12.953 visninger
|
Oprettet:
Er Alfa Romeo noget skrammel ? {{forumTopicSubject}}
Hej Bilgalleri.dk
Ja overskriftet siger jo lidt sig selv. Jeg står og skal ud og have mig en ny bil. Og er blevet forelsket i en Alfa Romeo 156..
Mange siger jeg ikke skal købe en Alfa fordi de holder på værksted hele tiden. Jeg vil kun høre svar fra folk som har erfaring med Alfa.
Mvh Jesper.
maj 2006
Følger: 41 Følgere: 38 Biler: 6 Emner: 140 Svar: 4.200
jun 2007
Følger: 64 Følgere: 69 Biler: 3 Emner: 10 Svar: 243
okt 2003
Følger: 59 Følgere: 58 Emner: 39 Svar: 1.298
Den har små irritende el fejl, dørene vil ikke åbne, og så vil de ikke lukke. Den tåler ikke at få det mindste prygl før den er GENNEMVARM og så vil den gerne ruste.
MEN
Den styrer og bremser fantastisk, gearing er perfekt, rattet og pedalerne sider lige der hvor det skal !!
aug 2006
Følger: 27 Følgere: 27 Biler: 4 Emner: 35 Svar: 140
nov 2005
Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.737
http://www.bilsyn.dk/statistik/personbiler/fejlstatistik_2011_12_aar/
Det er fantastiske biler at køre i, comforten er stor og det er lækkert design - men pålidelige er de ikke - Sammenlignet med så meget andet!
jan 2004
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 13 Emner: 72 Svar: 867
du skal have en der er blevet plejet fra start af, især mht undervognsbehandling, service osv...
men den kører skide godt sådan en 156, og man får meget bil for pengene....
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.527
Jeg skal til forhandleren med bilen i morgen, og så må vi jo se, hvad der kommer ud af det.
Alfa er jo en luksus-Fiat, så pas på el-problemer...og så er der vist noget med rust på 156´eren...
jan 2004
Følger: 57 Følgere: 65 Biler: 23 Emner: 30 Svar: 3.943
især 2.0 twinspark er noget af en satsning.. Prøv om du kan finde en brugt motor der er noget værd til sådan en.. de findes ikke rigtigt.
jun 2004
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 10 Emner: 165 Svar: 1.801
Fik vi fat i en alfa hvor motoren virkede (twinspark), placerede vi den aldrig på hylden, for der gik ikke en uge før den var solgt. Det synes jeg siger en del.
og jeg var sgu i chok da jeg så hvor meget især 156'eren ruster.
Det er ærgeligt for det er satme en flot bil.
mar 2007
Følger: 47 Følgere: 43 Biler: 4 Emner: 154 Svar: 5.249
HOLD KÆFT NOGET LORT !!!! på 1 år var den på værksted 4måneder (uden pis) ... til sidst avr det så galt med den at de købte den tilbage, for dog en meget mindre pris på trods af kun 10,000km på tælleren .. den nåde dog ikke at ruste så meget .. men alt andet var galt fra motor til gearkasse over el-systemet
apr 2007
Følger: 21 Følgere: 23 Biler: 9 Emner: 133 Svar: 1.353
Kan være jeg har været uheldig var dog ikke mere end 4-5 stykker jeg kiggede på og de havde alle problemet.
jan 2004
Gå evt ind på cuoresportivo.dk det er kun for folk der kører italienske biler, så der vil du få nogle "rigtige" erfaringer, og du kan læse en masse...
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 22 Emner: 5 Svar: 1.316
apr 2009
Følger: 84 Følgere: 212 Biler: 15 Emner: 260 Svar: 537
okt 2007
Følgere: 79 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.201
JA.
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 59 Biler: 8 Emner: 96 Svar: 1.562
Det kan godt være at folk synes de hele tiden går i stykker, det har jeg nu ikke haft så store problemer med, MEN de er super tørstige, især v6´eren ligger ikke meget over 9km pr liter og er sindsvagt dyr i grønafgift tror det er 8500 pr år.
