{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.541 visninger | Oprettet:

skift af knokkelled, inden Thailand mandag:-) hjæl {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Jeg står og skal på ferie på mandag og har lige skiftet bremser og baghjulslejer på min a4 fra 98. en 1,8 benzin. jeg skulle lige gøre den køreklar så min svoger som skal passe vores hus, kan låne den i de 3 uger vi er væk. jeg skulle så lige ud og trille en tur i dag, og så begyndte den at banke og hamre ude fra venstre forhjul.... den har haft snakket lidt derfra, men jeg troede det var bærearmene osv., som jo plejer at skulle skiftes nogle gane. men så så egyndte det at blive rigtig slemt idag. og det lyder nøjagtigt som da mit yderste knokkelled på min a6´er gik. og jeg nåede lige at købe et nyt knokkelled i håb om at det er det.
så ville jeg selv skifte det i morgen, hvis jeg magter hele opgaven:-)
jeg var med til at skifte det på a6´eren, og kan huske det var noget med at løsne en bærekugle, og så stramme den helt og sætte hjul på og så løsne og spænde igen... er dette korrekt?
næste spørgsmål: det er også noget med at man kan sætte centerbolten i igen, og løsne leddet fra akslen... korrekt?

er lidt usikker, man har trods alt snart lavet en del bil, men vil altid gerne ha styr på det hele inden jeg går igang.... nogle gode forslag eller idéer? er der måske en "brugsanvisning" til skift af knokkelled på en a4.

kom gerne med forslag...
mange tak.
Daniel

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  skift af knokkelled, inden Thailand mandag:-) hjæl
  • #1   13. jan 2012 Hej Daniel.
    Her er en lille guide til trinene efter du har klodset bilen op smiley

Af med hjulet
    Af med bremserne (Caliber, åg, skive o.s.v)
    Af med styrekuglen (Kan godt være du skal tæske lidt på navet)
    Af med bærekuglen (Igen, kan lidt tæsk være nødvendigt)
    Skue den store centerbolt NÆSTEN helt ud (Den skal have fat med et par gevind)
    Bank på centerbolten, men du trækker ud i hele fjederbenet (Så kommer trækakslen ud af navet)
    Fjern manchetten på det gamle led
    Hold fast i trækakslen, og bank på kanten af ledet (Slå "væk" fra bilen, og så vil ledet til sidst hoppe af trækakslen)
    Rengør trækaksel (Rens strålerne o.s.v, dette gælder også stråler i navet)
    Sæt den nye manchet indover trækakslen
    Bank det nye led på (Med en gummihammer, eller noget andet der er blødere end stålet)
    Fyld led og manchet med nyt fedt
    Monter spændbånd på manchet
    Saml det hele i modsat rækkefølge
    Og husk at bruge diverse tilspændingsmomenter

Håber det kan bruges smiley

Mvh

• #2   13. jan 2012 Og husk at skifte låseclipsen for enden af trækakslen, selvfølgelig smiley

• #3   13. jan 2012 Og og og.... Du skal selvfølgelig ikke fjerne bremseslangen fra caliberen smiley
    Så har jeg vist ikke glemt mere smiley

• #4   13. jan 2012 tak... har jeg forstået det rigtigt, at man så i stedet for at banke det af, så kan man skrue centerbolten i igen, og så bare spænde den med luftnøgle, og så går det fra hinanden langsomt... har jeg set gjort en gang før, men er ikke helt sikker... lyder det underligt/dumt? og tak for det hurtige svar:-)

• #5   13. jan 2012 Det er helt rigtigt smiley Bare sørg for at holde leddet helt lige på selve trækakslen når du gør det smiley

Kommentér på:
skift af knokkelled, inden Thailand mandag:-) hjæl

Annonce