skift af knokkelled, inden Thailand mandag:-) hjæl {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Jeg står og skal på ferie på mandag og har lige skiftet bremser og baghjulslejer på min a4 fra 98. en 1,8 benzin. jeg skulle lige gøre den køreklar så min svoger som skal passe vores hus, kan låne den i de 3 uger vi er væk. jeg skulle så lige ud og trille en tur i dag, og så begyndte den at banke og hamre ude fra venstre forhjul.... den har haft snakket lidt derfra, men jeg troede det var bærearmene osv., som jo plejer at skulle skiftes nogle gane. men så så egyndte det at blive rigtig slemt idag. og det lyder nøjagtigt som da mit yderste knokkelled på min a6´er gik. og jeg nåede lige at købe et nyt knokkelled i håb om at det er det.
så ville jeg selv skifte det i morgen, hvis jeg magter hele opgaven:-)
jeg var med til at skifte det på a6´eren, og kan huske det var noget med at løsne en bærekugle, og så stramme den helt og sætte hjul på og så løsne og spænde igen... er dette korrekt?
næste spørgsmål: det er også noget med at man kan sætte centerbolten i igen, og løsne leddet fra akslen... korrekt?
er lidt usikker, man har trods alt snart lavet en del bil, men vil altid gerne ha styr på det hele inden jeg går igang.... nogle gode forslag eller idéer? er der måske en "brugsanvisning" til skift af knokkelled på en a4.
kom gerne med forslag...
mange tak.
Daniel
feb 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 979
Her er en lille guide til trinene efter du har klodset bilen op
Af med hjulet
Af med bremserne (Caliber, åg, skive o.s.v)
Af med styrekuglen (Kan godt være du skal tæske lidt på navet)
Af med bærekuglen (Igen, kan lidt tæsk være nødvendigt)
Skue den store centerbolt NÆSTEN helt ud (Den skal have fat med et par gevind)
Bank på centerbolten, men du trækker ud i hele fjederbenet (Så kommer trækakslen ud af navet)
Fjern manchetten på det gamle led
Hold fast i trækakslen, og bank på kanten af ledet (Slå "væk" fra bilen, og så vil ledet til sidst hoppe af trækakslen)
Rengør trækaksel (Rens strålerne o.s.v, dette gælder også stråler i navet)
Sæt den nye manchet indover trækakslen
Bank det nye led på (Med en gummihammer, eller noget andet der er blødere end stålet)
Fyld led og manchet med nyt fedt
Monter spændbånd på manchet
Saml det hele i modsat rækkefølge
Og husk at bruge diverse tilspændingsmomenter
Håber det kan bruges
Mvh
feb 2009
feb 2009
Så har jeg vist ikke glemt mere
aug 2011