Optimering / tuning af Opel Vectra 2,8 V6 Turbo {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har i nu et par måneder været den lykkelige ejer af en Opel Vectra C 2,8 V6 Turbo. (Årgang 2008)
Selv om jeg i bund og grund sagtens kan "leve" med de standardmæssige 250 HK, så har jeg set, at der er flere muligheder for at få foretaget en optimering, hvorved man får lidt flere HK og nM.
Omkring hvad der er tilladt osv. så har jeg har læst en del rundt omkring på nettet, hvilket egentlig desværre blot har gjort mig mere forvirret.
Håber derfor at i kan hjælpe mig med svar på mine spørgsmål:
Jeg har f.eks. set dette her, som giver 35 HK og 96 nM ekstra, hvilket jo ikke er at kimse af. Det koster så den nette sum af kr. 8.595,- !
http://www.bsr-tuning.dk/produkter/t1272/
Her er spørgsmålene:
1) Hvad siger forsikringerne generelt til sådanne optimeringer? Jeg har ikke umiddelbart kunnet finde noget i min kontrakt (det der er skrevet med småt
) omkring dette emne. Jeg går umiddelbart ud fra, at de nok IKKE er så glade for det??
2) Hvis man vil sælge bilen, kan man så (generelt) i givet fald "rulle" optimeringen tilbage, så bilen står tilbage i standard udgave?
3) Hvad siger SKAT og synsmyndighederne? Jeg ved at der er en regel omkring effektforøgelser over 20% osv. men hvad med chiptuning / optimering - er det en "konstruktive ændring", og hvad med ændringer i miljøbelastning osv. ?? Med andre ord, hvad siger SKAT og synsmyndighederne til ændringen?
4) Har antallet af kørte km. betydning for, om det er muligt og hensigtsmæssigt at foretage optimeringen? Min Vectra har kørt 150.000 km. - men jeg går ikke ud fra at det er et problem?
5) Kan et autoriseret værksted se om en given bil er optimeret, når de har den inde til service?
6) Har i erfaringer med andre firmaer, som foretager (seriøs) optimering på Turbo-Opel´er, og i givet fald hvilke firmaer?
Jeg ved det er mange spørgsmål, men vil blive glad for så mange inputs som muligt. På forhånd tusind tak !
sep 2005
Følger: 253 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 302 Svar: 6.299
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Får du den tunet lovligt, er det bare et spørgsmål om at oplyse det til forsikringsselskabet. Nogle vil have en lidt højere præmie, andre vil ikke. Det kommer også an på din status i selskabet.
Det er de færreste tunere, der laver lovlige programmer. Det tror jeg dog fortsat, at Palm's Auto gør ( www.palms.dk), så dem kunne du overveje at tage fat i. Jeg fik tunet min Golf der for nogle år siden og den kørte upåklageligt.
<b>Ad 2</b>
Den kan godt laves standard igen. Det er ikke noget, du selv kan gøre som udgangpsunkt, men de fleste tunere kan. Du skal dog være opmærksom på, at du gør dig skyldig i bedrageri, hvis du ikke oplyser om det til køber.
<b>Ad 3</b>
SKAT siger absolut intet til det. Det gør de kun, hvis det er - eller får karakter af - motorskift. Det er ikke tilfældet her. Til gengæld er synshallen som sagt ikke glade for det, med mindre du får det lavet hos et af de "lovlige steder". Er den ikke lavet med godkendelse, vil synshallen dog sandsynligvis ikke opdage det.
<b>Ad 4</b>
En tuning slider mere på bilens dele. Er de slidte i forvejen, vil det have betydning. Men nu er det jo ikke fordi din bil har kørt <i>mange</i> km. Så med mindre du kører helt åndssvagt og aldrig skifter gear under 5.000 RPM, så forestiller jeg mig ikke, der sker noget ved det. En seriøs tuner vil heller ikke pumpe den til det yderste.
<b>Ad 5</b>
Det kan de godt, men de skal aktivt lede efter det. Der er ikke noget fysisk at se - og det er mig bekendt ikke en del af deres rutinemæssige kontrol.
<b>Ad 6</b>
Som de andre skriver, har RH Motorsport lavet tuninger i mange år og kunne være et godt bud. Derudover er det mest kendte firma nok Landberg. Ingen af disse firmaer laver dog synsgodkendt chiptuning, så jeg vil anbefale dig at prøve Palm's Auto først. Jeg kan ikke lige se den på deres liste derinde (kun 230 hk), men det er muligt, de kan lave den alligevel.
Håber ovenstående kan hjælpe dig et stykke videre.
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 121 Svar: 1.010
Især stor tak til Bay for et MEGET udførligt svar (takker !)
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
nov 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Jeg har samme bil som jeg nu også vil have chiptunet. Hav endte du med at gøre og hvad fik du ud af det effektmæssigt?
Mvh. Jeppe
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 121 Svar: 1.010
Jeg valgte EDS - IPF Online Tuning System.
http://www.eds-motorsport.de/shop/de/EDS-IPF-System/Opel-Vectra-C-Z28NET-IPF-Online-Tuning-System
Det giver op til 310 hk / 550 nm. uden nogen nødvendige modificeringer, og jeg kan ikke klage over mereffekten, som er virkelig mærkbar på højeste trin. Jeg er blot lidt betænkelig ved min kobling, når momentet øges fra 350 nm standard til nu 550 nm.
http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/tuningprojekter/119063-eds_tuning_ipf
Phase 3, som giver 355 hk, og som du kan se i skærmprintet i ovenstående fotoalbum må kræve diverse modifikationer. Lige som nogle af "programmerne" er til brug, når du kører med modificeret forrør (downpipe).
Men som du kan se af skærmprintet, er der mange programmer at vælge imellem, og du bestemmer selv, om f.eks. mereffekten kun skal være der, når du har aktiveret "SPORT"-tasten i kabinen.
Det er meget nemt at indlæse nyt tuningprogram og man kan altid køre det tilbage til standard, når bilen skal sælges osv.
Det mest optimale er selvfølgelig, at få bilen optimeret på et rullefelt, men det er nok også dyrere, end hvad jeg har givet for EDS-løsningen, og jeg synes EDS virker fint.
Jeg gav €449,- + porto for IPF-flasheren - den har i mellemtiden været oppe og koste €499,- - men lige nu kører de igen tilbud til €449, så vidt jeg kan se.
Det er jo noget billigere, end hvad et tilsvarende system f.eks. koster hos BSR.
Held og lykke med valget af tuner !
nov 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Tak for svaret
Det virker til at den kan en masse, den pakke EDS leverer. Jeg har dog sendt en mail til både Landberg og RH-motorsport for at høre lidt mere om deres produkter. Jeg føler mig lidt trykkere ved at bilen er kørt ind på rullefelt og vej.
Men igen tak for svaret, det er jo ikke verdens mest udbredte bil, så det er med at hente erfaringer fra de ejere der nu er
Optimering / tuning af Opel Vectra 2,8 V6 Turbo