{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.282 visninger | Oprettet:

Fyret som lærling efter 3 måneder {{forumTopicSubject}}

Hey Bg.. Jeg står i din situation, at jeg er blevet fyret som lærling,efter 3 måneder (startdato d. 1/11/2011 - opsigelsesdato d. 15/2/2012) uden en god begundelse. Jeg skal ned på fagforingingen her imorgen tidlig for at forklare min situation, da jeg ik mener det kan være helt fair, eftersom min prøvetid er overstået..
Er der nogen der ved hvilke muligheder/rettigheder man har? Eller nogen der har nogle kilder til hvor man kan læse sig til det ?

Mvh Toke M

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fyret som lærling efter 3 måneder
  • #1   15. feb 2012 Det kan du jo passende spørge om i fagforeningen imorgen. De har styr på det, og det er det du betaler din kontingent for..

• #2   15. feb 2012 hvad var den "uden god begrundelse" så ? smiley

• #3   15. feb 2012 Det kommer an på hvilken grund han har brugt for at fyre dig. Men du kan sagtens blive fyret som lærling - også på lovlig vis, men din mester skal have en rigtig god grund til det.

• #4   15. feb 2012 Normalt har man 3 måneders prøvetid....

• #5   15. feb 2012 Bare spørg i fagforeningen - som jeg ser det, kan han ikke fyre dig hvis din lærekontrakt starter den 1/11

• #6   15. feb 2012 Er der ikke en prøvetid på 3 mdr ?

• #7   15. feb 2012 Hey nu ved jeg ikk hvordan de forskellige regler er ved dit område..

Men da jeg var kokkeelev var jo 2 steder.. jo blevet begge gange fyret med latterlig begrundelse og jeg var der ca 3 mdr..

Der fik jeg af vide af min fagforening + skole.. vi kan intet gøre 3 mdr er prøveperiode..

Det skal lige siges det er 6 år siden..

• #8   15. feb 2012 det er ingen problem at fyre en lærling, uanset hvordan kontrakt er lavet, .. vi har også før fyret lærlinge i perioderne fordi de ikke har magtet opgaven, været seriøse, eller været sammarbejds vanskelige..
    det kræver bare lidt mere end bare lige, jo længere de er i et forløb man skal i dialog med skolen osv, før opsigelsen, men når du er i så kort et forløb, så kan du ikke gøre noget.

• #9   15. feb 2012 Hvis der er skrevet en lærekontrakt, vil jeg da ik mene at du bare sådan uden grund kan fyres.
    Fagforeningen er den bedste til at hjælpe dig i sådan et tilfælde. Men uanset hvad, så begynd at finde et nyt sted. For selvom du skulle komme tilbage, er alt nok ik lutter lagkage smiley
    Ærgelig situation.

• #10   15. feb 2012 prøvetiden er 3 mdr.

• #11   15. feb 2012 der er 3måneders prøvetid. det er jo den tid de har til sån at finde udad om de kan bruge dig.

• #12   15. feb 2012 Hans begrundelse : Ikke motiveret nok.. Skønt jeg ik har fået kretik på hovedforløbet.. Og gode karaktere..

Men er der nogen der ved hvad man har rettigheder til, eller et sted man kan læse sig til det ?

• #13   15. feb 2012 Vil mene det er arbejdsgiverens ansvar at skaffe dig en anden læreplads hvis det er fordi de ingenting har at lave..

Men ellers har du vel fået en grund, og lad os nu bare høre den hvis du vil have lidt hjælp smiley

• #14   15. feb 2012 Jeg skal ik tilbage til et sted hvor jeg er blevet fyret, så hellere finde et andet arbejde.

• #15   15. feb 2012 Arbejdsgiveren står meget skidt, hvis du blander fagforeningen ind i det... Man må ikke fyre en lærling, medmindre du har stjålet, ødelagt noget, eller opfører dig uanstændigt... Det skulle de have gjort inden for de 3mdr så... Så få fagforeningen til at køre en sag på det...

