{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.953 visninger | Oprettet:

Er Alfa Romeo noget skrammel ? {{forumTopicSubject}}

Hej Bilgalleri.dk

Ja overskriftet siger jo lidt sig selv. Jeg står og skal ud og have mig en ny bil. Og er blevet forelsket i en Alfa Romeo 156..

Mange siger jeg ikke skal købe en Alfa fordi de holder på værksted hele tiden. Jeg vil kun høre svar fra folk som har erfaring med Alfa.

Mvh Jesper.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er Alfa Romeo noget skrammel ?
  • #1   12. feb 2012 jeg har ikke haft alfa, men alle jeg kender til, siger det er noget lort, der er en grund til, de ik koster penge, nemlig fordi det går i stykker hele tiden, men fedt design, har de da... prøv at google det... der er mange skræk histrorier

• #2   12. feb 2012 Jeg har en alfa, samme problemer som alle andre ældre biler, de skal bare have textyl, så fejler de sku intet =).

• #3   12. feb 2012 At eje en Alfa er en livsstil. Har man en Alfa er man ligeglad med at den engang imellem går i stykker, for det gør den.

Den har små irritende el fejl, dørene vil ikke åbne, og så vil de ikke lukke. Den tåler ikke at få det mindste prygl før den er GENNEMVARM og så vil den gerne ruste.

MEN

Den styrer og bremser fantastisk, gearing er perfekt, rattet og pedalerne sider lige der hvor det skal !!

• #4   12. feb 2012 Ja det rigtig. Deres ledningsnet er lige til og lukke op og skide i. Generelt mange el fejl. Kender en der har haft en og den Holde mere på værksted end den kørte på vejene

• #5   12. feb 2012 Hvis du tænker sådan ngoet som en ældre 156, så bliver det ikke meget dårligere rent statistisk:

http://www.bilsyn.dk/statistik/personbiler/fejlstatistik_2011_12_aar/

Det er fantastiske biler at køre i, comforten er stor og det er lækkert design - men pålidelige er de ikke - Sammenlignet med så meget andet!

• #6   12. feb 2012 Har selv haft to... du skal ikke lade dig lokke af de billigste der er til salg, kan hurtigt bliver dyrt...

du skal have en der er blevet plejet fra start af, især mht undervognsbehandling, service osv...

men den kører skide godt sådan en 156, og man får meget bil for pengene....

• #7   12. feb 2012 Vi har en Fiat Stilo Stationcar fra 2003, købt i august 2011. Der er en del med den, bl.a. et elektronikproblem. Den kan finde på at gå ud, imens man kører. Højdeindstillingen i højre forlygte virker ikke, lys i bagagerum virker ikke, viskertræk larmer engang imellem, el-bagrude virker ikke, og håndtaget på bagklappen virker ikke, så bagklappen skal åbnes med fjernbetjeningen...

Jeg skal til forhandleren med bilen i morgen, og så må vi jo se, hvad der kommer ud af det.

Alfa er jo en luksus-Fiat, så pas på el-problemer...og så er der vist noget med rust på 156´eren...

• #8   12. feb 2012 Alfa 156 var nok det sidste i verden jeg ville turde kaste mig ud i.

især 2.0 twinspark er noget af en satsning.. Prøv om du kan finde en brugt motor der er noget værd til sådan en.. de findes ikke rigtigt.

• #9   12. feb 2012 Jeg har arbejdet for en kammerat hvor jeg lavede rust i biler for ham, og ved en hugger.
    Fik vi fat i en alfa hvor motoren virkede (twinspark), placerede vi den aldrig på hylden, for der gik ikke en uge før den var solgt. Det synes jeg siger en del.
    og jeg var sgu i chok da jeg så hvor meget især 156'eren ruster.

Det er ærgeligt for det er satme en flot bil.

