{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.109 visninger | Oprettet:

HJÆLP Urimelig værkstedsregning. {{forumTopicSubject}}

Hej.
Har fået lavet min Grande punto 1.3 MTJ hos TVA auto i Hørning.
Skulle have skiftet kobling, tårnlejer og sporet forakslen.

Forinden spurgte jeg til en pris som uden sporingen lød på ca. 6000 og jeg sprugte udtrykkeligt om det var INCL moms hvilket det var.

Har efterfølgende fået en regning på 9688 kr.
Delene løber op i 3650 incl moms.
Men der er brugt 11.5 time på opgaven smiley

Husker at en kobling giver 5.2 time hos fiat.
Er vildt utilfreds og har ikke tænkt mig at betale da jeg fik et ca. bud på 6000 og jeg ikke regner med at en sporing koster 3688 kr.

Hvad tænker i om det?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆLP Urimelig værkstedsregning.
  • Snoopy
    Snoopy Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    nov 2004

    Følger: 41 Følgere: 40 Biler: 7 Emner: 480 Svar: 6.637
    #1   14. apr 2012 jeg havde kørt ned og betalt aftalte beløb, og så kørt igen

  • #2   14. apr 2012 Tror måske du har fået en pris på timelønnen uden reservedele

  • #3   14. apr 2012 Derfor skal man have tilbuddet skriftlig smiley

  • Jan  M
    Jan M Tilmeldt:
    dec 2003

    Følgere: 1 Biler: 2 Svar: 699
    #4   14. apr 2012 Har du ikke fået et skrifteligt tilbud: Glem det.

    Det er meget svært at "bevise" et mundtlige tilbud.

    Hvis du er medlem at FDM, så prøv at gå til dem.


  • #5   14. apr 2012 Klaus: Jeg stod sammen med ham mens han fandt delene (kobling og lejer på computeren) og lavede selv overslaget på min telefon. så det var med dele. Uden tvivl.

    Vil self. gerne betale det aftalte plus en sporing. med hva kan den koste? 800 kr. max. for en udmåling af forakslen.?


  • #6   14. apr 2012 Klaus- sådan ser jeg det også..
    Lars - sagde han "rep koster 6000. og der der dele for 3500" ?


  • #7   14. apr 2012 Betal og lade være med at køre derhen igen.

  • #8   14. apr 2012 Mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige, hilsen en sælger. slut

  • #9   14. apr 2012 Han har desuden lavet tjek af gearkassen. Ved ikke hvor meget jeg skal bøde for det. Men har bestemt ikke bedt om at han skulle skille gearkassen ad og tjekke den.

  • #10   14. apr 2012 Ved godt jeg ikke står nemt i det. Men vil bestemt gøre hvad jeg kan for at gøre det besværligt for ham.
    F.eks. bede om udspec. regning. og nægte at betale for kontrol af gearkasse, da jeg ikke har bedt om dette.


  • #11   14. apr 2012 Lars
    Hvis jeg ikke husker forkert, må de ikke "tage beslutninger på dine vegne" uden først at konsultere dig først.

    Men ja, muntlige er lige så bindende som skriftlige.. Du skal bare kunne bevise han har sagt det.. eller være meget stædig, og satse på det bedste smiley


  • #12   14. apr 2012 Skal love for jeg nok skal være stædig smiley

  • #13   14. apr 2012 tjo vi tager 620 kr i timen nede hos os, så det passer sgu meget godt smiley

    Men dur jo ikke at hvis i aftaler en pris, så må det jo også være sådan. evt med en max avance på 1000 det ville være acceptabelt mener jeg.


  • #14   14. apr 2012 mener faktisk at have læst et sted at den pris som værkstedet fortæller dig maks må afvige med 1.000kr end det aftalte, hvis det er aftalt inden... er ikke 100% sikker, men mener jeg har læst det et sted...

