{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.210 visninger | Oprettet:

lambda sonde interval ? {{forumTopicSubject}}

hej, nogen mekaniker der ved, i hvilke intervaller skal det to lamdsonder der sidder forrest ved katalysatoren og den ene der sidder nederst under motoren, skal vise ca. (min og max.) når motoren er helt varm ?
(har lige en tester der kan bla. vise "live" data fra alle motor enhederne, mens motoren kører) jeg mistænker nemlig den ene lambdasonde for at være defekt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lambda sonde interval ?
  • #1   15. dec 2012 0,97-1,03

• #2   15. dec 2012 Få smidt en røggas tester på, mens du har en tester der måler data fra motoren.

Den bagerste lambdesonde skal jo bare kontrollere om katalysator er defekt. Mens den forreste skal regulere. Og den må ligge indenfor 0,97-1,03.

Er den over 1, så er blandingen mager. Er den under er blandingen fed.
    Viser røggastesteren at blandingen er for fed og lambdesonde siger det samme, så er det IKKE din lambdesone. Det samme med gælder når det er mager, hvis den viser det. Viser røggas at blandingen er fed, men lambda viser at den er mager, så er lambda defekt, og det gælder også omvendt.

• #3   15. dec 2012 De tal Jubidition skriver er lambdatallet, men har ikke noget at gøre med hvad man måler på lambdasonderne. Det er et beregnet tal udfra de 4 andre gasser.

Den forreste bør du måle en svingende spænding et sted mellem 0,1 og 0,9 volt, med mindst een svingning i sekundet ved forhøjet tomgang.
    Den bagerste skal stå stille, ellers virker katalysatoren ikke. Den ligger typisk på 0,6 volt.
    Det skal måles med scop eller tester.

• #4   15. dec 2012 kommer lidt an på hvordan det er bygget op.
    men det plejer at være den første lambda bilen regulerer efter.
    den der sidder efter katten plejer kun at være til overvågning.
    men plejer og plejer jaaaaaa smiley

• #5   15. dec 2012 Den anden efter katten skal svinge som den forteste, dog skal den være helt varm og køre med ca 3000 omdr. Når den måles

• #6   15. dec 2012 Lorte ordbog! Den skal svinge som den forreste smiley altså mellem 0.2 og 0.8V

• #7   15. dec 2012 Det skal den så ikke. Gør den det, betyder det jo at katalysatoren ikke arbejder smiley

• #8   15. dec 2012 Så skal man lige huske at hvis det er en bredbåndssonde, altså fem ledninger og der over så kan man ikke måle den ud i volt mere smiley

• #9   15. dec 2012 Jesper !
    Den skal altså begynde at arbejde når den er helt varm og køre med 3000omdr+
    Måske ikke mellem 0.2-0.8 men så om ikke andet mellem 0.3-0.7

Korrekt paw smiley

• #10   15. dec 2012 Når du køre med under 2800-3000 omdr så hr du ret, der skal den ligge stille og helst omkring 0,2-0,3V, men så snart du kommer over de omdr. begynder den at regulere en smugle.

• #12   15. dec 2012 Og den skal da lave 3-4 svingninger i sekundet, laver den kun 1, så er den færdig.

• #13   15. dec 2012 Kenneth-->
    Uanset hvordan du vender og drejer det, er katalysatoren defekt hvis den bagerste sonde regulerer som den forreste ved varm motor. En lille smule vil den altid regulere, men den skal ikke arbejde som den forreste.

Jesper-->
    Det afhænger af årgangen af bilen hvor mange svingninger den skal tage i sekundet. Mange ældre biler tager kun 1-2.

• #14   15. dec 2012 Nej jesper det gør ej. Tag en sprit ny bil og kør den helt varm, og lad den gå med 3000omdr og mål på den hvis du ikke tror mig, som jeg også skiver er det ikke sikkert den vil lægge mellem 0.2 og 0.8V men kan være den arbejder mellem 0.3-0.6V men den vil ikke ligge stille, gør den det er sensoren i stykker. Dog vil den ligge stille hvis den enten ikke er varm nok, eller der ikke er nok flow på ( omdr. ).. Men nej den skal ikke arbejde som den forreste My Bad.

• #15   15. dec 2012 Nu er det jo trods alt noget vi regelmæssigt måler på, og det er sjældent de regulerer så meget.
    Men kan vi blive enige om at den ikke skal arbejde som den forreste, så er det fint.

• #16   15. dec 2012 Jo det er vi enige om, det var en fejl jeg skrev det på den måde.

• #17   15. dec 2012 normalt skal den ikke bevæge sig mere end 0,2-0,3V inden for skalaen når vi snakker wideband sensor. Nogle biler er så monteret med narrowband gange 2 så det er lidt svært at forholde sig til hvad der er hvad når der ingen bil er nævnt. En narrowband har arbejdesområde 0,97-1,03V og en wideband har så fra 0,1-0,9V.

Arbejde i yderområderne på begge sonder tyder på en fejl ved sonden eller udstødningsgassen. Det kan være drifttemperaturen eller simpelthen en defekt sonde. En væsentlig forskel er at narrowband faktisk opfører sig som et kontaktsæt og en wideband er konstant aktiv grundt forsyningsspændingen

• #18   15. dec 2012 mange tak for oplysningerne, jeg prøver lige at måle det, evt. optager jeg det som video og viser det her på bg smiley

Kommentér på:
lambda sonde interval ?

Annonce