{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.030 visninger | Oprettet:

Uknown #001
Uknown #001
Tilmeldt:
6. jan 2012
Følger: 1 Emner: 45 Svar: 321

Fiat Punto - småting? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har lidt ting med min punto som jeg søger lidt hjælp med. Det er en MK2 fra 99.

1. Da jeg købte den og pillede reservehjul ud af brønden var den fyldt med vand - fandt ud af det skyldtes pakningen var ude af funktion pga. kabel til baglys gik henover den - fik smidt noget silikone på og det var mere eller mindre væk.

Har kørt uden reservehjul lige siden og har bemærket at der stadig kommer en lille lille smule vand når jeg vasker den eksempelvis. Jeg kørte en dag hvor det VIRKELIG styrtede ned - der kom der omkring 3/4 til en dl vand i brønden.

Er dette noget jeg skal forholde mig til eller ignorere og smide bagagerumsdelene i igen?

2. Jeg har ekstrem problemer med frosne ruder for tiden da det er blevet lidt koldere = is på indersiden af ruden. Har læst mig til noget med måtter og udluftning osv - dette hjælper en anelse - men ville det hjælpe at investerer i en halvgarage eller anden form for dække til vinduerne? - og kan dette være delvist skyldt af den lille lille lille fugt der kommer i bagagerummet i vådt føre?

3. Jeg har lidt med håndbremsekablet. Ved venstre bagdæk er håndbremsekablet sat i en form for "krog" der sørger for den holder sig på plads når bilen bliver "slynget rundt" - den er dog knækket og håndbremsekablet går imod fælg (og sider hul i isoleringen) den er midlertidig sat på med en strips, men det er vel ikke holdbart. Er det muligt at sætte sådan en ny krog på eller noget?

4. Der er slidt hul i håndbremsekablet, så risikere jo fugt i kablet nu her = frost og rust. Hvor stærkt skal det gå? og skal kan jeg vente til sommer hvor det bliver lidt varmere eller skal det gøres nu og her? - Skal den skiftes i begge sider?

5. Jeg har lidt boblen fra køleren. Den har været på værksted og fået påfyldt, men tror stadig der har været luft i systemet for vandet i væskebeholderen er på forskelligt stand fra tid til tid. Jeg skal have påfyldt igen selvfølgelig, men hvilken vælger jeg, rød eller blå?
- Kan dette være pga. den bruger vand? I så fald er det vel ikke kritisk? den går fra max til min punkt på 1000 km.

6. Når bilen bliver startet efter en kold morgen eller efter at have stået i fugtigt vejr i nogle timer kommer der "tændingsfejl" - den hopper og springer som om den ikke vil tage gassen / kun tænder på 2-3 cylinder. Det er helt væk når den er rigtig gennemvarm. Havde tester på hos mekaniker, igen fejl overhovedet, men i det han trykker på tændkablerne får han et stød - er det så 100% sikkert det er tændkabler osv der er fejlen?

Håber der nogen derude der har lyst til at læse og svare lidt på nogle spørgsmål smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fiat Punto - småting?
  • #1   1. dec 2012 1+2. Vand i bagagerummet er aldrig en god ting - find ud af hvor det kommer ind. Frosne ruder på indersiden skyldes fugt indeni bilen, det må jo være vandet i bagagerummet - medmindre der også ligger vand andre steder.

    3+4. Strips skulle holde fint nok - så længe det ikke er nogle små skodstrips. Lad være med at bruge håndbremsen om vinteren, sæt den i gear når du parkerer - så burde du sagtens kunne vente til det bliver forår igen.

    5. Det lyder til at der er en utæthed et sted i dit kølesystem - den skal ikke bruge så meget. Rød eller blå - ja, det samme som er på nu. Burde være blåt.

    6. Tjek tændkabler, spoler, tændrørsbrønde, tændrør. Skift det der er dårligt, og få renset godt af.


  • #2   1. dec 2012 1: Få det fixet hvis du ved hvor problemet er, på med noget nyt.

    2: Det kan sagtens være dørlister og vandet i bagagerummet der gør det, for så er bilen ikke "tæt", og vand i bilen vil danne kondens, og så bum bum så fryser ruderne til indefra. Så få det fixet.

    3: Jeg har lavet masser af de der fejl bare med strips, og de holder skam fint endnu. Evt. bare giv kablet nogle flere strips, jo flere dets bedre smiley

    4: Hvis du bruger din håndbremse, så skal du få lukket hullet nu eller evt. prøve at hælde kølervæske ind og så lukke hullet, så fryser det ikke til. Men få det skiftet, det er klart nummer 1, og det nye kabel hælder du så kølervæsker ind i, så fryser det som sagt ikke.

    5: Det er muligvis en toppakning eller vandpumpe, hvilket er et vældigt kendt problem på Fiat Punto'er, især hvis det er 1,2 motoren. Så få lige tjekket om der er udstødningsgasser i kølevæsken. Og der skal rød kølervæske på. Det er i hvert fald "standard". Men kig på farven.

    6: Det er også et kendt problem at tændkabler og tændspoler skal skiftes engang imellem på 1,2 og 1,4 motorerne, så det kunne sagtens tyde på det. Evt. start bilen op og stå og sprøjt med forstøver på hvert kabel, hvis den laver et hak når du rammer, så er den "utæt". Evt. kan du måle modstand i alle kablerne. Men udskift dem, de er ret billige. Og køb originale, så er du sikker på det virker.


  • Uknown #001
    Uknown #001 Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 45 Svar: 321
    #3   1. dec 2012 6. Tænker bare, han trykker på 1. 2. og 3. der sker intet, men ved 4. får han et rap over nallerne.. Det vel sikkert at 4. er "utæt"

    5. Ja selvfølgelig tegnet er lidt toppakning, desværre - men hvordan tjekker jeg den for udstødningsgasser i beholderen?

    4. Ja den skal skiftes? men skal den skiftes i begge sider?

    Bagagerummet: Det har været meget meget slemt, har tætnet og ordnet problemer flere steder - men det ordnede 95% af problemet, tænkte om det er normalt der bare kommer LIDT vand ind i ny og næ?


  • #4   1. dec 2012 Skift tændkabler.
    Skift håndbremsekabler i begge sider samtidig.
    Der skal ikke komme vand ind i bilen - medmindre du kører med åbne vinduer i regnvejr.


Kommentér på:
Fiat Punto - småting?

Annonce