{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sejtrækker økonomi kørsel
  • #1   24. dec 2012 Den sejtrækker vel når den nærmest ikke kan trække i gearet. Jeg plejer at skifte gear tidligst i min BMW e34 ved 2000 rpm. gerne 2500 rpm. så kør den økonomisk.

• #2   24. dec 2012 Kommer fuldstændigt an på hvilken bil og motor det er.
    Hvis du giver gas og bilen knap nok accelerere og lyder anstrengt / runger så sejtrækkeer den

• #3   24. dec 2012 har benz biler ik bedst af at få lidt omdrejninger>?

• #4   24. dec 2012 Jo.. gerne 7000-8000rpm... Helst hele tiden. 8] - go' (h)jul.

• #5   24. dec 2012 Den sejtrækker vel når det er momentet der arbejder mere end hestekræfterne. jeg kan sagtens accelerere med 1300-1400 rpm, det er så også en Tdi chippet til omkring 400NM

• #6   24. dec 2012 min benziner kører sgu mest økonomisk hvis den bliver holdt over 22-2300 rpm

• #7   24. dec 2012 jeg kigger bare på min kørecomputer, og når km/l viseren daler for meget,
    så skifter jeg til at mindre gear.
    vi har også en gearindikator som viser hvilket gear der er optimal at køre i,
    hvilket betyder at vi køre med lave omdr.
    den passer dog ikke helt, men det lære man at leve med....

men de lave omdr, har også en pris, ved lave omdr kokser
    den nemmere til i EGR-ventilen,
    som jeg selvfølgelig allerede har fået skiftet på kassen,
    men hva, den er jo også ved at være gammel
    1½ år og 45000 km, så er det jo også på tide at de går istykker.

• #8   24. dec 2012 generelt er det dumt at køre under 1.500 omdrejninger... medmindre du tager en honda vtec eller lign.. alle biler er økonomiske omkring de 2.000. det er dog en stor fordel at skifte et gear ned når det går lidt op af bakke

• #9   24. dec 2012 Kommer an på bilens Nm og max omdr.
    En god måde at lære det på er at køre i en bil med økonometer eller decideret kørekomputer, der ser man øjeblikkelig hvad forkert gear eller speederstilling betyder for økonomien.
    Jeg kører i en Peugeot Partner 2011 diesel, den bruger mellem 5.8 og 6.2 liter pr 100 km kørsel, max hastighed mellem 80-110 over en 30 km stækning med ca 10 rundkørsler og ingen stop.
    PS! Træder man pedalen voldsomt ned og kører den helt ud i gearet kan den komme op på at bruge 18 liter pr 100 km, det er dog hærværk mod motoren.
    Man kan især se forbruget stige ved kørsel i 5 gear op ad bakke, ned i 4 giver friskere kørsel samt mindre forbrug.

• #10   24. dec 2012 EpMaTs : Hvad er det for noget vås at skrive. Du kan ikke generalisere motore.
    Der er jo STOR forskel på mærke og brændstof.

Tag de nye benzin motor i Vw up. De arbejder mest økonomisk held nede omkring 11-1200 omd. ved lige ud kørsel. Det er "sejtræk" for mange andre motore. Dog er mange diesel motore også begyndt at arbejde nede i de områder.

Jeg vil sige det er svært at definere sejtræk på en moderne motor pga alle de følere der er med til at justere forbrændingen.

Skal jeg definere sejtræk, må det være under tomgangs området.

• #11   24. dec 2012 jeg kører bare som jeg vil. og lader gearskifte være gearskifte. Skønt med automatgear!

Min gamle tdi brugte mindst mellem 1800-2100omdr. tror min c4 skal holdes imellem 2100-2500 for at gå længst, såfremt man kan regne med kørekomputeren.

• #12   24. dec 2012 MB:
    Under tomgang, så går den jo i stå!
    Sejtræk er væsentligt under hvor det maksimale drejningsmoment ligger, ned til 500-800 omdr over tomgang.

• #13   24. dec 2012 mb..

hvorfor er det noget vås? jeg skrev "GENERELT"

enten slå ordet op i ordbogen, eller lige læs hvad folk skriver før du fiser dit julehumør af herinde!

• #14   24. dec 2012 EpMaTs - Du skrev " generelt er det dumt at køre under 1.500 omdrejninger... medmindre du tager en honda vtec eller lign.. alle biler er økonomiske omkring de 2.000. det er dog en stor fordel at skifte et gear ned når det går lidt op af bakke "

Kan du definere det, da jeg har en Civic med V-Tec motor. smiley

• #15   24. dec 2012 vtec motorerne skal lidt højere op før at de har yde evnen til at køre økonomisk. dermed ikke sagt noget ondt om motoren, for den trækker faktisk udmærket selv i lavere omdrejninger, selv om mange siger noget andet.. men de skal arbejde hårdere end mange andre ved lave omdrejninger, momentet er ikke til stede der smiley og ja jeg har erfaringer med dem smiley

• #16   24. dec 2012 Allan : En motor går da ikke i står ved at køre med lavere omd end normal tomgang.. Det har jeg da aldrig erfaret. Selvfølgelig hvis omdrejningerne kommer meget langt ned vil den gå i stå.

EpMaTs : Det jo netop derfor jeg skriver det er noget vås, sludder eller smat det du skriver.. Tror det er dig der skal slå Generelt op inden du bruger ordet næste gang..