• #16   15. feb 2012 Jeg ved sgu ikke om der er 3mdr prøvetid på lærlinge.. og hvis der er skrevet kontrakt, så bliver den jo brudt.. MEDMINDRE det fremgår i kontrakten at han har 3mdrs prøvetid hvor du kan opsiges uden grund eller lign..

• #17   15. feb 2012 ja hvis du ikke har været motiveret nok, har han desværre lov til at smide dig ud vil jeg tro. men han skal nok komme med en rigtig god forklaring til fagforeningen.
    Men søg hellere videre, for den mester er da ikke værd at samle på

• #18   15. feb 2012 Tror ikke du kan gøre ret meget så længe der er 3 måneder prøvetid og mester ikke mener du er "dygtig" nok

• #19   15. feb 2012 Intet stjålet eller ødelagt noget, er ikke den type der gider og lave lort i den..
    Der fremgår i kontakten "de første 3 måneder af uddannelsesaften er prøvetid, og kan opsiges uden varsel." Men det er efter 3 måneder.. Skal lige siges det var som lastvognsmekaniker.

• #20   15. feb 2012 Toke der er satme også kanon stor forskel på Teknisk skole, og på gulvet i værkstedet, vi har da også nogen der ikke magter opgaven derfor kan de da godt slikke sig til fine karraktere..

så jeg holder med din mester

• #21   15. feb 2012 Der er godt nok mange derinde der ikke lige fanger at der er gået over 3 måneder, hvilken dato står på din kontrakt? For hvis der står 1/11, så har de et problem, men det kan din fagforening heldigvis hjælpe dig med smiley

• #22   15. feb 2012 Ja måske du skulle kigge på om du har været god nok inden du skyder det hele på mesteren

• #23   15. feb 2012 Ikke motiveret nok... Det er en lovlig fyrings grund, hvis altså du har været til samtale først om det, for at finde ud af hvad i kan gøre for at få dig op i gear.

Men tror nu ikke den samtale har fundet sted, eftersom du kun har været der 3½ måned...

Uanset hvad, så ville jeg anbefale dig at tænke lidt over hvorfor den måske er kommet. Mester kan være en kæmpe spade. Omvendt kan du også være lige doven nok. Ved det ikke. Men jeg ved jeg har set begge ting.

Men som andre siger, snak med Dansk Metal, de vil godt snakke med dig.

• #24   15. feb 2012 Din prøvetid vare 3 måneder, så de kan faktisk godt opsige dig smiley med mindre det er 3 måneder efter de 3 måneders prøvetid, så du faktisk har været der ca. et halvt år

• #25   15. feb 2012 B4NDIT

Jeg er helt enig med dig. Karaktere kan man stoppe skråt op hvor solen ikke skinner.
    Kan man noget eller ikke, det er hvad mester kigger efter.

• #26   15. feb 2012 Ingen advarsel før fyrringen..

Doven vil være synd og sige, eftersom jeg har været stabil.. Har mødt op før min værktfører, og har taget morgen opgaverne, med og starte bremsefelt og åbne alle porte op, for at vise jeg rent faktisk gider det her..

Skal dog ik lege hellig, men kan bare undre mig en del over det.. Ikk alle lærer alting på 3½ måned..

• #27   15. feb 2012 ja en prøvetid kan satme strække sig længe, afhænger af hvordan den er kombineret med skolen, og hvilken dialog der har været omkring uddannelse aftalen du kan da være 100% sikker på firma har styr på det før de fyre dig, ..

• #28   15. feb 2012 Krogsgaard .

Læs lige hvad han skriver.
    Prøvetiden er overstået, det er det der undre Toke M

• #29   15. feb 2012 Nogen der ved hvornår dansk metal åbner ? For så vil jeg tage mine papirere derind og finde udad hvordan og hvorledes..

