3.089 visninger
|
Oprettet:
Autolakering - Fremgangsmåde {{forumTopicSubject}}
Hej BG!
Jeg skal ha malet to paneler, samt skærmkanter i alm sort (Kan ikke huske farvekoden). Det hele er spartlet og slebet ned. Jeg har købt alle materialer: Grunder, lak og hærder. Mangler dog lige klarlak, så skulle jeg vidst være der.
Mit spørgsmål er, hvordan er fremgangsmåden, hvordan laver jeg det bedste fundament for en flot lak, hvor mange lag, hvilken type sandpapir skal jeg bruge, hvordan får jeg det lavet, så der ikke kan ses forskel, osv.???
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 24
derefter giv det fylder.
slib fylderen med noget 500 der efter brug 600
lige klat det med noget 800 evt
Tør af med siliconefjerner og fedtklud
giv det base lak
Derefter klarlak
sep 2005
Følger: 253 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 302 Svar: 6.299
face to face..
men som Emil skriver..gør du sådan så går det nok..
maj 2008
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 185
Gør som emil siger, men start med korn P240 og slut med P400.....trust me, du ser intet i sort, og det tager den halve tid.
maj 2008
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 59
Kender ikke lige det fagsprog i bruger, men hvad er fylder og baselak?
Desuden hvor mange bars tryk skal kompressoren står på, og hvad med sprøjteafstand, samt temperatur? Er der i grunden forskel på klarlak?
aug 2007
baselak er farven, fylder er det lag du sliber i.
mht til tryk afhænger det af dine pistoler, afstand er ca en håndlængde fra emnet, jo højere temp, jo mindre tørretid.
Der er ligeså stor forskel på klarlak som der er forskel i prisen for det, pris følger kvalitet i det klare lag.
jan 2009
Han skriver at jeg kun må give grunder hvor jeg har slebet ned til ren metal, men vil det ikke være bedre at give det over hele stykket, både på spartelmasse osv, for at få en mere ensartet overflade?
Og sidste spørgsmål, skal jeg også slippe i spartelmassen med sandpapir, den har jo en rigtig fin overflade nu efter rystepudser.
Er det ikk noget med er klarlakken skal på inde baselakken er helt tør, eller har jeg misforstået?
Kan jeg få fat i klarlak ved de forskellige autogrosister, såsom Mekonomen?
aug 2007
grunder er for at beskytte metallet mod rust, og hvis du giver det over det hele er det ok, spild af grunder men ok.
Fylder giver man for at udjævne en evt overgang mellem metallet og en evt opretning/svejsning.Det er fylderen der giver dig bunden at male på.
Du skal afslutte med korn P400 uanset om det er på maskine eller i hånden.
Klarlakken må ik komme på, før din bund er tør. farven bliver mat i overfladen når den er tør.
Du kan få klarlak mange steder, helt op til dig hvor du køber den, men husk pris føger kval.
jan 2009
aug 2007
Jeg ville ik bruge det lort til noget personligt. men det er jo op til dig hvor lækkert det skal være.
Autolakering - Fremgangsmåde