  • #15   14. apr 2012 De tager 525 incl moms. men er det bare mig eller er 11.5 time meget for kobling tårnlejer og udmåling af foraksel?



  • #16   14. apr 2012 tror såmænd ikke der er en max grænse men burde da være generel
    kundeservice at orientere kunden om yderligere omkostninger.
    i så fald tage stilling til om noget skal laves sammen med kunden.


  • #17   14. apr 2012 jeg vil mene ca. 6 timer til kobling og 1,5 time til tårnlejer og 40 min for sporing!

  • #18   14. apr 2012 og 1 time til det løse.

  • #19   14. apr 2012 Betal de sure lærepenge og find et andet værksted fremover..

  • #20   14. apr 2012 Ronnie
    Hvad er det løst?
    Kaffe pause og snik snak? :op


  • #21   14. apr 2012 nej det er oprydning prøvekørsel og papir arbejde smiley

  • #22   14. apr 2012 Har meget svært ved at acceptere at betale.
    Vil næsten hellere døje med en tur i retten bare for at gør det besværligt for ham.
    Har nu her læst om en person der har haft samme oplevelse hos man.


  • #24   14. apr 2012 rent juridisk kan du intet gøre uden skrift.
    Hvis du har fået et ca. tilbud, så skal du ikke regne med at retten vil tage dig i forsvar for 3-4.000,- Desværre.

    Det bliver meget dyere at gå i retten end at betale og så skrive lort om ham på trustpilot, anbefale ham af lort til osv.

    Det er derfor at værksteder frygter dårlig omtale, for det går hurtigt ud til alle andre, og folk husker det.

    Det er mit råd i hvert fald, betal og derfra gå ud og adviser andre om at han fusker.


  • #25   14. apr 2012 Vores politik går på at mekanikeren kontakter kunden ved uforudsete (staves) ting. men priser er værkføreren.

  • #26   14. apr 2012 Jeg havde også bare betalt beløbet + sporing 500 max og så set hvad han havde gjort!
    Send ham en check på beløbet og en skrivelse hvor du forklarer ham at det er det han får, og hvis han hæver checken betragter du det som fuld og endelig betaling for udført arbejde.


  • #27   14. apr 2012 Der er miljøtillæg for korrekt bortskaffelse på 301.25 incl moms.
    Hvis det er for at komme af med 3.5 L gearolie, så ville jeg gerne selv have kørt det væk i en dunk.


  • #28   14. apr 2012 Køb noget andet end Fiat en anden gang.
    Billig i indkøb og billig i reservedele - heldigt for der går mange til.
    Røv dyr i værksteds regninger, rust beskyttelse og værdi tab.

    Betal din regning og lær det !! Få aftalen på skrift.
    At en mundtlig aftale burde være bindende? Ja tak det er den men hvem sagde hvad og hvorfor? Er intet værd.

    Betal evt din regning under protest - at lade være med betale kommer der intet andet ud af end dyre rykkere og i sidste ende inkasso.

    Du kan klage over bilklage.dk men får næppe medhold.


  • #29   14. apr 2012 Miljø dækker over meget, alt er fyldt med afgifter og pis, så det forstår jeg godt dr tager!

  • #30   14. apr 2012 En mundtlig aftale er nemlig bindende, men pissesvær at bevise.. Det kræver jo at man har det på video, eller har nogle vidner der ikke har personlig interesse i at lyve for din vindings skyld...

    Som andre siger. Betal den regning du har fået, og så gør ham opmærksom på at dualdrig kommer igen, og at du vil advare alle imod ham. Og du har en stor bil-omgangskreds... Det er det bedste for dig selv rent økonomisk, da du vil få yderligere omkostninger ved at gå i retten, da du aldrig vil vinde sådan en sag. Det eneste du får ud af det, er at han bliver lidt irriteret, men du kommer selv af med 12-15.000 i stedet for de 9.688....


