Garantisag - Audi Amager {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
Jeg er røget ind i lidt af en kattepine.
Min Audi A4 fra slut 2008 ville pludseligt ikke starte for et par mdr siden. Hvorfor jeg fik Audi mobilitetsservice til at køre den ud til SMC biler på Amager.
Jeg ventede i spænding på et opkald, hvilket skal sige, at de er ufatteligt ringe til, de hverken svarer på opkald hvor der er lagt besked, eller tager telefonen.
Omsider ringer de, og han siger at den bliver lavet på Audis regning. Den er hoppet i kæden, hvilket er sket før, hvor de ligeledes har lavet det Audis regning. Jeg henter bilen, og modtager et par dage senere regningen, hvor der står "UB" (uden beregning) ud for alle beløbene.
Nu er der som nævnt gået et par måneder, og ind af døren kommer en regning der beløber sig til DKK. 36.127,87, med den begrundelse af de sidenhen har fundet ud af at bilen er chippet, hvilket den rigtig nok er.
Kan de godt det?
Fakta er:
De har oplyst per telefon og per regning at den er uden beregning
Så vidt jeg ved, så burde de vide at den er chippet, i henhold til den sidste reparation, hvor de opkrævede delvis-betaling
De har kørt i bilen
Jeg er ikke blevet stillet muligheden for, at selv vælge værksted, eftersom de bare har repareret den, da det var en garantisag.
Hvad mener i?
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 594
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.882
De er i deres fulde ret til at kræve det fulde beløb og grunden til at de først henvender sig nu, kan være fordi at styreboxen er enten blevet opdateret eller udskiftet. Dvs. de udlæser fejl og data og ser uoverensstemmelserne.
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.847
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.882
Og den holdning har jeg stadig
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.847
okt 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 340
Skal man ikke stilles en valgmulighed i sigte, inden reparation, altså havde det ikke været en garanti sag, så skulle man vel selv have lov til at vælge hvilket værksted der skal udføre opgaven?
okt 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 340
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 283
jan 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 862
Men det er sgu for dårligt. Det kan vi hurtigt blive enige om !!
okt 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 340
Audi A4 1.8T fra slut 2008 har en generel fejl der gør at de hopper i kæden, har intet med chipningen at gøre.
Jeg må tage den med min advokat og evt. melde mig ind i FDM.
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
Oettinger laver chiptuning til vw som ikke går udover garantien/garantisager.
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
okt 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 340
Den er chippet ved http://www.jbturbochip.dk
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Når de så finder ud af bagefter at bilen er chippet, så er sagen lige pludselig anderledes, og du hænger derfor på regningen.
Det er sure lærepenge, men når du ikke har fulgt forskrifterne, så er der generelt set ikke noget der dækker.
Men til dem der siger "det er for ringe", hvis ikke bilen havde været chippet, og den havde overholdt de autoriserede services, så ville hele reparationen være dækket, selvom bilen er ude over den normale garanti på 2 år.
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.882
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Jeg er enig i at det ikke burde spille ind på garantien, da det er en mekanisk fejl der ikke har relation til chippen.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
<i>"Så vidt jeg ved, så burde de vide at den er chippet, i henhold til den sidste reparation, hvor de opkrævede delvis-betaling"</i>
Hvis de vidste - eller burde vide - at den har været chiptunet, så kan de ikke bare komme og kræve pengene betalt efterfølgende. Den er stensikker. Men hvis du har undladt at fortælle dem det, så har du en dårlig sag.
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
at de overhovede stadig laver den på garantien efter 4 år er utroligt ikke det indtryk VAG koncernen generelt har givet mig.
okt 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 340
Det jeg finder aldeles utilfredsstillende er Audis oplysningsniveau, jeg har selv skulle kime dem ned for at få nyt, og da så ringer, så oplyser de mig at den er uden beregning, hvilket jeg naturligvis bliver lykkelig over.
Jeg henter bilen, og modtager nu en regning med en lille notits om at den er uden dækning. Intet opkald, men bare en regning modtaget med posten.
Særligt når man "tror" at man er homesafe, med en tidligere modtaget regning, hvor der står "uden beregning" over det hele.
okt 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 340
Hvis en lærling kan mærke det, hvordan kan en uddannet mekaniker så ikke?
