{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.399 visninger | Oprettet:

hjælp til at forstå rest gæld. {{forumTopicSubject}}

Der er registreret gæld i bilen!

Overvejer du at købe denne bil ? Så vær opmærksom på at sælger får slettet nedestående hæftelse.

================================================================================
BILBOGSATTEST
================================================================================

Stelnummer: VSSZZZ1MZ4R009981

OPLYSNINGER FRA
MOTORREGISTER. HVIS INGEN
OPLYSNINGER, FINDES
KØRETØJET IKKE I CRM:
-----------------------------
Mærke: SEAT LEON 1,8 T
Årgang: 2004
Registreringsnummer: ZP35606

--------------------------------------------------------------------------------
HÆFTELSER
--------------------------------------------------------------------------------

DOKUMENT:
Dato/løbenummer: 09.05.2011-1002503655
Prioritet: 1
Dokument type: Udlæg
Hovedstol: 194.241 DKK
Rentesats: 0 %

KREDITORER:
Navn: Skatteministeriet
CVR: 19552101

DEBITORER:
Navn: Allan Vittarp Larsen
CPR: 240568-****

TILLÆGSTEKST:
Advarsel: Køretøjet i anmeldelsen kan være
pantsat efter de før 1/6 1993 gældende regler.

Advarsel: Ejeren: 210481XXXX i Motorregisteret
af bilen med stelnr: VSSZZZ1MZ4R009981 findes
ikke blandt debitorerne i anmeldelsen.
Kontroller stelnr

BETALT TINGLYSNINGSAFGIFT:
0 DKK

BIL:
Mærke: SEAT LEON 1,8 T
Årgang: 2004
Registreringsnummer: ZP35606

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælp til at forstå rest gæld.
  • #1   21. maj 2012 er der en en tredje person der har restgæld i bil.

kan det betyde noget for mig vis jeg skulle købe den ?

• #2   21. maj 2012 Gælden(panten) SKAL slettes før du køber den ja

• #3   21. maj 2012 Altså Hovedstol: 194.241 DKK - det er beløb der er tegnet da bilen blev købt, - der kan jo eks. være betalt 20-30-40-50-100.000 kr af på det kan du ikke vide, medmindre du får fat i banken, eller kreditore

• #4   21. maj 2012 ser umiddelbart ud som om, at skatterministeret har pant i vognen

• #5   21. maj 2012 Ikke før du har omregistreret den til dit navn.. Gælder følger bilen..
    Få din bank til, at undersøge det pant..

Det kan jo være en fejl, at det ikke er slettet..

Mvh....

• #6   21. maj 2012 Det ligner manden - har haft noget gæld til staten, kan måske være pga. afgift, eller fusk - eller andet måske tuning og noget med reg. afgift.. hvem ved

• #7   21. maj 2012 få din bank til at grave lidt i sagen...

• #8   21. maj 2012 okat tak alle sammen :). jeg prøver og tætte banken på sagen smiley

• #9   21. maj 2012 Din bank kan ikke hjælpe dig. Du er nødt til at ringe til SKAT for at få en afklaring på, om de skal have penge for at slette udlægget.

Det ser ud som om, at vedkommende, som nu ejer bilen, ikke er den samme, som der skylder pengene til SKAT. Altså ser det ud til, at nuværende ejer har glemt at tjekke for pant/udlæg, inden han har købt bilen. Han risikerer derfor, at hvis du køber den, så får han ikke en krone, da samtlige kroner vil gå til afvikling af en anden mands gæld.