  • #31   14. apr 2012 Halleluja for at have en gammel vw hehe smiley

  • #32   15. apr 2012 sig du går til ekstra bladet og får lavet en god historie og du nok skal gøre alt for at advare folk imod ham

  • #33   15. apr 2012 Jeg havde en gang min Leon til service på det værksted. Da jeg kom tilbage havde de ikke skiftet olie som men de havde "kigget bilen igennem" og efterfyldt sprinklervæske. 3500kr.
    Dog havde de overhovedet ikke kigget på bilen, for da jeg havde den på et andet værksted samme dag, kunne det konstatres at den skulle havde skiftet bøsninger bag ogh have lappet et rusthul i bunden. Det havde de ikke lige opdaget. For de.mente bestemt at bilen var i god stand og sagtens ville kunne synes.


  • #34   15. apr 2012 Har du talt med dem?

    Det plejer for det meste at hjælpe! Få en god snak, og i sidste ende kan du betale 10 pct mere end hvad i havde aftalt. (dvs måske små 7000 kr inkl sporing). Du betaler bare! Så må han jo overveje om han vil gå i retten for 2-3000 kr! Det vil han nok ikke, da hans sag er lige så tynd som din, det koster tid (= penge) osv.

    Så det bliver nok intet problem.


  • #35   15. apr 2012 Hvis der gives 5.2 time til kobling. Så har man brugt over 6timer på de andre ting, så er det satme nogle sløve pader.

    Det kan godt betale sig at klage. Min tidligere kollega fik lavet lille service på sin bil, uden noget ekstra, og fik en regning på over 7000, han klagede efterfølgende et par gange, og endte faktisk helt nede på ca 3300kr

    Bare du kan argumentere for din sag, så er de formentlig til at snakke med, med mindre det er en flok idioter der er på. det værksted. Mod tåber kæmper selv gud forgæves.


  • #36   15. apr 2012 Det er dyrt at have bil, især hvis man ikke kan skrue lidt selv. Tal med ham en pæn tone, hvis han ikke giver sig så betal. Jeg er sikker på, at værkføre generalt har mange brokkehoveder. Lær af lektien og få en skriftlig aftale næste gang, og håbe på de bruger flere timer end aftalt.

  • #37   16. apr 2012 Lige en update:

    Var ude hos mekanikeren idag, da sporingen ikke var lavet ordenligt. Ejeren var der desværre ikke, så jeg kunne ikke snakke om regningen.
    Jeg brugte 2 timer derude og skulle hjælpe ham med sporingen, med det resultat at han IKKE magtede at få rattet til at sidde lige.!!! Han sagde til sidst at det vist var så tæt på som han kunne komme.
    Rattet sidder nu skævt mod højre ca. 5 min.


  • #38   16. apr 2012 det ikke iorden.. spot on eller også skal de bare erkende de ikke kan finde ud af det..



  • #39   16. apr 2012 Hvis en mekaniker ikke kan få et rat til at sidde lige, skal han i hvert fald slet ikke røre min bil...

  • #40   17. apr 2012 UPDATE:

    Har idag snakket med mekanikeren. Han slog 4 timer af hurtigt. Jeg spurgte derefter til hvor meget gearolie der var kommet på, da der fremgår 3.5L af fakturen. Han siger at det passer meget godt. Jeg nævner så at der blot kan være 1.8L og jeg ikke vil betale for de hælder ved siden af. "nå ja, Jamn så skal der også slåes lidt af der"

    Da jeg igår var ude for at få bilen sporet for 2,3 og 4 gang (da det ikke lykkes hans mekaniker at gøre det ordenligt) spurgte jeg til hvilken olie de havde kommet på gearkassen. "80/90W" var svaret.

    Havde døjet med hårdt gearskift ved kold motor efter reperationen. Fandt også ud af at den skal køre med 75/80W.
    Ejeren som jeg snakkede med idag holdte dog hårdt på det var den korrekte olie indtil jeg nævnte at hans mekaniker havde fortalt at de havde brugt 80/90W.