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Umiddelbart er det sikkert heller ikke den samme mekaniker der har lavet bilen denne gang, og muligvis en anden værkfører der har godkendt reparationen. Derudover
Men højest sandsynlig er den blevet godkendt ved importøren, hvorefter de har fået delene retur, og de har så undersøgt dele/logs, og fundet ud af bilen var chippet, hvorefter de ikke vil dække det.
Dette vil de ofte ikke finde ud af, før de enten er blevet oplyst om det, eller har fundet ud af det gennem undersøgelserne.
Jeg kender ikke til nogen steder hvor de registrerer om bilen er chippet eller ej, men det vil ofte blive undersøgt ved garantireparationer.
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.882
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Og som jeg læser det, så fandt de også sidste gang ud af at bilen var chippet, uden at han selv oplyste det.
Men skal aldrig forudsætte at de kan gætte sig til ændringer du selv har fået foretaget på bilen, og ej heller forudsætte at de husker disse oplysninger to år senere.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Ved en retssag vil man vurdere, om værkstedet burde vide, at bilen var chiptunet, da man aftalte med kunden, at bilen blev lavet uden omkostninger for ham. Her vil man for det første altid beskytte den svage part, forbrugeren - og for det andet må man jo konstatere, at det kun er rimeligt at antage, de burde vide det på forhånd, da det jo netop var betingelsen for afgørelsens udfald ved den første reparation.
Dermed - for at opsummere - kan man sige, at hvis de blot havde sendt regningen til ham uden at have aftalt andet først, måtte han selvfølgelig blot betale. Men nu, hvor de i første omgang lover, at det er gratis, og efterfølgende kræver penge, mener jeg ikke, de har noget at komme efter.
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 736
Lad være med at betale.
Henvis til den regning du har fået med en masse UBer og tag 10 kopier af den så du har den... Lad være med at kontakte dem og tag ingen diskussion over tlf, og henviser de til chipning så ved du ikke noget om det.
Nægt at betale idet du ligefrem har på skrift at de betaler regningen.
Det er lige på vippen, men jeg selv havde så punkt eet ikke afl en chippet bil til kulance/garantirep. Men her har det jo intet med chippen at gøre. Var der smeltet et stempel eller andet så var det noget andet.
Så må de alternativt tage den i retten, hvor du så kan fremvise en bil der er std, og en regning der skriftligt beviser at bilen skal rep. uden beregning. Og inden det, så slet da lige denne tråd.
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
Det er altså noget bullshit at sige chippen ikk kan have gjort det der...
Du piller ved motorstyringen.. Kan påvirke bilen på mange måder ja..
Siger ikke at det er det der har gjort det, men vil heller aldrig udelukke det..
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 736
Tal ordentligt og lad være med at bruge bullshit eller lign. over for mig.
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
Du får motoren til at yde mere hvilket kan lede til at andre ting fejler..
Der er jo også en grund til at du fx mister garantien når du piller med softwaret på en telefon..
Det producenten har lavet skal du nok regne med er i 80% af tilfælde bedre end det lort folk får folk til at lave på deres bil.. Kan godt være den yder mere, men det har konsekvenser over længere sigt..
Tja, jeg skriver som jeg gør.. At jeg siger det er bullshit du lukker ud er jo ikk et et angreb imod dig på den måde.. Påpeger bare at det ikke er helt korrekt det du skriver..
mar 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 79 Svar: 1.154
Du skulle have købt en overfed, lækkert kørende, rasler ikke fra instrumentet, køre godt, køre langt på literen, smukt interiøret, og nyeste teknik inden for autobranchen
corolla!,!,!
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 736
Nå - du påpeger at du mener at det ikke er korrekt hvad jeg skriver, eller er du alvidende herinde? Dvs det du siger er sådan det er? Hvad er dit fundament for at udtale dig om disse ting, er du mekaniker, ingeniør?
Dvs du vil også postulere at hvis Lars K havde afl. sin bil med et defekt baghjulsleje under garantidækning, så ville der også være en kausal sammenhæng med en evt chipning og det defekte baghjulsleje?