• #10   21. maj 2012 Der er 2 begreber her. Og mange er tydeligvis ikke klar over forskellen.
    1. Restgæld - har du som køber af en bil, lånt penge i bank, bilforhandler eller et tredje sted og denne gæld ikke er indfriet, så er der Restgæld i bilen. Restgæld følger den person/det cpr nr som lånet er tegnet i. Det betyder at hvis du køber en bil med Restgæld og personen der har gælder ikke betaler, så vil INGEN kunne komme og hente bilen. Restgæld kan kun overføres til en anden person/ny ejer hvis man laver en særaftale om dette

2. Pant - Den der låner penge ud, kan stille som krav at de har pant i fx. bilen. Det betyder at betaler man ikke sine afdrag, så kan bank, bilforhandler eller lignende låner køre ud og hente bilen, sælge den og beholde det beløb der skyldes (max det panten er sat til) og den person der tegnede lånet til at starte med, får resten. I dette tilfælde følger panten ALTID bilen og derfor skriver man på en slutseddel at sælger hæfter for en evt. pant. Hvis ikke andet aftales.

Det med at man skal indfri gæld er noget pjat som en eller anden har sat i gang og det har intet på sig. Solgte min Altea for en måned siden og se var jeg hele møllen igennem, netop fordi jeg selv var i tvivl. Var så heldig at køber var en klaphat og hans ven (og vennens far) ikke fattede en meter og derfor måtte dokumentere alt for dem. Var lige ved at overveje at lade ham køre uden at få den med.

Men sådan er reglerne, uanset hvad andre siger. Og hvorfor? Fordi jeg ved det!

Færdig bum! smiley

• #11   21. maj 2012 Okay tak bay.

Så prøver jeg lige at høre skat. Kan de bare lige oplyse mig det. Nu når jeg faktisk ikke har noget med bilen af gøre i nu

• #12   21. maj 2012 Okay du sku står på det jesper.
    smiley

• #13   21. maj 2012 Nicki L
    Ja, du kan sagtens få oplyst af SKAT, hvad der skal betales til dem, før de vil slette udlægget. De kan også vælge at oplyse, at de slet ikke accepterer handlen under de pågældende vilkår, men det er nok ikke sandsynligt.

Jesper R
    Man skal indfri gælden i det tilfælde, at kreditor stiller krav om, at købesummen indbetales til denne til nedbringelse af gælden. Er det tilfældet, skal man for alt i verden sørge for, at der sker en nedbringelse af gælden med de penge, man betaler - og at man <i>ikke</i> bare giver pengene til sælger. For hvis kreditor ikke får de aftalte penge, er de naturligvis ikke forpligtet til at slette pantet/udlægget.

• #14   21. maj 2012 Jamen har skam været nødt til at sætte mig ordentlig ind i det. Vennens far var brugtvogns handler. Men til trods for det kendte han ikke selv reglerne (gad vide hvor mange han har snydt)

Jeg fik solgt bilen til en "fornuftig" pris, taget fejl ved bilen i betrækningen, så gjorde det nemmest muligt for køber, for ikke at miste salget smiley

Men det er en jungel og jeg havde aldrig fundet rundt i den hvis ikke jeg havde snakket med mine forældre, banken i ellers brugt min sunde fornuft smiley Men en god tommelfinger regl, køb aldrig bil af en du er usikker på at handle med smiley

• #15   21. maj 2012 Bay:

Du blander Restgæld og pant sammen. Hvis udlåner af pengene vil sikre sig at et bilsalg dækker det beløb som der skyldes, så skal de tage pant i bilen. Det eneste man som køber af en bil kan komme til at hæfte for, er panten. Det kan også være slemt nok, ja, men et banklån vil man aldrig i overtage i forbindelse med køb af en bil. Lån er ikke det samme som pant. Det er folk nødt til at forstå.....

• #16   21. maj 2012 Jesper R
    Jeg blander det ikke sammen. Jeg skriver, at kreditor har ret til at kræve købesummen helt eller delvist indbetalt til nedbringelse af gælden ved salg (op til pantets/udlæggets størrelse, hvis restgælden er lige så stor eller større) - og sørger man ikke for, at pengene indbetales til kreditor i stedet for sælger, så hænger man på pantet og kan dermed blive bedt om at sælge bilen og aflevere pengene til kreditor.