    Skal derud imorgen for at få skiftet olie, 5 forsøg på at spore bilen og en ny faktura.

    Har indtil videre fået slået den ned fra 9688 til 7300 kr.

    Har dog tænkt mig at spørge om det tog fuld til at skifte tårnlejer, når han allerede havde været igang med at skifte koblingen.


  • #41   17. apr 2012 Lars M

    Det lyder rigtig godt. Bare gå lidt til dem. Håber du ende med en pris der afspejler det tilbud du fik i første omgang. Knæk og bræk. smiley


  • #42   17. apr 2012 Nu er historien en anden, men ellers kunne det jo godt have drillet, eller noget kunne have sidder uhjælpeligt fast osv. Du er umiddelbart en af den slags kunder jeg hader. Kunder som på forhånd antager at man bare er ude på at tage røven på dem.
    Det du har fået lyder da heller ikke som et konkret tilbud, men bare et prisoverslag, som jo er værdiløst. Medmindre vi har givet kunden et tilbud, ja så kommer han jo til at betale for den tid vi bruger. Og viser det sig at hele folks hus er en gang ulovligt klyt, ja så koster det jo. Derudover er der jo også kunder der ikke mener at de skal betale for den tid vi bruger på kørsel og på at pakke bilen, rydde op, og lave papirarbejde, men hvem skal så?


  • #43   17. apr 2012 Det er jo ikke tilfældet her. Har fået estimat. skulle dette overstiges med 10% ca. forventer jeg da at få besked. Ligesom jeg forventer besked hvis der opstår noget uventet i forbindelse med opgaven. Men der er desuden også mange lag i denne historie.
    snyd med gearolie, forkert gearolie, sporing som i morgen forsøges for 5 gang og at han uden videre river 4 timer af. finder det meget utænkeligt at han ikke bevist har fusket med min faktura.
    Har mystisk nok fundet et indslag på autobutler.dk fra en anden kunde der fik overslag på 8500 og faktura på 12.500 fra samme værksted.
    Der var undskyldningen tildels moms.
    Man må dog som privatperson forvente at moms er medregnet i en estimerede pris.


  • #44   17. apr 2012 Anders N

    Og du er sådan en irriterende type håndværker der mener at kunder bare må betale hvad det koster, uanset hvad der er aftalt på forhånd. Den type håndværkere giver udelukkende et lavt tilbud for at score vedkommende som kunde, og så er historien en anden når faktura´en endelig ligger klar. Der er en grund til at man spørger efter en pris på forhånd. Måske fordi man ikke har røven fuld af penge, og skal vide om man overhovedet har råd til at få udført den pågældende opgave. Så hjælper det sgu da ikke at det viser sig at være en halv gang dyrere end man havde fået stillet i udsigt.

    Jeg siger ikke at Lars M ikke har penge til at betale, men at han har fået en pris, og værkstedet bør kontakte ham, hvis de ikke kan udføre iopgaven indenfor det aftalte budget +/- 10 %.

    Selvfølgelig kan tingene drille. Men det må man kalkulere med som chef/værkfører. Det dér med at give tilbud som om alt på bilen er helt nyt og løsnet på forhånd, og så udskrive faktura som om at alt er rustet fast, driller og skal skiftes, det kan kunder ikke være tjent med i længden.

    Hvis man generelt bare ikke vil lade sine tilbud stå ved magt, så skal man melde ud fra starten, at man ikke ønsker at give tilbud. Det er faktisk lidt trist at man ikke kan aftale noget mundligt, men at man skal stå og sige at man vil have alt på skrift. Det er i min verden, det samme som at sige, at man ikke stoler på folk. Og det er desværre noget mange håndværkere benytter sig af. De misbruger virkelig folks tillid.