• #10   12. feb 2012 vi har haft en 156 selespeed ts

HOLD KÆFT NOGET LORT !!!! på 1 år var den på værksted 4måneder (uden pis) ... til sidst avr det så galt med den at de købte den tilbage, for dog en meget mindre pris på trods af kun 10,000km på tælleren .. den nåde dog ikke at ruste så meget .. men alt andet var galt fra motor til gearkasse over el-systemet

• #11   12. feb 2012 Har været ude og kigge på flere af de 156'er .. De er som regel sindssyg flotte i karossen og kører skide godt.. Men ligeså snart du kigger nedenunder og begynder at prikke lidt i dem har jeg endnu ikke set på en som ikke havde hul i bunden...
    Kan være jeg har været uheldig var dog ikke mere end 4-5 stykker jeg kiggede på og de havde alle problemet.

• #12   12. feb 2012 Du skal nok ikke spørge folk herinde omkring alfa romeo. Havldelen siger det er noget lort og de fleste har ikke haft en...

Gå evt ind på cuoresportivo.dk det er kun for folk der kører italienske biler, så der vil du få nogle "rigtige" erfaringer, og du kan læse en masse...

• #13   12. feb 2012 Jeg ku godt finde på at købe en ny Alfa... Have den i et par år og sælge den... Jeg ville aldrig turde at købe noget brugt....

• #14   12. feb 2012 Øv Øv. i siger det samme som jeg har hørt. Når så mange siger det må der jo være noget om det smiley Bare super ærgeligt fordi den er bare så flot sådan en Alfa. Og de køre også godt. Men er ikke gald ved el. så det er nok ikke sådan en bil jeg skal have.... smiley men tak for svarende nu vil jeg bruge 14 dage på at så finde ud af hvad jeg skal have smiley

• #15   12. feb 2012 Det blir nemt at svare på

JA.

• #16   12. feb 2012 jeg har haft 2 156´ere , 2.0 og v6.. total fede køremaskiner.

Det kan godt være at folk synes de hele tiden går i stykker, det har jeg nu ikke haft så store problemer med, MEN de er super tørstige, især v6´eren ligger ikke meget over 9km pr liter og er sindsvagt dyr i grønafgift tror det er 8500 pr år.

Du skal finde en der er rustbehandlet mere end 1 gang, og har fuld service bog. så er der en chance for at det ikke er helt skidt.

Sørg for at tandremmen er skiftet til tiden, og undgå at køre over de magiske 80000 pr rem.. de springer ved 80001 smiley eller max 3 år.

Typiske fejl er :

Airbag lampe .. som regel stik under sædet der skal klippes af og loddes

Knirke/knagelyde... bærearme.. koster ikke det vilde...

Rust i paneler, rust over forrude, rust i bund. - de kan efter sigende ruste som gale UNDER gummihuden, jeg har aldrig set det ske, men så ved du da du skal ha en lille hammer med smiley

Olieforbrug.. Alle 156 bruger olie, og man skal kontrollere det hver gang man tanker... indtil man har en ide om hvor meget den bruger.. det er ikke noget problem, medmindre man kører 15000km uden at kigge... så ryger motoren.

De fleste som ytrer sig dårligt om 156 er dem som aldrig har haft en...Det gør selvfølgelig at folk bliver lidt bange for dem, men det preser tilgengæld også prisen helt vildt.. har lige solgt den grå i min profil for 23klik, 1 1/2 år til syn og tandrem lige skiftet og top vedligeholdt... så det er ikke meget de koster og man får en herrevogn der er pissesjov at køre i......

• #17   12. feb 2012 En Alfa Romeo er en helt igennem fantastisk bil, men den skal behandles som om det er din kæreste.... den mindste fejl fra din side og det kommer tilbage i hovedet på dig.... nu kigger du på Alfa 156, det er en fin vogn, dog skal du holde dig de første årgange op til ca 2000-01 de havde desværre en slem tendens til at ruste i bunden, under undervognsbehandlingen. Men der findes gode eksemplarer imellem alle årgange. Hvis det bliver en sådan du bare VIL ha, så gå efter en fra 2000 og frem som helst har fuld service historik og som er passet og plejet fra ny, der findes desværre mange der har været i hændene på en "brian" , giv gerne lidt mere for et godt eksemplar. motormæssigt, tja de er alle gode motorer og man skal holde øje med dem og få skiftet remme som foreskriften siger. personligt ville jeg gå efter en 1.8 16v eller en 2,5 V6. 2.0 16v er også en mulighed men de skal lige passes lidt mere end de andre..... Så hvis du gider at sætte dig ind i hvad det er du køber så kan du få en god bil i mange år...... og det er en fordel hvis du kan skrue lidt selv... El problemer, jo der er lidt, men de er som sådan ik værre end så mange andre biler i de samme årgange.... som en anden skrev Det at eje en Alfa Romeo er en livsstil...... men de kører pi**e godt.......

