{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.983 visninger | Oprettet:

Kopi af sideskærm i glasfiber. {{forumTopicSubject}}

Hey

Jeg skal have 2 nye sideskærme til min bil... men kom i tanke om at jeg har en masse glasfibermåtter, polyester, hærder og værktøj.... så tænkte på at lave en kopi af dem jeg har.

Jeg har rodet en del med glasfiber men ikke i at tage en kopi af en del...

Jeg tænkte at beklæde skærmens yderside med glasfiber... men der skal jo noget slipmiddel på... ? kan det købes på nettet ?
Og hvorn er det med gelcoat... hvad gør det ?

Men jeg vil lave en skal som derved skal bruges som skabelon.
Vil os evt. bruge noget vaacum i form af en pose hvis der er nogen der ved noget om det ?

Nogen som har prøvet noget lign. ?
da jeg godt kunne bruge noget hjælpe om dette..

Evt. sider på nettet hvor de f.eks. laver en kopi af en skærm..

tak =)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kopi af sideskærm i glasfiber.
  • #2   9. jan 2012 ehhhm ... jeps lige nøjagtig som jeg skriver. smiley

• #4   9. jan 2012 Hehe

¤ Jeg ville rengøre overfladen på den originale skærm 100%

¤ Derefter skal skærmen jo ha noget slipmiddel eller gelcoat ? som jeg ikke er helt inde i... da jeg ikke helt er klar over anvendelsen af denne..og hvilken måde der er den bedste.

¤ derefter vil jeg beklæde skærmen med glasfiber (Mange måtter så den bliver kraftig.

¤ skille disse 2 efter hærdning

¤ rengøre min nye skabelon 100%
    her skal den vist osse poleres indeni... og igen ha slipmiddel eller gelcoat... igen er jeg i tvivl hehe

¤ opbygge den nye skærm indeni skabelonen i glasfiber
    (her har jeg set lidt på youtube om en plastpose udenom for at bruge den til at suge vaacum og derved reducere lufthuller i fibren. )
    Her er jeg os i tvivl smiley

¤ adskille disse 2 efter hærdning

• #5   9. jan 2012 Du behøver ikke at vacum støbe det når der er en form du bygger.

Først gør du skærmen ren i fx. acetone.

Så polere du skærmen med voks(slipmiddel) 2-3 gang.

Taper alt omkring skærmen ind. (Ellers har du det ud over hele bilen) smiley

Smøre hele skærmen ind i gelcoat og lader det sidde end til det kun klistre lidt. Ca. 30-40 min. kommer lidt and på temp. og hvor mange % hærder du køre med.

Så laminere du bare skærmen (ikke alt for mange lag, da din form så bliver for stiv og er et helved at pille fra hinanden igen)

Piller formen og skærmen fra hinanden.. Wupti! smiley

Håber det kan bruges..

• #6   9. jan 2012 Jacky T :

Tak =) men hvad er Gelcoatens funktion ? er det ikk bare en slags - fylder malings - lag så at sige ? for at gi den mest jævne overflade på indersiden..

Den voks du omtaler... hvad skal det være for en ?

Man kan vel i teorien vokse sit emne og ligge glasfiber direkte ovenpå eller duer det ikke ?

• #7   9. jan 2012 Gelcoaten er for at få den bedste overflade i formen, det skal bare males på med en pensel 2-3 tynde lag..
    Vestas bruger 600 my(0,6mm) i deres forme..
    LM Windpower 500 my (0,5mm).

Der kan du godt i teorien men chancen for at du får luft huller er stor..
    Jeg har prøvet at lave en form af nogle skærm forøger uden gelcoat, de kunne godt bruges men gør det aldrig uden gelcoat igen..
    Det bliver meget pænere og nemmere at arbejde med hvis du bruger det..

Voks:
    http://www.glasfiber-center.dk/default.asp?page=specifik.asp&id=1504

• #8   9. jan 2012 Ok det jo kanont =) lige hvad jeg søgte =)

Men ok hvis nu jeg har den originale skærm - og ligger glasfiber på ydersiden... får jeg en form - som jeg kan støbe indeni.

Og det er her jeg tænker vaacum... for at være helt sikker på at fibren+poly. kommer ind i alle kanter og kroge.

• #9   9. jan 2012 Det kan du godt, men du skal have en vacum pumpe. De er ikke billige..
    Lav det i håndoplæg i stedet og køb en alu rulle det er langt det billigste og nemmeste..
    Tjek evt nogle videoer på youtube omkring det.. Der er masser af dem.. smiley

• #10   9. jan 2012 Ja men det er inde i hjørnerne osv. jeg er bange for luft...
    Pumpen er ikke noget problem... har en gammel støvsuger samt en trykluft kontraventil samt nogle rørsamlinger til tøjposer (rejse-tøj-poser) hvis du kender dem...

Men ved du om det skal være en bestemt slags plastik man skal bruge ? (tænker om epoxyen ætser plastikken) ?

• #11   9. jan 2012 Støvsugeren brænder sammen.. smiley
    Det skal stå med vacum på til det er hærdet..
    Hvis du ikke har leget med vacum støbning før vil jeg ikke anbefale dig at gøre det uden at have det rigtige udstyr.
    Det er ikke bare at sætte vacum på og så lukke for en ventil.
    Jeg ville lave det uden vacum, hvis det første du har lavet i formen ikke dur starter du bare forfra.
    Jeg tror at : easy-sailing.dk har vacuum folie.

• #12   9. jan 2012 Tak og jeps easy-sailing.dk har det =)

Men hvorfor skal der suges hele tiden ? man sætter jo en kontraventil på så luften suges ud og ventilen lukker selv

• #13   9. jan 2012 Hvis du vælger at prøve at støbe det i vacuum så skal du bruge:
    Peel ply- det skal ligge oven på glasfiberen.
    Absorber-det skal ligge oven på dit peel ply.
    Vacum folie-det skal selvfælig oven på din absorber.
    Sealer tape-til at lukke "posen" og hullet omkring din vacuum-slange.
    Vacuum-slange.
    Vacuumpumpe.

Du skal helst have -0,5 bar "eller der under" på posen hele tiden.

• #14   9. jan 2012 For at være sikker på at der er vacuum på hele tiden..
    De vacuum pumper jeg har arbejdet med har selv holdt trykket omkring -0.9 bar hele tiden.
    Når den når -0,9 slukker pumpen og tænder hvis trykket stiger.
    smiley

• #15   9. jan 2012 Tjek mit album hvor jeg har taget en støbning af en kølerhjelm smiley

Men du skal bar tag din org skærm og rense den , gi den nogle lag voks og derefter et lille lag gelcoat, når det er hærdet skal der nogle lag glas på og så skal det hærde,
    når du så afformer, så er det nemt derefter da du har din form nu så kan du bar støbe i den og vupti færdig skærm, nemt nemt .

Kommentér på:
Kopi af sideskærm i glasfiber.

Annonce