{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.748 visninger | Oprettet:

Toyota aygo, tikken ved koldstart? {{forumTopicSubject}}

Hej BG..

Jeg har en aygo fra 2007 kørt 70.000...

I disse vintertider er jeg med på at det er en smule hårdt for motoren at komme igang, men min aygo er begyndt at sige en lille "Tikken" når jeg giver gas. Når den så er blevet varm er det væk igen..

Den tikker ikke i tomgang, kun når jeg giver 1/4 gas og over..

det er en 1.0 benzin..

Nogle ideer? Er det bare fordi den lige skal køres varm? Eller er der noget som bør skiftes?:P

På forhånd tak..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Toyota aygo, tikken ved koldstart?
  • #1   10. dec 2012 hvornår er der sidst skiftet olie på den ?


  • #2   10. dec 2012 Tjek olie mængden. Olien er "stiv" når det er så koldt som nu.. Det tager lige et par runder inden den er letløbende....

  • #3   10. dec 2012 der er skiftet olie ved 62.000.....

  • #4   10. dec 2012 gør de ikke altid det ? ...

    men mange biler med hydaudiske løftere skal lige have den rette olieviskositet for at arbejde ordenligt og når olien er kold er den noget tykkere og ude for tollerancerne


  • #6   10. dec 2012 det er dine vintiler der larmer ... det er helt normalt...
    når olien er tyk og længe om at komme rundt i systemet og ikke smør optimalt...

    før den bliver varm..

    mvh


  • #7   10. dec 2012 Olien er fin nok, og der har aldrig været problemer.. tænkte også det var i stil med at olien er kold, og lige skal i gang.. Jeg gasser meget forsigtigt op så den ikke tikker, men hvis jeg giver den mere end 1/4 gas begynder den at tikke.. ville bare lige høre om jeg skulle være nervøs.

    Den skal have olieskift ved 75.000, så synes selv den godt kan vente til der.. ? det er de serviceintervaller den har.


  • #8   10. dec 2012 skift olien nu og giv den en god oliekur, bagefter smider du noget kvalitetsolie på så er det sikkert slut med tikken

  • #9   10. dec 2012 tak for rådet, men jeg mener nu stadig, at olien har kun kørt 8000. så at smide 1500 efter et olieskift hos en mekker (kan ikke klare det selv) Er lige i overkanten, sålænge jeg holder mig til de forskrevne serviceintervaller...

  • #10   10. dec 2012 En bil af den årgang med så få km, burde også sagtens kunne køre 15.000 km mellem olieskift. Kommer dog an på om du har mange kortstart/kun køre små ture, for så skal olien skiftes med kortere mellemrum smiley

    // Andreas


  • #11   10. dec 2012 De skal larme.

    Mvh toyotamekaniker smiley


  • #12   10. dec 2012 Haha gir du 1500 kr for at få skiftet olie på den ? Køre du den til Audi ?

  • #13   10. dec 2012 et olieskift til 1500kr. det er da godt nok meget i overkanten smiley det skal da ikke koste mere end højst 500kr. det tager ikke mere end 10 min. at skifte olie og filter og olien har de jo i store tønder hos værkstederne så det kan da ikke tage så meget for pr. liter smiley og kan ikke forestille mig at der skal særligt mange liter på en Aygo smiley

  • #14   10. dec 2012 De skal tikke smiley det meget normalt

    Arbejder med den motor til daglig smiley


  • #15   10. dec 2012 tak for svarene, det er meget fint :D..

    Den får et olieskift ved 75.000 km:D..

    God jul.


  • #17   10. dec 2012 det er service ja..