• #17   21. maj 2012 Bay:

Du er stadigvæk på kanten. Kan give dig delvis ret, men ikke mere end det...

Hvis du har lånt 200.000 kr i banken til et bilkøb. Da du har afdraget 50.000 kr bestemmer du dig for at sælge den. Lad os sige at du får den solgt til præcis det du skylder, altså her 150.000 kr, du synder banken og tager pengene med ud af landet. I det her tilfælde kan der så udspille to situationer:

1. Ved pante i bilen - her følger panten som tidligere skrevet bilen og defor kan banken tage ud og hente bilen for at indfri det beløb de har sat som pant (kan i dette tilfælde være alt fra 1-200.000 kr)

2. Uden pant i bilen - der kan ny ejer af bilen blot fortsat køre glad rundt i bilen og ikke frygte for at nogen henter bilen - for det må de ikke. Sælger hæfter nemlig for gælden i dette tilfælde smiley

• #18   21. maj 2012 Jesper R
    Jeg har ikke delvist ret - jeg har 100 % ret. Jeg sidder og arbejder med det til daglig og har gjort det de sidste 4 år, så jeg ved, hvad jeg snakker om. Jeg er uddannet i bank og har de sidste 4 år siddet med inkasso, hvor jeg bl.a. er med til at hente biler ved folk, der - desværre for dem - har glemt at tjekke for pant.

Af de to situationer, du opridser, er situation nr. 2 irrelevant, eftersom der jo <i>er</i> pant/udlæg i bilen i dette tilfælde.

I situation 1 mister man bilen, som du skriver. Det er jo netop også dét, jeg skriver, så i den sag lader det til, vi er enige. Ergo har man selv risikoen, hvis man ikke sørger for, pengene indbetales direkte til kreditor til nedbringelse af gælden i stedet for at betale dem til sælger selv. Man kommer jo indirekte til at hæfte for gælden i sådanne tilfælde, hvor sælger snyder kreditor - man hæfter bare kun med den bil, man har købt, og maksimalt kun op til pantets størrelse.

Summa summarum: Man hæfter ikke for en anden persons gæld. Men det korte af det lange er stadigt, at hvis man ikke sørger for, købesummen går til nedbringelse af gælden hos kreditor, risikerer man at stå uden bil <i>og</i> uden penge.

• #19   21. maj 2012 Det er en påstand at du har 100% ret - hvorfor har du mere ret end min bankrådgiver? Jeg tror ikke du læser hva jeg skriver. Der er kæmpe stor forskel på Restgæld og pant. Som jeg tidligere også har beskrevet. Den besiddelse jeg kom med i mit første indlæg, kan du ikke sætte en eneste finger på!

Med din stilling, burde du også vide at der ikke nødvendigvis er pant i en bil, selvom der er optaget et lån til den. Egen kan man have så god en økonomi/indkomst at banken ikke vurdere det som relevant at tage pant, ellers kan man tegne sig en forsikring gennem ens bank, som gør at de ikke tager pant i bilen. Sidst kan bilen have så ubetydelig en værdi, at der simpelthen ikke er noget at tage pant i (groft sagt)

Men sådan som du skiver det, så er der altid pant i en bil, hvor man har lånt pengene til betaling af den - og det passer simpelthen ikke! Påstår du andet, burde du en tur på skolebænken igen (lad være med at tage det personligt) smiley

Jeg kan sagtens se at det der bliver skrevet i indlægget, viser at der er pant (hvilket ikke betyder der er Restgæld i bilen) Jeg stiller bare begge dele op, for at folk har en forståelse for hvad de to begreber indebære smiley

• #20   21. maj 2012 Det er en påstand at du har 100% ret - hvorfor har du mere ret end min bankrådgiver? Jeg tror ikke du læser hva jeg skriver. Der er kæmpe stor forskel på Restgæld og pant. Som jeg tidligere også har beskrevet. Den besiddelse jeg kom med i mit første indlæg, kan du ikke sætte en eneste finger på!
    <b>Du skriver i dit første indlæg følgende: "Det med at man skal indfri gæld er noget pjat som en eller anden har sat i gang og det har intet på sig."
    Dertil svarer jeg, at det ikke nødvendigvis er korrekt, at der ikke er en gæld, der skal indfries, da kreditor kan stille krav om, at købesummen bruges til netop indfrielse af gæld. I sådanne tilfælde er det køber, der har det reelle ansvar for, at nedbringelse af gælden sker.