Du skal finde en der er rustbehandlet mere end 1 gang, og har fuld service bog. så er der en chance for at det ikke er helt skidt.
Sørg for at tandremmen er skiftet til tiden, og undgå at køre over de magiske 80000 pr rem.. de springer ved 80001
Typiske fejl er :
Airbag lampe .. som regel stik under sædet der skal klippes af og loddes
Knirke/knagelyde... bærearme.. koster ikke det vilde...
Rust i paneler, rust over forrude, rust i bund. - de kan efter sigende ruste som gale UNDER gummihuden, jeg har aldrig set det ske, men så ved du da du skal ha en lille hammer med
Olieforbrug.. Alle 156 bruger olie, og man skal kontrollere det hver gang man tanker... indtil man har en ide om hvor meget den bruger.. det er ikke noget problem, medmindre man kører 15000km uden at kigge... så ryger motoren.
De fleste som ytrer sig dårligt om 156 er dem som aldrig har haft en...Det gør selvfølgelig at folk bliver lidt bange for dem, men det preser tilgengæld også prisen helt vildt.. har lige solgt den grå i min profil for 23klik, 1 1/2 år til syn og tandrem lige skiftet og top vedligeholdt... så det er ikke meget de koster og man får en herrevogn der er pissesjov at køre i......
jan 2004
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 6 Emner: 25 Svar: 3.044
maj 2008
Følger: 21 Følgere: 17 Biler: 6 Emner: 24 Svar: 60
jan 2004
det kunne ikke have været skrevet bedre....
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 986
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 986
jul 2003
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 47 Svar: 3.480
apr 2003
Følger: 50 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.634
Her kan jeg så vist sagtens tillade mig at svare..
Jeg har kørt Alfa i 10 år nu.. Jeg har haft en del 156´ere, faktisk 5 stk. 4 stk. alm. 2,0 TS og en 2,0 TS med Novitec Turbo.. De kører afsindig godt, og kan som en af de få "alm." hverdags biler få dig til at smile hvergang du sætter dig bag rattet. Jeg havde min den første i 5 år.. Jeg kom fra en VW Vento der var 3 år gammel. Havde den kun 1 år fordi jeg ikke havde råd til at holde den kørende.. På det ene år stod den sammanlagt på værksted i 3 mdr. Og da den var 4 år begyndte den at ruste alle mulig steder som midt på døre, bagklap, fronthjelm og tag, så blev anbefalet at sælge den med det samme, da jeg ellers om et år skulle ofre 20.000 kr. på rust rep. og en hellakering.. SKOD BIL... Min 156´er kørte og kørte uden fejl og problemer.. Det eneste jeg havde bilen på værksted for var til service eftersyn, alm. sidtage dele udskiftning (bremser, tandrem osv)
Ellers fik jeg kun skiftet en luftmængde måler og tomgangs regulator på de 5 år.. og da jeg solgte bilen som 9 årig, var der ikke en dråbe rust i hverken bund eller karosse.. Jeg passede så også på min bil, som man skal..
Man skal huske på at en Alfa Romeo ikke er helt almindelig bil, da motoren er noget mere avanceret end de tilsvarende af konkurrenternes af samme årgang.. Se f.eks. en 156 2,0 der yder 155 hk. standard. På samme tidspunkt skulle Peugeot bruge turbo på deres 2,0 for at få den op på 150 hk. og en VW passat ydede kun 125 hk. i en 2,0.. En 156 1,6 ydede 120 hk.
Problemet med 156´eren er oftest at bilens første ejer var så total ÅNDSVAG at spare pengene til en undervognsbehandling da bilen var helt ny.. En Alfa er bygget efter det Italienske klima, hvor INGEN biler ruster.. Så nej det er ikke bilen der er dårlig rustmæssigt, det er det danske klima der er noget lort, incl. alt det lorte salt de smider på vejene, + bilens første ejer(e) der sparede på vedligeholdelse..