Glædelig Jul alle sammen. Man bliver aldrig 100% enig om økokørsel. Der er lige så mange meninger som der er hoveder her inde..

• #17   24. dec 2012 sådan er det generelt med rigtigt mange højtydende sugemotorer.. f.eks har vi i vores i40 en 1,7 diesel der smider max moment ved 2.500. men vi har minimum 300nm fra 1.800- 2.700.. den fås i en 2.0 benzin med 177 hk.. ved 4.700 yder den 213 nm.. så en rullefeltsudskrift fra en kammerat, hans havde 110 nm ved 1600.. så der er det sku dyrt i dråberne at køre idet den automatisk skal arbejde mere for at holde farten

• #18   24. dec 2012 Hvor godt har en v-tec motor af at få klø? smiley
    omkring de 4000 omdrejninger trækker den lige lidt ekstra, og så igen ved ca. 4500 - 5000 omdrejninger der trækker den bare igennem, men har den overhovedet godt af det??

Min er mest økonomisk ved 2000 omdrejninger, og sejtrækker omkring de 13 - 1400 omdrejninger.. Plejer at holde min over 1400 omdrejninger, så går det ellers bare derudaf.. smiley

• #19   24. dec 2012 En Vtec motor er bygget til omdrejninger og momentet ligger vel også rimeligt højt oppe i omdr området.

MB:
    Det er sgu da en totalt tåbelig udtalelse, tomgang er det laveste den kører, med sluppet speeder, hvordan du vil få den til at køre langsommere end tomgang ved jeg ikke.
    En motor trækker sgu da ikke ved f.eks. 600 omdr, det er ca 200 under normalt på min Nissan. Går det bare en anelse nedad kan man godt, men så er det jo fordi bilen løber af sig selv og nærmest motorbremser.

• #20   25. dec 2012 For ikke at nævne at på varm motor er olietrykket nærmest ikke tilstede ved tomgang...

• #21   25. dec 2012 Allan : Skulle du ikke prøve at styre dit ord foråd lidt . Ved ikke hvorfor du angriber mig på den måde når jeg kun har skrevet min mening og erfaring.

En moderne (benzin) motor kan sagtens køre fra 200 omd under tomgang. Selvfølgelig er det ikke optimal kørsel (langt fra). Men får du sat i et for højt gear og kommer der ned, går den da ikke i stå for det. Men den vil absolut lyde dårlig og trækker meget dårligt. Derfor vil jeg kalde det sejtræk.
    En Diesel har noget svære ved det, men har ikke nævnt diesel på noget tidspunkt..
    At køre uden for det maksimale NM område vil jeg ikke kalde sejtræk da du jo køre der stort set hele tiden. Det jo kun når man har nået sin hastighed at man kan begynde at vælge det rigtige gear for optimal NM udnyttelse.

• #22   25. dec 2012 Mening og fakta er jo 2 forskellige ting.
    Hvor langt vil du mene du kan køre med 200 omdr lavere end tomgang?
    Som jeg ser din profil må du vide noget om biler, men du udtrykker det måske forkert. (måske er der noget jeg har overset)
    Håber i havde en go (h)jul alle sammen.

• #23   25. dec 2012 min rina var ikek meget for at sejtrække ved 1500omdrejninger men det er min Vectra b´er (også en 1.6 16v´er) men tilgengæld vil min VB´er intet lave efter 5000omdr. hvor min carina med glæde fortsatte

• #24   25. dec 2012 MB:
    Kan du nævne en specifik bil der kan det? Kunne godt tænke mig at prøve sådan en.
    Jeg kan jo blive nødt til at revidere min opfattelse og give dig ret. Det er ingen skam.

• #25   25. dec 2012 Min civic kan da godt køre med ca. 200omdrejninger under tomgang, men nej den er ikke glad for det, men den går ihvertfald ikke istå..

• #26   25. dec 2012 Vores swift kan også heller ikke glad for det men går igen ikke istå..

• #27   25. dec 2012 Nogen forbrugsmåling på det Danny, hvis du altså har kørecomputer?
    Er det lidt nedad, op ad bakke eller ligeud og hvor langt?

• #28   25. dec 2012 Allan : Hvorfor skulle jeg køre længere ture på den måde og hvorfor skulle der være forbrugsmålinger af det?
    Der er da ingen der har sagt at man skal køre sådan eller at det er godt for motoren. Jeg vil tror forbruget er noget højere da den prøver at fede motoren op for at komme op på sit idealmål som fx. kunne være 900omd.

Jeg kan nævne mange biler, både nye og gamle.. Vil heller nævne Dieselbilen som har svære ved det..

Hvis jeg skal definere sejtræk på en bil fra 70-80'erne er det anderledes end moderne biler fra det 21'århundrede.
    Så jeg vil sige det er et vidt begreb.

Og tak i lige måde smiley ( og ja jeg udtrykker mig måske forkert smiley )

• #29   25. dec 2012 MB du er ude hvor du ikke kan bunde smiley

• Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 334
    #30   25. dec 2012 Sejtrække er jo bare når trækket ikke virket ubesværet og naturligt.
    Det kunne være op af bakke i 5 gear med 1500 omdrejninger.
    Alt den snak om hvorvidt motoren kan køre med lave omdrejninger end tomgang er jo bare dum. Der er jo ikke engang ordentlig olietryk ved så lave omdrejninger så det er absolut ikke noget man skal forsøge sig med

Kommentér på:
Sejtrækker økonomi kørsel

Annonce