• #18   12. feb 2012 En Alfa en er dejlig vogn! Når den altså kører smiley Havde en 1,8 156 fra 99. Den kostede mig godt 50k i rep på bare et år! Så sørg for at ha finanserne i orden hvis du skal ha en smiley

• #19   12. feb 2012 Maigaard:
    det kunne ikke have været skrevet bedre....

• #20   12. feb 2012 Smut hellere forbi www.cuoresportivo.dk. Herinde kender alle en som kender en som kender en der engang har købt en 156'er for 7kr. og vådserviet uden at undre sig hvorfor fanden den var så billig..

• #21   12. feb 2012 Med andre ord: herinde er det kun VW, Toyota og BMW som virker...

• #23   12. feb 2012 159ern er en noget bedre bil end 156ern, men den er også lavet af en tysker.

• #24   12. feb 2012 Hvor er det bare typisk herinde.. Du skriver så pænt, vil kun høre fra folk der har erfaring med Alfa..

Her kan jeg så vist sagtens tillade mig at svare..
    Jeg har kørt Alfa i 10 år nu.. Jeg har haft en del 156´ere, faktisk 5 stk. 4 stk. alm. 2,0 TS og en 2,0 TS med Novitec Turbo.. De kører afsindig godt, og kan som en af de få "alm." hverdags biler få dig til at smile hvergang du sætter dig bag rattet. Jeg havde min den første i 5 år.. Jeg kom fra en VW Vento der var 3 år gammel. Havde den kun 1 år fordi jeg ikke havde råd til at holde den kørende.. På det ene år stod den sammanlagt på værksted i 3 mdr. Og da den var 4 år begyndte den at ruste alle mulig steder som midt på døre, bagklap, fronthjelm og tag, så blev anbefalet at sælge den med det samme, da jeg ellers om et år skulle ofre 20.000 kr. på rust rep. og en hellakering.. SKOD BIL... Min 156´er kørte og kørte uden fejl og problemer.. Det eneste jeg havde bilen på værksted for var til service eftersyn, alm. sidtage dele udskiftning (bremser, tandrem osv)
    Ellers fik jeg kun skiftet en luftmængde måler og tomgangs regulator på de 5 år.. og da jeg solgte bilen som 9 årig, var der ikke en dråbe rust i hverken bund eller karosse.. Jeg passede så også på min bil, som man skal..
    Man skal huske på at en Alfa Romeo ikke er helt almindelig bil, da motoren er noget mere avanceret end de tilsvarende af konkurrenternes af samme årgang.. Se f.eks. en 156 2,0 der yder 155 hk. standard. På samme tidspunkt skulle Peugeot bruge turbo på deres 2,0 for at få den op på 150 hk. og en VW passat ydede kun 125 hk. i en 2,0.. En 156 1,6 ydede 120 hk.
    Problemet med 156´eren er oftest at bilens første ejer var så total ÅNDSVAG at spare pengene til en undervognsbehandling da bilen var helt ny.. En Alfa er bygget efter det Italienske klima, hvor INGEN biler ruster.. Så nej det er ikke bilen der er dårlig rustmæssigt, det er det danske klima der er noget lort, incl. alt det lorte salt de smider på vejene, + bilens første ejer(e) der sparede på vedligeholdelse..
    Jeg har selv kørt en del nye VW passat som firmabil, og må sige at jeg var chokeret over hvor meget de gik i stykker, det var sørgeligt..
    Kan godt være at de kabine mæssigt var af bedre kvalitet og skruet bedre sammen, men for satan det var kedeligt at sidde i den kabine..
    ALLE bilmærker har deres egen fejl og problemer.. Når det drejer sig om rust, så holder de tyske og svenske biler langt bedre på det område, men Tyskland og sveriges klima ligner også det danske klima så meget, og de bygger jo selvfølgelig deres biler efter det klima som bilerne bygges i.. Jeg har f.eks. en 93´er Alfa 155 2,0.. Den står med en undervogn der er 110 % rustfri.. Den er aldrig undervognsbehandlet, og har stadig den originale røde farve fra fabrikkens lakering.. MEN bilen er så også importeret fra Schwiez i 2009.. Det siger ALT..

