{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.681 visninger | Oprettet:

Lidt hjælp til huslejestigning + aconto. {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for lidt hjælp fra folk som er skarpe indenfor paragraffer i form af lejeloven.

Har i sidste uge modtaget et brev fra udlejer om at jeg fra d. 01.01.13 skal betale 900 kr i aconto til vand og varme, hvilket jeg synes er pænt overdrevet.

Plus at brevet indeholder at min husleje stiger med til beløb 4455 kr, der er ikke anført nogle procenter.

Men jeg er meget utryg ved dette brev, for jeg mener altså at udlejeren ikke har overholdt reglerne, og har siddet meget på nettet og læst og mener at jeg har alle kort på hånden i form af at jeg kan benægte at betale de anførte beløb.

Der står skrevet mange steder at huslejestigningen kun er lovlig vidst der er anført mulighed for at komme med indsigelse, hvilket der ikke gør i brevet, plus der ikke står skrevet hvorfor jeg skal betale mere fra 01.01.13.

I form af aconto, er det ikke noget med at udlejer skal komme med varslingen skriftligt med 6 ugers varsel ????

En sidste ting er at udlejer har anført i min lejekontrakt under punkt 11, at udlejer og lejer har aftalt at huslejestigningen hvert år forhøjes med 3 %, men igen der står ingenting omkring jeg har mulighed for indsigelse.

Er der nogle som kan hjælpe og bekræfte at jeg godt kan skrive til udlejer med god samvittighed at jeg ikke vil betale grundet brud på lejelovens paraffer ?

God dag til jer alle.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lidt hjælp til huslejestigning + aconto.
  • #2   13. dec 2012 Jeg mener ret sikekrt at udlejer altid kan komme med huslejestigninger, meeen det skal gøres med en hvis varsel, hvor længe den varsel så er, er jeg ik helt sikker på, men kontakt da Lejernes LO, de kan helt sikkert hjælpe dig smiley

• #3   13. dec 2012 stiger din leje til 4455,men fra hvad

• #4   13. dec 2012 Du har jo pr. definition ingen indsigelser mod de 3 % årligt eftersom du har skrevet under på vilkårene i kontrakten. Så hvis stigningen passer med de 3 %, er det blot en servicemeddelelse. Du skal under alle omstændigheder betale.

Jeg kender ikke de eksakte varslingsregler for a conto. Men det er jo et beløb, du får retur igen, hvis du ikke bruger det.

• #5   13. dec 2012 Det er korrekt som Bay skriver.

Og en 3% stigning kan man kun se ud fra hvad du har betalt fra starten af, og hvis der ikke var stigning i 2012, så kan han vel teoretisk set lade den stige 3+3%, hvilket vil svare til noget i retning af 6,09 % ? Jeg ved ikke om man kan akkumulere stigningen, men da du har skrevet under på de tre procent, kan du ikke sige noget imod at han lader den stige med det.

• #6   13. dec 2012 der var stigning i 2012 jeg flyttede ind i september 2011.

• #7   13. dec 2012 Det er lidt en gråzone, om den må sige med 3 % + 3 %. Først og fremmest kan man jo sige, at stigningen for det første år <i>er</i> trådt i kraft. Det betyder altså, at det er <i>lejer</i>, der ikke har overholdt sine forpligtelser. Omvendt har udlejer jo mere eller mindre stiltiende accepteret det, fordi der tilsyneladende ikke er kommet rykkere på det hele 2012 i så fald. Og hvis det kan betragtes som en reel accept fra udlejer, vil jeg ikke mene, han kan kræve stigning for to år.

• #8   13. dec 2012 Svarer den nuværende stigning til 3 % af din husleje?

• #9   13. dec 2012 Huslejen var på 4200 kr da jeg flyttede ind i starten af 2012, stiger den så til 4326 og så til januar 2013, stiger den til 4455.

• #10   13. dec 2012 Så også lige noget på lejekontrakten, sådan i form af dep. kan udlejer godt opkræve det samlede 3 måneders dep. inkl aconto beløb ????? Men er da kun at det er den rene husleje han kun kan opkræve ?

• #11   13. dec 2012 Så passer huslejen også med de 3 % - endda med en lille rabat på 78 øre til dig smiley
    Som sagt har du jo pr. definition accepteret stigningen og kan derfor ikke gøre indsigelse. Det eneste, du kunne have gjort, var at lade være med at skrive under på kontrakten i sin tid. Men se da positivt på det - det er kun 3 %. Det ville have været mere surt, hvis det var 4,5 % smiley

For så vidt angår depositum, må han kun tage 3 måneders "rå husleje", altså uden a conto betalinger. Men han må foruden det tage 3 måneders forudbetalt husleje. Eneste forskel er bare, at den forudbetalte husleje ikke må modregnes i udlejers krav mod dig, hvis lejligheden skal istandsættes. De <i>skal</i> gå til betaling af huslejen.

• #12   13. dec 2012 ... men lad nu for Guds skyld være med at lave en sag ud af det. Der kommer absolut intet godt ud af at blive uvenner med sin udlejer. Det kommer altid til at gå ud over dig selv i sidste ende. Og du har jo betalt pengene, så du mangler dem sandsynligvis ikke (det behøver du ikke at svare på). Vent i det mindste med at tage kampen op, til du skal flytte. Til den tid kan du jo så påpege, at han ikke må beholde den del.

