{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.882 visninger | Oprettet:

Ny toppakning {{forumTopicSubject}}

Jeg skal igang med at skifte en toppakning på en x18xe1 motor. Derfor skal jeg lige høre jer om der er nogle gode råd/huskeregler, og hvad jeg ellers skal sørge for nu jeg alligevel er igang.

Bilen spiser en smule olie, men det er et gammelt problem som jeg ikke tror hænger sammen med toppakningen. Kan det betale sig at skifte stempel ringe/olietyve samtidig, i et forsøg på at løse det problem også?... Vil skyde på den spiser 0.5L pr. 1000km.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny toppakning
  • #1   21. jul 2012 Når topstykket skal tjekkes/ordnes kan du lige så godt fikse de andre ting. det er ganske let når toppen er af..

  • #4   21. jul 2012 Fabian J > EGR kan sagtens (og er allerede blændet) blændes uden at pille toppen af. Det samme gælder for gasspjældet. x18xe1 har slet ingen tomgangsmotor og planslibning er ikke altid en nødvendighed, såfrem toppen demonteres i korekt rækkefølge.

    Hvorfor mener du at stemplerne er omstændige? Vi snakker om et bundkar og to bolte pr. cylinder right? Så skubbes stemplerne lidt op, en af gangen og ringe skiftes. Det virker nu nemt nok syntes jeg?

    Men ja, jeg bør nok lige snuppe olietyve med også.


  • #7   21. jul 2012 Hvad med en tryk-prøvning så man er sikker på der ikke er indvendige revner ? smiley

  • #8   21. jul 2012 Hvis ikke det er første gang den får skiftet toppakning, ville jeg helt bestemt også få checket planheden på toppen og evt. få den planet!! hvis det er første gang toppen skal af og den bliver spændt op i rigtig rækkefølge, BURDE det ikke være nødvendigt med en planing...... MEN, hellere checke inden montering!

  • #9   21. jul 2012 Jeg ville bestemt heller ikke plane et topstykke uden at det var nødvendigt. Og det er det godt nok sjældent medmindre det har været kørt varmt.
    Jeg ville derimod slibe ventiler...


  • #10   21. jul 2012 Det koster 3-400 at plane et topstykke, så hvorfor skulle man lade være

  • #11   22. jul 2012 Og mange topstykker i dag må slet ikke planes ifølge specifikationerne.

  • #12   22. jul 2012 Så lader man være med det, men hvis de kan planes for 300kr så ville jeg ikke tænke mig om 2 gange

  • #13   22. jul 2012 Der vil jeg nu give Mirza ret!

    Er mine toppe over 0,1mm skæve, ryger de dælme til planning!
    Grunden til at de fleste fabrikanter fraråder det til moderne biler, er fordi man ændre kompressionsforholdene ved planslibning - omend det dog er ganske ganske lidt, men det har selvfølgelig en minimal indflydelse på bilens forbrug.


  • #14   22. jul 2012 Ikke bare forbrug.... Også bilens indstillinger... jo mere du planer... jo før skal den tænde for ikke at banke...

  • #15   23. jul 2012 nemlig ja...... var bare for doven til at remse det hele op....:o)

  • #16   7. sep 2012 Du skal ikke skifte stempelringe hvis ikke du vil hone, for ellers er det spildt.

  • #17   7. sep 2012 hvis det er rigtigt så må man kun planslibe 3 gange før det hedder nyt topstykke og hver gang man plansliber skal man bruge en pakning der er det tykkere for ikke at ændre kompressions forholdene da det enden med bilen ikke kan finde ud af det og kør dårligt istedet.

    At din motor bruger så meget olie er ikke pga toppakningen og det er med 99.9% sikkerhed... det er derimod som du selv skriver slidte stempelringe og paraplyer...
    men nu hvor du skifter toppakning så kan du ligeså godt tage de 2 andre ting med og lige slibe ventilsæderne med Carborundum. men når du har topstykket af så tag lige at mål det med en rette skinne og et søgerblad mener det er 0.05 maks og lige tag at få det trykprøvet!
    Planslibning er kun nødvendigt HVIS det har været kørt varmt eller hvis det har været spændt i forkert rækkefølge ellers er det spild at planslibe... En ordenlig rengøring topstykket med sandpapir og en spartel til at tage skidt og gammel pakning er nok.


  • #18   7. sep 2012 Hehe, folk snakker sgu som de har forstand her.
    Man kan ikke bare slibe ventiler og sæder med carborondum, de er jo ikke runde mere, først skal sæderne fræses og ventilerne slibes, dernæst carborundum og så trykprøvning.
    300 for en planing, sig hellere 700, det er nok tættere på.


Kommentér på:
Ny toppakning

Annonce