  • #18   10. dec 2012 og lige til sidst jesper...

    lad vær med at gasse din bil unødigt op, når den er kold... start.. køre stille og roligt til den er varm og derefter kan du gasse op osv osv..



    mvh


  • #19   10. dec 2012 i starten da jeg ikke vidste hvad det var, kørte jeg normalt som om sommeren.. Men nu kører jeg så roligt når den er kold, at jeg ikke kan høre den tikker.. så burde det skåne motoren så meget som muligt.... tænker jeg:D

  • #20   10. dec 2012 ja stille og roligt...men uden at sejtrække... så er det optimalt....

    mvh


  • #21   10. dec 2012 præcis

  • #22   11. dec 2012 Det stod der jo ikke noget om... men hvis det skal være originalt oliefilter så skal man bare sige det til dem smiley det koster højst 100kr. olien kan de da ikke tage mere end 75kr. pr liter for en god valvoline olie smiley og lønnen for 10min. det skal de jo heller ikke tage en hel timeløn for smiley men hvis det bare er almindeligt service så tager det heller ikke så meget længere tid smiley

  • #23   11. dec 2012 som et par andre toyota mekkere siger her.. de skal tikke.. meget normalt

  • #24   11. dec 2012 tak:)



  • #26   13. dec 2012 Jo det kan det ihvertfald smiley vi plejer at skifte olie og filter, Luftfilter, Gearolie, Airconfilter (hvis bilen har sådan et smiley rense og smøre bremser, tjekke frostvæske, bremsevæske, koblingsvæske, og servoolie. og det tager ca. 25min. for mig alt efter hvilken bil det er selvfølgelig smiley men en Aygo er hurtig at lave sådan et service på smiley

  • #27   13. dec 2012 At skifte gearolie på en aygo er spild af tid og penge. Det er levetidsolie.
    Luftfilter og pollenfilter bør heller ikke køre på fast interval, men være et vurderingsspørgsmål....


  • #28   14. dec 2012 ja det er det jeg mener smiley og der er ikke noget der hedder levetidsolie smiley det har altid godt af at blive skiftet ligemeget hvad for en slags gearolie det er smiley

  • #29   14. dec 2012 Det er et to-ægget sværd. Gearkassen kører lige langt uanset om man skifter olien eller ej, og skifter ligegodt kold som varm.

    Men ja, fra din side er det en smaddergod ide, for du kan jo tjene penge som kunden ellers kunne have sparet smiley


  • #30   15. feb 2013 Arnesen, jeg gad virkelig godt se dig tage imod tlf. opkald, lave arbejdskort, sætte mekaniker igang, stemple ind på kortet, tage nøgle ud til bilen, åbne porten, køre bilen på lift, slå 4 arme ud, justere højden, hæve bilen, finde værktøj, skrue bundprop ud, hælde olie i aftapningssystemet, tage oliefilteret af, sætte nu pakning på bundproppen og spænde den, skrue et nyt filter på, sænke bilen, trykke koden for at aftapningssystemet virker, taste 3.1 liter olie, tage olieproppen af, trække olieslangen ud, fylde olien på, vente, kontrollere oliestand, eventuelt efterfylde, skrue prop på igen, lukke hjelm, slå liftarme ind, bakke ud, åbne porten, køre ud, bakke til, udfylde olieseddel og servicebog, gå ind til værkfører med nøgle, stemple ud af kortet, lave en regning med oliefilter og pakning og olie som også var brugt tid på at finde, og så finde kunden og tage imod 500 kr. og dertil betale for vedligeholdelse af lift, værktøj, lift, kompressor, gulv, port, PC, løn til mekaniker, værkfører moms, betale filter, pakning, olie og dertil betale husleje, strøm.... på 10 min................................................ ?????????????

  • #32   16. feb 2013 ikke noget problem smiley det gör jeg rigtigt mange gange om dagen smiley og det tager ikke mere tid smiley du får det til at lyde som om det er så hårdt at skulle göre de ting smiley HAHA

  • #33   8. nov 2017 skift kopperne og kør 10-40 olje
    Det virker ca 60.000 km


Kommentér på:
Toyota aygo, tikken ved koldstart?

Annonce