erhverv eller privat? {{forumTopicSubject}}
Hej BG'ere.
Jeg har for nylig oprettet min egen tømrer virksomhed, og i den forbindelse bruger jeg min private bil i det daglige. det er jo også dejligt at kunne udbetale den høje befordring sats til sig selv.
Nu kigger jeg lidt efter en nyere og større varebil til formålet, men kan ikke helt gennemskue hvad der bedst kan betale sig. at købe den privat og fortsætte med kørepenge, eller købe den ind i virksomheden og trække alle udgifterne fra.
Fordelen ved at eje selv, er umiddelbart kørepengen, men den høje sats kan man jo kun få optil 20.000 kr. hvilket jeg når ret hurtigt.
Omvendt hvis firmaet ejer den så skal jeg vel enten have et 50/50 ejerskab, eller beskattes af fri bil hvis jeg vil bruge den privat også hvilket er planen.
Har i nogle råd eller erfaringer på dette område?
aug 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 1 Emner: 67 Svar: 503
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 865
vh
dec 2005
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 31 Svar: 73
Jeg sætter højst sandsynligt nok et regnskab op sammen med min revisor, men derfor var det stadig rart at høre lidt erfaringer
jul 2003
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 2.278
jul 2003
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 2.278
dec 2005
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 31 Svar: 73
Men skal nok stadig ha lommeregneren frem. jeg har lige nu lidt overskud i firmaet, så spørgsmålet er om det kan betalse sig at udbetale dem (og betale skat) eller om de skal bruges på firmabil...
erhverv eller privat?