Jeg tvivler på, jeg ved hverken mere eller mindre, end din bankrådgiver gør. Det er i virkeligheden utroligt simpelt, så jeg tillader mig at antage, at alle bankrådgivere ved det som udgangspunkt. Men hvis du er af den opfattelse, at din bankrådgiver har fortalt dig noget andet, end hvad jeg har skrevet, kan jeg konkludere, at du enten har misforstået hans budskab - eller at han alternativt må være en af de få bankrådgivere, der tilsyneladende ikke har styr på det.</b>

Med din stilling, burde du også vide at der ikke nødvendigvis er pant i en bil, selvom der er optaget et lån til den. Egen kan man have så god en økonomi/indkomst at banken ikke vurdere det som relevant at tage pant, ellers kan man tegne sig en forsikring gennem ens bank, som gør at de ikke tager pant i bilen. Sidst kan bilen have så ubetydelig en værdi, at der simpelthen ikke er noget at tage pant i (groft sagt)
    <b>Det har jeg aldrig modsagt. Jeg har udelukkende sagt, at dén situation er irrelevant i forhold til denne diskussion, da der netop <i>er</i> udlæg i pågældende bil.<b>

Men sådan som du skiver det, så er der altid pant i en bil, hvor man har lånt pengene til betaling af den - og det passer simpelthen ikke! Påstår du andet, burde du en tur på skolebænken igen (lad være med at tage det personligt) smiley
    <b>Det har jeg på ingen måde hverken sagt direkte eller antydet implicit nogen steder. Som nævnt ovenfor har jeg alene sagt, at det ikke er relevant at diskutere i dette emne.</b>

Jeg kan sagtens se at det der bliver skrevet i indlægget, viser at der er pant (hvilket ikke betyder der er Restgæld i bilen) Jeg stiller bare begge dele op, for at folk har en forståelse for hvad de to begreber indebære smiley
    <b>Det er meget fint. Jeg kan bare ikke se, hvorfor vi skal inddrage noget, der reelt er et forbrugslån, i en diskussion omkring pant og udlæg i en bil. Men det er for så vidt ligegyldigt.</b>

• #21   21. maj 2012 Der gik vist noget galt i brugen af fed skrift. Jeg satser på, du selv kan tyde dig frem til, hvad der er "mit og dit".

• #22   22. maj 2012 Det er der da i 1000vis af biler!

• #23   22. maj 2012 Jeg er spurgt ham der har bilen nu. han viste ikke selv der stod det på nettet.
    han har købt bilen fra en forhandler. og har haft bilen i 3 år uden nogen problemer.
    men han ville lige selv undersøge det i dag.
    han mener ikke det har nogen betydning.

men vis nu det er en fejl det der står på nummerplade.net
    og han for det slettet? eller hva man nu gør.
    så har jeg vel ikke noget at være bange for.

eller kan man få et gyldigt bevis på er der ikke kommer nogen og henter bilen en dag?

• #24   22. maj 2012 Den eneste, du kan få sådan et "gyldigt bevis" fra, er kreditor selv. Og så kan de jo lige så godt aflyse udlægget.

Du skal under ingen omstændigheder købe den, før det er væk eller alternativt at du har en aftale med SKAT om, hvem du skal betale pengene til.

• #25   22. maj 2012 Okay godt nok.

Kommentér på:
hjælp til at forstå rest gæld.

Annonce