{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.455 visninger | Oprettet:

Rækkefølge ved lakering {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg søgt forumet tyndt, her på siden og også andre sider. Har interesse i at få styr på rækkefølgen ved lakering. Lad os slå fast med det samme at jeg ikke er autolakerer, men blot har fået mod på at prøve at arbejde lidt med det. Øvelse, øvelse, øvelse...
Frabeder også alverdens kommentarer om, at det ikke er for sjov at det tager 4 år at stå i lærer osv. osv. osv. (DET VED FOLK SGU DA GODT!!) Det har i hvert fald kostet mange min. at skulle igennem de kommentarer i alle andre tråde.

Ganske enkelt - folk som har forstand på det og som har lyst til at dele lidt ud af fif og erfaring om lakering.

Nogle siger der skal grundes under spartel, andre siger der ikke skal. Skal der kun grundes, der hvor der bliver slebet ind til metallet? Størrelse på dyser? Sliberækkefølge, med hvilke korn osv. osv. osv.

Fedt med en "guide", som beskriver punkt for punkt, hvordan det skal foregå, så os nybegyndere kan prøve at eksperimentere lidt.

Håber der er mange andre som kan få gavn af disse fif senere hen, og tråden burde være til at finde i søgningen med overskriften.

Let your knowledge flow!! På forhånd tak smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rækkefølge ved lakering
  • #1   6. mar 2012 Jeg sprøjter aldrig grunder på før spartel. Bruger altid grunder på bar metal, bruger faktisk altid en grå grunder med fylder i. Og så bruger jeg korn 400 til at slibe det helt glat. På den måde undgår du den værste appelsinhud har jeg erfaret. Jeg har malet lidt småting og et par biler nu og det blev sku rigtig godt. Det sværeste er at undgå løbere i klarlakken. Jeg har en ganske alm maler pistol ikke noget med fancy dyser eller noget, den har fungeret fint til grunder, lak og klarlak. Men som du selv siger så er det bare øvelse der gør tricket. Sørg især for rigtig godt varme når du maler med klarlak og mange tynde lag. Når der er god varme er det 100 gange nemmere at male med klarlak.

  • #2   6. mar 2012 Og dette er bare amatør erfaring så hvis jeg har sagt noget der gør ondt i en malers øjne så bær over med mig.

  • #3   6. mar 2012 "Jeg sprøjter aldrig grunder på før spartel. Bruger altid grunder på bar metal"?!?!

    Det er lidt modsigende?


  • #4   6. mar 2012 Vask af med Silicone fjerner..
    Dæk af..
    Slib buler op med korn 120-180
    Spartlet buler..
    Slib spartlet med korn 120-180
    Slib ridser og stenslag med korn 240
    Slib testen med korn 400
    Grund pletter med bart jern,spartlet og gennem slibninger..
    Sprøjtet fylder på alt der ikke er slebet med korn 400..
    Slib fylder med korn 400..
    Mal..


  • #5   6. mar 2012 Har du brugt samme pistol til at sprøjte med det hele? Nogle skriver man skal bruge separate pistoler.

    Så du sliber, lad os bare sige hele bilen, ned med et grovere korn end 400? Så sprøjter du det hele med grunder, sliber så med fint korn (400 eller større) og derefter maling og så lak? Forstået rigtigt?


  • #6   6. mar 2012 Hvorfor ? Hvis du sliber ned til bar metal skal der grunder på !.. Hvis du skal spartle en bule så spartler du alt der skal spartles inden du giver grunder

  • #7   6. mar 2012 Dennis J +1!!! Det er sgu til at ta og føle på. Tak smiley

    Nu skriver du slib testen? Der skulle have stået resten, right? smiley


  • #8   6. mar 2012 Dennis kom med en meget god forklaring med slibning. Jeg grunder hele bilen med grunder/fylder og sliber glat med en korn 400 ja. Og bruger samme sprøjte til det hele, som sagt er jeg bare armatør.