Var det feks tilfældet at Audiens ventiler var hamret i stempel fordi man havde fjernet omdr. begrænsning via chipning ville Audi kunne præsentere en direkte sammenhæng mellem chip og havari. Fejl på gearkasse, og alt fra krumtap og ud der leverer den forhøjede kraft pga chip - ingen dækning og rimeligt, fordi man via chipning har forhøjet belastningen. Men der er ikke et højere pres på knastkæden/strammer, den mærker ikke hestekræfter. Den kan påvirkes af en hurtigere acc af selve kæden ikke kræfterne motoren yder og mht omdr kommer jeg tilbage til det.
Her er det en kendt fejl som de rep. pr kulance og de kalder et bluff ved først at sige god for kulance rep., udføre rep., tjene på det, for så allligevel sende manden en regning. Jeg ville kalde deres bluff og lade dem bevise at motoren var chippet da motoren havarerede.
Dertil...Et tænkt eksempel. 180hk ved 6500omdr uden chip kontra 205hk med chip ved feks 6600omdr...der er ingen forskel på belastningen af kæde, strammer eller lign. Det er et låst, fikseret system. det er taktet og igen, kræfterne motoren yder mærkes ikke mellem krumtap og knasthjul, kæde osv. Det eneste der ville kunne påvirke var førnævnte en ekstrem hurtig acc af kæden, at bilen pludselig tog så vanvittigt mange omdr at centrifugal/centripetal kraft på kæden gjorde at kædestrammer ikke kunne holde kæden pga for højt pres. -Jeg regner ikke med at Lars K's bil tager 9.000 omdr.?
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
Det jeg siger er at man aldrig vil kunne udelukke chipdelen ved sådan en fejl..
Og nej defekt baghjuls leje er jo noget andet samme fx hvis en termostat eller køleslange går..
Har bare hørt meget om at på minierne især at kæden har det med at rykke sig på turbo modellerne pga dårligt software..
Kædestrammeren skulle være elektronisk reguleret eller sådan noget?
Men kan jo være jeg tager fejl så.. Er hverken mekanikker eller ingeniør (endnu)..
er dog enig med dig om at de ikke burde kunne sige det først er fikset af audi uden betaling og så bagefter komme med en regning..
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
fordi Toyota ikke kan hamle op med Audi´s desing inde og ude.
toyota fuckede alt op omkring skiftet til 2000 eller et par år efter...
en audi er da en pæn bil. koster desvære ca det samme som BMW eller Mercedes og så havde valget ikke været svært for mig.
fuldt forståeligt at du ikke regnede med den regning. men tror ikke der er meget at gøre en dialog så den måske bliver splittet ligesom sidst men det er din egen skyld da den jo er chippet. håber på det bedste for dig. men 37.000kr det er 3 gange min VB´er
mar 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 79 Svar: 1.154
Og jeg synes også det er synd med toyotaerne.
Robuste biler, men pæne synes jeg sku ikke de er
jun 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 5 Svar: 279
okt 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 340
Sidst da jeg motorskaden skete, på samme måde som nu, blev bilen lavet på kulance, til trods for at den var udenfor den 2 årige garanti periode, også dengang var bilen chippet.
Så man kan vel godt slå på, at jeg fik indleveret bilen igen, ligesom sidst, og at de så siger, at bilen er lavet uden beregning, så kan jeg jo ikke vide bedre, i forhold til at det var samme sag sidst?
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
mar 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 79 Svar: 1.154
okt 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 340
Så må jeg se hvad der kommer ud af den.
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Emner: 11 Svar: 230
meld dig når der er nyt. lidt spændende
maj 2011
Følger: 33 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 60 Svar: 732
okt 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 340
Min opfattelse er, at værkstedets tilsagn om at foretage reparation uden beregning i det konkrete tilfælde er bindende for værkstedet, og ikke kan trækkes tilbage efterfølgende.
Jeg kan forstå at værkstedet/mobilitetsservice på intet tidspunkt i forbindelse med modtagelse af dit opkald eller ved efterfølgende modtagelse af bilen gjorde dig opmærksom på, at det var en betingelse for tilsagn om vederlagsfri reparation at bilen ikke var ’chippet’. Det fremgår sandsynligvis af garantibetingelserne i din bils servicehæfte, at det er en forudsætning for garantimæssig behandling at en bil ikke er konstruktivt forandret i forhold til original stand, herunder at den ikke er ’chippet’. Men garantiperioden er jo for længst udløbet i din sags tilfælde, og derfor kan jeg ikke se at værkstedet vil kunne påberåbe sig garantibetingelserne for det pågældende tilsagns vedkommende, ligesom jeg heller ikke mener at du skulle have vidst/indset, at det var en forudsætning for kulancemæssig behandling at garantibetingelserne var opfyldte. Når garantiperioden er udløbet er garantibetingelserne ikke længere relevante – medmindre de direkte påberåbes af værkstedet inden reparationen påbegyndes.