• #30   15. feb 2012 hvis begrundelsen er som du skriver længere oppe med at du ikke er motiveret nok, så kan han snakke sig fra det. og hvis du ikke "har passet " din lære plads, enten ved gentagne gang at komme for sent, eller komme i "påvirket" tilstand kan han nemt fyre dig.

• #31   15. feb 2012 www.metal.dk

• #32   15. feb 2012 Som jeg skrev tidligere, mødte jeg ind før ham.. Så jeg kommer ik for sent.. tværdigmod..

• #33   15. feb 2012 Så forstå dog at prøvetiden er overstået, og at han først blev fyret 2 uger EFTER endt prøvetid!
    Og så vidt jeg ved, har firmaer svært ved at fyrer en lærling, hvis prøvetiden er overstået. Enten skal han stjålet ting/penge/dele/younameit, eller også skal han have været i kambolage med en eller flere kolleger eller mester, eller også pga for højt fravær. Hvis han ikke har en god grund, har man i visse tilfælde krav på op til 50.000,- i erstatning.

• #34   15. feb 2012 ved ikk noget om det men er i sikre på at tiden man er på skole tæller med i prøve tiden i den tid har mester jo ikk mulighed for at vurdere ens engament.

• #35   15. feb 2012 no offense bare fordi man har gode papir er det ikke ens betydning med hænderne vender rigtigt har selv sådan en lærling pt og han rendersq rundt og sover hele tiden og springer over hvor gærdet er lavest han er færdig til sommer men tage intertiv til noget og selv gå i gang det kan han ikke...

også længe det er de 3 første mdr. så kan mester fyre dig fra dag til dag hvis det er det han vil nu ved jeg heller ikek hvordan han / du arbejder jeg har det bare lidt sådan lærlingen må godt tage intertiv også måske selv gå i gang med noget elelr følge med i hvordan osv. man gør tinge self alt efter hvor langt han er i læretiden er self klart man lige skal ind i tingene men at være udadvendt og positiv osv. er klart plus både for kunder og ansatte

• #36   15. feb 2012 Kunne ikke forestille mig din prøvetid er "aktiv" mens du er på hovede forløb, da mester jo ikke har mulighed for at bedømme dig mens du er væk. Men ved ikke om det er sådan, så hør du metal i morgen

• #37   15. feb 2012 Opsigelsen er helt efter bogen hvis de opsiger dig minimum 14 dage inden de 3 måneder er gået.
    Beklager.

• #38   15. feb 2012 Du var hurtigst Asbjørn w smiley

• #39   15. feb 2012 Og inden for det første år skal man ikke engang give en begrundelse for fyringen.

• #40   15. feb 2012 Ronni, hvor har du det fra? Selvfølgelig skal der være en begrundelse. En lærling kan ikke fyrres uberettiget når de 3 mdr. prøvetid er gået. Vælger firmaet at gøre det alligevel, kan de kun håbe på at lærlingen er så dum at han ikke går til sin fagforening med det, for så er de fucked...

Desuden til alle: så læs nu at han har været ansat 3 mdr og 14 dage!!!

Skal det bøjes i neon, og skæres ud i pap!?

En prøvetid er 3 mdr, dermed er han fastansat i 14 dage som lærling, og så kan han ikke fyrres uden en række advarsler og en usandsynlig god grund...

• #41   15. feb 2012 Har ingen idé om det, men kan ikke lade være med at kommentere det alligevel.. Det jo for optur hvor mange der ser ud til at være allergisk over for folk med gode karaktere og dømmer udelukkende fra det istedet for at læse hvad du skriver, og folk som er allergiske over for at læse en tekst med deres hjerne tændt.. Genialt. ^^

Anyway, sorry for OT. Og held og lykke med at få kørt din sag igennem, ud fra hvad jeg kan se de fornuftige mennesker med hjernen tændt skriver, (og hvordan du selv beskriver din motivation) så har din mester skudt sig selv i foden. Både med din fyrring, og i forhold til hvad der ser ud til at være "lovgivningen".