Jeg har selv kørt en del nye VW passat som firmabil, og må sige at jeg var chokeret over hvor meget de gik i stykker, det var sørgeligt..
Kan godt være at de kabine mæssigt var af bedre kvalitet og skruet bedre sammen, men for satan det var kedeligt at sidde i den kabine..
ALLE bilmærker har deres egen fejl og problemer.. Når det drejer sig om rust, så holder de tyske og svenske biler langt bedre på det område, men Tyskland og sveriges klima ligner også det danske klima så meget, og de bygger jo selvfølgelig deres biler efter det klima som bilerne bygges i.. Jeg har f.eks. en 93´er Alfa 155 2,0.. Den står med en undervogn der er 110 % rustfri.. Den er aldrig undervognsbehandlet, og har stadig den originale røde farve fra fabrikkens lakering.. MEN bilen er så også importeret fra Schwiez i 2009.. Det siger ALT..
Og som andre nævner, så lad være med at købe de aller billigste der er tilsalg.. Giv dig god tid til at kigge og sammenligne, og gå så vidt som muligt efter en bil hvor tandremmen er skiftet.. Hos mit Alfa værksted har de altid sagt at det kan godt være de har skiftet mange motorer i 156´ere, men at det langtfra er bilens skyld.. De forklarer er 70 % af de motorer de skiftede, skyldes at ejeren ikke fik skiftet tandrem indenfor intervallet på 80.000 km. eller 3 år, og det resulterede så i en sprungen tandrem og død motor.. 25 % skyldes at folk kørte motoren tør for olie, (motoren må godt bruge olie, op til 1 L. pr. 2.000 km. pga. den høje ydelse) = også død motor.
De sidste 5 % skyldes deciderede mekaniske fejl..
Synes ikke man kan kalde det en lorte bil når ejeren ikke skifter tandrem eller sørger for at tjekke olie..
Og som andre har sagt.. Lad være med at søge om gode råd til køb af en Alfa herinde.. Herinde er der så mange VW folk osv. som alle har et KÆMPE had til Alfa, og specielt 156, selvom de ikke har personlig erfaring, men bare har hørt fra en kammerat at hans far arbejdskollegas, storebrors søns svigerfar havde en der gik meget i stykker.. Jeg kender da også flere der har droppet at køre i VW fordi de gik meget i stykker, men derfor slår jeg ikke dem alle over en kam, og kalder dem alle for en lorte bil..
RASMUS F: Hvor mange motorer skal jeg finde til dig som ikke fejler noget?? kan da MEGET NEMT finde 10 stk. på et par minutter..!! Så den holder ikke helt din kommentar..
apr 2003
apr 2009
Følger: 84 Følgere: 212 Biler: 15 Emner: 260 Svar: 537
Et totalt side spring ?
Hvad med skoda ? er det ikke meget det samme som vw ?
apr 2003
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 54 Svar: 468
maj 2008
Jeg har dog haft alfa, og jeg skam kørte ikke min, den blev brugt rigtig meget, men altid pænt kørt og passet til punkt og prikke. Men det ændrede intet for mit vedkommende! Alfa er en fed vogn, og skal ikke sige at jeg ikke kunne finde på at erhverve mig en igen. Men så skulle det helt klart være en ny bil, ikke noget brugt!
Det er sgu ikke for sjovt at der er så meget negativ omtale af alfa
apr 2003
maj 2008
Kan se at du blevet smittet af din alfa, for dit syn fejler vist
Jeg har ikke nogen problemer med min Felicia, så ja det har du ret i.
Jeg var glad for min alfa, for der er bare noget over dem, og på et eller andet tidspunkt i ens liv SKAL man bare eje en alfa, men det ændre ikke på at det langt fra er en særlig holdbar bil.
apr 2003
Så jo hvis man ikke behandler tingene ordentlig, ja så kan alt gå i stykker.. Og nu hører vi jo herinde også kun om alle de negative ting..