  • #9   6. mar 2012 Tager det 4 år at blive vognmaler? går det ud på 80% af det man skal lære er at slibe og resten male? for så svært er det sku heller ikke...

    det er sundes at grunde alle steder der er ind til rent metal, før man spartler, da spartel godt kan trække fugt ind hvis det har en åbning ud til en kant eks Skærmkant ind til hjulkasse, så er det bedst at ha at lag grunder hvor man efter følgende ikke får dækket ordenligt med maling bag efter, men hvis man gør det ordenligt burde det ikke være nødvendigt, men for os gør det selv malere er det sku nok en god ide, smiley

    plejer at slibe grunder med korn 600 evt vandslibe.

    sliber ikke mellem bundfarve og klar lak, men hvis over fladen skal være perfekt bag efter så vandslivber jeg med korn 1000 på klarlakken og så gir det et lag lak mere smiley

    plejer at gi fine resultater...

    Dyse der har jeg aldrig brugt en anden end den der sider orginalt når jeg køber dem i Harldnyborg eller biltema,

    Husk altid at få renset godt ud i pistolen bagefter da der er ikke er noget være end den lige blæser et stykke malerest ud på det ud maler..


  • #10   6. mar 2012 Det var bare i store træk..jo der skal stå resten.. smiley

  • #11   6. mar 2012 Så hvis du sliber en bule, så metal kommer frem, skal der grunder på inden. Ellers ikke? Er det en speciel grunder der skal bruges under spartel (hvis metal er synligt). Har læst mig til at 1K grunder og 2K lak ikke er så fandens gode venner?

  • #12   6. mar 2012 Nej der skal ikke grunder på inden. Altid spartel først. Kan ikke svare på hvad for noget grunder der er godt. Bruger altid det samme.

  • #13   6. mar 2012 du kan fint bruge samme pistol, for den skal ALTID GØRES 100% ren med mindre du har en til hver farve smiley

  • #14   6. mar 2012 Planen er at jeg vil forsøge mig lidt med en kofanger der skal reppes, og en bgskærm, som har haft en bule tidligere ejer ikke har fået spartlet specielt pænt. Går det godt, kan det være at jeg tør bevæge mig lidt videre. Det kan jo være at resultatet bliver fint med lidt øvelse, who knows...? smiley

  • #15   6. mar 2012 Anders. Hvis du ikke synes det er svært så mal du en 3 lags effekt lakering så det bliver godt.


  • #16   6. mar 2012 Nu skal det lige siges, at det ABSOLUT ikke er speciallakeringer denne tråd handler om smiley

    Hvad er lettest at arbejde med for en rookie, metal sort eller alm blank sort?


  • #17   6. mar 2012 Det tager 3.5 år at blive autolakere og det er jo langt fra så nemt som nogle tror.

    Fordi at man har malet en knallert som ligner lort er man jo ikke maler, ligeså vel som man ikke er mekaniker fordi man har skiftet bremser og generator på sin gamle Golf smiley

    Skal det være rigtig godt så køb en gammel sprøjte med en 1.5-1.8 dyse og brug til fylder og en sprøjte du kan bruge til lak og farve med en 1.3-1.5 dyse.

    Følg Dennis' vejledning og slib evt. efter med 800-1200 hvis du vil være 100% sikker på at undgå sliberidser afhængig af farve osv osv osv...



  • #18   6. mar 2012 Kun grunde under spartlet hvis det er en 2 komponent grunder..altså en hvor du til sætter hærder..ellers ikke..

  • #19   6. mar 2012 jeg tillader mig lige at tillægge et ekstraspørgsmål..
    hvilken slags spartel er bedst på rå metal..
    jeg selv har fået forståelsen af at glasfiber spartel evt med ltilsat væv for at gi styrke skulle være noget af det bedste da det kan gi sig og er helt lufttæt.. medmindre man går over i at bruge rigtig tin som bund.. er der noget hold i det? og hvad er der ellers?


  • #20   6. mar 2012 Tråden er åben for alle til, at stille spørgsmål. Svar og forklaringer på så meget som muligt vil jo være de rene guldkorn senere hen. Så bare fyr løs smiley

    Er mit sidste spg. blevet overset? smiley


  • #21   7. mar 2012 Glasfiber er ikke til opretning af buler..der skal bruges alm polyester spartlet..Glasfiber bruges på kofangere og lign..

  • #22   7. mar 2012 okay jeg tænkte nu mere holbarhed når man har anlæg i der kan få dørene til at flekse 1cm.ca. det kunne spartlen ike holde til på den tidligere bil men der blev så også brugt tinspartel som bund og der kom ca 6mm på i det hele, det holdte kun et halvt års tid. men der har ingen problemer været på småbuler og lignende vor det ikke var udsat for så mange vibrationer..

Kommentér på:
Rækkefølge ved lakering

Annonce