{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.954 visninger | Oprettet:

Fritvalgskonto og ferie som lærling? {{forumTopicSubject}}

hej bg jeg har prøvet at finde hovede og hale i regler for feriepenge som lærlinge. ifølge dansk metal skal jeg i de 4 uger jeg har ferie ha det der ca svarer til normal løn, men da jeg har tjent nogle penge op inde på ATP feriekonto skal jeg få dem udbetalt og så skal firmaet spæde op med resten. så langt så godt! . Men da jeg så bad min chef om at få min fritvalgskonto udbetalt fortalte min han at det hører under noget ferie gøgl kan det det passe?. for når jeg kikker på min løn seddel står der i bunden at jeg har en feriekonto og en fritvalgsopsparing.

som jeg ser det skal jeg selv gå ind og få udbetalt pengene fra atp og så skal min chef give mig resten. Og fritvalgskontoen har ikke noget med det at gøre og jeg kan selv vælge at få udbetalt den en gang om året.
Det ville være fedt hvis der er nogen der kan fortælle mig hvordan det foregik da i var lærlinge. for jeg kan ikke finde ud af om det dansk metal fortæller eller om det min chef siger er rigtigt. på forhånd tak. undskyld hvis tingene er dårligt formuleret men det sgu sværet at forklarer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fritvalgskonto og ferie som lærling?
  • #1   21. maj 2012 Fritvalgs kontoen bruges til helligdage, og hvis du fx ska til tandlæge eller andet du selv bestemmer. Du betaler til fritvalg hver gang du får løn. Og resten af fritvalgskontoen bliver udbetalt en om året. Hvis du ikk har brugt det vel og mærke.

• #2   21. maj 2012 okay men vil det sige at den saldo der står nederst på min lønseddel som er på 4000kr ca at det er nogen jeg har opsparet og dem kan jeg godt vælge at få udbetalt. og har fritvalgskontoen noget at gøre med mine feriepengé jeg skal ha til sommerferien,.

• #3   21. maj 2012 Fritvalgs - udbetales 1 gang pr år

1 år som lærling = ferie med løn = 5 uger

når du har været der 1 år har du jo optjent fuld ferie penge til året efter + 5 ferie fri dage som betales med fuld løn af din chef.

Ferie penge udbetales via: https://www.feriekonto.dk/Feriekonto/ og brug dit nem ID

• #4   21. maj 2012 Og de penge du har tjent op imens du har været lærling er jo til næste år!

• #5   21. maj 2012 det penge på atp var fra da jeg var arbejdsdreng tror jeg,.

• #6   21. maj 2012 L K
    Ferie penge udbetales ikke altid på feriekonto.dk
    fritvalg er noget du kan vælge at få udbetalt FX med nov lønnen så du har lidt til julegaver kontoen vil dog altid blive tømt 31/12(her får du resteterne udbetalt )

• #7   21. maj 2012 Fritvalgskonto.
    Er en konto der går til når du skal til læge, tandlæge osv.
    Men du kan vælge at få dem udbetalt når som helst. Hvis ikk, så en gang om året.
    Den har intet med feriepenge og gøre.

Ferie penge er den løn du "spare op" i fra 1. maj til 1. maj. Som firmaet betaler.
    Altså 5 uger med fuld normal løn.
    Alt udover er for egen lomme.

• #8   21. maj 2012 Hvornår er du ansat som lærling, og som hvad? Og under hvilken overenskomst?

Jeg laver løn til dagligt, under Industriens Overenskomst, så hvis du er derunder kan du bare spørge mig. smiley

Det ferie som du har til afholdelse fra 01.05.2012-30.04.2013, er det ferie du har optjent i 2011, altså fra 01.01.2011-31.12.2011. Hvis du fx har optjent 10 dage fra dit tidligere arbejde, så skal din nuværende arbejdsgiver supplere op til de 25 dage. Men alt afhængigt af hvornår du er ansat.

En fritvalgskonto er ikke en feriekonto, men den du sparer op til helligdage. Det er ikke alle steder at man kan gå til tandlæge osv, men det kan du sikkert læse i jeres lokalaftaler. Hos os bliver resten af fritvalgskontoen udbetalt med den sidste lønseddel, altså lige inden nytår. Nogle gør det til 1/5 og har også set nogle som udbetaler 2 gange om året.

• #9   21. maj 2012 jeg er i lære som lærling

• #10   21. maj 2012 alt med feriepenge og atp var jeg enlig godt klar over men så begyndte min chef at sige at jeg ikke kunne få min fritvalgskonto udbetalt fordi at den har noget med feriepengene at gøre.

• #11   21. maj 2012 i lære som lærling ??????

• #13   21. maj 2012 Optjener du feriefridage? Hvor lang tid har du været ansat?

Spørg din chef om din fritvalgskonto har noget at gøre med dine feriefridage?

Jeg kan ikke helt se hvad han mener at den har med feriedagene at gøre. :s

• #14   31. maj 2012 Hov mekaniker

Kommentér på:
Fritvalgskonto og ferie som lærling?

Annonce