Mine forældre havde f.eks. en Audi A4 2,5 TDI fra 2002, den var passet og plejet 110 %.. Men i 2007 gav de op og blev nødtil at sælge den, for de havde simpelthen ikke råd til at holde den kørende.. Det sidste år de havde den, ofrede de 43.000 kr. på den i reperation, og måtte undvære bilen i sammenlagt 2 mdr. mens den stod på værksted. Når den virkede, kørte den pisse godt..
Jeg sørger bare for at fortælle de positive oplevelser om Alfa, for at folk ikke skal tro at det er dem ALLE der er noget lort og konstant i stykker... Nu er der jo kæmpe flertal af ejere af bla. VW´ere herinde, så at rakke ned på et sådan bilmærke herinde = at du nærmest er dømt til døden.. Men nu er de jo flest, så derfor kan de godt rakke ned på dem der ikke er så mange af fordi de har hørt om at alle alfa´er går i stykker.. Men jeg må jo også se forkert når jeg er nede på det lokale VW værksted, for når værkstedet er fyldt med biler der er til rep, og en står med motoren ude fordi den skal have ny i da den gamle døde efter 40.000 km., så må jeg have set forkert, for det var da selvfølgelig en Alfa, for det kan jo ikke være andet da de jo konstant holder på værksted.. Så må VW værksteder og alle andre da have mange alfa´er inde på deres værksted også, for de få alfa værksteder der er her i landet, kan da umuligt have alle landet alfa´er inde hele tiden..
maj 2008
Nu ved jeg jo heller ikke hvordan den forringe ejer af min alfa har haft behandlet den, ved bare hvordan min oplevelse med den var.
dec 2009
Følger: 51 Følgere: 52 Biler: 5 Emner: 41 Svar: 277
nov 2005
Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.737
Min Supra koster mig nok en 5K om året i vedligeholdelse, og her taler vi om en bil der kostede over 800K i 93, dvs. over 1.2 mill i nutidskroner. Og Toyota er dyre i reservedele.
Jeg er helt med på at en Alfa er noget specielt, hvad angår komfort og kørerglæde, havde 7 kammerater der kørte sydpå i en A4 og en 156, da de nåede til sydtyskland var der "kamp" om pladserne i Alfa`en :0).....Men det er en dyr bil at holde kørende, statistisk set altså og det skal man have med i billedet!
jan 2004
dec 2011
Følger: 3 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 1.197
jan 2004
mar 2014
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 14 Svar: 240
Designet er langt overlegen med noget andet til den pris, køreglæden er helt i top, den kører som en bil til 1 million.
Rattet, servostyringen, gearene, motoren, bremserne, alt spiller bare helt perfekt!
Da jeg købte min første bil var der ingen tvivl om det skulle være en alfa 156, jeg havde dog lidt større krav hvad angår udstyr og motor så købte en JTS udgave fra 2002, har aldrig fortrudt! Den har intet fejlet og bilen havde kørt 260.000 da jeg købte den, først nu efter lidt over 270.000 skal den have skiftet en lambdasonde og luftmassemåleren, noget der kun koster omkring de 700,-
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
maj 2012
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 219
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Der er ting man altis skirted samtidig eks. Plejlstangs Lejre gå de ( gør de nemt ved for lavt olie stand så skal plejlstængerene også skiftes ellers kommer problemet tilbage ).
Og deres Twin Spark blev med special trændrør på de 4 ekstra. Kan være noget snot at få skiftet
(der er den gode gamle 8v maskinen bedre Men ikke mulig at få i en 156)
det kræver tid og tålmodighed at finde en velholdt alfa men nå de så dukker op få man en go bil.
okt 2003
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 80
Er Alfa Romeo noget skrammel ?