Og som andre nævner, så lad være med at købe de aller billigste der er tilsalg.. Giv dig god tid til at kigge og sammenligne, og gå så vidt som muligt efter en bil hvor tandremmen er skiftet.. Hos mit Alfa værksted har de altid sagt at det kan godt være de har skiftet mange motorer i 156´ere, men at det langtfra er bilens skyld.. De forklarer er 70 % af de motorer de skiftede, skyldes at ejeren ikke fik skiftet tandrem indenfor intervallet på 80.000 km. eller 3 år, og det resulterede så i en sprungen tandrem og død motor.. 25 % skyldes at folk kørte motoren tør for olie, (motoren må godt bruge olie, op til 1 L. pr. 2.000 km. pga. den høje ydelse) = også død motor.
    De sidste 5 % skyldes deciderede mekaniske fejl..
    Synes ikke man kan kalde det en lorte bil når ejeren ikke skifter tandrem eller sørger for at tjekke olie..

Og som andre har sagt.. Lad være med at søge om gode råd til køb af en Alfa herinde.. Herinde er der så mange VW folk osv. som alle har et KÆMPE had til Alfa, og specielt 156, selvom de ikke har personlig erfaring, men bare har hørt fra en kammerat at hans far arbejdskollegas, storebrors søns svigerfar havde en der gik meget i stykker.. Jeg kender da også flere der har droppet at køre i VW fordi de gik meget i stykker, men derfor slår jeg ikke dem alle over en kam, og kalder dem alle for en lorte bil..

RASMUS F: Hvor mange motorer skal jeg finde til dig som ikke fejler noget?? kan da MEGET NEMT finde 10 stk. på et par minutter..!! Så den holder ikke helt din kommentar..

• #25   12. feb 2012 Carsten P: SLUDDER, en 159 er da ikke lavet af en tysker.. Den er da designet og bygget i Italien.. Der blev bare ansat en chef for en af afdelingerne som kom fra et eller andet tysk bilmærke..

• #27   12. feb 2012 Men tak for svarende endnu engang smiley men man kan vel også være heldig og uheldig self som mange andre biler.. Men der er self mere med nogle biler end som andre. jeg vil tænke mig godt om inden jeg skal ud og bruge 400000 kr på en bil. Syntes bare ALFA er en helt anden bil som ingen andre mærker har lavet noget i samme stil som ALFA. Er egentligt wv mand og har gode erfaringer med wv. Men man skal jo prøve noget nyt. Har bare brændt nallerne før på peugout det kostede mig 16kg på 3 mdr at have den bil smiley Jeg må ud og prøve køre et par stykker og så må jeg se om det er noget for mig. MEn tak for alle svarende.

Et totalt side spring ?

Hvad med skoda ? er det ikke meget det samme som vw ?

• #28   12. feb 2012 Hvis du har 40.000 kr. at bruge på en 156´er, så kan du dælme også få et godt eksemplar.. Når du er efter årg. 2000, er børnesygdommene nemlig rettet, og du kan jo nærmest få en årg. 2004 for 40.000 kr. som både er med den faceliftede front og instrumentbord (mega fed synes jeg)

• #29   12. feb 2012 har selv lige erhvervet mig en alfa 156 med 1,8ts motor, de kører skide godt men ja det er rigtigt de skal passes lidt mere end andre biler, de skal køres godt varme men derefter er der ikke mange biler som kører bedre, sammenligning min passat tdi fra 2004 chippet til 140hk super god og driftsikker bil dog vælger jeg altid alfaen når vi skal noget, den kører altså bare super sådan en alfa undervognen er fantastisk og trækket i den selvom den kun har 144hk er rigtig godt, kan kun anbefale alfa romeo skal helt sikket prøve 159´eren når den kommer længere ned i pris

