af de første udgaver af AAZ problemer.. lider af metaltræthed og kan hvis man er uheldig knække... og ja.. det er dyrt ( been there done that)
* Motoren er sært skruet sammen... alt sidder meget svært tilkommeligt for en perlegrus-mekaniker.. oliefilteret kan ikke skrues af, uden at spilde.. dieselfilteret sidder også besværligt
* Vaccumslanger og returløb for diesel mørnes hurtigt.. bør i min bog skiftes hver 6 mdr. du skal især være obs. på den der er sat på som "prop" på den sidste... koster 38 kr hos WV...
så... mht. motoren så gør følgende:
* ny olie for hver 10.000 km inkl. filter
* ny luft- og dieselfilter for hver 20.000 km
* efterse bundkar hver gang der skiftes olie
* efterse beslag for dieselpumpe hver gang der skiftes olie
* giv gerne bell-add kur ved hvert olieskift...
* turboen efterses hos dieselelektro hver 250.000 km
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 314
Der er jo altid noget med sådan nogle biler...
Men bilen har kørt 178.000 km. Dvs. Turoboen burde holde en tid endnu inden Renovering... (7-9-13)
Jeg skifter ALTID Olie + filter for hver 5000-7000 km.
Luft og dieselfilter er lige blevet skiftet. Bunkaret så fint ud... Og dryppede ikke olie.. Motoren lyder utrolig sund.. Den var ikke varm da jeg kom og prøvekørte bilen.
Derfor tog det lige en tid for den at blive varm, men den kørte utrolig godt og lød som den skulle..
Men syntes du umiddelbart det lyder helt dumt..?
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 314
Jeg er interesseret i en VAN, dvs. gulpladebil.
Det skulle gerne være diesel.
Jeg må ærlig talt indrømme jeg er glad for Golf 2'eren i stedet, men det er UTROLIG svært at finde en 70-80 Hk på gule plader uden den har kørt 280.000-500.000 km. Og så faldt jeg lige over den her...
Grunden til den tiltaler mig lidt er at:
Jeg køber ALTID tysk... (Import)
Fuld Servicebog
Lav KM
Ny tandrem+ alt det andet jeg har nævnt i startet af indlægget...
Alt i alt er bilen ikke helt dårlig tror jeg...
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
og.. jeg kan se du vil give den en undervognsbehandling... så.. såvidt jeg kan se (uden at have set selve bilen), kan det vist ikke gå rent galt...
Bare husk at være obs på sæderne.. forsæderne i den årgang (både passat og golf) har det med at blive sat ihjel før tid.. altså at det skum der er inden i falder sammen, så man sidder på selve rammen.. så.. et plus kan være at kikke efter andre / nyere sæder der kan tilpasses.. fx fra golf IV (aner ikke om de kan tilpasses eller ej)
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
Har du overvejet import? måske der kan findes en garagemodel i tyskland
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=154332876&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=14&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=DIESEL&maxFirstRegistrationDate=1992-12-31&negativeFeatures=EXPORT&maxMileage=150000&lang=de&pageNumber=1
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=153471225&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=14&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=DIESEL&maxFirstRegistrationDate=1992-12-31&negativeFeatures=EXPORT&maxMileage=150000&lang=de&pageNumber=1
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=152123737&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=14&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=DIESEL&maxFirstRegistrationDate=1992-12-31&negativeFeatures=EXPORT&maxMileage=150000&lang=de&pageNumber=2
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 314
Har helt klart overvejet Import... Men da jeg syntes man skal uhyrer langt ned i tyskland for at finde en "ordenlig" model har jeg lagt tanken lidt på hylden igen...
Jeg skal måske lige have forklaret "Bell-Add", som du snakker om... Hvad hjælper det.?
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
* Det til tanken - renser pumpe og dysser - bruges sidste tankfuld op til olieskift
* Det til indsugningen ( på spray) sprøjtes direkte ind i indsugningen under førhøjet tomgang.. renser indsugningsmaifold og gasspjældet... afslut behandlingen med en frisk køretur for at få alt skidtet løsnet... tag dig ikke af den store grå sky, der kommer efter bilen... når den har fortaget sig, er indsugningsmanifold og gasspjæld renset..
* det til olien - hældes i olien lige inden olieskift... hæld det på, lad den stå i tomgang i en halv time - skift olien... det renser ALT hvor olien kommer og gør i den grad underværker...
* Personligt afslutter jeg med en liter SWEDOIL - men - det er smag og behag.. personligt synes jeg det forbedre motorgangen og mindsker støjen på sådan en gammen diesel-suger som min
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 314
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
jeg kan varmt anbefale det
Køb af bil, hvad sys i?