Jeg synes derfor at du har en stærk sag og gode chancer for at slippe for at skulle betale det pågældende beløb som du efterfølgende afkræves.
Min anbefaling er at du meddeler værkstedet at du har rådført dig med FDM og at FDM har bekræftet dig i, at værkstedet har givet et bindende og vilkårsfrit tilsagn om reparation, som de ikke efterfølgende kan indfortolke næmere vilkår for at have givet. Og at du derfor vil opfordre dem til at bekræfte, at de vil trække betalingskravet tilbage.
Såfremt værkstedet herefter meddeler dig, at de fastholder betalingskravet, vil jeg anbefale at du indgiver klage til Ankenævn for Biler, der herefter må afgøre sagen. Det koster 500 kroner i gebyr at få behandlet en klage ved Ankenævnet for Biler, som du får refunderet hvis du får medhold. Hvilket jeg mener at der er ganske rimelige udsigter til.
Yderligere har de skrevet:
Jeg tænker i øvrigt at du med fordel allerede nu kan meddele Audi, at du vil indgive klage til Ankenævn for Biler såfremt de fastholder betalingskravet, da dette formentlig/forhåbentlig vil kunne motivere dem yderligere til at genoverveje sagen. Det er de færreste værksteder der ønsker en sådan proces hvis de kan undgå det. Dertil kommer at værkstedets udgifter, såfremt de taber sagen, er ganske omfattende, da nævnet har hjemmel til at pålægge den tabende erhvervsdrivende part at afholde sagens omkostninger (typisk omkring 14.000 kroner). Forbrugeren derimod kan kun tabe klagegebyret uanset sagens udfald.
Alt sammen er noteret i en mail, og fremsendt til Audi Amager.
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
Og nice nu ved jeg der er noget der hedder Ankenævn for biler
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
okt 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 340
Men ikke desto mindre giver det ganske fin mening, når man læser FDM´s jurist udlægning.
Nu afventer jeg blot svar fra Audi, om de har intentioner om at gå videre med sagen.
mar 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 31 Svar: 357
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.696
Hvordan gik det med din sag?
okt 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 340
De har deres jurister til at kigge på den, og der har tilsyneladende være en del "sygdom" i den afdeling, hvilket der ligeledes har været på deres værksted.
Så jeg har endnu ikke fået svar, til trods for at jeg har rykket dem 3-4 gange.
sep 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 374
okt 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 340
Dog ligner det, efterhånden, en ganske normal grad af service fra Audis side. Lidt alá hvis man skal i kontakt med deres værksted, de første 5-6 opkald bliver ikke besvaret, og når man så ligger en besked, så bliver der ikke ringet tilbage.
Det er umuligt at følge et forløb uden selv at skulle rykke hele tiden.
okt 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 75 Svar: 340
Så kan jeg lykkeligt informere, at Audi har slettet deres regning til mig, og at jeg dermed "slipper" for regningen.
FDM´s indblanden må have været det der gav udslaget.
Jeg måtte selv rykke dem for et svar, og to gange var jeg i kontakt med Semler gruppens jurist, der sagde at sagen var givet tilbage til Audis værksted, begge gange sagde hun, at hun ville bede ham ringe til mig.
3 gang sender jeg en mail til juristen, med Audis værksted kopieret ind, at jeg afventer et svar vedr. min sag.
I mellemtiden har de sendt en rykker til mig, på den regning jeg har liggende fra dem. Hvilket gør at jeg sender en mail til dem.
Efterfølgende dag, ringer Audis værkstedschef og fortæller mig at han sidder med en kreditnota, og at regningen er slettet i deres system, samt starter en længerevarende klagesang, om at han ikke ved hvor han skal få dækket hans regning, og at personen der tog i mod min bil, ikke længere var ansat hos Audi (ikke en konsekvens af min sag).
Men jeg er glad - jeg slipper for en regning på 35.000.
Hurra for FDM.
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.696
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
Fdm er sku nice når det gælder sådan noget..
Garantisag - Audi Amager