• #30   12. feb 2012 Nu er der en helvedes masse som påstår at det kun er folk der ikke har haft alfa der brokker sig, eller dem der har skam kørt dem.
    Jeg har dog haft alfa, og jeg skam kørte ikke min, den blev brugt rigtig meget, men altid pænt kørt og passet til punkt og prikke. Men det ændrede intet for mit vedkommende! Alfa er en fed vogn, og skal ikke sige at jeg ikke kunne finde på at erhverve mig en igen. Men så skulle det helt klart være en ny bil, ikke noget brugt!
    Det er sgu ikke for sjovt at der er så meget negativ omtale af alfa

• #31   12. feb 2012 Kenneth H: Nej så hellere sådan en SEXET skoda felicia, for de går ihvertfald aldrig i stykker

• #32   12. feb 2012 Michael M
    Kan se at du blevet smittet af din alfa, for dit syn fejler vist smiley
    Jeg har ikke nogen problemer med min Felicia, så ja det har du ret i.
    Jeg var glad for min alfa, for der er bare noget over dem, og på et eller andet tidspunkt i ens liv SKAL man bare eje en alfa, men det ændre ikke på at det langt fra er en særlig holdbar bil.

• #33   12. feb 2012 Kenneth: Jeg har haft 9 Alfa´er og har aldrig haft problemer eller nedbrud.. Men min tidligere firmabil som var en spritny passat, den blev på 2 år hentet af falck 5 gange hvor bilen enten ikke ville starte eller pludselig døde eller gik i nødprogram osv.. Flot til en bil til 550.000 kr. der første gang var 4 mdr. gammel og havde kørt 9.000 km.
    Så jo hvis man ikke behandler tingene ordentlig, ja så kan alt gå i stykker.. Og nu hører vi jo herinde også kun om alle de negative ting..
    Mine forældre havde f.eks. en Audi A4 2,5 TDI fra 2002, den var passet og plejet 110 %.. Men i 2007 gav de op og blev nødtil at sælge den, for de havde simpelthen ikke råd til at holde den kørende.. Det sidste år de havde den, ofrede de 43.000 kr. på den i reperation, og måtte undvære bilen i sammenlagt 2 mdr. mens den stod på værksted. Når den virkede, kørte den pisse godt..
    Jeg sørger bare for at fortælle de positive oplevelser om Alfa, for at folk ikke skal tro at det er dem ALLE der er noget lort og konstant i stykker... Nu er der jo kæmpe flertal af ejere af bla. VW´ere herinde, så at rakke ned på et sådan bilmærke herinde = at du nærmest er dømt til døden.. Men nu er de jo flest, så derfor kan de godt rakke ned på dem der ikke er så mange af fordi de har hørt om at alle alfa´er går i stykker.. Men jeg må jo også se forkert når jeg er nede på det lokale VW værksted, for når værkstedet er fyldt med biler der er til rep, og en står med motoren ude fordi den skal have ny i da den gamle døde efter 40.000 km., så må jeg have set forkert, for det var da selvfølgelig en Alfa, for det kan jo ikke være andet da de jo konstant holder på værksted.. Så må VW værksteder og alle andre da have mange alfa´er inde på deres værksted også, for de få alfa værksteder der er her i landet, kan da umuligt have alle landet alfa´er inde hele tiden..

• #34   12. feb 2012 Ja okay 9 stk uden problemer er sgu osse mere end heldigt, og ikke bare fordi det er Alfa. Tror ikke der er mange der kan påstå at de har haft 9 biler fra samme mærke uden nogen nævne værdige fejl.
    Nu ved jeg jo heller ikke hvordan den forringe ejer af min alfa har haft behandlet den, ved bare hvordan min oplevelse med den var.

