{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
18.978 visninger | Oprettet:

Regler for nærlys og kørelys {{forumTopicSubject}}

Hej bag jeg har en pug 206 hvor jeg gerne vil sætte nogle led kørelys lugter i grillen. Meningen er at de skal kobles til positionslyset. Er det så lovligt da det så vil være tændt sammen med nærlyset også ? Desuden når det er e godkendt som kørelys må jeg så køre med kun led og positionslyset om aftenen ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler for nærlys og kørelys
  • #1   9. aug 2012 Jeg må da være fuld med alle de skrive fejl;)

  • #2   9. aug 2012 Når kørelyset er tændt, må du ikke have positionslys eller nærlys på bilen.
    Når du drejer kontakten om på positionslys eller nærlys skal dit kørelys selv slukke. (Kørelysautomatik)
    Du må dog også koble dit baglys fra når du kører med kørelyset.
    Du må kun bruge kørelyset om dagen. Ikke efter nærlys er påbudt.


  • #3   9. aug 2012 Husk lige afstanden fra skærm og ind til lygterne maks må være 40 cm, hvis det skal være helt lovligt. Mine sidder for langt inde, men det er kun til syn det bliver et problem, politiet ved intet om de regler smiley

  • #4   9. aug 2012 Separate kørelyslygter, må kun være tændt som det eneste på bilen når de bruges til det formål at være kørelys.

    Så snart du tænder for nærlyset (ved lygtetændingstid) skal de enten slukke eller gå på halv styrke.
    Dem fra HELLA går på halv styrke, hvis de er monteret korrekt.

    Du må ikke bruge dine kørelyslygter sammen med positionslyset om aftenen (lygtetændingstid)


  • #5   9. aug 2012 Tak for de fine besvarelser smiley

  • #6   9. aug 2012 Mick P... positionslys lyser da altid selvom det er kørelys eller nærlys

  • #7   9. aug 2012 Hvornår er reglerne for at positionslys skal slukke når kørelyset er blevet tændt indført?? Min Strada har pos. lys tændt altid, og det har den model altid haft, både ny som gammel. Og jeg må da sige, jeg har altid set nogle lygter slukke pos. lys, når der er skiftet mellem nærlys og kørelys??

  • #8   9. aug 2012 Jesper M
    Der er forskel på at have kørelys i sit nærlys, og have separate lygter til kørelyset.

    Har man sidstnævnte løsning, skal dette være den eneste lyskilde på bilen.


  • #9   9. aug 2012 Positionslysene er altid tændt når kørelyset også er.

    Har endda set en del køre rundt med positionslysene tændt. Politiet ligger åbenbart ikke så meget vægt i det længere..


  • #10   9. aug 2012 Min Touran 11-05/06 har altid positionslyset tændt.
    Jeg kan ikke slukke for alt lyset på engang.

    Positionslys vil altid lyse.
    Mig bekendt findes der ikke en lov at positions SKAL være slukket af en bestemt årsag. Langt de fleste biler i DK kan man ikke slukke dem på.


  • #11   9. aug 2012 Pos + tågelys = kørelys indtil lygtetændings tid.

    Tågelys må anvendes som køreslys sammen med pos. lys, - og du må også montere 2 enkelte lygter som kørelys

    tågelys må anvendes ved kraftig nedbør udover i tåget vejr


  • #12   9. aug 2012 og desuden er de nye regler for nye biler - at de ikke må have kørelys på bagenden før der er behov for det... så der sidder som regl en lys føler der tænder og slukker baglyset... smiley

  • #13   9. aug 2012 ..

  • #14   9. aug 2012 Så tag lige et ekstra kig på Audi, Mercedes - ja sågar en ny Aygo.
    Der kører de kun med separate kørelyslygter.
    Nummerpladelys, baglygter, posistionslys - alt sammen slukket.

    Dette er taget direkte fra deatilforeskrifterne:

    6.12 Kørelys
    6.12.001 Generelle bestemmelser
    (1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters opmærksomhed
    på køretøjet.
    (2) Som kørelys kan anvendes
    a) nærlyslygter,
    b) tågeforlygter,
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding.
    (3) Anvendes
    a) nærlyslygter eller
    b) tågeforlygter
    som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding
    som kørelys, kan baglygter og andre lygter til markering tænde samtidig.
    (4) Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt sættes i
    positions- eller nær-/fjernlysstilling.
    a) Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.
    b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.
    c) Kørelyslygter skal være tilsluttet kørelysautomatik.
    d) Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet kørelysautomatik.
    (5) Et køretøj må kun være forsynet med påbudt eller tilladt kørelys.

    Og læs det nu ordentligt igennem. Der er forskel på KAN og SKAL smiley


  • #15   9. aug 2012 B4NDIT

    Detailforeskrifterne gælder ALLE biler, nye som gamle medmindre der specifikt står noget andet.


  • #16   9. aug 2012 Kan ikke se der står noget med at pos. lygterne skal slukke? Husk lige, at kørelys ( i dagtimerne), nærlys/langt lys (efter lygtetændingstid) og pos. lys er 3. forskellige ting. Har en bil pos. lys, så skal de også være tændt?

    LED kørelys er mig bekendt det samme som hvis forlygterne står til at være kørelys, med begrænset lysudbytte. Om det er den ene eller anden ting, bob bob, så længe de er godkendt...


  • #17   9. aug 2012 Jesper M

    Punkt 3d
    nærlyslygter med reduceret spænding
    som kørelys, kan baglygter og andre lygter til markering tænde samtidig.

    "andre lygter til markering" er positionslys.


  • #18   9. aug 2012 Ja, tænde sammentidigt...? Nærlyslygterne med reduceret spænding kan og bliver brugt til kørelys i dagstimerne... Med alt det andet lys tændt sammentidigt, der står ingen steder at det skal slukkes.

    At nyere biler så selv slukker for det for at spare strøm, det er en en helt anden side af sagen! smiley


  • #19   9. aug 2012 Ja men de gamle må du jo gerne lave kørelys på efter gamle regler. Alle ældre biler får jo ikke nyt kørelys fordi der kommer nye regler.

  • #20   9. aug 2012 Eu loven om
    Kørelyset er først fra 2007/8


  • #21   9. aug 2012 Jesper M
    Der står bestemt heller ikke at det skal tændes.. Hvor vil du hen med det?
    Prøver du at diskutere med det jeg skriver, eller det som detailforeskrifterne skriver?
    Sidstnævnte taler klart sit eget sprog, og det er ikke svært at forstå smiley

    B4NDIT
    Men gamle biler må gerne følge nye regler..
    En gammel bil er jo også lempet for forureningen ift. en ny bil, derfor er der skrevet undtagelser og indført skæringsdatoer i detailforeskrifterne.


  • #22   10. aug 2012 Mathias. Vi snakkede om at det var pr. lov at det SKAL slukkes. Det skal det ikke.

    Og min pointe er, at alle ældre biler en 2007 eller noget i den stil, der kan det ikke slukkes med mindre pærene springer eller du tager pærene ud, klipper en ledning eller noget. smiley


Kommentér på:
Regler for nærlys og kørelys

Annonce