• #13   13. dec 2012 Altså, der er jo "varslet" en huslejestigning på 3% hver år. Så hvis du flyttede ind i september 2011 steg huslejen naturligvis d. 1/1-2012, ligesom den stiger igen d. 1/1-2013, og vil stige igen d. 1/1-2014. Den stigning du nævner passer jo meget godt med de 3%, så jeg tror ikke rigtig at der er noget at komme efter.

• #14   13. dec 2012 jeg er ligeglad for jeg er sur over at han har taget røven på mig på den måde og bare sidder og nyder det sikkert, og jeg gir mig ikke en meter for så stædig er jeg desværre hehe, ret skal squ være ret, og han skal ikke have lov at slippe.

Og jeg har også opsagt lejligheden da jeg har fået nok af ham nu.

Så er vi enige om at jeg faktisk har det overskudende tilgode som han SKAL betale mig uanset hvor meget der nu skulle være i udgifter til rep.

For det er jo noget han har opkrævet ulovligt af mig, så de 3 måneders aconto jeg har indbetalt inden jeg flyttede ind dem skal jeg vel have tilbage ????

• #15   13. dec 2012 <i>I princippet</i> skal han, ja. Men hvis han har reelle udgifter til istandsættelse af din ejendom, som overstiger dit indskud, betyder det ikke, at du ikke skylder ham pengene. Så derfor skal du reelt betale dem til ham under alle omstændigheder, hvis udgifterne overstiger beløbet. Og hvis de ikke gør, ville du jo tilsvarende få dem tilbage igen under alle omstændigheder.

Og undskyld mig, men ud fra det, du skriver, lyder det altså ikke som om, han har forsøgt at tage røven på dig. Han følger bare kontrakten. Jeg er helt sikker på, han slet ikke er klar over, han ikke må tage mere i depositum. Det er jo ikke et krav for at udleje sin ejendom, at man skal kunne hele lejeloven fra A-Z.

Jeg vil holde mig til mit tidligere råd; det er dumt af dig at lave en scene allerede nu og begynde at skabe dig over for ham. Så finder han bare på en masse høje vedligeholdelsesudgifter i ejendommen, så du reelt kommer til at betale meget mere, end hvad du egentlig skulle. Det er ris til egen røv at gå ham på klingen allerede. Men det skal du jo selvfølgelig selv afgøre.

• #16   13. dec 2012 nej men lejeloven er stadigvæk noget man skal følge, og kan og gør man ikke det så er man da ikke egnet til at have den rettighed, men jeg går videre med det til ham og vil han ikke betale det resterende tilbage til mig må jeg tage sagen til LLO.

• #17   13. dec 2012 De tre måneders aconto bliver modregnet i dit forbrug, så der får du det tilbage du skal have.

Huslejestigningen er reel, så der er ikke noget at sige til det.

Alt i alt, så gør udlejer bare som aftalt fra starten af, du får intet ud af at brokke dig, udover at der måske er lidt ekstra udgifter ved fraflytning, så du ikke får dit depositum tilbage, men muligvis får en ekstra regning i stedet (det er sådan nogle ting der sker når man bliver uvenner med udlejer).

• #18   13. dec 2012 Det er op til dig, om du vil følge min anbefaling. Men jeg er helt sikker på, at det er dét, du vil få mest ud af. Jeg har selv et par lejemål - og tro mig, man gider ikke at strække sig det mindste for de lejere, der bare er pisseirriterende!

Jeg siger heller ikke, han ikke skal rette sig efter lejeloven. Jeg mener bare, at han muligvis er undskyldt i forhold til det depositum - det er jo en menneskelig fejl.

• #19   13. dec 2012 Lige præcis min pointe, Brian.

• #20   13. dec 2012 Vent til du er ude af lejligheden, og se hvad han giver tilbage til dig.

Det kan kun blive et problem for dig, hvis du går videre med det mens du stadig ikke har afregnet. Han kan jo være ligeglad, da aconto altid vil blive gjort op i sidste ende, så skal du nok få de penge der tilkommer dig.

• #21   13. dec 2012 Som de andre siger: Lad være med at gøre dig uvenner med udlejer, han har fat i den lange ende når du fraflytter.

• #22   13. dec 2012 det svare fint til 4326+3% er nemligt 4455,78kr

900kr i aconto. syntes en husleje på 5355kr ialt om måneden er dyrt. men nok også fordi jeg ikke ar store krav til min bolig bare der er en seng og en kaffemaskine klare jeg mig

• #23   13. dec 2012 En studerende vil også synes, det er dyrt, eftersom det er en hel SU. Det giver ingen mening at snakke dyr eller billig, når man ikke kender til størrelse, placering og lignende smiley

• Conny J
    Conny J Tilmeldt:
    jan 2016

Følger: 1 Svar: 1
    #24   4. jan 2016 Vil lige høre om nogen kan hjælpe mig, jeg har et hus som jeg lejer ud og enda meget billigt, 5500kr om mdr, jeg indbetaler selv 10.000 til det hus og kunne nu godt tænke mig at det steg i husleje, har også i 2015 sat nyt fyr op som kostede mig 70.000 kr, men hvor meget kan jeg tillade mig at hæve huslejen, og er der nogen steder man kan brinte en vasling ud på huslejestining. håber at nogen herinde kan hjælpe, skal også lige siges at jeg i 2015 måtte sætte nyt køle/frys op samt emhætte, lejer har boet der i 4 år og er aldrig steget i husleje.

MVH

Jensen

Kommentér på:
Lidt hjælp til huslejestigning + aconto.

Annonce