• #36   15. feb 2012 har været ejer af en 75er og en 33er og en 164er og en 156 2.0ts berlina og 156 sw og 156 2.5 v6 24v og en 146 med 1.6 boxer maskine.. og JA du skruer generelt mere på en alfa, har haft massere af problemer med hver enkelte alfa jeg har været ejer af. jeg VAR engang alfist, denne sygdom besidder jeg HEEELDIGVIS ikke længere.. FØJ FOR EN LORTEBIL!!!! og det er SAMTLIGE ALFAER JEG HAR VÆRET I BESIDDELSE AF.. !!!

• #37   15. feb 2012 Lars S: Damn, 25K om året i vedligeholdelse! Det er altid svært at sammenligne div. bilmodeller det er jeg klar over og man kan derfor kun overordnet tale om hvor meget glæde man måske har af en given bil(klart en Picanto ikke er ligeså luksuriøs som en 156 og det skal man også regne med, når man kigger på budgettet - For hvad vil man have, et skrabet transportmiddel eller kørerglæde)
    Min Supra koster mig nok en 5K om året i vedligeholdelse, og her taler vi om en bil der kostede over 800K i 93, dvs. over 1.2 mill i nutidskroner. Og Toyota er dyre i reservedele.
    Jeg er helt med på at en Alfa er noget specielt, hvad angår komfort og kørerglæde, havde 7 kammerater der kørte sydpå i en A4 og en 156, da de nåede til sydtyskland var der "kamp" om pladserne i Alfa`en :0).....Men det er en dyr bil at holde kørende, statistisk set altså og det skal man have med i billedet!

• #39   15. feb 2012 Lars >>> Nu kender jeg dig jo godt nok til at vide at du er perfektionistisk hvad angår din 156´er smiley men må så i samme ombæring sige at en evt køber, selv om den ligger i den dyre endnu, får en bil der står i noget nær perfekt stand.....

• #40   15. feb 2012 WOW der er satme nogle Alfa fanboys som brænder for sagen hva?

• #41   15. feb 2012 AFILI8ED>>> Tja det vel ik være end som så mange andre der brænder for deres bilmærke... f.eks BMW, VW, Toyota osv osv osv .... det er sundt at ha en interesse smiley

• #43   20. apr 2015 Kan ikke anbefale en alfa nok, du får så meget bil for pengene at man tror det er løgn!
    Designet er langt overlegen med noget andet til den pris, køreglæden er helt i top, den kører som en bil til 1 million.
    Rattet, servostyringen, gearene, motoren, bremserne, alt spiller bare helt perfekt!
    Da jeg købte min første bil var der ingen tvivl om det skulle være en alfa 156, jeg havde dog lidt større krav hvad angår udstyr og motor så købte en JTS udgave fra 2002, har aldrig fortrudt! Den har intet fejlet og bilen havde kørt 260.000 da jeg købte den, først nu efter lidt over 270.000 skal den have skiftet en lambdasonde og luftmassemåleren, noget der kun koster omkring de 700,-

• #44   20. apr 2015 Bare rolig, du har kun kørt 10000km,

• #45   20. apr 2015 Har 3 stk 156 og ikke en af dem fejler det mindste og alle har snart rundet 300.000km selvfølgelig har jeg skiftet sliddele og andet man nu må forvente af en bil fra 98 men igen af dem har været ude i store reparationer ej heller rust bortset fra lidt skærm kant og en skade i et panel......så holder man den toppet med olie og overholder tandrems skift har man en rigtig god kører maskine....eneste minus er de er godt tørstige

• #46   20. apr 2015 Ældre tråd men alfa kræver en god mekaniker og godt kendskab at eje.
    Der er ting man altis skirted samtidig eks. Plejlstangs Lejre gå de ( gør de nemt ved for lavt olie stand så skal plejlstængerene også skiftes ellers kommer problemet tilbage ).

Og deres Twin Spark blev med special trændrør på de 4 ekstra. Kan være noget snot at få skiftet
    (der er den gode gamle 8v maskinen bedre Men ikke mulig at få i en 156)

det kræver tid og tålmodighed at finde en velholdt alfa men nå de så dukker op få man en go bil.

• #47   1. mar 2019 Har købt brugt 156 gta med 112000km ha kørt ny 165000km de er skiftet køler og berearm for! Køre super godt med 250hk smiley

Kommentér på:
Er Alfa Romeo noget skrammel ?

Annonce