• #42   15. feb 2012 du har en prøvetid på 3 månedere. inden i den periode må de fyre dig uden grund men efter den tid må de ikke fyre dig smiley

• Viking
    Viking Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Emner: 22 Svar: 563
    #43   15. feb 2012 Hold da kæft en sjov tråd. Der er ikke mange der læser hvad knægten egentlig skriver.

Toke tag den med din fagforening. Du bliver ikke klogere af de svar du får fra 90% af de folk der skriver her på emnet.

Håber du finder en løsning på den situation du er havnet i. Held og lykke med det.

• #44   16. feb 2012 hvad endte det med smiley ?

• #45   16. feb 2012 At de desværre ik kunne gøre noget, så det er ret kedeligt.. Skoleperioden, dvs hovedforløbet jeg var på, kan de trække fra i prøvetid.. Man skulle åbenbart være der "fysisk" i 3 måneder på værkstedet.. Men er i gang med og finde nyt sted allerede, og har nok fundet et, så det går vel forhåbentlig smiley

• #46   16. feb 2012 Han kan uden nogle grund fyre dig i prøvetiden. Men efter kan han ikke med mindre du sælger eller har rigtigt mange sygedage. Jeg blev fyret uden grund men fik også en god sum penge fordi han gjorde det.

• #47   16. feb 2012 Jeg havde været der over 3 måneder, men de har kunne trække skoleperioden fra, så kan intet gøre ved det, desværre.. Fagforeingen kan heller intet gøre..

• #48   16. feb 2012 Tror sku stadig ikk han må. Jeg havde været i lære i 2 år da det begyndt at gå dårligt for firmaet, så troede han at han kunne fyrwig okr;)gså ansætte en ny og få 50.000 men det blev kun dyre for ham efter han prøve at fyre mig

• #49   16. feb 2012 Jeg er selv lærling, og en mester fyrer dig sgu ikke uden grund, hvis de har noget at lave så.

1. har han noget at lave?

2. kan du se du har lavet noget som kunne ha antydning til at vise du ikke ville det?

Jeg tror på mesteren. Der er et eller andet du undlader at forklare os.

• #50   16. feb 2012 Faktisk undlader jeg ik og forklare noget.. Der var sjælent noget og lave, det er så hvad det er..
    Det de nemlig kan gøre, uden jeg viste noget om det, er at de kan trække ens skoleforløb fra i prøvetiden, det vil sige jeg teknisk set kun har været der 2 en halv måned.. Så kan jeg blive fyret uden varsel..
    Fagforeningen undrede sig gevaltit over det i starten, indtil de ringede rundt til nogle kolegaer..

Jeg ser ik ligefrem nogen grund til og halte i noget jeg har kæmpet for at få, dvs min lærerplads jeg engang havde..

• #51   16. feb 2012 Så du har haft kontakt til fagforeningen, hvad sagde de?

• #52   16. feb 2012 Synes det lyder meget mærkeligt.

• #53   16. feb 2012 De sagde at de ikke kunne gøre noget, da mit skoleophold var blevet trukket fra i min prøvetid, da man skal være 3 måneder "fysisk" på værkstedet.. dvs. være på værkstedet, sådan han kan vudere en.. Havde jeg ik været på hovedforløb, havde de startet en sag med det samme..

• #54   16. feb 2012 Casper L : Jeg kan hilse dig og sige du ik er den eneste der synes det lyder mærkeligt.. Men jeg kan jo ik rigtig gøre noget, når Dansk metal ik kan gøre noget ved det..

• #55   16. feb 2012 Din mester har satme også trukket den til det sidste så.. Hvor stod du i lærer?

• #56   16. feb 2012 Ejner hessel som lastvognsmekaniker..

Kommentér på:
Fyret som lærling efter 3 måneder

Annonce