  • #45   17. apr 2012 Nogle gange ender det også med at koste mere end bilen er værd, og så er det jo en rigtig dårlig investering. Det er jo også en grund til at mange beder om et prisoverslag.

  • #46   17. apr 2012 5 min er meget lidt, men du mener vel 5 mm?
    Det kan godt være svært for hjemmemekanikeren at få rattet til at sidde lige, men værkstedet burde kunne.


  • #47   18. apr 2012 Det Sidder 5-10 min over 12, altså til højre. Mener at enten er den sporet korrekt eller også er den ikke. Det hedder ikke så tæt på som vi kunne komme.

  • #48   18. apr 2012 Lars M -->

    Den kan sagtens være sporet korrekt, selvom rattet ikke sidder lige. Sporing er jo udelukkende et spørgsmål om hvordan hjulene sidder i forhold til hinanden. Men er den sporet rigtigt og rattet sidder lidt til den ene side, men der kan drejes lige langt til begge side, så er det jo bare af med rattet, og rykke det lidt på strålerne. Kan jo være den har været sporet før du fik den, hvis du ikke har haft den fra ny, og vedkommende har haft rattet afmonteret, og så sat det forkert..

    Desuden skal de bare "rykke" tandstangen lidt, for at ændre hvor rattets midtposition er. D.v.s. f.eks. dreje styrekuglerne en omgang til samme side - i begge sider....


  • #49   18. apr 2012 thomas F: det er ikke sandt det du skriver.
    1: du stiller rattet korrekt og justere derefter de forskellige vinkler, dumt og begynde og afmontere rat.

    2. en sport kan altså snildt koste over 600 kr.især hvis alt sidder fast mange værksteder tager over 1000 kr hvis det er med ordenligt udstyr.

    3, fordi fiat har givet 5,2 timer til en opgave er det ikke ens betydene med at det skal tage den tid, og den 5,2 time der er givet er til en del højere timeløn og tiden er udmålt på en sprit ny maskine på fabrikken af folk der ikke laver andet end og montere gearkasser på bilerne fra. nye.

    4: der er en grund til mærkevæksteder tager en lidt højere timepris. da de har styr på og lave den rep, og har de nødevendige redskaber, og det kan tit i sidste ende blive billigere da der bruges færre tid, desuden ville de slå meget hårdt ned på de fejl der, alle kan lave en fejl, sådan er det, men 4 forsøg på og lave en sporring, find dig et andet værksted som du stoler på og som du kan se har styr på det.


  • #50   19. apr 2012 Laier .
    Nu har jeg selv prøvet at spore biler, og har også haft en tosse til at gøre det. Der kunne rattet dreje 1,5 omgang til den ene side og 2 omgange til den anden side, men bevares - rattet sad da lige ved ligeud kørsel... smiley Som sagt, kan det jo have været afmonteret før.

    Det hjælper jo ikke noget at rattet sidder lige, hvis du har brugt al gevind til styrekugle i højre side, og den så kun hænger med 2-3 vindinger i venstre side.Så kan jeg i hvert fald regne ud at tandstangen ikke står midt for, når bilen kører ligeud. Så jo, man kan sgu sagtens komme ud for at skulle flytte rattet, hvis det altså har været flyttet før. Har det ikke været flyttet siden fabrikken, så burde man selvfølgelig kunne spore sig til korrekt stilling.


  • #51   19. apr 2012 Det har aldrig været flyttet

  • #52   19. apr 2012 Så skal han bare stille det i midt, og så sætte låsen op under rattet, og derefter spore bilen påny. Men rækkefølgen er jo ret vigtig...

  • #53   19. apr 2012 De ejede ikke en såkaldt "død arm" så det kunne ikke lade sig gøre.

  • #54   19. apr 2012 Hvad har de så gjort? De er da nødt til at fiksere rattet, så det ikke kan flytte sig under justeringen...

Kommentér på:
HJÆLP Urimelig værkstedsregning.

Annonce